بازدید 7088

فرود موفقیت آمیز کاوشگر چینی به مریخ

فضانورد حامل کاوشگر چینی به صورت موفقیت آمیز بر روی سطح کره مریخ فرود آمد و چین را پس از آمریکا به دومین کشور دارای یک کاوشگر روی سطح مریخ تبدیل کرد.
کد خبر: ۱۰۵۱۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸ 15 May 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، خبرگزاری شینهوا گزارش داد که این کاوشگر صبح روز شنبه روی سیاره سرخ فرود آمده است.

فضانورد تیان ون-۱ شامل یک مدارگرد و یک کاوشگر است که از سایت راه اندازی فضاپیمای ونچانگ در تاریخ ۲۳ ژوئیه ۲۰۲۰ (۲ مرداد ۱۳۹۹) پرتاب شد و پس از ۷ ماه پیمودن مسافت در فضا در ماه فوریه (اسفند سال گذشته) با قرار گرفتن در مدار مریخ اولین تصویر از سیاره سرخ را مخابره کرد.

چین در تلاش برای رسیدن به فعالیت‌های فضایی رقیب خود یعنی آمریکا و تایید جایگاهش به عنوان یک قدرت بزرگ جهانی، میلیاردها دلار در ماموریت بین کهکشانی به سیاره مریخ سرمایه گذاری کرده است.

ماموریت چین به مریخ از جمله شامل چند پروژه جدید فضایی است که این کشور دنبال می‌کند و شامل قرار دادن فضانوردان چینی در کره ماه و برخورداری از یک ایستگاه فضایی تا سال ۲۰۲۲ است.

چین پیش از این هم در سال ۲۰۱۱ میلادی برای پرتاب کاوشگر به مقصد مریخ تلاش کرده بود، اما این ماموریت شکست خورد و فضاپیمای چینی پس از پرتاب از پایگاه قزاقستان، در جو زمین سوخت.

این بار چین نه تنها بطور مستقل برای اجرای این ماموریت وارد عمل شده، بلکه همزمان مجموعه‌ای از یک مدارگرد و یک مریخ نورد را به مریخ فرستاده است تا سرعت انجام ماموریت‌هایش را افزایش دهد.

سرعت پیشرفت برنامه‌های فضایی چین در دو دهه اخیر قابل توجه بوده است. در سال ۲۰۰۳ میلادی یانگ لیوی به عنوان نخستین فضانورد چینی رهسپار مدار زمین شد و سال گذشته نیز فضاپیمای «چانگ ای-۴» توانست با «موفقیت کامل» روی نیمه پنهان ماه بنشیند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۳
ایول چین بزودی چین امریکای ورشکسته را در همه امور شکست خواهد داد
کاوشگری که نزدیک بود روی سر مردم آوار بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
ونی که سر مردم آور شد ایستگاه اسکای لب امریکا بود تاریخ بخون جانم یه کمی
ناشناس
| Malaysia |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
دلبندم اون بدنه راکت حامل محموله ای برای ایستگاه فضایی بود، این مریخ نوردی است که پارسال پرتاب شده است.. کجای کاری؟
در دو دهه از کجا به کجا رسیدند!

ما هم در دو دو دهه (40 سال)به کجا رسیدیم!! عجیبه ما رو چرا امریکا نمی زاره پیشرفت کنیم ولی چین که همون رقیبشو میزاره پیشرفت کنه . انگار جز امریکا عوامل دیگه ای هم در در جا زدن یا احیانا پسرفت ما دخیله!
پاسخ ها
ناشناس
| Malaysia |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
خیلی بی انصافید یا ساده.. این چهل سال بطور دائم آمریکا تنها عامل جدی فشار روی ما بوده.. درحالیکه چین تا همین دوره اوباما، رفیق و شریک نزدیک آمریکا بوده..
یعنی دوران فشار برروی چین همین 4 -5 سال اخیر بوده و آنهم زمانیکه چین دیگر خیلی قوی شده است. واقعا هم چرا نباید قبلا می گذاشت (نه الان دیگه البته) چین پیشرفت کنه وقتیکه چین کاملا برعکس ایران خیلی هم با آمریکا خوب بود
در ضمن تاجاییکه یادم می آید هنوز هم چین بزرگترین شریک اقتصادی و با فاصله زیاد صادر کننده به آمریکاست و نظام بانکیش هم تحریم نیست..
تو کشور ما هر روز خبر میاد که میلیاردها دلار دزدی شده
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
در مورد یک خبر علمی همینو داشتی بگی ؟
ما هم در افزایش قیمتها و گرانی از کره ماه عبور کرده و به مریخ نزدیک شده ایم .
ما هم موشک بالستیک رو به اسم ماهواره بر پرتاب میکنیم
آقا درست بنویسید بین کهکشانی چیه؟ داخل منظومه شمسیه.
دروغه
خدا به داد خدا برسه ازین حکومت بی خدا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس