بازدید 4860

آمریکا: نقشی در مذاکرات ایران و عربستان نداریم

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته واشنگتن نقشی در گفتگو‌های میان ایران و عربستان سعودی ندارد.
کد خبر: ۱۰۵۱۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۷ 11 May 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته کشورش از گفتگو‌های میان ایران و عربستان سعودی حمایت می‌کند، اما نقشی در آن ندارد.

«جوئی هود»، دستیار موقت وزیر خارجه آمریکا دوشنبه گفت: «ما از این گفتگو‌ها حمایت می‌کنیم، اما نقشی در آن‌ها نداریم.»

چند روز پیش رئیس جمهوری عراق چهارشنبه در گفتگو با یک اندیشکده لبنانی تصریح کرد کشورش بیش از یک بار میزبان گفتگو‌های میان ایران و عربستان سعودی بوده است.

روزنامه «فایننشال تایمز» ۱۸ آوریل گذشته در گزارشی به نقل از «سه مقام» مدعی برگزاری مذاکرات مستقیم میان مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران در راستای تلاش برای بهبود روابط بین این دو کشور رقیب در منطقه شده بود.

طبق این گزارش، مذاکرات مستقیم مقام‌های سعودی و ایرانی در بغداد و بعد از گذشت پنج سال از قطع روابط دیپلماتیک ریاض و تهران صورت گرفت.

هدایت این گفتگو‌ها را «خالد حمیدان»، رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی و «سعید ایروانی»، معاون دبیر شورای امنیت ملی ایران به عهده دارند.

محور اصلی این گفتگو‌ها را یمن تشکیل می‌دهد، جایی که ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی از ۶ سال پیش آن را هدف حملات سنگین هوایی، دریایی و زمینی قرار داده است.

یک منبع چند هفته پیش در گفتگو با رویترز مدعی شد طرف ایرانی تعهد داده از نفوذش برای متوقف کردن حملات انصارالله به عربستان سعودی استفاده کند. ریاض، در مقابل متعهد شده از گفتگو‌های هسته‌ای حمایت کند.

دو منبع دیگر مدعی شده‌اند در این جلسه درباره لبنان هم بحث شده است. طبق این ادعا، ریاض از گسترش نفوذ حزب‌الله در این کشور نگران است.

یک دیپلمات چندی پیش به خبرگزاری رویترز گفت: «فکر نمی‌کنم در برهه فعلی آن‌ها توافق حاصل کنند.» او اضافه کرد هدف از گفتگو‌ها جلوگیری از اقداماتی است که می‌تواند از شعله‌ور شدن تنش‌ها جلوگیری کند.

یک مقام وزارت خارجه عربستان سعودی هم گفته حصول هر گونه توافق در وین باید نقطه شروعی برای مذاکرات گسترده‌تر از مسئله هسته‌ای با ایران باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل