بازدید 49348
گزارش تحقیقی و تکان دهنده «تابناک» از حراج منافع ملی و اشتغال جوانان متخصص در ماه‌های پایانی دولت

قرارداد ساخت نیروگاه بخار ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک؛ ترکمانچای صنعت برق ایران / تقدیم کل یارانه یک سال کشور به روس‌ها در ازای خرید فناوری ۴۰ سال پیش!

در قرارداد نیروگاه سیریک با روسیه، منافع ملی از چند جنبه قربانی شده؛ هم از بابت عدم استفاده از ظرفیت‌های گسترده شرکت‌های ایرانی که نزدیک به ۱۰۰ درصد توانایی ساخت تجهیزات و احداث نیروگاه را دارند، هم از جهت راندمان پایین و ضریب بالای اتلاف سوخت و هم از ابعاد زیست محیطی و میزان بالای آلایندگی نیروگاه‌های بخار که در جهان منسوخ شده؛ حذف ده‌ها هزار فرصت شغلی نیروی متخصص داخلی هم جای خود!
کد خبر: ۱۰۵۷۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ 14 June 2021
قرارداد ساخت نیروگاه بخار ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک؛ ترکمانچای صنعت برق ایران / تقدیم کل یارانه یکسال کشور به روس‌ها در ازای خرید فناوری ۴۰ سال پیش!
 
در حالی که دولت روز‌های پایانی عمر خود را سپری می‌کند و فضای عمومی کشور با برگزاری سه مرحله مناظره داغ هفت کاندیدای ریاست جمهوری، به روز برگزاری انتخابات نزدیک می‌شود و توجه رسانه‌ها نیز کامل درگیر این رخداد سیاسی است، قراردادی مهم و تعهدآور در حوزه انرژی در مجموعه وزارت نیرو استارت خورده که می‌تواند دولت بعدی را به دردسر و منافع ملی را به مخاطره جدی بیندازد.

به گزارش تابناک؛ هشت سال قبل حسن روحانی با شعار تدبیر و امید، عنان اداره کشور را به دست گرفت و ادعا‌های او و همقطارانش، حاکی از عزم جدی کابینه وی بر جلوگیری از حراج منافع کشور در قرارداد‌های بزرگ خارجی به خصوص در حوزه انرژی بود، اما حالا در فاصله کمتر از دو ماه تا تحویل پاستور به رییس دولت جدید، و در شلوغی‌های مباحث سیاسی انتخابات، اتفاقاتی بحث برانگیز و پرشائبه در حوزه قرارداد‌های خارجی مشاهده می‌شود که نشانی از درایت در آن دیده نمی‌شود و می‌تواند از جنبه‌های گوناگون ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره مصالح ملی وارد سازد و در تعارض با اصول اقتصاد مقاومتی، باعث ناامیدی، سرخوردگی و بیکاری متخصصان جوان ایرانی شود.

سیریک؛ خنجری از پشت به تولید و فناوری و اشتغال ایرانی‌ها

ماجرا به عقد قرارداد احداث «نیروگاه سیریک» برمی‌گردد. ساختگاه این نیروگاه در منطقه کوهستک استان هرمزگان در ۱۴۰ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮی ﺷـﺮق ﺷﻬﺮﺳـﺘﺎن ﺑﻨـﺪرﻋﺒﺎس و ۳۰ ﮐﯿﻠـﻮﻣﺘﺮی ﺟﻨـﻮب ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻣﯿﻨﺎب در ساحل دریای عمان - یکی از بهترین فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران - در زمینی به مساحت حدوداً ۱۹۹ هکتار قرار دارد.

در نیروگاه سیریک، منافع ملی از چند جنبه قربانی شده است. هم از بابت عدم استفاده از ظرفیت‌های گسترده شرکت‌های ایرانی که نزدیک به ۱۰۰ درصد توانایی ساخت تجهیزات و احداث نیروگاه دارند، هم از بابت راندمان پایین و ضریب بالای اتلاف سوخت و هم از ابعاد زیست محیطی و میزان بالای آلایندگی نیروگاه‌های بخار که در جهان در حال منسوخ شدن و جمع‌آوری هستند.

این قرارداد را می‌توان ترکمانچای صنعت برق کشور قلمداد کرد که نماد واقعی نادیده گرفتن منافع ملی از جنبه‌های اقتصادی، فنی و فناوری، اشتغال نیروی کار متخصص ایرانی، ابعاد زیست محیطی و در نهایت به تاراج دادن ۱.۴ میلیارد یورو از ثروت کشور است.

تابناک در گزارش حاضر سعی دارد ابعاد مخرب این قرارداد را برملا ساخته و نظر مسئولان و تصمیم گیران کشور از مجلس شورای اسلامی تا دولتمردان آینده را نسبت به فاجعه‌ای که در حال رخ دادن است، جلب نماید.

قرارداد ساخت نیروگاه بخار ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک؛ ترکمانچای صنعت برق ایران / تقدیم کل یارانه یکسال کشور به روس‌ها در ازای خرید فناوری ۴۰ سال پیش!
 

تقدیم رقمی معادل کل یارانه یکسال کشور به روس‌ها با وجود توانمندی مسلم داخلی

ساخت این نیروگاه از محل وام همراه با بهره صادراتی دولتی فدراسیون روسیه به دولت ایران به ظرفیت ۱۴۰۰ مگاوات در دستور کار شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی (زیر مجموعه وزارت نیرو) قرار گرفته است و با وجود توان بالای صنعت برق کشور و وجود سازندگان تجهیزات و پیمانکاران توانمند ایرانی در صنعت نیروگاهی، شرکت پاورماشینز روسیه پیمانکار کلید در دست احداث نیروگاه و پست فشارقوی GIS بلافصل آن طرح است، در حالی که سال هاست کشور جزو پنج سازنده تجهیزات کلیدی نیروگاهی است و ساخت پست‌های نیروگاهی، بخش بسیار ساده و پیش پا افتاده در این صنعت است.

کل رقم قرارداد بیش از ۱۴۰۰ میلیون یورو (۱.۴ میلیارد یورو معادل چهل هزار میلیارد تومان) ارزش دارد که از این رقم باید ۱۱۹۷ میلیون یورو توسط روسیه تامین مالی شده که البته با بهره خواهد بود و مابقی این رقم معادل ۲۱۱ میلیون یورو توسط جمهوری اسلامی ایران و از طریق کارفرما تامین مالی می‌شود. لازم به یادآوری است که چهل هزار میلیارد تومان رقمی فراتر از یارانه‌های یک سال کشور است که تا حد زیادی توجه آگاهان و کارشناسان را به خود جذب نموده است. برای مقایسه می‌توان گفت هزینه احداث یک بلوک نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F که شامل دو واحد توربین گاز و یک‌ واحد بخار مجهز به سیستم بازیاب حرارت و راندمان آن نزدیک به ۵۸ درصد است، حدود ۵۰۰ میلیون یورو خواهد بود؛ به این معنا که با مبلغ یک‌میلیارد و چهارصد میلیون یورویی که صرف احداث یک نیروگاه بخار مبتنی بر فناوری قدیمی با راندمان ناخالص ۴۶ درصد می‌شود، می‌توان ۳ بلوک  سیکل ترکیبی مبتنی بر فناوری روز دنیا ساخت که راندمان آن نزدیک به ۵۸ درصد خواهد بود!

به عبارت دیگر، با تکیه بر دیدگاه‌های کارشناسی می‌توانستیم از تسهیلات فدراسیون روسیه به شکل بهینه استفاده کنیم و ازتوانمندی داخلی بیشتر استفاده شود.

بازگشت به فناوری ۴۰ سال پیش و ضربه به محیط زیست کشور

نیروگاه سیریک قرار است دارای ۴ واحد توربین بخار ۳۵۰ مگاوات باشد؛ فناوری که متعلق به دهه‌های قبل است و در اغلب کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه دنیا منسوخ شده است. کل توان نامی خروجی نیروگاه ۱۴۰۰ مگاوات با راندمان ناخالص حدوداً ۴۶ درصد است. راندمانی که در برابر نیروگاه‌های سیکل ترکیبی ساخت داخل که در کلاس F به ۵۵ تا ۶۰ درصد می‌رسد، و با نمونه‌های پیشرفته ساخت اروپا در رقابت قرار دارد، بسیار پایین است و بهره‌برداری از آن در طول عمر ۳۰ تا ۴۰ ساله نیروگاه، مساوی با اتلاف حجم عظیمی از منابع انرژی کشور خواهد بود. این مضرات علاوه بر مشکلات عدیده زیست محیطی است که این نیروگاه برای مناطق جنوبی کشور ایجاد خواهد نمود.

نکته جالب اینکه روس‌ها خود نیز در سال‌های اخیر جزو مشتریان نیروگاه سیکل ترکیبی و توربین‌های فوق پیشرفته کشورمان بوده اند و برای احداث نیروگاه در خاک خود به طرف ایرانی سفارش کار داده اند! به زبان ساده تر، آن‌ها فناوری روز را از شرکت‌های توانمند ایرانی می‌خرند و دانش چند دهه قبل خود را به دولت ایران می‌فروشند!

قرارداد ساخت نیروگاه بخار ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک؛ ترکمانچای صنعت برق ایران / تقدیم کل یارانه یکسال کشور به روس‌ها در ازای خرید فناوری ۴۰ سال پیش!
 

واریز ۳۸ میلیون یورو به حساب طرف روس در اوج بحران ارزی و به رغم طلب نجومی ایران

حتما در خبر‌ها در مورد میزان بدهی ارزی روسیه به کشورمان زیاد خوانده اید که به بهانه تحریم‌های آمریکا امکان پرداخت آن به بانک مرکزی ایران نیست، اما همین روسیه که میلیارد‌ها دلار به اقتصاد ایران بدهکار است، در پروژه احداث نیروگاه سیریک فقط در یک قلم کوچک ۳۸ میلیون یورو از ما دریافت کرده است!

این رقم بر اساس قرارداد منعقد شده و قبل از اینکه طرف روس حتی یک گام عملیاتی برداشته باشد، از طرف ایرانی یعنی وزارت نیرو به عنوان نخستین پیش پرداخت به حساب پیمانکار واریز شده است. موضوع بحث برانگیز دیگر، عجله دولت برای استارت این پروژه در ماه‌های پایانی کار خود است. فرآیند تامین مالی پروژه، هفته گذشته با گشایش LC پروژه توسط بانک عامل که بانک صنعت و معدن کلید خورد و کلمه علی برکت الله معروف نیز از سوی حسن روحانی اعلام شد. قرار است ۱۵ درصد سهم ایران متناسب با پیشرفت پروژه در یک سال و نیم ابتدایی قرارداد پرداخت شود. قسط اول این مبلغ باید همزمان با گشایش LC پرداخت شود. دو قسط باقی مانده نیز با تحقق اهدافی در بازه زمانی یاد شده به پیمانکار انتقال پیدا می‌کند.

به این ترتیب، در حال حاضر ۳۸ میلیون یورو (مبلغی معادل حدود هزار میلیارد تومان) به حساب پیمانکار روسی پروژه واریز شده و وزارت نیرو در تلاش است تا یک ماه آینده، مابقی ۷۵ میلیون یورو قسط اول را تامین اعتبار کرده و این رقم به پیمانکار روسی انتقال پیدا کند.

این در حالی است که با وجود بحران ارز در کشور و مطالبات هنگفت معوق پیمانکاران نجیب صنعت برق کشور، این مبالغ ارزی قابل توجه با سرعت مثال‌زدنی به حساب شرکت روسی واریز می‌شود! این یعنی صادرات شغل و ثروت که نتیجه آن بیکاری خیل عظیمی از نیروی کار متخصص ایرانی است و تعطیلی شرکت‌های توانمند داخلی.

کارشناسان صنعت برق کشور، بار‌ها و بار‌ها کتبی و با ارائه دلایل و شواهد، خسارات ناشی از احداث این نیروگاه بخار را به وزارت نیرو متذکر شده اند، اما شاید پای مسائل دیگری غیر از منافع ملی در میان است که هیچ توجهی به این نظریات کارشناسی و دلسوزانه نشد.

اعتراف به حذف توانمندی‌های داخلی در قراردادی که بودار است

به گفته بهنام خائفی نژاد، مجری طرح‌های نیروگاهی بخار شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، همکار ایرانی در قالب قرارداد دیده نشده، اما طرف روس قطعاً از توانمندی شرکت‌های ایرانی استفاده خواهد کرد! این در حالی است که پیش کسوتان صنعت برق به یاد می آورند که روس‌ها ساده‌ترین تجهیزات نیروگاهی را نیز از روسیه وارد نموده و تعداد کثیری از کارگران و مستشاران روسی در کمپ این نیروگاه در زمان ساخت اشتغال داشتند. امری که تا کنون در هیچ قرارداد خارجی در کشور محقق نشده و بیشتر به توجیهی غیرمستدل و غیرحقوقی برای جاری شدن قرارداد می‌ماند و طرف روس کاملاً در این زمینه مختار است.

بر اساس قرارداد احداث نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک، شرایطی پیش‌بینی شده است که فقط ۳۰ درصد از کل فرآیند ساخت با مشارکت شرکت‌های ایرانی فعال انجام شود. این ۳۰ درصد که فقط شامل خدمات مهندسی، تامین تجهیزات غیر اصلی و حوزه اجرا تنها شامل ۳۲۰ میلیون یورو از ارزش قرارداد است.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴۱
این حاصل سیاست های کلان انزوا طلبانه کشور است که حز روس و چین کس دیگری با کشور کار نمی کنه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
ما داریم میگیم خودمون میتونیم بسازیم تو داری میگی هیچکس با ما کارنمیکند! حالت خوبه؟
ناشناس
| Belgium |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
اینقدر ترکمان چای ننگین را بی آابرو نکنید.قرارداد ترکمان چای وقتی امضا شد که پاسکوییج در دروازه های قزوین ودر شرف ورود به این شهر بودوشاه قاجار زیر تیغ این ننگین نامه ها را امضا کرد
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
ناشناس12.48 عزیز این چیزی که میبینی باج دادنه که کامنت اصلی هم به همون اشاره داره
ناشناس
| - |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
چرا در مورد قرار داد ننگین توتال با فرانسه که به قسمت اعظم ان عمل نشد اشاره ای نمی شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
این حاصل دستپخت آشپزان برجام است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
این مقاله داره میگه ایران در خصوص پروژ]های برق جزو کشورهای پیشرو هست بعد اونوقت شما میگی به خاطر انزوا کسی با ایران کار نمی کنه! خاک تو اون سر غرب زدهات
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
هیچ ارتباطی به سیاست انزوا ندارد و اگر انزوای باشد از سوی غرب بر ما تحمیل شده. هر بچه دبستانی میدونه که ترامپ علنا گفت که من پیمان برجام را پاره می کنم و هر کشوری که بخواهد با ایران تبادل اقتصادی کنه مجازات می کنم
ناشناس
| - |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
عمو جان بحث تامین مالی قرارداد است که برادران روس به عهده گرفته اند. داخلی ها هم پول می دهند؟
واقعا جاي تاسف داره من مهندس برق با 20 سال سابقه هستم وميتونم به جرات بگم كه شركتهاي ايراني توانايي ساخت صفر تا صد نيروگاههاي به مراتب پيچيده تر ازاين را دارند از تابناك خواهش مي كنم تا دريافت پاسخ از مسببين اين قرارداد ساكت ننشيند.
چه خبره ؟؟؟ اون از قرارداد فاجعه بار با چین کمونیست این از قرارداد ترکمانچای با روسیه ؟؟؟؟ یعنی که چی ؟؟؟ روسیه میلیاردها دلار پول گرفت ولی نیروگاه اتمی بوشهر را نیمه کاره رها کرد حالا دوباره با روسیه قرارداد بستند ؟؟؟ چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
بسیار برنامه ریزی درستی برای از بین بردن منابع ملی کشور انجام شده
ظریف گفت !!!ولی بعضی ها دوست دارند خودشون را به خواب بزنند!!!وقتی که ما همه تخم مرغ هایمان را در سبد روسیه بگذاریم قدرت مانور نداریم و به هر سازی باید برقصیم!!
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
اگه میدان خواسته باشه چی ؟
خب این همه دستگاههای ارزشی و پرادعای سازمان بازرسی کل کشور و .... چکاره اند.
بعدشم نه که نیروگاه بوشهر خیلی "بروز " بود ؟؟؟
مطمئن باشید نیمی از این مبلغ با تبانی با روس ها به حساب خودی ها رفته. دوستان هم از آینده روشن صحبت میکنند. هیچ امیدی نیست.
خوب به ما چه اصلاً مردم چکاره هستند که نظر بدهند
مسابقه ماست خوری
بخور بخوررررررررررررررررررررررررر یالا بخور
متاسفانه برادرانی که با روسیه مراوده دارند این قرارداد رابستند وان منطقه محروم را محرومتر کردند وبعداز ده سال هیچ امیدی به ان پروژه نیست البته همه قراردادهای روسیه همین عاقبت رادارد شما ببینید حتی یک کالای روسی درمنزل هیچ کدام ازچهل میلیون خانواده ایرانی یافت نمی شود به نظر می رسد فقط مسیولین مرتبط با خرید های نظامی از رده خارج روسیه خیلی از همکاری وانجام قراردادهای با ان کشور رضایت کامل دارندکه اگر به گزارش شفافیت بین الملل نگاه کنیم مفهوم قراردادبا روسیه تفسیر خوبی ندارد
باید دید اقوام کدامیک از اعضای دولت از قبل این قرارداد سوپر میلیاردر می شوند
این دولت مثل محصلی است که 8 سال درس نخوانده و شب امتحان دارد کتابها را تند تند ورق میزند و ادای درسخوانها را در می آورد.
وای بر وزارت نیرو و دولت حسن روحانی و کلیه کارچاق کن های پست که منابع کشور و مردم را به فنا می دهند
کشور دوست و برادر روس و عالیجناب پوتین که حتی برای دیدار رییس مجلس ما وقت ندارند ولی ما…… . قسمت اخر دچار خود سانسوری شد.
واقعا ، چرا ؟ تجربه پروژه نیروگاه اتمی بوشهر کافی نبود؟ چرا این مملکت صاحب ندارد
چرا سایر خبرگزاری‌ها و جراید از شما پیروی نمی کنند ، مجلس در این مورد چه کاره است ؟
بمجلس بلد است از رئیس جمهور به قوه قضائیه شکایت کند آنهم بخاطر کارهای گذشته ! ولی به کارهای فعل کاری ندارد !!
جالب اینکه در مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری هیچ کس صحبتی در این مورد نکرد !!!!!
گویا اقایان که تمامی دست اندر کار جاری هستند مثل آقای روحانی (در جریان قیمت بنزین )خواب بودن !!!!!
منظر پیگیری و رسانه ای شدن همکاران شما هستیم
خدا لعنت کند دولت نه تدبیر و نه امید را
باید مجلس ورود کند و آنرا لغو کند
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
خخخ باشد باشد بگذار اول اجازه بگیرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
این مجلس حرات انجام کاری بر علیه روسیه و چین ندارد
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
مجلسی که رییسش و دوستانش رو حضرت پوتین راه نداد به کاخش؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
منظورت به خط ویژه ورود کنه دیگه
سروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
هر وقت قراردادی با چین و روسیه می بندیم همه ضرر اندر ضرر است ولی وقتی با غربی ها قرارداد می بندیم سود خالص است.
kh
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
برو بابا
خانه از پای بست ویران است خواجه اندر نقش ایوان است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
مجلس مشغول سیاسی بازیه
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
پیش پا افتاده وشخصی نمایندگان بی کفایت است؟کدام مجلس مجلسی که سرش مشغول مسائل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
حتما روس ها فکر لغو رو هم کردن و غرامتش بیشتر از خود قرارداد میشه .
پروانه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
هزاران بار باید مجلس ورود کند و زودتر دست این دولت را قطع کند بیایید در این آخر کاری دولت حضرت عباسی بیاوریدش مجلس و استیضا کنید و رای بر عدم کفایت بدهید تا دل مردم آرام بگیرد و دولت بداند که خیلی بد کار کرده است .
ضمنا به موضوع ممنوعیت درج مدرک تخصیلی کارمندان دولت هم ورود کنید که بدون رضایت و اطلاع مجلس چنین بخشنامه غیر قانونی را صادر کرده است.
این دولت نابکا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
اول انقلاب هم قراردادها رو نخونده، لغو کردند و 10 ها میلیارد دلار به کشور ضربه زدند. اول بخوانند و بشنوند، اگر مشکل داشت، بعداً لغو کنند.
ناشناس
| Sweden |
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
مجلس استصوابی دایره اختیاراتش محدود به فیلترینگ اینترنت است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
مجلس کیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مجلس در مقابللللللللل قرار داد 25 ساله باچین چه کرد؟ در مقابل تخلف افزایش نرخ بنزین پارسال چه کرد؟؟؟؟کلا مجلس چه میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
تمام قراردادهی خارجی باید در دسترس عموم باشد تا .متخصصین بتوانند درباره انها نظر داده و نقد کنند
سجاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
کدوم مجلس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
ای بابا مگه مجلس هم وجود داره داخل ایران کووووووووو من که ندیدم.
وقتی با همه دنیا قهر باشین برادرمان روس تا جا داره…… !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
یک بار دیگه مقاله رو بخون می فهمی اصلا ایران خودش قدرت برتر در زمینه ساخت نیروگاه هست . تو چی می گی ؟
این باج سبیل به روسیه است
مجلس انقلابی اگه دستتون از سند 2020 خالی شد دارن مملکتو با بولدوزر می برن . وقت کردید یه نگاهی بکنید
این همه حرف بسه.
مرجع قانونی به عنوان مدعی العموم ورود و از شخص رئیس جمهور یا وزیر شکایت کند و البته پی گیری!!!
خسته شدیم از حرف حرف حرف و تاراج!!!
باج میدیم به روسیه
چرادقرارداد را به شرکت های داخلی مثل مپنا که بخوبی از عهده ابن کار بر میایند ندادند؟
تا اونجایی که عمر 35 ساله بنده نشون میده روسیه رفیق فابریک ایران بود حالا بد شده؟یا شایدم بد بوده به ما نمی گفتن
انرژی هسته ای حق مسلم ماست وقتی احساسات بر عقل غلبه می کند این می شود که بخاطر یک کار عبث کل مملکت را به باد فنا دادید
خب خداروشکر
وقتی آقایون نمیزارن با جهان ارتباط داشته باشیم نتیجه ش این میشه
تکنولوژی غربی نمیتونیم بیاریم
چین و روسیه هم میخوان تکنولوژی قدیمی خودشون رو به ما بدن
عراق هم که پول برق مارو نمیده
بعد اقایون میگن امضای کنوانسیون ها و fatf هیچ سودی بری ایران نداره
اتفاقا نتیجه ش همینه که چین و روسیه کالای بنجل خود را با چند برابر قیمت به ما میدن
روسیه همینه.
درود
از این دست قرار دادهها با روسیه زیاد بسته شده...نیروگاه اتمی بوشهر....با چقدر ساخته و کامل شد.....چند در صد برق ایران را تولید می کند.
ساخت نیروگاه مجانی برای عراق....
دلیل این نوع طراحی چیه البته باید اول مطمعن شد چون خبر بودار هست و مشکوک صنعت برق ایران در وضعیت خوبی از لحاظ تکنولوژی هست حداقل روسا نیاز نیست بیان نیروگاه بخار بسازن
نباید قرارداد مهمی بوده باشد وگرنه دولت امریکا مخالفت می کرد.
خب شرکتهای داخلی پول ندارند و لی تکنولوژی خوبی دارند ...اگرم داشتند دولتها چنان پولشونو دیر میدند که به خاک سیاه مینشینند.
داستانی شده رابطه کشور ما با روسیه!!!
وقتی چین و روسیه از ایران در شورای امنیت سازمان ملل و سازمان انرژی اتمی حمایت میکنند باید هم چنین باج هایی را بدهیم. این تازه یکی از هزاران باجی است که میدهیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
داداش گربه برای رضای خدا موش نمی گیره به دنبال شکم خود و خانواده اش هست
بالاخره باید هرجورشده نظر روس های عزیزتر از جان روجلب کنن !!!میهن چه اهمیتی داره!
لعنت بر روسیه که همراه چین به چپاولگران این کشور بدل شده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
انقلاب کردیم جلوی چپاول گرفته بشه بدتر شد
مجلس...!!!
خدا نيامرزد خائنين به اين مردم و نظام.
فکر می کنید بقیه نیروگاههای گازی که شرکتهایی خاص با کلی تبلیغات و هیاهو می سازند و اسم تولید ملی دارند از چه تکنولوژی ای بهره می برند؟ فناوری استفاده شده در توربین و ژنراتورهای نیروگاههای داخلی به علت راندمان پایین و فناوری قدیمی، در اروپا و آمریکا کاملاً منسوخ شده است
البته یک نکته فراموش شده وقتی که دائم در حال جنگ و جدال با غرب هستیم یا روس ها باید برای ما نیروگاه بسازند یا چینی ها.
همین طور شد که به تولید داخل بها ندادیم
متاسفانه در گام اول انقلاب مدیر یا مسوول اعدام شده نداشتیم، این قرارداد فرصتی است تا گام دوم را با اعدام یکی دو تا خائن سطح بالا از جنس مدیران رده بالا قاطعانه تر شروع کنیم. خسارتی که اینگونه مسؤولین به کشور وارد می‌کنند به مراتب سنگین‌تر از مفسدین اقتصادی اعدام شده میباشد.
واقعا نمی دونم مشکل کجاست در شرایطی که پس از برجام یک شرکت ترکیه ای خواهان نصب 8000 مگاوات نیروگاه روز دنیا با راندمان بالای 60 درصد شده بود عده ای با همین شعار حمایت از تولید داخلی مانع قرارداد شدند و امروز پس از شش سال شاهد خاموشی گسترده در کشور به دلیل عدم سرمایه گذاری برای بالا بردن ظرفیت تولید هستیم . دوباره همون آش و همون کاسه و نتیجه فقط ملت تحت فشار قرار می گیرن. نمیدونم کی باید تصمیم کارشناسی رو تو این زمینه بگیره واقعا در وزارت نیرو کار کارشناسی نمیشه یا در خارج وزارت خانه با کمترین اطلاعات از وضع صنعت برق فقط هیاهو و کارشکنی میشه.
این قرارداد با روسیه است و هرگونه انتقاد از آن ممنوع است
صلاح مملکت خویش خسروان دانند . به شما چه مربوطه که دخالت میکنید یادت رفته رعیت هستی به زودی یادت میاد
مسئولان دیگر که کر و کور نیستند آیا وقتی میخواهیم باج دهیم آیا بهتر نیست به بزرگتر باج دهیم و بهتر زندگی کنیم.
روحانی در برجام هم انرژی هسته ای ایران را در برابر هیچ از بین برد.
از روس ها بیشتر از این انتظار نمیره
حتما پشت پرده این قرار داد ها اهداف سیاسی به منظور جلب حمایت روسیه در مجامع جهانی وجود داره
این را به کسانی بفرمائید ‌ه دلخوش به روسیه کثیف هستن
تابناک، شما قبل از انعقاد این قرارداد، لاجرم خواب بودی!!
الان گفتن این موضوع شما اگر دلایل منطقی و اقتصادی و سیاسی دارد که هیچ اشکالی ندارد! اما اگر دیمی و هردمبیل به چاپ این گزارش روی آورده ای، داری مجددا با سهل انگاری و برای بار دوم منافع خودی را تخریب میکنی! اگر واقعا این قراداد به ضرر ایران هست، هیچ نیازی به چاپ شدن خبر ندارد، شما در تصمیمات آینده ات حواس تصمیم گیران خودی و دولتی را جمع کن تا دچار این تصمیم(به گفته و تحلیل شما فاحش) نشوند. این اگر واقعیت داشته باشد، بی برنامگی و اشتباه خود ما را نشان می‌دهد و بس!
آقایون دولتی کلاهتون را بزارید بالاتر.مطمئن باشید نام و عمل شما لکه ی ننگی در تاریخ ایران خواهد بود
آنقدر نیروگاه به اسم سیکل ترکیبی در کشور راه اندازی شده است که از ترکیبش فقط توربین گاز بوده است با راندمان 36% و بس. وقتی هنوز نیروگاه های سیکل ترکیبی مثل خرمشهر، سلطانیه و ... وجود دارند که ترکیبشان درست نیست :)، چرا باید قرارداد دیگری برای احداث 3 واحد سیکل ترکیبی کلاس F شما بگویید با پیمانکار داخلی من میگویم با ابر شرکت رانتی مپنا بسته شود؟
در دولت بعد قطعا شاهد قراردادهایی ننگین تر از این خواهید بود
آیا مردم آن روز را خواهند دید که ما روسیه را از کشور خود بیرون کرده ایم؟!!
خداوکیلی، ضربه ای که ما در طول تاریخ از روسها (در قالب دوست) خوردیم، از هیچ دشمنی نخوردیم.
چرا در مواجهه با روسها، اینقدر ضعیف عمل میکنید؟
در سوریه دیدید که روسها چطور ما را به اسرائیل فروختند و خون شهید سلیمانی را پایمال کردند.
شما را به خدا و خون شهدا قسم، خیانت کافیست.
ما هم شدیم گاو شیرده روس ها و چینی‌های بی دین تنها غرق ما با کشورهای خلیج فارس در این است که ما این شیردهی رو بابت فناوری بسیار قدیمی آن هم با قیمتهای چندین برابر ی می دهیم نمونه بارز آن نیروگاه بوشهر که بیست برابر معمول هزینه برای ایران داشت و در آخر هم راه‌اندازی شد بدون اینکه کارآیی داشته باشه
وقتی پول ندارید خودتون بسازید وبرق لازم دارید مجبورید با پول خارجی بسازید
هرکی پول داره 40 هزار میلیارد تومن بیاد بگه من میسازم اونم سه تا سیکل ترکیبی
پاسخ ها
نظامی بازنشسته
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
کافیه فقط جلوی پولهایی که صرف غزه و لبنان و سوریه میشه جلوش گرفته بشه و برگرده به چرخه سازندگی کشور. اونوقت عوض غرض گرفتن از بیگانه تازه میتونیم غرض هم بدیم.
یعنی تا لحظه آخر این دولت می خواد تمام مملکت رو به تاراج بذاره
علی برکت الله
خخخخخخ

خنده تلخ من از گریه غم انگیز تر است
کارم از گریه گذشته،به این میخندم.!!!
مگه قرار نبود مپنا سازنده این نیروگاه باشه؟!؟!؟
با سلام،

نمیدونم آیا نظر من را منتشر میکنید یا خیر، ولی بعنوان فعال در صنعت انرژی ممنون میشم پوشش دهید

اول آنکه سیکل نیروگاه بخار، برای پایداری شبکه الزامی است و در همه جای دنیا مورد استفاده قرار میگیرد و این کارایی در سیکلهای ترکیبی ضعیفتر است

دوم آنکه ظاهرا این نیروگاه بخار مدنظر بر مبنای سوخت سنگین طراحی شده که اساسا امکان استفاده این سوخت در سیکلهای ترکیبی شرکت مپنا وجود ندارد

سوم آنکه طرف این نیروگاه بر اساس سیکل فوق بحرانی بوده و شامل کلیه واحد های تصفیه دود خروجی نیروگاه است، امکانات طراحی و ساخت این تکنولوژی در کشور ما اساسا وجود ندارد

آخر اینکه تسهیلات مالی پروژه از نوع حمایت صاردرات کشور روسیه است و وام نیست که ما بخواهیم بنا بر اختیار خودمان هزینه کنیم، به لطف شرایط فعلی کسی در دنیا به ما وام نمی دهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
دوست عزیز درسته که نیروگاه بخاری برای پایداری شبکه الزامی هست اما میزان مگا وات نیروگااه های بخاری الان برای ظرفیت بیش از دو برابر ظرفیت فعلی پاسخگو هستن دوم اینکه این نیروگاه سوخت مازوت به دلیل مسائل محیط زیستی مجاز نیست و سوم اینکه فقط یه واحد این نیروگاه سیستم تصفیه دود خروجی دارد اون هم از محل 25 درصد افزایش مبلغ قرارداد نه در قرارداد اولیه جهت اطلاع عرض کردم
اینقدر که به فکر طره موی دخترکان و آستین پسران بودید وضع مملکت این نبود
این دولت داره سنگ تموم میزاره آخرهای عمر دولتش از طرفی در آستانه انتخابات برای اینکه نارضایتی ایجاد کند برق رو قطع میکند و حالا هم این قرارداد ننگین اون هم با تکنولوژی 40 سال پیش و باز از این بدتر نادیده گرفتن توان داخلی که خیلی بالاتر از این تکنولوژی رو مسلط هستند ودر شرایطی که تامین ارز مشکل داریم یک دهن کجی به رهبری است باید روحانی محاکمه شود دستهای کثیفی در کار است نباید قوه قضائیه بدون جواب از کنار این مسئله مهم رد شود
برخي از حرفهاي مقاله درست و منطقي است. ليكن سوال اين است كه چه تعداد از توربين هاي كلاس F با توجه به تحريمها وارد كشور شده و زيمنس تعهدات خودش را انجام داده است؟؟؟ يا چه ميزان از تجهيزات ابزاردقيق و كليد برق و پمپها ساخت داخل است؟
بازهم به نقطه اصلي بحران اقتصادي ايران برميگرديم كه براي پيشرفت اقتصاد نبايد تحريم بود و با تمام دنيا ارتباط مناسب داشت
آقای اردکانیان در ماه های آخر وزارت خود چه می کند؟
آیاچنین قراردادی باید یکماه مانده به پایان دوران وزارت آقای اردکانیان، منعقد شود؟ اساسا چه تعجیلی در آن است و به نفع چه کسانی؟
چرا آقای دکتر اردکانیان، در ماه های پایانی خدمت خود به دنبال به تصویب رساندن قانون آبی است که اولا موجب قانونی سازی اجرای معکوس مدیریت جامع منابع آب در کشور و نیز زدن سند بستر رودخانه ها، تالاب ها و....به نام وزارت نیرومی گردد؟
در طی یکماه اخیر، بدون آنکه قانون فوق به عنوان قانون بالادستی موید ساختار تشکیلاتی مورد نظر آقای اردکانیان (که با مخالفت شدید بدنه مدیریتی و کارشناسی در شرکت مادر تخصصی آب و وزارت نیرو مواجه شده و ایشان اصرار بر پیاده سازی آن را دارند) به تصویب رسیده باشد، ایشان ساختار شرک مدیریت منابع آب ایران، به عنوان شرکت مادر نخصصی را از یک ساختار حاکمیتی تخصص محور، به 9 مدیریت حوضه های آبریز اصلی کشور تقسیم نموده که به دلیل فقدان نیروهای کارآمد حرفه ای به تعداد لازم برای 9 حوضه آبریز تعریف شده،نه تنها امکان مدیریت حرفه ای از ستاد آب کشور سلب می گردد بلکه امکان هماهنگی بین مدیریت ها 9گانه نیز مدخوش خواهد گردید.
بر اساس رویه های جهانی،جایگاه اجرای مدیریت های جامع حوضه های آبریز یا IWRM، در داخل حوضه های آبریز است و هدف آن یکپارچه کردن مدیریت منابع و مصارف آب در داخل هر حوضه آبریز وکاهش منازعات آبی است. متاسفانه آقای اردکانیان بجای آنکه IWRM را به درستی و مطابق با رویه جهانی اجرا نماید، در آخرین ماه های خدمت خود، این ساختار را بظور معکوس اجرا نموده و لذا نه تنها روش ایشان موجب مدیریت جامع هر حوضه آبریز و کاهش منازعات نخواهد گردید بلکه به دلیل حذف مدیریت یکپارچه تخصص محور از ستاد آب کشور، موجبات بسیار ناگوار زیاد آتی در منابع آب و حتی مسائل امنیت ملی خواهد گردید. جا دارد جلوی این اقدام ساختار حاکمیتی شکن در اسرع وقت گرفته شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
آقای اردکانیان بیشتر به فکر تامین آب فولاد اردکان یزد هستند!!!
اگر از توان شرکتهای داخلی برمی اید باید مجلس جلو این قرارداد را بگیرد
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
شرکت های مپنا و شرکت توربوکمپرسور نفت قطعا میتونن از پس ساخت و بهره برداری این پروژه بربیان. ولی چون دست آقازاده های دولت کوتاه میشه اجازه کار به نیروهای متخصص و زبده کشور داده نمیشه . به همین سادگی. علی برکت الله.
جهت استحضار ، قیمت هر کیلو وات ساعت احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان حدود ۵۸ درصد و تکنولوژی بالا و نزدیک به سطح جهانی و توان تولید در داخل کشور در حدود ۵۴۰یورو بر هر کیلو وات ساعت هست در حالی که وزارت نیرو اقدام به انعقاد ساخت قرارداد بخار با قیمت ۱۱۰۰یورو و راندمان حدود ۴۴درصد کرده و یه تصمیم فاجعه بار رو به عنوان افتخار مطرح می‌کنه. هیچ جای دنیا نیروگاه بخاری با سوخت گاز توجیه ندارد نیروگاه بخار میسازن با سوخت مازوت و امکان تصفیه دود خروجی این نیروگاه به دلیل قیمت بالای FGDسیستم تصفیه دود خروجی در قیمت ۱۱۰۰یورویی وجود ندارد و مجوز سوخت گاز دارد. در حالی که میشود نیروگاه سیکل ترکیبی با توان ساخت داخل و راندمان بالاتر و قیمت پایین تر احداث کرد و این جاست که سیاست, تحلیل های فنی و اقتصادی رو کنار میزند و حضور روس ها در سواحل مکران تعیین کننده میشه.به جای ۱۱۰۰ مگا وات نیروگاه سیریک را راندمان امکان احداث حدود ۳۰۰۰مگا وات نیروگاه سیکل ترکیبی یعنی ۶نیروگاه ۵۰۰مگا واتی با راندمان ۵۸درصد وجود دارد.
برادر پوتین در سوریه با ما همکاری استراتژیک دارد
شک نکنید دولت ( دیپلماسی ) هیچکاره است
این میدان است که تصمیم می گیرد
حمایت کشورهای کمونیستی غیر این نیست
والله ترکمنچای همین الان تو بازار اجاره خونه هست چرا راه دور میری. برای من مستاجر مهم نیست دیگه هر قرارداد دیگه ای. شماها هم لابد خودتون ی ترکمنچای دارید برا بقیه اجرا میکنید خبر ندارید. ی ذره فکر کن
بجای آن نیروگاه خورشیدی درست می کردند.
مگه شرکتی مثل مپنا چه مشکلی داره که پواو تو حلق خارجیها میریزید؟
خیلی قراردادهای بدتر ازاین هست.که منو تو خبر نداریم.خیلی چیز ها واگذار شده بعدها گندش در میاد. از وضعیت کنونی کشور معلومه. بیکاری . تورم .و ......متاسفانه. تازه روزهای گل و بلبلمونه.
ممنون بابت روشنگری
خواهشاً و لطفاً یه گزارش مبسوطی از دو فاز جدید نیروگاه اتمی بوشهر که با روس ها بستند تهیه کنید. من با تجربه و اندوخته مختصری که دارم متوجه نشدم چه اصراری هست که علیرغم تجربه تلخ فاز قبلی باید پول بیت المال را صرف این پروژه ها کنند. از نظر اقتصادی اصلا قابل توجیه نیست که برای 1000 مگاوات برق 5 میلیارد دلار هزینه کنی.
هر چند قیمت همین پروژه 1400 مگاواتی سیریک هم با نورم های جهانی خیلی فاصله داره ولی باز به صرفه تر از نیروگاه اتمی است.
آقایان اصلا تو باغ نیستند که تکنولوژی الان و چند ساله آینده اینقدر ساخت این نیروگاه ها را ارزان کرده که ساخت یک نیروگاه جدید از هزینه نگهداری این قراضه ها ارزانتر خواهد شد.
سلام . نمیشه یه کارزار حمایت از عدم امضا این قرارداد راه انداخت . اینترنتی امضا و تایید میکنیم که با این مدل قراردادها مخالف هستیم
کشور هایی که از بلوک غرب جدا میشوند ناچارند برای تامین صنایع خود به بلوک شرق یعنی روسیه و چین نزدیک میشوند بلوک شرق چون میدانند این کشور های جدا شده امیدی به سمت بلوک غرب ندارند همان کالاها غربی را چند برابر به این کشور ها میفروشند
چرا سخت میگیرید باید ببندیم. اصلا دست ما نیست ....
روسها و چینی ها هیچوقت قابل اعتماد نیستند . اونها فقط منافع خود را می بینند . نیروگاه اتمی بوشهر هزار ترکمن چای دیگر بود . ظریف هرچه گفت راست بود
این نیروگاه یک پوشش هست برای خرید ماهواره جاسوسی از روسیه
با بخش کمی از این پول در حوزه تجدیدپذیر ها می توان به سرعت رشد کرد و بیش از 1000 مگاوات برق تولید کرد!!!
مگر روسها از ایران در برجام و غیره مجانی پشتیبانی میکنند باید حق حساب خود را بگیرند ،آنها زدنگ هستند و نسیه هم با ما همراهی نمیکنند.
به جرئت ميگويم به عنوان کسي که 20 سال تجربه کار در وزارت نيرو و ارتباط مستقيم با مديران ارشد را دارم. جناب آقاي دکتر اردکانيان يکي از بي کفايت ترين وزراي نيروي بعد از انقلاب هستند. کافيه به نتيجه فعاليت هايي که ايشان به آنها افتخار ميکند توجه کنيد و ببينيد نتيجه عملي آنها چه بوده است. ادعام شرکت هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي، کارگروه سازگاري با خشکسالي، ادعام شرکت مديريت منابع آب ايران در معاونت آب، برق اميد، آب اميد و برنامه افتتاح هفتگي طرح هاي الف ب ايران. واقعا شرم آور است. فقط هزينه هزينه هزينه و تيتر خبري براي جناب آقاي دکتر اردکانيان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
سد گتوند را از قلم انداختی.
با هر کشوری دیگری قرارداد ببندی اگر خام باشی کلاه سرت می رود در کشور خودمان بین دو نفر اگر حواست نباشد طرف کلاه سرت می گذارد اینکه دیگر روس و غیر و روس ندارد مگر قرارداد کاپیتولاسیون امریکا را فراموش کرده ایم یا قرارداد سراسر ضرر کرسنت و توتال و پژو و پژو صندوقدار (250میلیون یویرو بخاطر طرح صندوق عقب آن ) مگر امریکایی ها در فروش تسلیحات در زمانهای گذشته کم سرمان شیره مالیده اند
روسا يك ميليارد دلار تو مملكت سرمايه گذاري كردن ؟؟
یک جوری می گویید توانمندی داخلی انگار تکنولوژی مپنا علم روز جهان هست، تکنولوژی مپنا هم همان علم چهل سال پیش است. ضمناً مپنا و otc انقدر گردن کلفت هستند که پدر کارفرما را در می آورند.
پاسخ ها
کارشناس مدارک مهندسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
پس گزارش مراجع معتبر جهانی که مپنا را در بین 5 تا 6 شرکت صاحب تکنولوژی معرفی کرده از کجا آمده؟ این شرکتهای مرجه اروپایی و آمریکایی که با قرار دادن تکنولوژی 40 سال پیش در فهرست‌های ارزیابی خود، اعتبارشان را زیر سؤال نمی‌برند. اول اطلاعات درست جمع کن بعد اظهار نظر کن.
تا ديروز فكر ميكرديم در زمينه توليد مرغ و پرايد خودكفا هستيم نگو گه در زمينه توليد نيروگاه هم خودكفا شده ايم !
واقعٱنظریکی ازدوستان خیلی توجه منوبه خودش جلب کرد واون اینکه ماکه داریم باج میدیم پس چرابه بزرگترشون باج ندیم تابتونیم راحتترزندگی کنیم
سلام ایران دو راه بیشتر ندارد چین یا روسیه در ثانی بودجه مملکت خالی است ساخت نیروگاه هزینه دارد با جیب خالی نمی شود کت و شلور دوخت و پوز داد در این شرایط سخت اقتصادی روسیه دارد به ایران کمک میکند باز شکرش باقی است در این تابستان داغ دو ساعت برق قطع میشود چه مصیبتی پیش میآید
خودمون باید هر جا که هستیم این کشورو درست کنیم 90 درصد مردم خواهان تغییر هستن و دولت دولتی رو باید سر جاشون بنشونیم. خودمون باید به هم کمک کنیم وگرنه نابود میکنن ایرانو. به هر حال 85 میلیون ایرانی هستن و خواهند بود و این کشور هر چی بسازیم برای آیندگان و 100 میلیون ایرانی که ما روزی در میانشون نیستیم باقی خواهد ماند.
شما به1200میلیون یورو اورده روس نمیکنید کدام شرکت ایرانی قادر به تامین این سرمایه است،؟ضمنا یک مورد نیروگاه کلاس Fبا راندمان ۵۸در صد در ایران بفرمایید
کسیی نیست جلوی این قرارداد ننگین رو بگیره؟
اینقدر رهبر داره میگه از توان داخلی استفاده کنید. توانش رو هم داریم ولی این دولت گوشش بدهکار نیست. داره کار رو برای دولت بعدی سخت میکته
روس ها در تمام صنایع ایران در صد سال گذشته کلاه های گشادی بر سر ایران گذاشته اند و همواره فناوری های قدیمی را که بعضا ناسازگار با ذخایر و منابع ایران بوده اند با قیمت فناوری های آتی قرارداد کرده و در برخی موارد در سرانجام کار نیز چیز خوبی تحویل نداده اند. صنایع فولاد و فلزی کشور آکنده از فریب کاری روس ها است که در یک طرف آن، فریب خوردگی یک ایرانی حتما وجود داشته است. واقعا تا کی و چرا باید این قدر این سیستم مافیایی در کشور ما نفوذ و قدرت داشته باشد و چرا یک ملت شریف یک از سوراخ باید صد بار گزیده شود و یک حافظه تاریخی در کشور نباشد که یادآوری آن به دل هر فریبکاری ترس بیاندازد که اولین فریب کاری او آخرین قرارداد او خواهد بود.
شاید این جور قراردادها از جمله دلایل واضحی هستند که نشان می دهند چرا روسها مانع از بهبود روابط ایران و امریکا و غرب می شوند....
نویسنده کوجکترین اطلاعی نه از مدل قرارداد داره نه از مدل کلاس اف
یادش بخیر روزگاری با زیمنس المان معامله می کردیم
از عکسهایی که انتخاب شده میشه فهمید که مقاله مغرضانه و هدفمند تهیه شده ،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
کافی است در اتوبان قزوین-رشت از کنار نیروگاه بخار عبور کنید و به راحتی شاهد همین صحنه‌های زیبا باشید. وقتی نیروگاه‌های بخار فعلی موجود با مازوت کار می کنند، همین صحنه‌های زیبای حافظ محیط زیست و تضمین کننده هوای پاک خلق می‌شوند.
با یک مقاله نمیتوان در ابعاد این قراداد اظهار نظر کرد آنهم در فضای آلوده سیاسی-اقتصادی ایران و حب و بغض های انباشته ، اما انحطاط و حذف نظارت عالمانه و مسئولانه دولت و انحصارگرایی در صنعت برق و جولان خصولتیها در این صنعت ، که بررسی و تحقیق آن از موضوعات معطل است ، را نباید در این مسئله از نظر دور داشت .
تابناک این قضیه رو پیگیری کن.اگر شما ها بتونید با پیگیری کردن این موضوع به نتایج خوبی برسید به ولله که تمام وظیفتون رو نسبت به ایران تا اخر عمر ادا کردید .ممنون
بقیه ارگان ها کجا هستند ؟ اگه دلسوز هستند چرا کاری انجام نمی دن؟!...
انشالله در 30 تا 40 سال آینده (یعنی 1430 تا 1440 و 2050 تا 2060 میلادی) که سپهر انرژی در جهان کلا اشکال دیگری خواهد داشت و مثلاً کشور امارات با شهر "مصدر" و عربستان با شهر "نئوم" و امثال آنها، می‌خواهند پرچم‌دار شهرهای پاک و سبز در آن سال‌ها باشند، ما در سواحل نیلگون خلیج فارس در نیروگاه بخاری سیریک که در آن موقع مجهز به تکنولوژی 60 تا 70 سال قبل خواهد بود، مشغول سوزاندن مازوت و خاکستری کردن آسمان منطقه خواهیم بود. تازه اگر مقررات بین‌المللی در آن زمان اجازه روشن کردن بویلر مازوت سوز بدهند!
وادادگی در مقابل روسیه قابل پذیرش نیست من خودم اکثر نقاط ایران سفر کردم و مناطق بالقوه زیادی برای تامین انرژی برق دیدم مثل مناطق بادخیز زابل و سیستان و نیشابور و منجیل و لوشان و رودبار و نمین و اردبیل و سرعین و سراب که با ایجاد مزارع بادی میتونه بخش مهمی از برق کشور رو تامین کنه و یا از انرژی امواج دریا میشه برق تولید کرد کویر مرکزی ایران هم از نظر تولید برق خورشیدی بسیار مناسبه هرچند مناطقی چون سبلان و بزقوش در آذربایجان برای تولید برق از انرژی زمین گرمایی مناسبه ولی خب نمیخوان ایران پیشرفت کنه هر کسی دنبال نفع خودشه
حتما در خبر‌ها در مورد میزان بدهی ارزی روسیه به کشورمان زیاد خوانده اید که به بهانه تحریم‌های آمریکا امکان پرداخت آن به بانک مرکزی ایران نیست، اما همین روسیه که میلیارد‌ها دلار به اقتصاد ایران بدهکار است، در پروژه احداث نیروگاه سیریک فقط در یک قلم کوچک ۳۸ میلیون یورو از ما دریافت کرده است
در جنگ جهانی دوم فشار امریکا روس ها را از ایران بیرون‌کرد
متاسفانه نویسنده مقاله متن رو سفارشی تحویل گرفته و به صورت خبری در روزنامه چاپ کرده است .از آنجا که این شرکت روسی یکی از مجهز ترین و پیشرفته تربت تکنولوژی روز در اختیار دارد و در پروژه نیروگاه بوشهر هم فعال است.البته چون اکثر کارخانجات ایرانی فقط در مونتاژ تخصص دارند با تکنولوژی قبل از تحریم دو دوره کامل هشت ساله ریاست جمهوری و عدم بازار داخلی و کمبود نقدینگی اینگونه به پروژه تاخت و تار کرده البته چون نوع قرارداد کلید بدست است و اکثر کشورهای خارجی این کار و انجام میدهند و اجازه دخالت در ساخت پروژه‌ها را در بخش های مهم غیر از خودشان در اختیار کسی قرار نمیدهند . کارخانه های ما فقط ادعای ساخت دارند در صورتی که اکثرا مونتاژ کننده اند.
پاسخ ها
کارشناس صنعت برق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
به نظر می‌رسه این شما هستی که خودت اطلاع کافی نداری و فرق مونتاژ و ساخت رو نمی‌دونی، ولی سفارش گرفتی که شرکتهای داخلی رو تخریب کنی.

این همه توربین و ژنراتور و بویلر و ترانس و خط و پستی که در طول سالهای گذشته به دست شرکتهای ایرانی ساخته و احداث شده مونتاژه؟
اطلاعات دقیق نداری، حداقل وجدان داشته باش که بری تحقیق کنی و بعد بیای ادعا کنی.
همیشه تو این مملکت مرغ همسایه، غاز بوده
این حاصل نگاه به شرق وچیدن همه تحم مرغها در سبد نامردترین رژیمهای جهانه.متاسفانه سیاست کلان کشور اصلا درست نیست.
این که این طرح درست هست یا نه، باید این طور انجام شود یا خیر و.... باید در فضای غیر سیاسی بررسی شود. تا زمانی که لزوم اجرا یا عدم اجرای چنین طرح های صنعتی زیر ساختی در فضای غبار آلود با اغراض مختلف سیاسی صورت میگیرد بررسی تخصصی ممکن نیست و در صورت انجام هم گوش شنوایی نخواهد داشت چون تصمیم گیرنده نهایی به جیرهای دیگری می اندیشد.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی