بازدید 19153
پیمانه اقتصادی

حال ناخوش بورس تهران؛ یک ماه با دو روز سبز/ متوسط افزایش هزینه اجاره بها به روایت مرکز آمار/ سقوط ۱۵ درصدی بیت‌کوین/ چین: قصد رقابت با دلار را نداریم

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ پرداخت باقیمانده سود سهام عدالت تا پایان ماه رمضان حتمی است؟ محدوده قیمتی املاک میان‌سال در بازار پایتخت، جهش آمار ورشکستگی شرکت‌های نفتی آمریکا در سه ماهه اول ۲۰۲۱، قیمت طلای جهانی بالا رفت و واکنش جالب مدیرعامل صرافی باینانس به ریزش بازار ارز‌های دیجیتالی را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۴۶۹۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰ 19 April 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ پرداخت باقیمانده سود سهام عدالت تا پایان ماه رمضان حتمی است؟ محدوده قیمتی املاک میان‌سال در بازار پایتخت، جهش آمار ورشکستگی شرکت‌های نفتی آمریکا در سه ماهه اول ۲۰۲۱، قیمت طلای جهانی بالا رفت و واکنش جالب مدیرعامل صرافی باینانس به ریزش بازار ارز‌های دیجیتالی را در بر دارد.

حال ناخوش بورس تهران؛ یک ماه با دو روز سبز

بازار سرمایه از ابتدای سال تا کنون تنها در دو روز شاهد سبزرنگ شدن شاخص بورس بوده است. در این میان روز گذشته نیز شاهد ریزش ۹ هزار واحدی شاخص کل بورس بودیم و حالا در سومین روز هفته دوباره نظاره گر قرمزپوش شدن شاخص کل بورس هستیم. به گونه ای که در لحظه انتشار این گزارش، نماگر کل با افت ۷۵۰۰ واحدی مواجه شده است. /جزئیات بیشتر

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۸ میلیون و ۱۸۷ هزار و ۳۰۳ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۸ درصد معادل ۷۱ هزار تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۹۱۲ هزار و ۳۸۱ تومان رسیده است.

ارزش سبد «سهام عدالت» چقدر شد؟

پرداخت باقیمانده سود سهام عدالت تا پایان ماه رمضان حتمی است؟

مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: براساس صحبت‌های انجام شده قرار بر این است تا براساس تعاملات صورت گرفته، مرحله دوم سود در ماه مبارک رمضان به حساب افراد واریز شود. حسین قشمی در گفت و گو با ایرنا به آخرین وضعیت مرحله دوم سود سهام عدالت اشاره کرد و افزود: به محض تکمیل‌ شدن وجه و واریز سود توسط همه شرکت‌های سرمایه‌پذیر، مرحله دوم سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ که مجامع آن در سال ۱۳۹۹ برگزار شده است، واریز می‌شود. طبق گفته سخنگوی آزادسازی سهام عدالت همه تلاش‌ها بر این است که ۵۰ درصد دوم سود سهام عدالت در ماه رمضان پرداخت شود. مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی خاطرنشان کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مجری واریز سود به حساب سهامداران است و در خصوص تامین موجودی، شرکت سپرده‌گذاری و سازمان بورس مکاتباتی را با شرکت‌های سرمایه‌پذیر داشته‌اند تا برای واریز هر چه زودتر سود منابع مورد نیاز را تامین کنند. وی تاکید کرد: ٣٦ شرکت جزو شرکت‌های سهام عدالت هستند که از این تعداد ٢٩ شرکت سود خود را محقق کرده‌اند، همه این ٢٩ شرکت باید سود را واریز کنند تا بتوان سود سهامداران مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت را پرداخت کنیم.

سهام آسیا اقیانوسیه رشد کردند

سی‌ان‌بی‌سی: سهام آسیا اقیانوسیه در معاملات امروز، دوشنبه، در حالی رشد کردند که با واکسیناسیون گسترده، امیدهای سرمایه‌گذاران به ریکاوری اقتصادی جهان تقویت شده است. آمریکا اعلام کرد که نیمی از جمعیت این کشور حداقل یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند. این خبر بازارهای مالی را تقویت کرد. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن، ۰.۲۸ درصد رشد کرد در حالی که نیکی ژاپن ۰.۱۸ درصد تقویت شد. کامپوزیت شانگهای پرچمدار رشد سهام در منطقه آسیا اقیانوسیه بود و ۱.۳۰ درصد جهش کرد در حالی که هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ با رشد ۰.۸۰ درصدی روبرو شد. در استرالیا شاخص ای‌اس‌اکس ۰.۲۰ درصد رشد کرد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۳۷ درصد به ارزش خود افزود.

سقوط ۱۵ درصدی بیت‌کوین

راشاتودی: بیت‌کوین، مهمترین ارز دیجیتال جهان، تنها یک روز پس از ثبت یک رکورد تاریخی جدید با بدترین سقوط خود در بیش از ۷ هفته اخیر روبرو شد و ۱۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. قیمت بیت کوین با سقوط سنگین ۱۵.۱ درصدی تا ۵۱,۷۰۷.۱ دلار پایین آمد و همه ارزهای دیجیتال دیگر را با خود به پایین کشید. قیمت بیت سپس تا ساعت ۹:۱۶ روز دوشنبه به وقت تهران با جبران بخشی از این سقوط در ۵۶,۹۴۶.۲۷ دلار تثبیت شد. قیمت اتر، دومین ارز دیجیتال جهان بیش از ۱۰ درصد سقوط کرد و به ۲,۲۱۶ دلار رسید در حالی که قیمت ریپل با سقوط سنگین ۲۰ درصدی به ۱.۳۵ دلار رسید.

متوسط افزایش هزینه اجاره بها به روایت مرکز آمار

مرکز آمار ایران، آخرین اطلاعات مربوط به تغییرات شاخص اجاره‌بهای مسکن در زمستان ۹۹ را اعلام کرد. براساس این گزارش، شاخص اجاره‌بهای مسکن در شهرهای کشور، در زمستان ۹۹ در مقایسه با زمستان ۹۸ با ۹/ ۲۸ درصد افزایش مواجه شده است. این شاخص در مقایسه با فصل قبل یعنی پاییز ۹۹ نیز معادل ۴/ ۴ درصد افزایش داشته است.بررسی‌ها درباره تغییرات شاخص اجاره‌بهای مسکن در شهرهای کشور در زمستان ۹۹ نشان می‌دهد خانوارهایی که در این فصل قراردادهای یکساله آنها سررسید شده واقدام به تمدید قرارداد در واحدهای مسکونی کرده‌اند، رشد شاخص اجاره‌بها معادل ۶/ ۳۸ درصدی را تجربه کرده‌اند.

اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار در این باره نشان می‌دهد، در زمستان ۹۹ بیشترین نرخ تورم فصلی در بازار اجاره مربوط به استان سمنان با ۵۱/ ۱۰ درصد افزایش شاخص اجاره‌بهای مسکن و کمترین آن مربوط به استان لرستان با ۲۲/ ۱ درصد افزایش است، در حالی که تورم نقطه‌ به نقطه شاخص اجاره‌ مسکن در زمستان ۹۹ نسبت به تورم نقطه به نقطه شاخص اجاره مسکن در پاییز ۹۹ معادل ۵/ ۰ واحد درصد افزایش داشته که نشان دهنده افزایش سرعت رشد شاخص اجاره‌ مسکن در این فصل نسبت به یک فصل گذشته است.بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص اجاره بهای مسکن نیز مربوط به استان همدان با ۴/ ۳۹ درصد و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۹/ ۱۲ درصد افزایش است.نرخ تورم شاخص اجاره‌بهای مسکن خانوارهای شهری کشور در چهار فصل منتهی به فصل زمستان ۹۹ نیز برابر ۵/ ۲۷ درصد است.

محدوده قیمتی املاک میان‌سال در بازار پایتخت

با توجه به شکاف قیمتی مسکن در مناطق مختلف شهر تهران، نرخ‌های پیشنهادی برای املاک میان‌سال نیز متناسب با هر منطقه یا حتی محله متغیر است. تحقیقات میدانی «دنیای‌اقتصاد» از وضعیت املاک میان‌سال عرضه‌شده به بازار مسکن (با عمر بنای ۱۰ تا ۲۰ سال) نشان می‌دهد، طبیعتا قیمت‌های متنوعی پیش روی خریداران است که می‌توانند بر اساس بودجه خود، منطقه جست‌وجوی ملک را تعیین کنند.

حال ناخوش بورس تهران؛ یک ماه با ۲ روز سبز/ متوسط افزایش هزینه اجاره بها به روایت مرکز آمار/ سقوط ۱۵ درصدی بیت‌کوین/ چین: قصد رقابت با دلار را نداریم

بررسی قیمت‌های برخی از املاک عرضه شده در بازه عمر بنای ۱۰ تا ۲۰ سال در مناطق مختلف حاکی از آن است که واحد‌های مسکونی در مناطق شرقی پایتخت، غالبا در محدوده قیمتی ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان در هر مترمربع است. به گفته فعالان بازار مسکن در این مناطق قیمت‌های پیشنهادی مالکان واحد‌های مسکونی میان‌سال در مناطق غربی شهر تهران بیشتر دربازه هر متر مربع ۲۵ تا ۴۰ میلیون تومان قرار دارد. در مناطق مرکزی هم غالب نرخ‌های پیشنهادی مالکان به استناد مشاهده برخی فایل‌های عرضه شده در این مناطق در محدوده ۲۰ تا ۳۵ میلیون تومان در هر متر مربع است. در مناطق نیمه جنوبی پایتخت نیز به گفته برخی فعالان بازار خرید و فروش در این مناطق نرخ‌های واحد‌های مسکونی با عمربنای بین ۱۰ تا ۲۰ سال در محدوده‌متر مربعی ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان پیشنهاد می‌شود. البته نرخ‌های اعلام‌شده بر اساس بررسی برخی فایل‌های عرضه‌شده به بازار است و طبیعتا نرخ‌هایی پایین‌تر و بالاتر از این نرخ‌ها نیز در مناطق مختلف قابل مشاهده است.

جهش آمار ورشکستگی شرکت‌های نفتی آمریکا در ۳ ماهه اول ۲۰۲۱

اویل پرایس: شرکت حقوقی هاینس اند بون گزارش داد تعداد شرکت‌های نفتی آمریکای شمالی که درخواست حمایت از ورشکستگی خود را اعلام کرده‌اند، در سه ماهه اول امسال به بالاترین سطح مربوط به سه ماهه اول از ۲۰۱۶ تا کنون رسیده است. با این حال در گزارش این شرکت آمده است موج ورشکستگی‌ها نسبت به اوج خود در سه ماهه دوم و سوم ۲۰۲۰ به طرز قابل‌توجهی آرام شده است. ناظر ورشکستگی شرکت‌های نفتی اعلام کرد در سه ماهه اول امسال ۸ شرکت نفتی درخواست حمایت از ورشکستگی خود را ثبت کرده‌اند که این بالاترین تعداد ورشکستگی در سه ماهه اول سال از ۲۰۱۶ تا کنون به حساب می‌آید. در آن سال ۱۷ شرکت نفتی آمریکای شمالی درخواست حمایت از ورشکستگی داده بودند.

هاینس اند بون گزارش داد، ایالت تگزاس ۵۰ درصد از این ورشکستگی‌ها را به خود اختصاص داد و ۴ شرکت نفتی ورشکست شدند. طبق گزارش هاینس اند بون برای اولین بار از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ هیچ یک از شرکت‌های ورشکسته بدهی چند میلیارد دلاری ندارند. کل بدهی ۸ شرکت نفتی ورشکسته شده در سه ماهه اول امسال در مجموع کمتر از ۱.۸ میلیارد دلار شد. اما موج ورشکستگی‌های شرکت‌های نفتی رو به کاهش است. در سه ماهه دوم و سوم سال گذشته به ترتیب ۱۸ مورد و ۱۷ مورد از شرکت‌های نفتی ورشکست شدند.

قیمت طلای جهانی بالا رفت

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر دلار ضعیفتر و بازده پایینتر اوراق خزانه آمریکا، بالا رفت و نزدیک به بالاترین رکورد دو هفته اخیر ایستاد. هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۷۷۷ دلار و ۳۳ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز جمعه تا مرز ۱۷۸۳ دلار پیش رفته بود که بالاترین قیمت از ۲۵ فوریه بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۷۷۷ دلار و ۹۰ سنت رسید.

واکنش جالب مدیرعامل صرافی باینانس به ریزش بازار ارزهای دیجیتالی

پس از ریزش شدید بازار ارزهای دیجیتالی که به کاهش حدود ۲۰۰ میلیارد دلاری ارزش بازار نیز منجر شد، چانگ پنگ- مدیرعامل صرافی باینانس- در پیامی توییتری نوشت: می خواهند شما را از اتوبوس پیاده کنند! آقای پنگ گفته است که این توییت وی یک توصیه سرمایه گذاری محسوب نمی شود و معامله گران باید اقدامات احتیاطی در پیش گیرند که جلوی زیان های سنگین آن ها در بازار را بگیرد چرا که این زیان ها قابل جبران نخواهند بود. چانگ پنگ همچنین در اظهارنظر جداگانه ای اعلام کرد ۴۰ درصد کل ارز دیجیتالی باینانس کوین در اختیار صرافی باقی خواهد ماند و هیچ یک از آن ها فروخته نخواهد شد، چون قرار است طی فرآیند توکن سوزی این رمزارزها از بین بروند. (به قیمت کنونی این ارزها چیزی در حدود ۳۷ میلیارد دلار ارزش دارند!)

چین: قصد رقابت با دلار را نداریم

به نقل از  بلومبرگ، مقام ارشد بانک مرکزی چین در اظهاراتی کم سابقه گفت، هدف چین از جهانی سازی یوان، گرفتن جایگاه دلار نیست و این کشور یوان دیجیتالی خود را با هدف استفاده داخلی توسعه داده است. لی بو- قایم مقام بانک مرکزی چین- با اشاره به اینکه جهانی سازی یوان پاسخی طبیعی به نیازهای چین است، افزود: این بازار است که باید تصمیم بگیرد از کدام ارز استفاده کند. جهانی شدن یوان باعث تسهیل در تجارت و سرمایه گذاری خارجی می شود.  

در حال حاضر توسعه یوان دیجیتالی در مراحل اولیه خود قرار دارد اما برخی از منابع از احتمال اتخاذ رویکرد سختگیرانه نسبت به یوان دیجیتالی توسط آمریکایی ها خبر داده اند. چین از سال ۲۰۱۴ پروژه راه اندازی یوان دیجیتال را آغاز کرده و احتمالا به نخستین کشوری تبدیل خواهد شد که استفاده از ارز دیجیتالی را در سطح ملی آغاز می کند.  

سال قبل بانک مرکزی چین اعلام کرد، ارز دیجیتالی این کشور تا زمان برگزاری بازی های المپیک زمستانی سال آینده آماده استفاده خواهد شد. طبق اعلام بانک مرکزی چین، یوان دیجیتال دارای برخی از ویژگی های مشابه بیتکوین است و به تدریج جایگزین اسکناس ها و سکه های فعلی خواهد شد. مقامات کاخ سفید گفته اند برنامه ای برای مقابله با یوان دیجیتالی ندارند اما به شدت مشتاق هستند تا دلار دیجیتالی ایجاد شود. پیش از این نیز شماری از اعضای کنگره آمریکا از جروم پاول- رییس بانک مرکزی این کشور- و ژانت یلن- وزیر خزانه داری- خواسته بودند برای توضیح در خصوص پروژه های توسعه دلار دیجیتالی در کنگره حاضر شوند.  

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
کجایند آنهایی که پارسال همین موقع مردم را به ثبت نام در سامانه سجام و سرمایه گذاری در بورس تشویق میکردند ؟!؟!؟

کجایند آنهایی که به تجربه و تذکر مالباختگان بورس می خندیدند و به آنها می گفتند برو دلال و ........
بورس وارد رکود ۱۲ ساله شد
عدم صداقت دولت...
با این دستکاریهای متوالی دولت یا سایر عوامل دخیل میخواهند پول مردم را جاهای مورد نظر هدایت کنند ولی دیگر اعتمادی به این دولت نیست. سرمایه مردم بازیچه شده است
اطلاعات غلط لطفا ندهید بورس یک ماه با دو روز مثبت نیست 9 ماه با چند روز مثبت است و ان گونه هم که مسئولی گفت بلندمدت نگاه کنید شاید منظورشان برای نوه و نتیجه بوده
کل دنیا 35 درصد فقط امریکا 65 درصد امکانات دنیا رادارد نباید هم چین با امریکا وارد جنگ دلار بشود
بورس دیگه ماهیتش برای عاقلان مشخص شده
عزیز ریزش 15 درصدی بیت کوین یک ساعته روی داد و یک روزه هم جبران شده پول کل دنیا در ارز های دیجیتال در حال تراکم است وقتی می ریزد همه خوشحال می شوند که وقت خریدن است و این وضع با بازار سهام ایران فرق دارد. سیستم جدیدی را خلق کرده اند که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست.15000 درصد سود دوج کوین در یک سال انهم به دلار و نه ریال!!!!!!!!!.بازاری به حجم یک چهارم بازار جهانی طلا که شاید تا اخر سال طلا را هم پشت سر بگزارد.در هر صورت ارزهای دیجیتال نوید بخش ان هستند که دوران کلاهبرداری با چاپ پول در حال خاتمه یافتن است و مردم دنیا یک سیستم مالی مستقل از بانک های مرکزی ایجاد کرده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
پیش به سوی نظم نوین جهانی عزیزان دل برادر
عرضه اولیه ای که سال قبل در طول دو ماه چند هزار میلیارد تومان به مردم سهام فروخته اند، چند روز گذشته روزانه حدود 10 میلیون تومان، خرید و فروش شده است. 90 درصد صف های فروش مصنوعی هستند و هیچکس در این قیمتها فروشنده نیست، ولی در 90 درصد شرکتها، اردرهای ترس گذاشته می شوند و همه موظف هستند در صف فروش باقی بمانند. در این شرکتها کمتر از 1 میلیارد تومان از صف فروش تا صف خرید فاصله است.
مردم فراموش میکنن و عادت میکنن مثل بنزین مثل دلار مثل تورم و خیلی چیزهای دیگه
مدتی است که میخوام سهام خودمو با 80% ضرر بفروشم اما نمیشه چون لازممه ناچارم اما آیا این حقالناس نیست مردم زورشون نمیرسه حتما باید بمیرن با این وضع؟؟؟
عوضش خونه های مردم ودارین تبدیل میکنین به انبار یه سر برین توسطح شهرببینین چه خبره
تمام اتفاقات بد بورس و در کل بازار به خاطر سیاست غلط دولت در دلار است
اساساً دولت چرا باید در دلار که واحد پول ملی کشور دیگر است دخالت و اقتصاد کشور را به آن گره بزند و از همه بدتر دلار پول کشوری است که با ما رابطه خصمانه و ما را تحریم کرده است و به جای شعار مرگ بر آمریکا در زبان باید در عمل مرگ بر آمریکا گفت و کشور را مستقل از دلار کرد
چه معنا دارد که دولت از وارد کننده دلار بگیرد و آنرا در سامانه ای به اسم نیما به دیگران اختصاص دهد.
دولت وقتی نفت و ... را فروخت اگر باید از مشتری خارجی طلا بگیرد و اگر نتوانست دلار را به طلا تبدیل به طلا و در خزانه نگهداری کند حالا این تبدیل اگر در داخل قابل انجام است که بهتر و گرنه در خارج از کشور آنرا تبدیل به طلا کند و دلار را در بازار به حال خود رها کند تا بازار آنرا متعادل کند.
دولت هرگاه با کسری بودجه مواجه شد مقداری از طلا را در داخل یا خارج تبدیل به ریال کند و یا اینکه تبدیل به ارزی کند که می خواهد با آن کالا وارد کند البته تا جایی که باعث نوسان و شوک در بازار نشود.
تازه دولت باید صادر و وارد کننده را تشویق کند تا جایی که می تواند صادرات و واردات را مستقل از دلار انجام دهد و آنها را تبدیل به طلار و ارزهای کشورهای دیگر و حتی کالاهای با ارزش تبدیل کنند.
متاسفانه دولت به جای آنکه با ذخیره طلا ارزش پول ملی را افزایش دهد معکوس عمل می کند و دلار را با ارزش می کند ...
نمونه های آزمایشگاهی کامپیوترهای کوانتمی با موفقیت ساخته شده است و بقدری سرعت آنها بالا است که تمام رمزهای ارزهای دیجیتالی در خطر هستند. ممکن است یک روز از خواب بیدار شویم و ببینیم که هرچه تقلا می کنیم که وارد حساب رمز ارز خودمان شویم موفق نمی شویم.
کافی فکر کنیم که این پولی که ما می دهیم تا صاحب رمز ارز شویم کجا می رود و در کجا انباشت می شود و حلقه بالایی رمز ارزها این پول ها را در کجا سرمایه گذاری می کند؟ و آیا انتهای رمز ارزها کجاست؟ و چرا رمز ارزها با ارزش می شوند؟
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
برادر در سیستم ارز دیجیتال کلاهبرداری هست اما موسسینش کلاهبردار نیستند چون با توانایی خلق بازار ۲۰۰۰ میلیارد دلاری نیازی به این کار ندارند و با جلب اعتماد مردم دنیا این بازار را ۱۰۰۰۰ میلیارد دلاری می کنند پس هرگز امکان ندارد که بصورت سیستماتیک ارزهای شما که نامتقارن در میلیون ها کیف دیجیتال ذخیره شده از دسترس خارج شود ارزی که در حساب شرکت هایی مثل ویزا،تسلا و جنرال موتورز هم هست معلومه عمق ارز دیجیتال را نفهمیده ای
یک روز ملا نصرالدین بدروغ به اطرافیان خودش گفت که فلان جا آش می دهند و مردم هم باور کردند و رفتند تو صف بایستند تا آش بگیرند و بقدری شلوغ شد که حتی نوبت رسیدن به آش با قیمت گزافی خرید و فروش می شد تا جایی که حتی خود ملانصرالدین هم رفت تو صف آش تا آش نصیبش شود و این داستان همان داستان رمزارزها است
چه جور با کوچک ترین اشتباه در رانندگی صد در صد جریمه می کنند ولی بزرگ ترین باج گیری و کلاه برداری در بورس رخ داده اما هیچ کسی جوابگو نیست ؟
همه ضررها فقط مال مردمه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان