احیای برجام کدام گروه های بورسی را سبزپوش می کند؟

این روزها زمزمه هایی مبنی بر بازگشت آمریکا و ایران به برجام به گوش می رسد و به نظر توافقاتی حاصل شده است. بازگشت به برجام کدام گروه های بورسی را سبزپوش خواهد کرد؟
کد خبر: ۱۰۴۷۱۸۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹ 20 April 2021

به گزارش بورس تابناک، این روزها مذاکرات برجامی در حال پیگیری است و به نظر می رسد عزم آمریکا و ایران برای بازگشت به برجام وجود دارد. بازگشت آمریکا به برجام قطعا موجب خواهد شد که تحریم ها کاهش یابد و اثرات مثبتی برای اقتصاد ایران خواهد داشت. 

احیای برجام کدام گروه های بورسی را سبزپوش می کند؟

حالا پرسش این است که بازگشت آمریکا به برجام چه اثراتی می تواند بر بورس ایران داشته باشد و کدام گروه ها مستعد رشد خواهند بود؟ 

احیای برجام کدام گروه ها را سبزپوش می کند؟

در این باره با محمد بامودت، رویا ذبیحی سامانی و الهه ظفری سه تن از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه گفتگویی داشتیم.

محمد بامودت تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: بر خلاف تصور برخی در بازار سهام، بازگشت به برجام در صورتی که به سرکوب شدید ارزی با مقاصد سیاسی نینجامد می تواند خبر مثبتی برای کلیت بازار باشد. دلیل این موضوع کاهش ریسک های سیستماتیک و در نتیجه افزایش ضرایب قمیت گذاری نسبی و امکان رشد و توسعه واقعی و نه فقط اسمی شرکت ها است.

وی افزود: اما به طور خاص گروه خودرو، بانکی، تولید کننده های لاستیک، گروه حمل و نقل مانند شرکت های حمل و نقل دریایی به دلیل استفاده از ظرفیت خالی، شرکت های حفاری، تولید کنندگان اوره به دلیل کاهش تخفیف ها، گروه شوینده به وسیله کاهش بهای تمام شده، گروه دارویی از طریق فراهم شدن شرایط حذف دلار 4200 و گروه غذایی با کاهش فشارهای قیمت گذاری و بعضا کاهش بهای تمام شده، می توانند تاثیر مثبت بیشتری از رفع تحریم ها بگیرند.

رویا ذبیحی سامانی دیگر تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه هم در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: احتمالا اولین گروهی که مورد توجه بازار قرار بگیرد، گروه بانکی باشد، بعد از آن صنعت خودرویی به واسطه برگشت شرکتهای رنو و... هست. صنایع لاستیک و شوینده به واسطه نرخ فروش دستوری و کاهش بهای تمام شده مورد توجه قرار خواهند گرفت. هزینه حمل و صادرات و تخفیف ها برای شرکتهای پتروشیمی کم خواهد شد. شرکتهای حمل و نقل دریایی به واسطه رفع تحریم ها می توانند بهتر عمل کنند.

الهه ظفری تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه نیز در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: در صورت توافق ایران با جامعه جهانی، این موضوع می تواند اثرات بسیار همه جانبه و اساسی را بر تمامی بخش های اقتصادی کشور داشته باشد و باعث سرمایه گذاری های خارجی در اکثر صنایع کشور شود چرا که تمامی صنایع کشور پتانسیل بالایی برای جذب سرمایه گذاری در زیرساخت ها و توسعه را دارا می باشند. اما به صورت کلی صنایعی که بیشتر از همه از تحریم ها آسیب دیده اند مانند صنعت دارو، خودرو، صنعت بانکداری و بیمه کشور دچار تحولات گسترده تری خواهند شد. پس از آن تمام صنایعی که با سرمایه گذاری خارجی به واسطه پتانسیل های توسعه ای که دارند بهبود عملکرد پیدا خواهند کرد مانند صنعت نفت و پتروشمی، صنعت زیرساخت های رایانه ای و برخی از فلزات اساسی قرار می گیرند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار