در تصادف با وسایل نقلیه عابر پیاده تحت حمایت قانون است اما نه همیشه!

وقتی صحبت از خودرو و تصادف با عابر پیاده باشد، در اکثر تصادفات حق به عابر داده شده و راننده مقصر اصلی حادثه قلمداد می شود؛ اما گاهی عابران با بی توجهی باعث بروز حوادث رانندگی می شوند و قوانین و مقررات در برخی شرایط حق را کاملا به راننده می دهد.
به گزارش «تابناک»؛ در مواردی که عابر پیاده با عبور از معابر غیرمجاز باعث بروز حادثهای شده است، کارشناسان صحنه تصادف را بررسی کرده و سهم تقصیر هر یک از طرفهای تصادف، یعنی هم عابر پیاده و هم راننده را مشخص می کنند.از جمله مهمترین تخلفاتی که عابران مرتکب میشوند که میتواند منجر به تصادفات رانندگی شود، میتوان به مواردی از قبیل بیتوجهی به خطکشی عابران پیاده، ورود ناگهانی به سطح سوارهرو، بیتوجهی به چراغ قرمز و استفاده نکردن از پل عابر پیاده اشاره کرد.
تصادف وسیله نقلیه با عابر پیاده
طبق قانون، اگر عابر پیاده از معابری که برای او ممنوع است، عبور کند و سانحهای رخ دهد که منجر به فوت یا مصدوم شدن وی شود و در این شرایط راننده با سرعت مطمئن و مجاز در حرکت بوده و وسیله نقلیه نقص فنی نداشته باشد و در عین حال قادر به کنترل وسیله نقلیه نباشد و با عابر برخورد کند، راننده ضامن دیه و خسارت واردشده نیست.
هر کس در محلهایی که توقف در آنجا جایز نیست متوقف شده یا شیء یا وسیلهای را در این قبیل محلها مستقر سازد و کسی اشتباها و بدون قصد، با شخص یا شیء یا وسیله مزبور برخورد کند و بمیرد، شخص متوقف یا کسی که شیء یا وسیله مزبور را در محل مستقر ساخته است، عهدهدار پرداخت دیه خواهد بود.
همچنین اگر توقف شخص مزبور با استقرار شیء و وسیله مورد نظر موجب لغزش رهگذر و آسیب کسی شود، مسئول پرداخت دیه صدمه یا آسیب وارده است؛ مگر آن که عابر با وسعت راه و محل، عمدا قصد برخورد داشته باشد که در این صورت نه فقط خسارتی به او تعلق نمیگیرد، بلکه پرداخت خسارت وارده را نیز برعهده دارد.اگر راننده تمام قوانین و مقررات را رعایت کند و عابر پیاده به وظایف و قوانین مرتبط با عابران عمل نکند، در صورت بروز حادثه مسئولیتی نخواهد داشت. البته باید توجه کرد که مسئولیت نداشتن راننده به معنای منع استفاده وراث قانونی متوفی از مزایای بیمه نیست و میزان دیه عابر پیاده و سایر شرایط استفاده از بیمه توسط مراجع قانونی ذیصلاح مشخص میشود.
دیه عابر پیاده مقصر چگونه پرداخت میشود؟
عبور عابر پیاده از عرض خیابان در هیچ قانونی ممنوع نشده است، اما اگر عابر حین عبور از عرض خیابان یا محلهای غیرمجاز، بدون توجه به مقررات راهنمایی، با وسیله نقلیهای برخورد کند و پلیس وی را مقصر بداند، در صورتی که منجر به ضرب یا جرح یا قتل یا خسارت مالی عابر پیاده شود، راننده وسیله نقلیه که با عابر برخورد کرده است، در این خصوص مسئولیتی ندارد و پرداخت دیه به او تعلق نمیگیرد.
اما این موضوع مانع استفاده عابر پیاده از مقررات بیمه نخواهد بود و در صورت تصادف با عابر پیاده که منجر به صدمات جانی یا فوت وی شود، دیه و هزینههای درمان توسط بیمه پرداخت میشود.
همچنین در صورتی که وسیله نقلیه بدون بیمهنامه باشد، دیه و هزینههای درمانی از محل صندوق تامین خسارتهای بدنی پرداخت میشود.
البته باید به این نکته توجه داشت که راننده در صورت بروز حادثه موظف است شخص آسیبدیده را با وسیله نقلیه خود یا وسیله دیگر بلافاصله به اولین درمانگاه یا بیمارستان برساند و مراتب را به ماموران انتظامی اطلاع دهد.
متاسفانه گرفتار بد اقتصاد دولتی امپریالیستی هستیم.
یکم، خط کشی عابر پیاده برای دولت و شرکت های بیمه (دولتی!؟) کاملا دو سر باخت است!!!
دوم، چون هیچ کوچه و خیابان فرعی خط کشی عابر پیاده ندارد و معابر فرعی برای رفاه حال سواره ها اکثرا یا پیاده رو ندارند یا بقدری باریک هستند که عملا غیراستفاده اند بنابراین ماشین بخرید. شرط عقل است. تا سوپری و نانوایی هم با ماشین بروید وگرنه خونتان پای خودتان!!!
سوم، کسی را خواستی بدون مجازات شدن بکشی با ماشین در فرعی ها زیر بگیر!!!
اجرای قانون و اصلاح آن در کم شدن تصادفات بسیار مهم است
قانون از این مسخره تر وجود ندارد
اسمش رویش است عابر پیاده ، باید از خط عابر پیاده عبور کند انهم در زمان معین که چراغ به او اجازه عبور میدهد نه اینکه هر زمان و از هر مکان که دلش میخواهد عبور کند این که میشود هرج ومرج و وقتی تصادف با عابر پیاده رخ میدهد
بعد بگویند راننده مقصر است راننده زمانی مقصر است کع در خط عابر پیاده با عابر تصادف کند والسلام
بجای اعلان بحران، خیلی عادی راجع به این موضوع صحبت میکنیم!
بنظرتآن، وقت بحث جدی و اجرایی کردن قوانین راهنمایی و رانندگی، در مجلس و دیگر ارکانها، فرا نرسیده است؟!
آخر تا کی؟!







