بازدید 28139
دو هزار و چهارصد و پنجاه و نهمین بسته ویژه خبری «تابناک»

مطهری: شاید لاریجانی به نفع من کنار برود / خباز: اصولگرایان شاید این بار هم مثل گذشته به اجماع نرسند / گورستان‌خواری، پدیده تازه در شهرستان دماوند /کنایه به لیست ۱۴ نفره نامزد‌های اصلاح طلب توسط کیهان!

رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: واکنش مشاور سابق روحانی به ابلاغیه شورای نگهبان / سید حسن خمینی: باید به وضع موجود متعرض باشیم و هستیم / شورای نگهبان با ردصلاحیت گسترده، زمینه رقابت را محدود می‌کند / جریان انقلاب بار‌ها از «توهم پیروزی» ضربه خورده است و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۵۰۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۴ 06 May 2021

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

زیر گرفتن لیست ۱۴ نفره نامزد‌های اصلاح طلب توسط کیهان!

روزنامه کیهان نوشت: مرور اسامی ۱۴ نامزد مطرح‌ در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان (ناسا) از تهی‌دستی و آشفتگی در این جمع ائتلافی حکایت می‌کند.برخی از این افراد، فارغ از این که شایستگی مدیریت یک اداره جزء را ندارند- تا چه رسد به نامزدی ریاست جمهوری- دارای سوابق محکومیت یا در شرف محکومیت هستند و پرونده‌شان مفتوح است؛ از جمله مولاوردی، محمود صادقی و مصطفی تاج‌زاده.شماری دیگر از این افراد نیز کارنامه ناموفقی در زمان مدیریت خود بر جای گذاشته یا متهم سوءمدیریت یا ترک فعل هستند؛ از جمله عباس آخوندی، اسحاق جهانگیری و ظریف.محسن هاشمی نیز از جمله نامزد‌های این طیف است که به همراه سایر اعضای شورای شهر تهران، کارنامه ناموفقی بر جای گذاشتند.عارف، پزشکیان، کواکبیان و محمود صادقی نیز به حضور در مجلس دهم شناخته می‌شوند؛ کارنامه‌ای که موجب شد مجید انصاری سرلیست گروه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس یازدهم، زیر ۷۰ هزار رأی در تهران را کسب کند.

گورستان‌خواری، پدیده تازه در شهرستان دماوند

محمدتقی تقی‌زاده دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دماوند با انتشار پستی در صفحه شخصی خود نوشت:سرایت چشم و هم‌چشمی‌های پوچ و تجملات بی پایان به قبرهای چند ده میلیونی و تصرف گورستان عمومی به‌عنوان ملک شخصی نتیجه طمع بی‌پایان و توجه بیش از حد به دنیای دنی و غفلت از خداست. یقیناً سنگ قبر ۳۰۰ میلیون تومانی، بهشت کسی را تضمین نمی‌کند، بلکه بر عذاب قبر او می‌افزاید.به دهیاری‌ها اخطار می‌دهم سریع نسبت به برچیدن این تصرفات غیرقانونی گورستان‌های عمومی و مظاهر تفاخر و اشرافیت اقدام کنند./فارس

 

مطهری: شاید لاریجانی به نفع من کنار برود

علی مطهری، نماینده سابق مجلس:دوست ندارم تندرو‌ها رأی بیاورند، با ریاست‌جمهوری یک روحانی مخالفم. فقط خودم می‌توانم اهدافم را محقق کنم.به نفع لاریجانی کنار بروم؟ ممکن است ایشان به نفع من کنار برود، چون احتمالا رأی من بالاتر است. ما اگر مسلمان هم نبودیم باید از مردم لبنان، فلسطین و یمن حمایت می‌کردیم/آرزو می‌کنم در جنگ با اسرائیل شهید شوم./ تسنیم

واکنش سیدحسن خمینی به محدودیت‌های تازه برای کاندیداهای ریاست جمهوری

سیدحسن خمینی در واکنش به محدودیتهای اعمال شده برای حضور نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ایران بزرگتر از یک جمع دو سه نفره است. به گذشته خودمان افتخار می‌کنیم؛ به شرایط جاری معترضیم اما به آینده امیدواریم. وی افزود: به وضع موجودمان باید معترض باشیم و هستیم. کشور ما خیلی بزرگ است، یعنی تمدن این کشور، گذشته این مملکت، ایران خیلی بزرگ است خیلی عزیز است. حدش، حد یک نفر و دو نفر و سه نفر نیست. جمع ملیت با دیانت ما یک کار بزرگی کرده است. سیدحسن خمینی بیان کرد: به نظر من ما واقعا تردید نباید بکنیم، به گذشته خودمان باید افتخار کنیم و می کنیم. به وضع موجودمان باید معترض باشیم و هستیم. البته باید به آینده امیدوار باشیم، نه امید واهی و باید همت کنیم.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شورا‌های تهران: متأسفانه وزارت کشور مشغول انتشار آمار‌ها درباره تأیید صلاحیت‌هاست

احمد نادری رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان تهران در گفت‌ وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس اظهار داشت: با توجه به اخباری که در مورد روند تأیید صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی تصمیماتی گرفته شده و در اخبار هم اینگونه منعکس شده است، به اطلاع کلیه داوطلبین حضور در انتخابات شوراهای اسلامی و مردم عزیز کشورمان می‌رسانم که هر گونه تصمیم‌گیری در خصوص روند بررسی صلاحیت‌ها و نتایج آن متناسب با مبانی قانونی و چارچوب مشخص شده در قانون توسط هیأت‌های نظارت استانی انجام می‌شود. وی افزود: متأسفانه شاهد آن هستیم که برخی از مسئولان دولتی و همچنین مسئولان وزارت کشور در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها مشغول انتشار و اعلام‌نظر درباره آمارها و وضعیت روند تأیید صلاحیت‌ها هستند که این موضوع با توجه به همگرایی که می‌بایست در بین تمامی مسئولان مربوطه باشد به نظر می‌رسد که اتفاق مثبت و مفیدی نیست لذا از کلیه مسئولان می‌خواهم ضمن خویشتنداری از چالش‌های سیاسی و ایجاد تشویش در افکار عمومی به شدت پرهیز کنند و اجازه دهند روند قانونی و درستی که قانون‌گذار برای بررسی صلاحیت‌های داوطلبان شوراهای اسلامی مشخص کرده است، پیش رود؛ این روند از طریق استعلام از مراجع ذی‌صلاح و فرایند بررسی صلاحیت‌های کلیه داوطلبان در شهرستان‌ها و بخش‌های مختلف توسط هیأت‌های نظارت انجام می‌شود و بهتر است دیگران اجازه دهند این روند پیش برود و با اظهارنظرهای شخصی، سیاسی و حزبی مانع این روند و اختلال در آن نشوند.

جریان انقلاب بارها از «توهم پیروزی» ضربه خورده است

پرویز سروری می گوید: جریان انقلاب بارها از «توهم پیروزی» ضربه خورده است. باید با یک مدلی به «وحدت حداکثری» دست یابیم تا از تفرق سبد رای نیروهای انقلاب جلوگیری شود. او در این باره می‌گوید: جریان انقلاب بارها از «توهم پیروزی» ضربه خورده است. متاسفانه این درد بی‌درمانی است و در این دوره هم مشاهده می‌شود. نیروهای انقلاب احساس می‌کنند که پیروزی محرز است و به همین دلیل شاهد تکثر غیرقابل قبولی در جبهه انقلاب هستیم که باید حتما برای آن راه چاره‌ای اندیشیده شود. باید با یک مدلی به «وحدت حداکثری» دست یابیم تا از تفرق سبد رای نیروهای انقلاب جلوگیری شود. واقعیت امر این است که امروز وحدت یک ضرورت بسیار جدی است و باید تلاش کنیم این وحدت حاصل شود. فکر می‌کنم باید با خود نامزدهای محترم ریاست‌جمهوری صحبت شود و آن‌ها به یک جمع‌بندی برای رسیدن به یک گزینه برسند. در این فرایند نه‌چندان طولانی، ان‌شاءالله هر چه سریع‌تر می‌توانیم تکثر را به وحدت‌افزایی تبدیل کنیم؛ درحال‌حاضر با این تکثری که دیده می‌شود احتمال اینکه خطراتی متوجه مجموعه نیروهای انقلاب در نتیجه نهایی باشد، وجود دارد.

شورای نگهبان با ردصلاحیت‌ گسترده زمینه رقابت را محدود می‌کند

محمد عطریانفر: انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل اینکه در حوزه های انتخابیه متنوعی اجرا می شود، انگیزه ها و جذابیت های محلی، قومی و منطقه ای موثر است. هر مقدار که زمینه مشارکت و رقابت بین نامزدهای انتخاب شونده تقویت شود سطح مشارکت مردم افزایش می یابد، لکن متاسفانه تجربه تاریخی بدی که داریم همواره شورای نگهبان با سیاست های نظارتی و کنترلی شدیدی که دارد از جمله نگاه های انقباضی معمولاً حد حضور نامزدها را بسیار کاهش می دهند همچنین با رد صلاحیت های گسترده ای که دارند زمینه رقابت ها محدود می شود. وقتی نامزدهایی حق انتخاب شوندگی دارند، کاهش می یابد، تاثیر بومی و منطقه ای و محلی نیز کاهش می یابد. لذا انگیزه مردم برای رقابت بسیار کم می شود. هر مقدار شورای نگهبان نسبت به سیاست انقباضی خود در حوزه انتخابیه تغییر ایجاد کند معمولاً رقابت ها قانع کننده و قابل قبول است و نسبتاً مشارکت افزایش می یابد و هر مقدار سختگیری کند رقابت بسیار اندک می شود. از جمله وضعیت انتخابات گذشته است که رقابت در سطح تهران بدلیل این که سطح گسترده ای از نامزدهای اصلاح طلب یا دیگر نامزدها که مایه های اعتدالی داشتند یا از اصولگرایی فاصله داشتند رد صلاحیت شدند که همین امر باعث شد جذابیت و مطلوبیت مشارکت کاهش یابد که متاسفانه در تهران حد مشارکت در حد ۱۰-۹ درصد بوده است.

خباز: چندکاندیدایی اصولگرایان تاکتیکی نیست/ این بار هم مثل گذشته به اجماع نمی‌رسند

خباز با تاکید بر اینکه «ما آرزوی تشتت رقیب را نداریم» به  آزادی گفت:«ولی سوابق گذشته به خصوص در جریان انتخابات ۹۲ و ۹۶ نشان می‌دهد که اصولگرایان علی‌رغم تصمیم به وحدت و معرفی یک کاندیدا، امضای میثاق نامه، سوگند یاد کردن، شاهد گرفتن و صورت جلسه کردن و ... به عهد خود در بین اصولگرایان وفا نکرده و همه نامزد می‌شوند. در انتخابات قبلی به جای یک کاندیدا، با چهار کاندیدا وارد شده و آرای آنان متفرق شد. این تفرقه در آرا یکی از دلایل عدم موفقیت آنان بود». این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: «اکنون هم در همچنان بر همان پاشنه می‌چرخد. یعنی این‌ها شخصیتی دارند که همه از او حرف شنوی داشته باشند. بعد از مرحوم آیت الله مهدوی کنی، شخصیتی که بتواند همه را زیر چتر خود قرار دهد، نبوده است. از طرف دیگر همه مدعی هستند که خودشان به تنهایی رای دارند و مردم منتظر حضور آنان هستند و اگر وارد شوند، پیروز خواهند بود. مهم‌تر از همه اینکه تحلیل درستی هم از وضعیت فعلی کشور ندارند. فقط یک امید دارند و آن هم ناامید کردن مردم و انتخابات حداقلی است که در آن صورت پیروز خواهند شد. بهترین نمونه هم رد صلاحیت‌های گسترده در انتخابات شورا‌های شهر و روستاست که در اختیار مجلس اصولگرای به اصطلاح انقلابی قرار دارد.»


خباز ادامه داد: «اگر به انتخابات حداکثری اعتقاد داشتند، اینطور نیرو‌ها را قلع و قمع نمی‌کردند، اما چون معتقد هستند که در انتخابات حداکثری رای ندارند، از دوپینگ استفاده کرده و رقبا را از صحنه خارج می‌کنند. طبیعی است که در این شرایط، اقلیتی که پای صندوق می‌آیند به آنان رای می‌دهند. امیدشان به این است، چون می‌دانند که مردم با توجه به آگاهی که دارند و سوابق گذشته به نامزد اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری رای نمی‌دهند. دقت داشته باشید که ما بعد از انقلاب به جز دولت احمدی نژاد هیچ وقت، شاهد نبودیم که نامزد ریاست جمهوری کاملا اصولگرا رای بیارود. یعنی رئیس جمهور یا فراجناحی بوده و یا کاملا اصلاح‌طلب. فقط در دوره نهم و دهم، چون در بین اصلاح‌طلبان همان اتفاقی افتاد که در بین اصولگرایان می‌افتد یعنی به صحنه آمدن چند کاندیدا؛ به دست خودمان زمینه را برای رقیب فراهم کردیم.» وی با تاکید بر اینکه چند کاندیدایی در جریان اصولگرا تاکتیک نیست، گفت: «این تاکتیک نیست که هر روز یک صدایی از این اردوگاه بلند شود. بلکه نشانه به جمع بندی نرسیدن است. نشانه انسجام نداشتن است. نشانه تحلیل درستی از مردم نداشتن است.»

آیتی: لاریجانی بهانه انشعابی بزرگ در میان اصلاح‌طلبان می‌شود

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: من هنوز باور دارم که انشعابی مهم در جبهه اصلاحات به وجود می‌آید؛ به بیان دیگر به نظر من بحث آقای لاریجانی بهانه‌ای برای به وجود آمدن انشعابی بزرگ در میان اصلاح‌طلبان خواهد شد. حزب کارگزاران سازندگی از روز نخست این انتخابات گوشه چشمی به آقای لاریجانی نشان می‌داد و در شورای مرکزی این حزب درباره آقای لاریجانی بحث شده بود و در مقابل دیگر احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب باور داشتند و البته دارند که باید فقط با یک نیروی سراسر اصلاح‌طلب وارد انتخابات شویم و دیگر نباید تجربه تلخ حمایت از آقای روحانی در سال‌های ۹۲ و ۹۶ را تکرار کنیم. مهدی آیتی ادامه داد: «این در حالی است که کارگزاران باور دارد می‌توان در شرایطی خاص از لاریجانی حمایت کرد؛ هرچند تا همین لحظه شواهد حکایت از آن دارد که بعد از آقای ظریف می‌خواهند از آقایان محسن هاشمی و جهانگیری حمایت کنند». او درباره اینکه آیا اگر اصلاح‌طلبان نتوانند به نامزد شاخص اصلاح‌طلب برسند، بهتر است از انتخابات کناره‌گیری کنند یا با نیروی ائتلافی وارد میدان شوند، بیان کرد: «من باور دارم که اصلاح‌طلبان نباید در این دوره نامزدی ارائه بدهند و باید کنار بنشینند و نقش نظاره‌گر داشته باشد و از طرفی بروند و به بازسازی سیاسی خود بپردازند تا هشت‌سال آینده با قدرت وارد انتخابات شوند. اکنون دوره اصلاح‌طلبان نیست.»

عضو شورای وحدت: حضور رئیسی، حتمی است

یک عضو هیات اجرایی شورای وحدت با اشاره به ارسال نامه شورای وحدت به ۱۰ نفر از کاندیداهای احتمالی جریان اصولگرایی تصریح کرد: بزودی نشست‌های هیات عالی شورای وحدت در قالب کمیته بررسی برنامه داوطلبان ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با خود نامزدها برگزار می‌شود.محمدجواد محمدی‌نوری با اشاره به آخرین اقدامات شورای وحدت اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری، اظهار کرد: تاکنون تلاش بر توسعه وحدت و اهتمام در وحدت حداکثری برای تعیین نامزد واحد ریاست جمهوری و تفاهم بر سر لیست مشترک در شوراهاست که نتایج نسبتا مناسبی هم از آن حاصل شده است.وی با اشاره به رایزنی افراد و جریان‌های مختلف سیاسی برای دعوت از سیدابراهیم رئیسی به انتخابات، تصریح کرد: بر اساس آخرین ارزیابی‌ها و قرائن موجود، گویا حضور آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ قطعی است و این حضور می‌تواند باعث شکل‌گیری وحدت میان اضلاع اصولگرایی در کشور شود.عضو هیات اجرایی شورای وحدت با اشاره به تلاش شورای وحدت برای راه‌اندازی کمیته‌های تخصصی در استان‌ها، اظهار کرد: این امر فرصتی برای احیا فعالیت همه علاقمندان به جمهوری اسلامی است و توجه به ظرفیت‌های موجود در سطح شهرها و بخش‌های مختلف کشور هم مورد توجه شورای وحدت برای شکل‌گیری یک جریان موفق تشکیلاتی است.

دیدار انتخاباتی محسن رضایی، رستم قاسمی و سعید محمد

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و نامزد احتمالی انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری از دیدار انتخاباتی خود با ۲ تن از نامزدهای احتمالی خبر داد.رضایی با انتشار تصویری از دیدار خود با رستم قاسمی و سعید محمد، فرماندهان پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه در صفحه خود در توییتر، نوشت: «‏در نگرش اسلامی ایرانی به مدیریت، «داوطلبی برای مسئولیت» با «تلاش برای کسب قدرت» کاملاً متفاوت است. در انتخابات ۱۴۰۰ فارغ از هر نتیجه ای، قرار است ‎برادرانه و ‎همه با هم ایران را بسازیم.»

مازنی: جریان اصلاحات امروز بین المصطفین است!

نماینده مجلس دهم تاکید کرد: جبهه اصلاحات ایران باید بر اساس معدل جریان اصلاحات عمل کند. در گذشته می گفتند این جریان بین العباسین است از عباس دوز دوزانی تا عباس عبدی ولی امروز بین المصطفین است از مصطفی تاج زاده تا مصطفی کواکبیان.«احمد مازنی»، نماینده اصلاح طلب مجلس دهم در رابطه با عدم وجود شور انتخاباتی در جامعه با توجه به زمان اندک باقی مانده تا انتخابات تصریح کرد: واقعیت این است که هیچ دوره ای، مثل این دوره نبوده که در اواسط اردیبهشت ماهی که در اواخر خردادش انتخابات برگزار می شود هنوز نامزدهای انتخابات مشخص نباشند و هنوز کاندیدا نهایی هیچ یک از جناح ها مشخص نباشد.

او افزود: معمولا در دوره های قبل در اسفندماه نفرات مشخص می شدند اما این بار مساله مشخص نیست. ما انتخابات مجلس یازدهم را پشت سر گذاشتیم که در اسفند ماه سال ۹۸ برگزار شد و از نظر میزان کاهش مشارکت رکوردی در ۴ دهه بعد از انقلاب و یازده دوره مجلس بود. به نظر من قهر مردم با صندوق رای همچنان ادامه دارد. در تهران اقلیتی بیست درصدی شرکت کردند و در کشور حدود چهل درصد رای دادند این وضعیت به هر دلیلی بود آن دلایل همچنان ادامه دارد.

تلاش اسرائیلی ها برای شکست مذاکرات وین به روایت واعظی

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: کشورهای اسلامی برای ایستادن مقابل صهیونیست‌ها و حامیان آن، بیش از هر زمانی به وحدت و انسجام نیاز دارند.محمود واعظی، روز جهانی قدس را میراث حضرت امام (ره) عنوان کرد و گفت: نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز جهانی قدس از سوی حضرت امام (ره) اقدامی در جهت خواسته مسلمانان جهان بود، به طوری که این موضوع به سرعت از مرزهای ایران فراتر رفت و نه تنها در کشورهای مسلمان بلکه در سایر کشورها هم گسترش یافت.رییس دفتر رییس جمهوری افزود: مسلمانان برای بزرگداشت این روز و همچنین نفرت از اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به طور گسترده راهپیمایی می‌کنند؛ اما به دلیل شیوع ویروس کرونا راهپیمایی امسال روز جهانی قدس در کشورهای جهان به ویژه ایران چون سال‌های گذشته برگزار نمی‌شود.واعظی با تاکید بر اهمیت موضوع روز قدس به عنوان روز مهمی که باید همواره زنده نگه داشته شود، ابراز امیدواری کرد که شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به هر طریقی که می‌توانند، برای بزرگداشت این روز و اعلام انزجار از رژیم صهیونیستی تمام توان خود را به کار بگیرند.وی تصریح کرد: این روزها می‌بینیم برخی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار کردند که این کشورها با مخالفت مردم سرزمین خود مواجه شده‌اند. ماهیت رژیم صهیونیستی تغییر نکرده است و نه تنها با فلسطینی‌ها بلکه با مسلمانان سراسر جهان سر ناسازگاری دارد.وی به نشست وین اشاره کرد و یادآور شد: رژیم صهیونیستی در چند هفته گذشته هیات‌هایی به آمریکا و کشورهای اروپایی فرستاد و از همه ابزارهای تبلیغاتی و جنگ روانی استفاده کرد تا مذاکرات وین به شکست بینجامد و تلاش کرد تا آمریکا به برجام برنگردد. بنابراین دشمنی رژیم صهیونیستی با کشورهای اسلامی فقط در یک بعد و فقط مرتبط با فلسطینی‌ها نیست. برای ایستادن مقابل صهیونیست‌ها و حامیان آن، کشورهای اسلامی بیش از هر زمانی به وحدت و انسجام نیاز دارند.

واکنش مشاور سابق روحانی به ابلاغیه شورای نگهبان

مشاور سابق رئیس جمهور در رشته توئیتی به ابلاغیه جدید شورای نگهبان و تعیین شروط برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان داد.حمید ابوطالبی، مشاور سابق رئیس جمهور در رشته توئیتی به ابلاغیه جدید شورای نگه واکنش نشان داد و نوشت: اصل ۱۱۵ قانون اساسی، تمامی شرایط رییس جمهور را با ذکر همه‌ی موارد دقیقا احصاء نموده است؛ مطابق اصل ۹۹ قانون اساسی، شورای نگهبان تنها وظیفه نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد.

اضافه کردن هرشرطی بر شروط دقیقا احصاییِ اصل ۱۱۵ - چه توسط مجلس و یا شورای نگهبان، و چه در لباس تفسیر و یا تفضیل -بازنویسی قانون اساسی و خارج از اصل ۱۷۷ است.

بازنویسی قانون اساسی، مختص ملت است، نه شورای نگهبان و یا مجلس؛ تمامی اصولی که تصضیل و یا تعیین حدود و کیفیت آن نیازمند قوانین عادی است به صراحت در متن قانون اساسی بیان گشته است؛ مانند اصول ۲۴، ۲۵، ۳۲، ۳۳، ۳۸، ۴۴، ۴۷، و… ؛ و اصل ۱۱۵ جزء آنها نیست.‏به نظر می رسد شورای نگهبان، اصل ۱۱۵ که شرایط رییس جمهور را دقیقا احصا نموده است، با اصل ۶۲ که تعیین شرایط کاندیداهای نمایندگی مجلس را به قانون عادی واگذار مینماید، اشتباها یکی گرفته باشد.درحالیکه شورای نگهبان، تنها وظیفه تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات، و انطباق شرایط دقیقا احصاییِ اصل ۱۱۵ بر کاندیداها را برعهده دارد و نه اضافه کردن شروط جدید به اصل ۱۱۵ و محدود کردنِ حتی ثبت نام نامزدها!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵۸
خیالتون تخت که ایندفعه رای بی رای
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
نمیشه رای نداد مگر اینکه در بازیه نفوذیهای براندازان وعاشقان جنگ داخلی وآشوب بخاییم شرکت کنیم یا در بازی تندروها برای اینکه باحیال راحت یکدست مجلس ودولت ووو در اختیار کمتراز 15درصدیها باشند
اگر کسی عشقی به وطن وآینده اون داره ونگران نسل بعد وبعدیها هست باید به احسنترین کاندیدا رای بده
البته در صورتیکه عقلا بهاین نتیجه برسند که مردم با عقاید متفاوت هم اجازه دارند کاندیدا داشته باشن این دوره امتحان بزرگ در مقابل مردم وبلعکس است وخیلی زود میرسیم به 4سال و8سال وووودر 30تا40سال آینده تقریبا نیمی از ما نیستیم شاید نیم بیشتر وموقع قضاوت والبته پاسخ دادنهای واقعی میرسد
ناشناس
| Romania |
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
قابل توجه کیهان و ...فضاییان انقلابی؛ اگر مردم قصد حضور در انتخابات را داشتند قطعاً نفر آخر مورد نظر آنها از نفر اول شما بیشتر رای می آورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
رای ندادن خود نوعی انتخاب است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
تو هنوز این ملت را نشاختی این ملت ظاهر و باطنشان یکی نیست می گویند ندارند ولی برای خرید هجوم می برند می گویند رای نمی دهیم ولی صف های رای شلوغ تر از هر زمان دیگر می شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
رای ندادن نوعی انتخاب نیست . رای ندادن یعنی مجوز به شورای نگهبان برای قانون گذاری، رای ندادن یعنی مشارکت در
،تصمیمات و طرحهای غیر کارشناس مجلس، رای ندادن یعنی رای به قالیباف و همفکرانش و
کلا رای بی رای .
الان شما معترضی؟ بیشتر شکل متمارضی ! بودجه ای هست و یه نیمچه اعتراضی و البته امییییید به آینده کدوم آینده آینده ای که هر ماهش 40 درصد تورم داره برا ما مردم همون بهتر که نیاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
یه کم درست تر بنویس ،بقیه هم استفاده کنند
طوری نوشته ای که یک بخش توهین
..... هست و یک بخش
فرهاد
| Germany |
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
معترض بودی، عملا معترض میشدی و میامدی تا دیگه معترضی نباشد. همان متمارضی
خوش به حال ویلموتس

اومد ایران البته با هزینه خودمون و تنها یک نهال کاج ۱۰ هزارتومنی کاشت و به خاطر همین کار ساده بیش از ده میلیون یورو دستمزد گرفت و رفت البته بماند که این ارغامی که در رسانه ها اعلام میشه خیلی کمتر از ارغام واقعی دستمزد ایشان است.

با پولی که صرف کاشت این یک نهال شد میشد کل ایران رو نهال کاری کرد آن عهم با گونه های مقاوم و مثمری مثل کنار، انجیر، زیتون، توت و انار

لاکن کو گوش نوا
من در سیاست تخصصی ندارم لاکن نظرم در خصوص رد صلاحیت ها به نظر محمد عطریانفر شبیه است

از سیاست بگذریم

هموطنان سعی کنند علاوه بر اینکه مصرف تخم مرغ در هفته را به یک عدد کاهش دهند از مصرف مرغ هم جددن خوداری کنند چون در مرغداری های کشور علاوه بر اینکه از میزان زیادی آنتی بیوتیک استفاده میشود به مرغ ها تریاک هم داده میشود تا کمتر یه بیماری مبتلا شوند.

شما اگر یک با به مرغداری بروید یا مرغ های پرورشی رو از نزدیک ببینید حتمن متوجه میشوید که این مرغ ها چقدر خواب آلود و خسته هستند و توانایی حرکت هم ندارند دقیقن مثل یک فرد معتاد حالا شما این مرغ ها رو با مرغ های محلی که در روستا ها پرورش داده میشوند مقایسه کنید. مرغ های محلی مثل جت حرکت میکنند و شما اصلن نمیتونید اونها رو بگیرید اینقدر که چابک هستند.
شروع کردن به مشکل برق درتابستان.
برق کمه آب نیست بنزین گرونه بنزین سوپر نیست روغن کمه .... یکی بگه چی هست
کل مملکت مال شما آقای شریعتمداری هر کاری دوست دارین بکنین
کل مملکت مال شما آقای شریعتمداری هر کاری دوست دارین بکنین
شما برای مجلس تایید نشدی برای ریاست جمهوری تایید می شی؟ شما اول تایید بشو کار به درست و غلط اش نداریم
در این روزهای کرونایی وتعطیلی مشاغل مردم هیچ اهمیتی نمیدهند چه کسی از کدام جناح میخواهد به قدرت برسد
باید دید دولت طی این یک ماه چی کار خواهد کرد.مردم به شدت از این شرایط بوجود آمده شاکی هستند،البته حق هم همین است .اما تا یک هفته قبل از انتخابات همه چیز معلوم خواهد شد.پس باید صبر کرد؛اگر شرائط بدین گونه باشد ،مجلسی ده درصدی دیگر در پیش رو خواهیم داشت.معیشت مردم اساس یک دولت هست که در حال حاضر ،در اختیار دلالان،محتکران،مختلصان و غیره و غیره قرار گرفته و باید به جد اندیشید که راه چیست؟
با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود.
سلام. از ساعت ۲۳ تا الان ساعت ۲۳:۴۲ ۱۶اردیبهشت ۱۴۰۰ خانواده ابوالقاسمی کنی مداح آورده و با بلندگو کل ابراهیمی جنوبی را پوشش داده و آواز و پایکوبی می کنند. وبه عده ای با بلندگو فحاشی می کنند تعدادی کودک و دختر فاسد نیز عربده و فحاشی میکنند. آدرس ابوالقاسمی و محل لات بازی: تهران بلوار فردوس خیابان ابراهیمی جنوبی ......
هر چقدر هم اخبار و مطالب گوناگون و مختلف در مورد انتخابات وجود داشته فرقی نداره رای بی رای
یعنی واقعا جهانگیری ثبت نام می کنه؟؟؟!!!! آخه با چه رویی؟؟!!
من نمیدونم این باصطلاح کاندیداها با کدام رای قصد رییس جمهور شدن دارند . صدای ملت را نمیشنوند ؟ رای بییییی رای
الان مثلا اقای سید حسن تو مخالفی ؟ اگر مخالف نبودی با یک نهیب از کاندیدا نشدن جا نمیزدی . برو بابا . رای بیییی رای
مطهری تو لاریجانی باهم 100 هزار رای ندارین کسی به شما رای نمیده مگر از سر ساده لوحی باز دنبال فریب مردم بخت برگشته هستین بس کنید. گرونی شک نکنید بیشتر میشه . بدون اقدا م مثبتی از این عوام فریبهای اصلاح طلب خیری به مردم نمیرسه
با سلام
آقای مطهری، ما هم آرزو داریم شما در جنگ با اسرائیل مرده شوید. در ضمن طمع آقای لاریجانی به صندلی قدرت ( و نه صندلی خدمت) کمتر از شما نیست و بعید می دانم ایشان در صورت کاندیداتوری برای شما کناره گیری کند.
ایندفعه حتی اگر مرحوم طالقانی هم کاندید می شد باز هم
رای بی رای
ما اگر مسلمان هم نبودیم باید از مردم لبنان، فلسطین و یمن حمایت می‌کردیم/آرزو می‌کنم در جنگ با اسرائیل شهید شوم هزینه آش یک بلیط یکطرفه هواپیما به آنجاست
حالا که دلار به قیمت سالر۹۷ رسیده (مرداد۹۷ مردا ۱۹ هزار )
آیا باید منتظر پراید ۲۸میلیونی باشیم
دلار تقریبا از پارسال ۷۰ درصد ارزان شد ولی کالاها ۷۰ درصد گرون شد فقط خریداران طلا و بورسی های عزیز به خاک مذلت نشستند چرا که رانت خوران بورسی و دوستان همتی به اندازه کافی پول به جیب زدن؟؟مملکت رها شده توسط روحانی ؟؟ برید ببینید تعویض روغنی ها دارن چه جنایتی میکنند ؟؟
فکر کنم مصاحبه ظریف و انتشار آن کاملا هماهنگ شده بود توسط روحانی تا آخرین امید اصلاحات رو بایگانی کنه ؟؟ روحانی از اول هم اصلاح طلب نبود و در طیف اصولگرایی جا داشت ولی خاتمی این رحم اجاره ای رو به ملت انداخت ، واقعا محسن رضایی خوب شناختش .
از همین حالا صدای پای رییسی لرزه بر اندام غرب گرایان انداخته ، طیف ما نمی‌توانیم و آویزان برجام هم اقتدار کشور و هم اقتصاد کشور رو ویران کردن .
میلیون نفر رو تو بورس ورشکست کرد
میلیون ها نفر رو در بازار ارز بیچاره کرد
میلیون ها نفر خاک بر سر کرد
حداکثر رایی که میشه برای کاندیدای اصلاح طلب متصور شد ارای دکتر معین در انتخابات سال ۸۴ هست والسلام
فقط در درغ گویی و فریب دولت همین بس که ۲۵ هزار روحانی رو استخدام آموزش و پرورش کرد و ۸ سال تمام جامعه فرهنگی رو معطل رتبه بندی کرد و احمدی نژاد خدا حفظش کنه لایحه رو تنظیم کرده بود که حقوق معلمین به ۸۰ درصد هیئت علمی برسه ولی روحانی وارد سطل زباله کرد
اولا رای بی رای دوم اینکه تنها گزینه اصلح برای ریاست جمهوری پزشکیان است سوم اینکه کیهان سم پاشی نکند لطفا فضای انتخاباتی کشور را مسموم نکند
رای نمی دهیم هرگز اگر اگر هم رای دهیم فقط پزشکیان و دیگر هیچ
کیهان کیهان شریعتمدار!!!!!
خدایا خودت رحم کن
خب حالا نامزدهای اصولگراها چه رزومه درخشاتی دارند؟ میشه بفرمایید؟
له آینده افتخار میکنید پدر بزرگتان گفته یا خودتان
چقدر مسخره است ! اصولگراها با انواع و اقسام ترفندها و نیرنگ و فریب و قوانین مضحک و من دراوردی ، انتخابات رو محدود به نورچشمی های خودشون میکنند و بعد ؛ به جناح مقابل می توپند که چرا کاندیداهاشون قادر به اداره حتی بخش کوچکی از مملکت نیستند. شده حکایت ، خود گویی و خود خندی
بعضیا یه جوری میگن رای بی رای انگار روحانی رو مریخی ها انتخاب کردن.....این آقا نتیجه رای خودتونه... پس یا درست رای بده یا اگه نمیتونی درست انتخاب کنی به هیچ کی رای نده..انتخابات مهمه چون وضع مملکت اینه که میبینی...
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
همان هیچکس از همه کسان موجود بهتره
جناب مطهری نه ژیان ماشین است نه باجناق فامیل
قطعا دکتر عارف بهترین گزینه ریاست جمهوری می باشد...کواکبیان و آخوندی و ظریف و ...در حد و قواره ریاست جمهوری نیستند.
اقای مطهری اگر لاریچانی به نفع شما کنار میرود شما وبقیه کاندیدها بع نفع مردم ورضای خدا کنار بکشید تا این پست دهن پر کن وهیزینه بر ضربه گیرحذف وکشور ازاداره دوروشی خلاص شود بجای انتخابات انتخاب اصلح صورت گیرد هرچند همه شما امتحان پس دادید اصلح بین تان نیست ولی باز لااقل اداره کشور یکپارچه ومراکز قدرت متعدد خذف میشود
آقا ما رو تو دعوای خانوادگی شون وارد نکن
کلا رای نمیدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
خخخ
بهترین نظر بود
رای بی رای
مطهری توهم زده.
حسن روحانی رو که اصلاح طلب جا زدید. حالا نوبت لاریجانی شده؟
همه تون مثل هم ‌هستین! رای بی رای!
درود
این میدان یا همان دولت که آبدارچی لازم داره خودش بیاد کشور را اداره کنند....چه نیازی به تدارکاتچی...هزینه انتخاب نکنید
من که رای نمی دهم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
چه ابدارچی که اختیار بریزو بپاش میلیاردها دلار و سکه و.. رو داشت
تابناک خیلی از قافله عقب هستی ملت دنبال رای ندادن هستند
این دفعه پیش بینی این است که انتخابات بین رئیسی و احتمالا ظریف در صورت تایید است و با توجه به مشارکت کم مردم به احتمال زیاد برنده آقای رئیسی است و البته اگر احمدی نژاد هم تایید شود مقداری از رای آقای رئیسی به آن تعلق خواهد گرفت ولی نتیجه ای برای او ندارد و در کل تفاوت چندانی ندارد که کدام رای بیاورند ما همان تورمی را که داشته ایم خواهیم داشت همان ناهماهنگی ها را خواهیم داشت تحریم ها خواهد بود و ... چون ما یک سری مشکلات ریشه ای داریم که تا آنها حل نشود کشور درست نخواهد شد
ظریف نیاد رای بی رای
باز هم کیهان و علامت بارز رفتار ضد انسانی و .. بر پیشانی خویش . از اتهام زنی های بی منطق تا نمایش ارجحیت اهداف جناحی بر مصالح کشور و مردم از نظر آنها . راستی چرا از عیوب احتمالی نامزدهای اصولگرایان (تند روهای افراطی) هیچ خبری ندارد ؟ !!!! خدایا تو خود عادلی و جبار ....
روحانیون در سخنرانی های خود دم از آتش جهنم میزنند خوب کسی نیست از این ها سوال کند وضعیت کنونی مردم ایا کمتر از جهنم است ؟؟ به اعتقاد من‌ کم از جهنم نیست .در واقع اکثریت مردم در حال حاضر در جهنم دارند زندگی می کنند خوب این جهنم‌دا چه کسانی برای مردم بوجود آورده اند؟؟؟؟
رئیس جمهور بعدی از قبل انتخاب شده .
علی لاریجانی
خودتان را خسته نکنید
انگار مملکت ارث پدریشان است و پست را به می بخشند، اگر نظارت استصوابی نبود احتمالا هیچکدام از این مقامات در این پست ها نبودند لذا قدر شورای نگهبان را بدانید
بسته ویژه خبری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان