بازدید 9445
سید هومان حسینی، کارشناس مدیریت شهری

شهرداری تهران با ابرچالش درآمد پایدار مواجه است/ مدیریت شهری هیچ برنامه‌ای برای پرداخت دیون نداشت

مدیریت دوره پنجم به‌ رغم شعار‌های فراوان، اسیر سیاسی‌کاری و بی‌برنامگی است و نه تنها گرهی از مشکلات درآمدی شهرداری باز نکرده که حتی باعث فرصت‌سوزی نیز شده است. افزون بر این، دقت در بودجه، حکایت از تغییر صوری برخی آیتم‌ها دارد که شائبه پنهان کاری ایجاد می‌کند. این در حالی است که «شفافیت»، یکی دیگر از شعار‌های کلیدی این شورا در مسیر انتخابات بود که در آن هم نمره قبولی نگرفتند.
کد خبر: ۱۰۴۷۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹ 21 April 2021
تابناک اجتماعی«مدیران قبلی شهر را می‌فروختند و ما این کار را نخواهیم کرد، شفاف عمل خواهیم نمود و با فساد مبارزه خواهیم کرد»؛ این‌ها شعار‌های کلیدی در شکل گیری شورای فعلی شهر تهران است؛ شورایی که واپسین روز‌های عمرش را می‌گذراند و زمان آن رسیده که ببینیم چقدر به وعده هایش عمل کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ شورای پنجم شهر تهران در حالی بر سر کار آمد که از جمله شعارهایش در دوران انتخابات، تاکید بر فساد ستیزی بود؛ فسادی که تاکید داشتند بسیار وسیع بوده تا جایی که از یک سو موجب بدهکار شدن شهرداری و از سوی دیگر، موجب بروز اشکالاتی بنیادین و اساسی از جمله شهر فروشی شده است که در نتیجه همراهی مدیریت شهری ممکن شده و بایستی متوقف شود.

اما این شعار چقدر محقق شد و آیا به توقف شهر فروشی رسید؟ سیدهومان حسینی، کارشناس مدیریت شهری در پاسخ به آن می‌گوید: اساساً آیتمی به اسم شهرفروشی نداریم و این عبارت بعد از شکل‌گیری شورای پنجم به ادبیات مدیریت شهری اضافه شده است. در کل منظور این است که اداره شهر از طریق فروش منابع مادی آن از قبیل تراکم، زمین و واگذاری پروژه‌های مشارکتی است که بایستی با منابع پایدار جایگزین شوند.
 
شهرداری تهران با ابرچالش درآمد پایدار مواجه است/ مدیریت شهری هیچ برنامه‌ای برای پرداخت دیون نداشت

وی می‌افزاید: با نگاهی به بودجه سال ۹۶ شهرداری تهران ـ که مصوب شورای قبلی‌ است آ پی می‌بریم که سهم آیتم‌های مباحث شهرسازی، پروژه‌های مشارکتی و فروش املاک در آن ٣٠/١٤، ٨/١٩ و ٧/٣٧ درصد بوده است، در حالی که سهم این آیتم‌ها در بودجه سال ۹۹ به ترتیب ۳۰/۷۸، ۱۰/۸۱ و ۷/۸۵ درصد شده که افزایش نشان می‌دهد؛ آنقدر چشمگیر که می‌بینیم سهم این آیتم‌ها در بودجه سال ۱۴۰۰ تقریبا معادل ۶۰درصد کل بودجه است.

این عضو هیات علمی در ادامه می‌گوید: تامل در این آمار‌ها نشان می‌دهد که مدیریت دوره پنجم به‌ رغم شعار‌های فراوان، اسیر سیاسی‌کاری و بی‌برنامگی است و نه تنها گرهی از مشکلات درآمدی شهرداری باز نکرده که حتی باعث فرصت‌سوزی نیز شده است. افزون بر این، دقت در بودجه حکایت از تغییر صوری برخی آیتم‌ها دارد که شائبه پنهان کاری ایجاد می‌کند. این در حالی است که «شفافیت»، یکی دیگر از شعار‌های کلیدی این شورا در مسیر انتخابات بود که در آن هم به رغم برخی تلاش ها، نمره قبولی نگرفتند.

شهرداری تهران با ابرچالش درآمد پایدار مواجه است/ مدیریت شهری هیچ برنامه‌ای برای پرداخت دیون نداشتحسینی می‌افزاید: البته باید توجه داشته باشیم که حذف آیتم‌های یاد شده در شرایط فعلی جامعه، بسیار مشکل است، ولی می‌توان با برنامه‌ریزی مشخص و در یک بازه زمانی معقول میان مدت و حتی بلندمدت، سهم این منابع ناپایدار را کاهش داده و به دنبال ایجاد منابع پایدار درآمدی بود، زیرا متاسفانه شهرداری تهران در شرایط فعلی با ابر چالش درآمد‌های پایدار مواجه است، چون منابع درآمدی آن -ولو ناپایدار- در حال تمام شدن است و زیرساخت‌های قانونی، اقتصادی و حتی اجتماعی برای پایدار کردن درآمد‌های آن وجود ندارد.

وی که سابقه حضور در پست‌های مدیریتی شهرداری را در کارنامه خود دارد، می‌افزاید: مدیران شهری آینده، ضرورتا باید با پیگیری تحقق مدیریت یکپارچه شهری، تصویب لایحه مدیریت شهری و استفاده از ظرفیت‌های قوانین موجود، ابتدا هزینه‌های شهرداری را کاهش داده و سپس از طریق راه‌هایی مثل انجام خدمات مرتبط با مدیریت شهری مثل توزیع حامل‌های انرژی در میان مشترکین حوزه شهر، گردشگری شهری، تقویت ظرفیت‌های پارک‌های علم و فناوری، هوشمند سازی شهر و...، شاهد پایدار شدن درآمد‌های شهرداری باشیم.

اما تکلیف بدهی‌های فراوان شهرداری تهران و شعار‌های مجموعه فعلی مدیریت شهری در این خصوص چه شد؟ این کارشناس مدیریت شهری در این باره می‌گوید: در بحث بدهی‌های شهرداری در زمان‌های مختلف ارقام متعدد و متفاوتی از سوی مدیران شهری شاهد بودیم، به گونه‌ای که حتی رقم چند ده هزار میلیارد تومان، آن هم بدون آنکه مبانی آن صراحتا بیان شود، عنوان شده است. حال سوال این است، اگر فرض کنیم که این ادعا درست است، چرا سهم دیون را در بودجه سال‌های ۹۶ به بعد افزایش نداده‌اند؟

حسینی در ادامه نتیجه می‌گیرد که «یا شورا ادعایش درست نبوده و یا اینکه مطالبات مردم که به عنوان دیون شهرداری مطرح شده، برای شورا اهمیتی نداشته است»؛ دوگانه‌ای که هر کدامش درست باشد، نشان می‌دهد که مدیریت شهری پنجم برنامه‌ای برای پرداخت دیون نداشته و عملکرد ایشان را مثل عملکردشان در مسیر تحقق شعار‌های دیگر، زیر سوال می‌برد.

مشروح این گفت‌وگوی تفصیلی را می‌توانید اینجا بخوانید.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
از جیب ملت

خواهید دید
یک مشکل بزرگ درتهران که شایدبزرگترین مشکل این شهرهم باشدنبودمدیریت واحداست.فرمانداری که اصولا هیچ کاره است ومرزمدیریتی بین شهرداری واستانداری هم مشخص نیست واصلا معلوم نیست مقام کدامیک بالاتراست.ازلحاظ تقسیمات کشوری هم تهران وضعی معکوس وعجیب دارد ویک شهر درمحدوده 4 شهرستان قرارگرفته. به نظر قدم اول ایجاد یک محدوده مشخص بنام تهران با ادغام قسمتهای شهری شهرستانهای مخلوط شده وایجاد یک مدیریت واحد شهری با اختیارات مشابه رییس جمهور درسطح شهرمیباشد.
چرا شهرداری ها کارشناسان متعدد آی تی استخدام کرده اند وقتی تمام نیازهای کامپیوتری خود را بدلیل بیسوادی همین باصطلاح کارشناسان آی تی از بیرون تامین می کنند. این فقط یک نمونه است. 90 درصد کارمندان شهرداریها مطلقا کاری انجام نمی دهند فقط حقوق می گیرند
عزمش نیست تابناک
عزم اگر باشه دیدیم دیگه
کوه هم جابجا میشه
اراده نیست
نیمی از ارزش افزوده پرداختی برای کلیه خریدها متعلق به شهرداری است. یا این پول می توانند هر سال بخشی از شهر را از نو بسازند
شواری فعلی با طرح ترافیک و آلودگی هوا فقط به فکر سو استفاده از ترافیک تهران برای درآمدزایی بود و اصلا هم به این فکر نمیکرد که این طرح ها چه فشاری تو این موقعیت به عامه مردم وارد میکنه.
به قدری به فکر برداشت از جیب مردم بودن که حتی تو ایام کرونا و در خطر بودن جون مردم حاضر به برداشتن این طرح نشدن.
بشکنه دستم که به اینا رای دادم.
شهرداری نباید انقدر آدم استخدام میکرد که الان تو حقوقشون بمونه
بنده بعنوان يك شهروند تهران از عملكرد اصلاح طلبان در مديريت شهر تهران در دوره فعلي بسيار ناراضي هستم. شهرداري نه تنها به وظايف خويش در برنامه ريزي شهري نپرداخته بلكه با سومديريت در شرايط كرونا زده كنوني،سبب شيوع كرونا نيز شده است. شرايط حمل و نقل و عمومي بسيار اسفناك است. چنانچه مقصرين وضعيت كنوني كرونا در تهران مشخص گردد رتبه اول به شهرداري تعلق گيرد.
بنده بعنوان يك شهروند تهران از عملكرد اصلاح طلبان در مديريت شهر تهران در دوره فعلي بسيار ناراضي هستم. شهرداري نه تنها به وظايف خويش در برنامه ريزي شهري نپرداخته بلكه با سومديريت در شرايط كرونا زده كنوني،سبب شيوع كرونا نيز شده است. شرايط حمل و نقل و عمومي بسيار اسفناك است. چنانچه مقصرين وضعيت كنوني كرونا در تهران مشخص گردد رتبه اول به شهرداري تعلق گيرد.
با حذف شورای شهر تهران که تاثیری در مدیریت شهری و زندگی مردم ندارد هزینه بالایی صرفه جویی می شود و نیازی به ایجاد درآمد جدید از مردم نیست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار