بازدید 16451
۹
کیوسک بین الملل تابناک

طرح جدید سناتور‌های آمریکایی برای جلوگیری از ورود واشنگتن به برجام / اعزام ناو رونالد ریگان به خاورمیانه / رایزنی برجامی وزرای خارجه انگلیس و چین / دستور امیر قطر برای اعطای ۵۰۰ میلیون دلار برای بازسازی غزه

طرح جدید سناتور‌های آمریکایی برای جلوگیری از ورود واشنگتن به برجام، اعزام ناو رونالد ریگان به خاورمیانه، رایزنی برجامی وزرای خارجه انگلیس و چین، دستور امیر قطر برای اعطای ۵۰۰ میلیون دلار برای بازسازی غزه و تهدید وزیر جنگ اسرائیل به ویران کردن لبنان، از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۵۴۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳ 27 May 2021

طرح جدید سناتورهای آمریکایی برای جلوگیری از ورود واشنگتن به برجام| اعزام ناو رونالد ریگان به خاورمیانه| رایزنی برجامی وزرای خارجه انگلیس و چین| دستور امیر قطر برای اعطای ۵۰۰ میلیون دلار برای بازسازی غزه

کیوسک بین الملل تابناک: طرح جدید سناتور‌های آمریکایی برای جلوگیری از ورود واشنگتن به برجام، اعزام ناو رونالد ریگان به خاورمیانه، رایزنی برجامی وزرای خارجه انگلیس و چین، دستور امیر قطر برای اعطای ۵۰۰ میلیون دلار برای بازسازی غزه و تهدید وزیر جنگ اسرائیل به ویران کردن لبنان، از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.

طرح جدید سناتورهای آمریکایی برای جلوگیری از ورود واشنگتن به برجام

گروهی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا، با معرفی طرحی جدید، در صدد سنگ‌اندازی در ورود احتمالی دولت «جو بایدن» به برجام هستند.

طرح جدید سناتورهای آمریکایی برای جلوگیری از ورود واشنگتن به برجام| اعزام ناو رونالد ریگان به خاورمیانه| رایزنی برجامی وزرای خارجه انگلیس و چین| دستور امیر قطر برای اعطای ۵۰۰ میلیون دلار برای بازسازی غزه

پایگاه «واشنگتن‌فری‌بیکن»، نزدیک به محافظه‌کاران آمریکایی ـ که نسخه‌ای از پیش‌نویس این طرح را دیده ـ می‌گوید: حامیان طرح مذکور، خواستار ملزم کردن دولت «جو بایدن» به کسب اجازه از کنگره قبل از حصول توافق با ایران هستند.

طبق تحلیل واشنگتن‌فری‌بیکن، این طرح که به عنوان متمم برای اضافه شدن به یک طرح قانونی دیگر پیشنهاد شده، در صورت تصویب در هر دو مجلس کنگره و تبدیل شدن به قانون، مانعی عمده در تلاش دولت بایدن برای ورود مجدد به برجام ایجاد خواهد کرد. با این حال، از آنجا که برجام مساله‌ای کاملاً حزبی در سیاست آمریکاست، طرح مذکور احتمالاً مورد مخالفت دموکرات‌ها خواهد بود و تنها از حمایت قانونگذاران جمهوری‌خواه برخوردار می شود.

«ران جانسون»، قانونگذار حزب جمهوری‌خواه، این طرح را ارائه کرده و تا کنون موفق به جلب حمایت چندین سناتور جمهوری‌خواه دیگر که مخالفت دیپلماسی با ایران هستند، شده است. 

با آنکه بعید است نماینده‌‌های حزب دموکرات بر خلاف دیدگاه‌های حزب خود رفتار کرده و از این طرح حمایت کنند، برخی از قانونگذاران این حزب سال ۲۰۱۵ جزو مخالفان توافق هسته‌ای با ایران بودند.

دولت «باراک اوباما» در آن زمان مجبور شد، برای اجرایی کردن برجام، کنگره را دور بزند و بدون تأیید نهاد قانونگذار آمریکایی آن را اجرایی کند. نماینده‌های جمهوری‌خواه کنگره می‌خواهند این بار شاهد این اتفاق نباشند.

جانسون در بیانیه‌ای به واشنگتن‌فری‌بیکن گفت: «دشمنان ما می‌دانند که دولت بایدن همان مسیر ضعیف و فاجعه‌بار رئیس‌جمهور اوباما را ادامه خواهد داد. به همین دلیل برای تأمین امنیت آمریکا و صلح جهانی ضرورت دارد، هر گونه توافقی که بایدن بر سر آن با ایران مذاکره می‌کند به معاهده تبدیل شده و به تأیید سنای آمریکا برسد.»

طرح سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا علاوه بر آنکه دولت این کشور را به کسب اجازه از کنگره برای توافق با ایران ملزم می‌کند، خواستار جلوگیری از رفع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است.

دولت «جو بایدن» مدعی است، قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند؛ اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سر باز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگردند، حاضر است، تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم سه تا شش ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده، این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

دولت آمریکا از زمان اجرایی شدن برجام در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» کارشکنی‌ها را برای به حداقل رساندن منافع ایران از این توافق آغاز کرد.

دولت اوباما علی‌رغم ادعای رفع تحریم‌ها سیاست‌های مختلفی از جمله هراس‌افکنی در بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی را برای از بین بردن آثار عملی رفع تحریم‌ها در دستور کار قرار داد. جمهوری اسلامی ایران با توجه به این تجربه خواستار راستی‌آزمایی برای رفع تحریم‌هاست.

اعزام ناو رونالد ریگان به خاورمیانه

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: ناو هواپیمابر "رونالد ریگان" ظرف روزهای آینده برای پشتیبانی از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان عازم منطقه خواهد شد.

طرح جدید سناتورهای آمریکایی برای جلوگیری از ورود واشنگتن به برجام| اعزام ناو رونالد ریگان به خاورمیانه| رایزنی برجامی وزرای خارجه انگلیس و چین| دستور امیر قطر برای اعطای ۵۰۰ میلیون دلار برای بازسازی غزه

به گزارش اسپوتنیک، وال استریت ژورنال امروز چهارشنبه با استناد به منابع در بخش دفاع آمریکا گزارش داد، پنتاگون قصد دارد در تابستان ناو «رونالد ریگان» را برای حمایت از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در خاورمیانه مستقر کند.

طبق گزارش، پیش‌بینی شده است که پنتاگون تنها ناو هواپیمابر فعلی مستقر در منطقه آسیا-اقیانوس آرام را به خاورمیانه بفرستد تا از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پشتیبانی کند.

به گفته آنها، ناو «رونالد ریگان» که در پایگاه همیشگی‌اش در یوکوسوکا ژاپن لنگر انداخته است، همزمان با آغاز تابستان، منطقه آسیا-اقیانوس آرام را برای ماموریتی که احتمالا چهار ماه طول بکشد، ترک خواهد کرد.

در حال حاضر ناو هواپیمابر "دوایت دی. آیزنهاور" در منطقه مستقر است و احتمال دارد قبل از ژوئیه به پایگاه خود در نورفولک در ایالت ویرجینیا بازگردد.

این مسئولان اشاره کردند، منطقه آسیا و اقیانوس آرام دست‌کم در این مرحله خالی از حضور ناوهای هواپیمابر آمریکا خواهد بود.

به نوشته این روزنامه، این اقدام به منزله عقب‌نشینی ملموس آمریکا از استراتژی‌ کنونی‌اش در قبال آسیاست که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، آن را محوری از اولویت اول واشنگتن به لحاظ نظامی می‌خواند.

بر اساس مهلت تعیین شده جدید، روند خروج نیروهای آمریکایی پیش از بیستمین سالگرد ۱۱ سپتامبر باید پایان یابد.

مسئولان آمریکایی هنگامی که بایدن زمان تکمیل خروج نیروهای آمریکایی را تا ۱۱ سپتامبر اعلام کرد گفتند، واشنگتن "گروه ضربت" به فرماندهی ناو هواپیمابر را برای تامین امنیت خروج از افغانستان در منطقه مستقر خواهد کرد.

رایزنی برجامی وزرای خارجه انگلیس و چین

یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس با این اعلام این خبر افزود: دومینیک راب (وزیر امور خارجه انگلیس) و وانگ یی (وزیر خارجه چین) همچنین درباره طیف مختلفی از مسائل سیاست خارجی بحث و تبادل نظر کردند.

طرح جدید سناتورهای آمریکایی برای جلوگیری از ورود واشنگتن به برجام| اعزام ناو رونالد ریگان به خاورمیانه| رایزنی برجامی وزرای خارجه انگلیس و چین| دستور امیر قطر برای اعطای ۵۰۰ میلیون دلار برای بازسازی غزه

پکن و لندن از اعضای باقی‌مانده در برجام هستند که در کنار روسیه، آلمان و فرانسه با هماهنگی اتحادیه اروپا در تلاش هستند، تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد، احیا کنند. این در حالی است که دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گرد هم آمده‌اند تا در خصوص رفع تحریم‌های آمریکا و اجرای کامل این توافق رایزنی کنند. برداشت قریب به اتفاق قدرت‌های جهانی از ماحصل مذاکرات وین، حاکی است که پیشرفت قابل توجهی در گفت‌وگوها به دست آمده و حصول به توافق نهایی در دسترس است.

«وانگ یی» دو روز پیش در نشست مجازی کنفرانس امنیتی مونیخ، با بیان اینکه امکان احیای برجام وجود دارد، تصریح کرد: این توافق یکی از بسترهایی است که پکن و اتحادیه اروپا می‌توانند در چارچوب دفاع از چندجانبه گرایی همکاری می‌کنند. وزیر امور خارجه چین افزود، اعضای برجام «سخت در تلاش هستند تا این توافق را در کنار قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل و صلح در خاورمیانه» حفظ کنند.

دور پنجم مذاکرات برجام  روز سه‌شنبه با ازسرگیری نشست کمیسیون مشترک‌ برجام آغاز شده است.

سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین دیروز تصریح کرد که تمام هیات‌ها در مذاکرات وین روی موفقیت گفت‌وگوها برای احیای برجام متمرکز هستند.

میخائیل اولیانوف که ریاست هیات روس در مذاکرات برجام را بر عهده دارد در توئیتی افزود: مشارکت کنندگان ابراز آمادگی کردند که تمام تلاش خود را برای حل مسائل باقی‌مانده و تکمیل سریع‌تر مذاکرات انجام دهند. وی ابراز امیدواری کرده که دور پنجم مذاکرات وین، آخرین دور گفت‌وگوها برای احیای برجام باشد.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیات ایرانی در مذاکرات برجام نیز در گفت‌وگویی اظهار داشت: در ادوار گذشته (چهار دوره گذشته) پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشتیم و مسیر مشخصی را طی کردیم و می‌دانیم مسیر روشنی را باید پشت سر گذاریم.

وی با بیان اینکه مسائل جدی و مهمی کماکان باقی مانده که باید حل و فصل شود، افزود: امروز دوباره مذاکرات را شروع می‌کنیم و امیدواریم در طول مذاکرات چند روزه ان‌شاءالله بتوانیم به راه‌حل‌های نهایی دست یابیم.

دستور امیر قطر برای اعطای ۵۰۰ میلیون دلار برای بازسازی غزه

وزیر خارجه قطر امروز، چهارشنبه اعلام کرد، به دستور امیر قطر کشورش ۵۰۰ میلیون دلار برای بازسازی غزه ارائه خواهد کرد.

طرح جدید سناتورهای آمریکایی برای جلوگیری از ورود واشنگتن به برجام| اعزام ناو رونالد ریگان به خاورمیانه| رایزنی برجامی وزرای خارجه انگلیس و چین| دستور امیر قطر برای اعطای ۵۰۰ میلیون دلار برای بازسازی غزه

به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی،‌ وزیر خارجه قطر توییت کرد: بنا به دستور تمیم بن حمد آل ثانی،‌ امیر قطر کشورش اعلام می‌کنیم ۵۰۰ میلیون دلار برای بازسازی غزه اختصاص خواهیم داد.

او اضافه کرد: به حمایت از برادران‌مان در فلسطین تا رسیدن به راه حل عادلانه و دائمی برای تشکیل کشور مستقل فلسطین بر اساس طرح صلح عربی و قطعنامه‌های مربوطه ادامه خواهیم داد.

در این راستا اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس از امیر قطر بابت این کمک نیم میلیون دلاری برای بازسازی غزه تشکر کرد.

هنیه خاطرنشان کرد: این کمک مالی بیانگر موضع‌گیری بزرگوارانه امیر قطر و حمایت همیشگی‌اش از ملت فلسطین در تمام مراحل است.

تهدید وزیر جنگ اسرائیل به ویران کردن لبنان

مسئولان رژیم صهیونیستی که از سخنرانی روز گذشته «سید حسن نصرالله» دبیر کل جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان به وحشت افتاده‌اند، برای جلوگیری از نمایان شدن نگرانی‌های خود، پشت اظهارات تهدیدآمیز پوشالی و تکراری علیه لبنان پنهان شدند.

طرح جدید سناتورهای آمریکایی برای جلوگیری از ورود واشنگتن به برجام| اعزام ناو رونالد ریگان به خاورمیانه| رایزنی برجامی وزرای خارجه انگلیس و چین| دستور امیر قطر برای اعطای ۵۰۰ میلیون دلار برای بازسازی غزه

«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی شامگاه چهارشنبه در سی‌ونهمین سالگرد اولین جنگ با لبنان در سال ۱۹۸۲، درباره وقوع هر گونه حمله‌ از شمال فلسطین اشغالی به این رژیم هشدار داد.
به نوشته وبگاه «آی۲۴ نیوز»، گانتز مدعی شد: «ما آماده‌ایم تا از شهروندان اسرائیلی محافظت کنیم.

اگر حمله‌ای از شمال حادث شود، لبنان خواهد لرزید... خانه‌هایی که تسلیحات و تروریست‌ها در آن مخفی شدند، ویران خواهد شد».

بر اساس این گزارش، وی در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود افزود: «لیست ما از اهداف لبنان، بسیار بزرگتر و مهمتر از لیستی است که برای نوار غزه داشتیم و این لیست آماده است تا در صورت نیاز، تصویب شود.»

روز گذشته بود که دبیر کل حزب‌الله در سخنرانی خود به مناسبت «عید مقاومت و آزادسازی»، زوال رژیم صهیونیستی را نزدیک‌تر از قبل دانست و با بیان اینکه تعرض به قدس باید معادل جنگ منطقه‌ای باشد، تأکید کرد که نتیجه این جنگ، چیزی جز زوال اسرائیل نخواهد بود.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که در برابر محور مقاومت به استیصال افتاده، در واکنش به اظهارات «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در نوار غزه نیز تهدید کرد: «اسرائیل تمایل داشت شاهد بازسازی غزه باشد. اما اگر دور جدیدی از خصومت‌ها آغاز شود، ارتش اسرائیل برای پاسخ دادن تردید نخواهد کرد.»

به نوشته آی‌۲۴نیوز، گانتز در اظهاراتی ضد بشری و جنایتکارانه، تاکید کرد تا زمانی که اجساد دو نظامی اسرائیلی هلاک‌شده در جنگ ۲۰۱۴ غزه به این رژیم تحویل نشود، تل‌آویو اجازه بازسازی نوار غزه را صادر نمی‌کند.

پیش از این نیز، «اسرائیل کاتص» وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی و عضو کابینه سیاسی-امنیتی این رژیم، با تهدید السنوار به ترور، مدعی شد، اینکه تل‌آویو با نوار غزه آتش‌بس یکجانبه اعلام کرده به معنی مصون شدن رهبران مقاومت فلسطینی از عملیات‌ ترور نیست. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۹
از کجا فهمیدید به وحشت افتاده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
!!!!
تو چرا سئوال کردی ؟
از همین سئوال تو مشخصه
جالبه بکی توی منطقه به ساخت موشک کمک می کنه، دیگری به بازسازی ویرانی ناشی از شلیک موشک ها! چرا ما نمی توانیم کنار هم و همراه با صلح زندگی کنیم؟!!!
پاسخ ها
آفرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
هر وقت فلسطینی ها هم در کشور خودشون حق حاکمیت پیدا کردند همگی با کمال صلح در کنار هم زندگی خواهیم کرد
هر چه برای خود می پسندید برای دیگران نیز بپسندید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
در مورد دو سرمایدار کاملا بر عکس است. خوب برای اولی ورشکستگی دومی است
اگر کمک برای ساخت موشک نبود الان غزه وجود نداشت
توی این دنیایی که قانون جنگل حاکمه اگر نتونی از خودت دفاع کنی زیر پا له میشی
درود
با این همه موشک که حماس شلیک کرده توقع دارید سناتورهای آمریکایی ...ساکت و بی خیال باشند
به به ! این همه خبرهای خوب یکجا . مگه می شه ! مگه داریم!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار