بازدید 45025

ماجرای ارسال پیامک‌های جریمه برای خودروهای بی‌تخلف

رئیس پلیس راهور ناجا در مورد سرانجام ارسال پیامک‌هایی برای شهروندان و شکایت از اینکه در مکان خاصی که برای آنها پیامک ارسال شده حضور نداشته‌اند، توضیح داد.
کد خبر: ۱۰۵۷۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰ 13 June 2021

 

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، شاید برای بسیاری از هموطنان پیش آمده که بدون آنکه خودروی خود را از پارکینگ خانه بیرون آورده باشند، پیامک تخلفات راهنمایی و رانندگی اعم از نبستن کمربند ایمنی، صحبت با گوشی همراه و عبور از محدودیت‌های ترافیکی دریافت کرده‌اند. در این شرایط تکلیف چیست؟

طی چند روز گذشته برخی شهروندان از دریافت پیامک‌های غیرواقعی تخلفات رانندگی گلایه کردند و خواستار اطلاع‌رسانی و پیگیری خبری و نیز اصلاح فرآیند این موضوع شده‌اند.

یکی از این شهروندان ساکن تهران تصریح کرد: خودروی من اکنون در پارکینگ منزل است و حاضرم از وقت کاری خود بگذرم و این موضوع را ثابت کنم. وقتی همه قوانین را رعایت کنی و این گونه پیامک‌ها ارسال شود، به لحاظ روانی بسیار آزاردهنده خواهد بود. شاید مبلغ جریمه مهم نباشد اما برای من مهم است که به قوانین پایبند بوده و خیالم از این بابت راحت باشد. نه اینکه ناگهان چنین پیامک‌هایی ارسال شود و ذهن آدم را درگیر کند.

یکی دیگر از شهروندان تهرانی می‌گوید: برای پیگیری پیامک جریمه‌ای که به ناحق برای بنده ارسال شده بود بارها و بارها با ۱۱۰ تماس گرفتم تا در این زمینه راهنمایی بگیریم و بیشتر از ۲۰ بار با این سامانه به اصطلاح اورژانسی پلیس تماس گرفتم تا با کارشناس مرتبط با حوزه راهنمایی و رانندگی صحبت کنم که متاسفانه موفق نشدم.

ارسال چنین پیامک‌هایی دلیل دیگری جز مخدوش کردن پلاک ندارد، جرمی که در قانون دیده شده و به لحاظ اخلاقی نیز از آن جهت که حق‌الناس به شمار می‌رود، کاری زشت و ناپسند تلقی می‌شود. قانون به صورت جدی با این پدیده زشت اجتماعی برخورد می‌کند.

پلیس راهور بارها و بارها هشدار و تذکر داده که مالکان خودروهایی که پلاکشان را مخدوش کرده و ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه را تغییر دهند، برابر ماده قانونی به حبس از 3 تا ۶ ماه محکوم می‌شوند. دستکاری و مخدوش کردن غیرقانونی پلاک خودرو علاوه بر اینکه خلاف قانون است، مشکلاتی را نیز برای دیگران ایجاد می‌کند.

ماموران پلیس راهور در مواجهه با خودروهایی که دارای پلاک مخدوش هستند، ضمن اعمال قانون، راننده را به دستگاه قضایی معرفی خواهند کرد که علاوه بر جریمه نقدی، برای آنها حبس نیز در نظر گرفته می‌شود. چرا که رانندگی با خودروهای پلاک مخدوش و ناخوانا جرم تلقی و برابر قانون با خاطیان برخورد خواهد شد.

بر این اساس آن دسته از رانندگانی که برای فرار از اعمال قانون پلاک‌های وسایل نقلیه خود را مخدوش می‌کنند تا دوربین‌ها نتوانند جریمه‌ای برای آن‌ها ثبت کنند به منظور اعمال قانون به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

برخی رانندگان پلاک‌های خودرو را با پاشیدن گل و لای، تغییر ارقام پلاک و پوشاندن پلاک با هر وسیله ممکن، مخدوش و ناخوانا می‌کنند که پلیس در صورت مشاهده بدون هیچ اغماضی با آن‌ها برخورد قانونی خواهد کرد.

پلاک، هویت اصلی وسایل نقلیه و تنها ابزار شناسایی برای مالکان وسیله نقلیه محسوب شده و رانندگان نباید به خاطر فرار از اعمال قانون این هویت را مخدوش کنند.

دوربین‌های هوشمند ثابت ثبت تخلف، تصاویر رانندگان متخلف را به راحتی ضبط کرده و هویت آنها را برای پلیس به راحتی محرز می‌کند.

قانون مخدوش کردن پلاک خودرو
طبق ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی هر فردی ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه را تغییر دهد یا چنین وسایلی را با علم به تغییر یا تعویض پلاک تقلبی استفاده کند، به حبس از ۶ ماه تا یک‌ سال محکوم می‌شود. بر اساس این ماده قانونی چنانچه فردی پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری را به خودرو خود الصاق کند یا برای آن پلاک تقلبی به کار برد نیز مشمول این مجازات خواهد شد.

تغییر غیرقانونی و مخدوش کردن پلاک خودرو از جمله جرائمی است که در سال‌های اخیر به ویژه در شهرهای بزرگ افزایش یافته است. افرادی که اقدام به این عمل می‌کنند علاوه بر فرار از قانون، جریمه اعمال غیرقانونی خود را به حساب دیگر شهروندان می‌گذارند، به همین دلیل خلافی هر دو پلاک باید توسط فرد خاطی پرداخت شود. دستکاری و مخدوش کردن غیرقانونی پلاک خودرو در عین آنکه جرم تلقی می‌شود مشکلاتی را نیز برای دیگران ایجاد و حقوق افراد دیگر را ضایع می‌کند، زیرا اقدام آنها موجب صدور قبض جریمه برای فرد دیگری می‌شود.

متخلفان برای فرار از قانون روش‌های مختلفی برای ناخوانایی پلاک استفاده می‌کنند که می‌توان به پخش روغن‌های تیره بر روی پلاک، گلی و خاکی کردن پلاک، استفاده از اسپری‌های مخصوص و استفاده از کاورهای پلاستیکی تیره اشاره کرد.

برخورد پلیس با پلاک‌های مخدوش
سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در مورد سرانجام ارسال پیامک‌هایی برای شهروندان و شکایت از اینکه در مکان خاصی که برای آنها پیامک ارسال شده، حضور نداشته‌اند، گفت: تردد همه خودروها در هر نقطه و ساعتی از شبانه‌روز در چک اپراتورهای قابل رویت است اما بعضا برخی ترددها در شب انجام شده و دوربین در ثبت شماره پیامک شاید دچار خطا می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ممکن است شماره همراه صاحبان خودروها، شماره دیگری باشد که باید افراد با تغییر مکان و شماره همراه در اسرع وقت موضوع را به پلیس اطلاع‌رسانی کنند تا دچار مشکل نشوند اما در کل جریمه پیامک‌های ارسال‌شده دو مرحله‌ای است. ما در چند مرحله اعمال جریمه را کنترل می‌کنیم. به طور مثال وقتی خودرویی تخلف می‌کند، یک پیامک برای راننده ارسال می‌شود که شما با مثلا این شماره خودرو مرتکب تخلف شده‌اید اما در حال بررسی است. بعد از آن نرم‌افزاری به صورت سیستمی پلاک و خودرو را بررسی می‌کند. سپس عامل انسانی به صورت اپراتوری کنترل را انجام می‌دهد و در صورت انطباق مشخصات موجود با ارکان وسیله نقلیه، پیامک جریمه برای فرد ارسال می‌شود.

رییس پلیس راهور ناجا به هوشمندسازی پلیس راهور اشاره کرد و گفت: با هوشمندسازی انجام‌شده امکان اینکه با تغییر پلاک جریمه برای فرد دیگری صادر شود، وجود ندارد. چون در زمان شماره‌گذاری خودرو، رنگ، نوع و مدل خودرو در سامانه پلیس ثبت می‌شود.

هادیانفر درباره پوشاندن پلاک خودروها گفت: از آن جایی که امکان تشخیص پلاک خودرو وجود دارد، پلیس می‌تواند پلاک اصلی این خودروها را نیز با استفاده از ارکان وسیله، تجهیزات و نوع آن شناسایی کند.

چک اپراتورها راهی برای شناخت پلاک‌های مخدوش
سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور نیز در این زمینه گفت: چنانچه برای افرادی پیامکی با این مضمون آمده باشد که تردد مالک خودرو در حال بررسی است؛ این افراد نگران نباشند زیرا این پیامک در چک اپراتورهای بخش اجرائیات پلیس راهور به صورت سیستمی بررسی می‌شود و چنانچه رنگ و نوع خودرو با پیامک ارسالی هماهنگی نداشته باشد، حذف می‌شود.

وی تصریح کرد: البته اگر پیامک دومی آمد که در آن ذکر شده، مرتکب فلان تخلف شده‌اید و این پیامک دارای شناسه پرداخت باشد، یعنی تخلفی صورت گرفته و باید جریمه پرداخت شود.

جهانی اضافه کرد: چنانچه فردی در فلان جاده و مسیر ترددی نداشته اما پیامک دریافت کرده است، این نوع پیامک‌ها نیز در چک اپراتورهای پلیس راهور بررسی و از سیستم حذف می‌شود.

معاون اجتماعی پلیس راهور در پاسخ به این سوال که تکلیف پیامک‌های ارسالی برای افرادی که دارای مجوز تردد در طرح شبانه و ورودی و خروجی برخی از شهرهای نارنجی هستند، چیست، گفت: چنانچه نام دارندگان مجوز از فرمانداری‌ها در سیستم اجرائیات راهور ثبت شده اما برای آن ها پیامک هشدار آمده است، نگران نباشند. با ارسال این پیامک، جریمه‌ای برای آنها منظور نمی‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳۲
برای خودروی من جریمه ارسال شده محل تخلف قم که اصلا با این ماشین به قم نرفتم. اونقدر هم برای خودم ارزش قایل هستم که حاضر بشم پول جریمه رو بدم ولی برای یک اشتباه که من نقصیری در اون ندارم از این اتاق به اون اتاق سرگردان بشم
در خصوص مخدوش کردن پلاک در طول یک ماه اخیر بیش از سه خودرو را دیدم که کاغذ چسبوندن رو پلاک. آیا گشت نامحسوس کلا وجود دارد یا دیگه نداریم؟
وقتی پلیس اعمال قانون را رها میکنه و موتور سوار ول، مخدوش کننده پلاک رها و پلیس هم بفکر اجتناب از درگیری است ، وقتی بزرگتر ها خود متخلفند و مردم هم میبینند همه نوع دزدی و فساد کلان هست و برخوردی نیست ، وضع کشور و جامعه همین میشه :
باش تا صبح دولتت بدمد ،کاین هنوز از نتایج سحر است!
دزدي از مال مردم براي آقايان عادي شده ؟!!!!
بعلت کهولت سن از پراید مدل قدیمی برای خرید نان استفاده میکنم پیامکی امد در سبزوار به مشهد مرتکب خلاف شده ام کسی جوابگو نیست فقط میدانم برای 96% مرگ بهتر از زندگی نکبت بار امروزی است
پاسخ ها
سوباسا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
پدر جان یا مادر جان گرامی

با پراید تشریف میبرید نانوایی
ماشین مسافرتتان حتما لکسوس یا پورش است

مزاح بود مخلصیم
در هفته قبل در شهرستان کوار استان فارس در حال گردش حول میدان تاکسی پراید از عقب با ماشین من تصادف کرد من مسافر بودم و پلیس(زارع) من را مقصر دانست گفت شما صد کرده اید گفتم میدان جای گردش است و گردش ماشین من کامل بوده و ان با سرعت بالا وارد میان شده و کنترل نداشته و خط ترمز ان مشخص است ولی قبول نکرد با ۱۹۷ و بازرسی پلیس تماس گرفتم می گفتند باید به کوار مراجعه کنی و شکایت کنی یا وکیل بگیری گفتم فیلم و عکس کامل دارم برای شما بفرستم گفتند نه باید شخصا مراجعه کنی و دولت الکترونیک و پی گیری اینترنتی و ... وجود ندارد یعنی برای احقاق حق چند برابر باید هزینه کنی که این را ماموران نیروی انتظامی خوب می دانند و می دانند که کسی چنین نمی کند پس هر نوع خواستند حکم می دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
شاهد سیستم فشل در همه زمینه ها هستیم
متاسفانه جریمه فعلی بازدارنده نیست. باید مجازات زندان با جدیدیت و ابطال گواهینامه رانندگی برای مدت معلوم انجام شود تا بازدارندگی واقعی ایجاد شود
بنده در تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۱۱ در اتوبان تهران-قم تردد داشتم و پیامکی با این مضمون آمد که در اجرای مصوبات ستاد مقابله با کرونا شما مرتکب تخلف شده اید!در صورتیکه بنده اصلا ورود به شهر قم نداشتم و نهایتا تردد بین استانی(تهران به قم) بوده که آنهم در آن تاریخ به عنوان تخلف محسوب نمی شده است!
اگر دقت کنید در حال حاضر کلی وسیله نقلیه چه موتور سیکلت چه خودرو روی پلاک هاشون رو با تلق های مشکی یا خط دار پوشانده اند و به راحتی در سطح شهر در حال عبور هستند . آیا این موضوع رو هیچ کدام از مسئولین تا به حال ندیده اند؟
این که یک امر مسبوق به سابقه است و تعجبی ندارد. کامیون کمپرسی من در یک ساعت هم در پلیس راه کرمانشاه به سنندج (کامیاران مرکز تهیه شن و ماسه غرب) جریمه شده بود هم در تهران. در صورتیکه راننده عمرا رنگ تهران را ندیده بود و لاستیک کامیون هم با آسفالت جاده های به تهران آشنا نبود.
سلام. بنده در مورخ ۱۴۰۰/۲/۳تست کرونا دادم و تا جوابش بیاد ۷روز طول کشید از طرف بهداشت...از همون روز اول خودمو قرنطینه کردم ولی برای جواب تست چن بار از روستا ب شهر رفتم تا جواب تستمو بدن و اینکه کارمند هستم نیاز ب جواب تست داشتم برای استراحت..خلاصه قرنطینه تا ۱۴۰۰/۲/۱۵ تموم شد بعدش رفتم اداره سرکار ب صورت شیفت از یک شهر ب شهر دیگه تردد داشتم...در تاریخ ۱۴۰۰/۳/۵برام پیام اومد ک ۲۰۰هزار تومان جریمه در تهران ساعت ۱۲شب..ب دلیل تست مثبت و تردد ...ولی من تهران نبودم و اصلا ب تهران چن سالی هست تردد ندارم..پیگیر شدم ولی جوابی ندادن راهنمایی رانندگی قسمت اجراییات...اخر گفتن بهداشت اسمتونو داده ب راهور چون مثبت بود تستتون...بلا تکلیفم معلوم نیست چ کسی باید جواب بده..بهداشتم میگه بی خبریم
۲۳ برج ۱ توی گلستان اهواز خودروی منو جریمه کردن حال اینکه توی پارکینگ خونم بود توی ماهشهر.نمیتونم هم اثبات کمم که ۶عصراهواز نبودم چونکه تایم کارم تا ساعت۲ظهر بوده توی پتروشیمی.
جناب پلیس عزیز
راس 10 شب دم دوربین ها حضور داشته باش تا کلی پلاک مخدوش ببینی!!!
اینکه نشد جواب که چون یکی دیگه پلاکشو مخدوش کرده یه بی گناه دیگه جریمه میشه پسر خود م ساعتی وروزی جریمه شده که ماشینش از حیاط خونه اش بیرون نیامد امنیت نیست تقسیر ما چیست خیلی ها بدون پلاک تو شهر تردد میکنند عده ای پلاکش نو مخدوش میکنه این نا امنی است
خودرو من یک هفته تو پارکینگ هست ولی پیامک میاد که عوارض ازاد راه تهران - قم را پرداخت کنم ! برای ماشینی که تو پارکینگ هست و اصلا تو خیابون نرفته چه برسه به عوارضی قم ! حالا برای مبلغ 1200 تومان من چیکار کنم ؟ پرداخت نکنم جریمه میکنید بخوام پیگیری کنم از 1200 تومان باید بیشتر اعصاب و وقتم را بگذارم !
سلام فقط حرف میزنن بزن خط گناوه ببینن چقدر پلاک مخدوش وجود دارد با دستکاری شماره پلاکها مردم بیچاره باید جریمه بشن و هیچکس هم جوابگو نیست که میگیم بابا ماشین من تاحالا خط گناوه نرفته ولی کو گوش شنوا همش چرته
من دو هفته پیش زمانی که در جلسه کاری در شیراز بودم برایم پیامک آمد که در قزوین به علت صحبت با گوشی جریمه شدی .بلافاصله رفتم خیابان شهناز پلیس راهور.گفتم آقا ماشین من الان جلو‌درب هست نیم ساعت پیش جریمه شدم تو قزوین مگه میشه نیم ساعته از قزوین اومده باشم شیراز.بیاید ماشینم رو ببینید .
میگن صبر کن جریمه تو سیستم بشینه بعد برو خلافی بگیر بیا بفرستیمت شورای حل اختلاف رای بگیر بیار جریمه ات پاک بشه.خب این که هزینش میشه صدبرابر مبلغ جریمه پس جریمه نکرده رو پرداخت کردم خداااااااااااااا
پلیس راهور شماره تماس مشخصی برای اینگونه جرایم در نظر بگیرد تا به محض دریافت همچنین پیامکی با آنها تماس بگیریم
ماشین صفر خریدم تو پارکینگ خونه یکساله تکون نخورده . پیامک اومده جریمه جاده مشهد تسلیمی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
برای پرکردن جیب راهنمایی رانندگیه. مخدوش شدن بهونه است!
من اهل اصفهان هستم۱ماه پیش پیامک اومدمحورکرمانشاه بیستون ساعت۱/۱۵شب 500هزارجریمه تسلیمی شدم درصورتی که ماشینم توخونه بود
سلام. دوستان عزیز راهورکه نمیتونند همه جا حضور داشته باشند در همه وقت، بنظر من باید یه سایتی رو معرفی کن تا اگر مردم توی خیابون یا هرجا با این موارد روبرو شد، در صورت امکان عکس بگیرن و بفرستن تو سایت، اینجوری همه برای پلیس کار میکنند و حتی اونهایی که این کارو میکنن از ترس مردم دیگه مخدوش نمیکنن
دوربینهای اسقاطی و ماموران واپراتورهای آموزش ندیده وناراحتی روحی روانی برای مردم قانونمدار.
سلام
والا من ماموریت و سرکار بودم و گواهینامه هم تو جیبم پیامک آمده بخاطر سرعت غیر مجاز ۵ نمره منفی گرفتی درحالیکه فقط پلاک ماشین بنام منه و بچه خواهرم پشت فرمان بوده
درسته تخلف کرده و جریمه هم شده ولی خودش گواهینامه داره چرا نمره منفی واسه من لحاظ میاد ...
برای بنده در ساعت اداری که ماشینم نزدیک محل کارم در محل درست پارک بوده در یک خیابان دیگر جریمه صادر شده ...حالا چند برابر وقت و پول و انرژی بگذاریم پیگیری کنیم‌و اون هم بی نتیجه ....فقط کمی شرافت انسانی و شعور لازم است برای بعضی از مامور ان نا اهل ..
در ایام وضعیت زرد کرونایی توی اتوبان قم اصفهان ابلاغ جریمه برام صادر شده،،، جریمه ناروا برای دستگاه پلیس و راهنمایی شده دکان درآمد و جیب مردم را توی این شرایط خالی کردن،،،، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
با سلام
لطفا فکری برای ماشینهای متخلف قاچاقچی( معروف به شوتی) که سلب آرامش کردن در حاده ها کنید.خدا کنه پای رشوه به پلیس راهور در میان نباشه
من موتور سیکلت دارم که اصفهان هستم برای رفت آمد دم مقازه استفاده میکنم پیامک برایم آمد که شهر کرد جریمه شدم رنگ موتور من سفید است رنگ که برای من پیامک شده مشکی هر کجا زنگ میزنم کسی پاسخگو نیست که این آخرین بار تونستم با کارشناس راهور صحبت کنم که جواب داد بری پرداختش کنی راحت تر هستی چون خیلی دوندگی دارد اینست عدالت عدل علی که ازش دم میزنند
ما که از جوابیه پلیس راهور قانع نشدیم
گرگ گذاشتین بره رو گرفتین
چرا منو جریمه کردین اونم من به اون محل ندفتم
سلام. بنده ساکن سمنانم در سال 99این اتفاق برای من افتاده من درحال سوخت گیری در پمپ بنزین دولتی بودم اس ام اس اومد که در اصفهان تخلف کردی در صورتی که فیش وفیلم دوربین پمپ بنزین نشانگر حضور م بوده در سمنان ولیمتاسفانه به پلیس +10 رفتم ولی خبری نیست میگن قاضی پرونده رو نگاه میکنه ولی قاضی هم خوابه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار