بازدید 13522
پیمانه اقتصادی

وزیر راه و شهرسازی: مهم‌ترین اقدام ما باید آرام‌ کردن بازارها باشد/ استاد اقتصاد: بیتکوین حریف دلار نخواهد شد/ شاخص کل بورس مثبت شد/ عقبگرد دلار در بازار جهانی

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ رشد قیمت نفت خام با حمله به تاسیسات نفتی عربستان، عقب‌نشینی بانک آمریکایی از پیش بینی نفت ۷۰ دلاری، مناطق آزاد مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند، نهاده وارداتی با ارز دولتی در بازار سیاه فروخته شد و مجموع ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۴۵۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵ 13 April 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، رشد قیمت نفت خام با حمله به تاسیسات نفتی عربستان، عقب‌نشینی بانک آمریکایی از پیش بینی نفت ۷۰ دلاری، مناطق آزاد مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند، نهاده وارداتی با ارز دولتی در بازار سیاه فروخته شد و مجموع ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی را در بر دارد.

شاخص کل بورس مثبت شد

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۴ هزار و ۸۵۷ واحدی معادل ۰.۳۹ درصد به یک میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۸ واحد رسید، امروز و در ساعات ابتدایی، نماگر کل بورس با رشد حدود ۱۹هزار واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۸ میلیون و ۱۷۸ هزار و ۵۹۲ تومان رسید که نسبت به آخرین روز معاملاتی گذشته ۰.۷ درصدT معادل ۵۹ هزار و ۸۹۶ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۱۵۵ تومان رسیده است.

ارزش سهام عدالت امروز ۲۳ فروردین ۱۴۰۰

رشد قیمت نفت خام با حمله به تاسیسات نفتی عربستان

سی‌ان‌بی‌سی: قیمت نفت خام در معاملات امروز، سه‌شنبه، تحت تأثیر حمله انصارالله یمن به تأسیسات نفتی عربستان سعودی افزایش یافت. همچنین خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به سرعت گرفتن واکسیناسیون کرونا در آمریکا و امید به بازگشت سریع تقاضای نفت خام قیمت‌ها را تقویت کرد. تا ساعت ۷:۱۸ به وقت تهران، قیمت نفت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت خام، ۰.۳۰ درصد رشد کرد و به ۶۳.۴۷ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم ۰.۲۸ درصد افزایش یافت و به ۵۹.۸۷ دلار رسید. انصارالله یمن در بیانیه‌ای اعلام کردند ۱۷ پهپاد و ۲ موشک بالستیک را به سوی تأسیسات نفتی عربستان سعودی شلیک کرده‌اند که این شامل پالایشگاه بزرگ جده هم می‌باشد.

عقب‌نشینی بانک آمریکایی از پیش بینی نفت ۷۰ دلاری

بانک آمریکایی مورگان استنلی اعلام کرد، هرچند برخی از عوامل حمایت کننده از قیمتهای نفت همچنان به قوت خود باقی مانده اند، احیای فعالیت حفاری آمریکا و بازگشت نفت ایران به بازار دو عاملی هستند که روند احیای قیمت ها را تضعیف می کنند. ذخایر نفت همچنان در حال کاهش هستند و سفر و رفت و آمد رو به بهبود است؛ اما بازگشت احتمالی نفت ایران به بازار و فعالیت حفاری بالاتر آمریکا تاثیر بیشتری از آنچه تحلیلگران مورگان استنلی در ابتدا فرض کرده بودند بر قیمتها خواهند گذاشت. این عوامل همواره به عنوان نامعلوم های شناخته شده وجود داشتند اما اکنون روی روند قیمتها تاثیر بیشتری می توانند داشته باشند. مورگان استنلی تا پایان فوریه پیش بینی می کرد نفت برنت در سه ماهه سوم به ۷۰ دلار در هر بشکه می رسد که نشانه بهبود بیشتر بازار است. تحلیلگران ساکسو بانک روز دوشنبه پیش بینی کردند چالش های کوتاه مدت، قیمت نفت برنت را در بازه محدودی حبس می کند. هفته گذشته نفت بدترین هفته خود در سه هفته گذشته را گذراند و با اینکه دورنمای تقاضا در سه ماهه دوم قوی به نظر می رسد، چالش های کوتاه مدت احتمالا قیمت نفت برنت را در بازه بین ۶۰ تا ۶۵ دلار در هر بشکه نگه می دارد.

مناطق آزاد مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند

معاون سازمان امور مالیاتی کشور گفت: به موجب بند (ت) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور از امسال مناطق آزاد تجاری-صنعتی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود. علیزاده افزود: بر این اساس ضرورت دارد فعالان اقتصادی مناطق یادشده که حائز هر یک از شرایط فراخوان‌های هشت‌گانه موضوع ماده ۱۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌باشند، نسبت به ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده و اجرای سایر مقررات موضوع این قانون از جمله صدور صورتحساب، دریافت مالیات و عوارض ارزش افزوده از خریداران، ارائه اظهارنامه و… اقدام کنند. وی تاکید کرد: فعالان اقتصادی در صورت انجام تکالیف قانونی مذکور می‌توانند از تسهیلات پیش بینی شده در قانون بهره مند شوند.

استاد اقتصاد: بیتکوین حریف دلار نخواهد شد

صعودهای پی در پی بیتکوین باعث هشدار شماری از کارشناسان اقتصادی به معامله گران نسبت به وجود حباب قیمتی در این رمزارز شده است. استیو هانکه- استاد اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز- در همین رابطه در گفتگو با نیلی پتل- تهیه کننده پادکست ورجز دکودر- ضمن بررسی مسیر احتمالی پیش روی بیتکوین گفت: بیتکوین یک ارز مثل ارزهای فعلی نیست و نمی توان آن را وسیله ای برای حفظ ارزش پول دانست. بیتکوین برای آن که به ارز جهانی تبدیل شود، باید رقیب سرسختی به نام دلار را شکست دهد که این مساله اتفاق نخواهد افتاد. هانکه در ذکر دلایل خود برای برتری دلار نسبت به بیتکوین گفت: دلار ارز (غالب) جهانی است. نه تنها تقریبا تمام کالاهای مهم جهانی بر حسب دلار قیمت گذاری شده اند بلکه طبق قانون نانوشته ای دلار تنها ارزی است که همه جای دنیا قبولش دارند و به همین دلیل هم می بینیم در کشورهای با تورم بالا مردم برای حفظ ارزش پول خود دلار نگهداری می کنند. دلار دارای یک ارزش ذاتی است؛ اما بیتکوین پشتوانه قابل اتکایی ندارد.  

به عقیده هانکه، روزی یک ارز دیجیتالی برتر از بیتکوین وارد بازار خواهد شد و بیتکوین آن روز دچار مرگ تدریجی می شود و شاید حتی ارزش آن به صفر برسد. این ارز دیجیتالی یک ارز متعلق به بخش خصوصی خواهد بود که دارای لنگرگاه ارزی مطمئن و قابل تبدیل به آن ارز تکیه گاه با نرخ تبدیل ثابت خواهد بود. این لنگرگاه ارزی می تواند ترکیبی از طلا، سبدی از کالاهای اولیه و اوراق بهادار باشد. این کارشناس حوزه هیات های ارزی در ادامه با مقایسه طلا و بیتکوین گفت: طلا از ۲۰۰۰ سال پیش تاکنون قدرت خرید خود را حفظ کرده و حتی اگر قیمت طلا هم روزی سقوط کند، خود طلا به عنوان یک کالا، گرانبها خواهد بود و دارای ارزش ذاتی است.  

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۰۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۳.۳۶ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۷ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۴ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.  

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۶۰ هزار و ۱۰۷.۷۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۲۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۲۸ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۱۴۴.۹۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۵۵ درصد افزایش 

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۳۱ درصد افزایش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۴۶۵.۴۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۴۰ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۵.۷۹ درصد افزایش

۴- ریپل

قیمت: ۱.۲۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲۴.۲۹ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰۲.۴۲ درصد افزایش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۲ درصد افزایش

۶- کاردانو

قیمت: ۱.۲۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۹۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۳۱ درصد کاهش

۷- پولکا دوت

قیمت: ۴۱.۱۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۶۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۹ درصد کاهش

۸- یونی سواپ

قیمت: ۲۹.۸۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۳۷ درصد کاهش

۹- لایت کوین

قیمت: ۲۴۲.۳۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۷۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۴.۱۱ درصد افزایش

۱۰- چین لینک

قیمت: ۳۱.۸۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۴۷ درصد افزایش

طلا از حرکت ایستاد

قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی که سرمایه گذاران منتظر انتشار آمار تورم آمریکا بودند، ثابت بود. به گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری تغییری نداشت و در ۱۷۳۱ دلار و ۶۹ سنت ایستاد. بازده بالاتر اوراق خزانه انتظارات برای آماری که نرخ تورم بالاتر را نشان می دهند، خنثی کرد. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ثابت بود و در ۱۷۳۲ دلار و ۸۰ سنت قرار گرفت. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۰.۷ درصد کاهش، در ۱۷۳۲ دلار و ۷۰ سنت بسته شد.

عقبگرد دلار در بازار جهانی

ارزش دلار مقابل همه ارزهای مهم کاهش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۰۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۸۴ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

نهاده وارداتی با ارز دولتی در بازار سیاه فروخته شد

حجت‌الاسلام احد آزادی خواه، دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به التهابات بازار مرغ، افزود: از سیزدهم فروردین، شرایط تغییر کرد و پیش بینی این است که در تأمین مرغ برای ماه رمضان، مشکلی نداریم. وی با بیان اینکه تلاش کردیم دولت با بازار سیاه مقابله کند، اضافه کرد: وارد کنندگان حق ندارند نهاده‌های وارد شده با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را در بازار سیاه بفروشند، اما این کار را می‌کردند.

وزیر راه و شهرسازی: مهم‌ترین اقدام ما باید آرام‌ کردن بازارها باشد

وزیر راه و شهرسازی گفت: مهمترین اقدام ما در حال حاضر، آرام کردن بازارهاست، چون لجام‌گسیخته، همه پروژه‌ها را تحت تأثیر قرار داده و امیدواریم از این تلاطم‌ها به آرامی عبور کنیم. محمد اسلامی، صبح امروز در مراسم «کلنگ‌زنی پروژه هزار واحدی یاس سفید شهرک واوان شهرستان اسلامشهر» با بیان اینکه در حوزه مسکن و شهرسازی مصمم هستیم تا با همه ظرفیت‌ها، تولید مسکن را تسهیل کنیم، گفت: با اجرای این اقدامات، برای همه قشرها، زمینه تهیه مسکن مناسب فراهم خواهد شد و مدت زمان خانه‌دار شدن خانوارها کاهش می‌یابد. وی تأکید کرد: مهم این است که تولید مسکن به جریان پایدار تبدیل شده و ما مانع‌زدایی‌ها را از بدو ورود به وزارت راه و شهرسازی آغاز کردیم. در این راستا با اصلاح آیین‌نامه‌های اجرایی و سوق دادن آنها به سمت تسهیل و روان‌سازی تولید مسکن، به این جریان پایدار کمک کرده‌ایم. /مهر

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
من از بورس سررشته ای ندارم ولی فکر می کنم باید کاری کرد که اعتماد به بورس برگردد و حجم معاملات آن افزایش یابد اما این تجمع سهامداران(؟) جلوی ساختمان بورس و شعار دادن آنها به وجهه بورس و البته سهام خود آنها لطمه زده است و باعث فرار بیشتر مردم از بورس می شود یکی به آنها توضیح دهد.
گذشته از آن، دو دسته آدم در بورس وجود دارند 1) سهامداران: کسانی که به بورس به جایی برای سرمایه گذاری نگاه می کنند 2) دلالان: کسانی که می خواهند با نوسان گیری پول دربیاورند.
بازار ها را شما مسئولان با تصمیمات اشتباه و کاهش ارزش پول نا آرام کرده اید حالا هم مانند همیشه فقط دنبال مقصر معرفی کردن مردم هستید مردم برای کاهش ارزش پول جریمه می شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
احسنت بر شما عین واقعیتو گفتید
شما هنرتان گران کردن است
نمی دانم باید از تحریم ها خوشحال بود یا ناراحت بود یک زمانی وارد بازار جمهوری می شدیم وفور کالاهای کره ای از قبیل سامسونگ و ال جی را شاهد بودیم و تاسف می خوردیم که چرا نباید کالاهای ایرانی آنقدر کیفیت داشته باشد تا مردم از آن استقبال کنند.
در اخبار شنیدم که 2500 شرکت کره ای همکاری های خودشان را با ایران بخاطر تحریم لغو کرده اند جدای از اینکه واقعیت داشته یا نداشته باشد ولی همان تعداد که وجود داشتند بی شک کارشان خرید نفت خام ما یعنی خام فروشی ما و تولید و فروش کالاهای آنها بوده است که بر ضد تولیدات داخل و بر ضد اشتغال ما است.
من با اطمینان خاطر می گویم که اگر تولید کننده داخلی به جای سود روی کیفیت کالای خودش کار کند و سود منطقی در نظر بگیرد نه تنها کالاهایش سریعا بفروش خواهد رفت بلکه قابلیت ورود به بازار جهانی خواهد یافت و چند برابر سود خواهد کرد و مردم هم ترجیح می دهند کالای با کیفیت بخرند حالا اگر ایرانی باشد که چه بهتر
مسئولین هم باید بدانند که بخدا حتی سود آنها هم در خوب کار کردن آنها است و تلک الایام نداولها و این میزها و پست ها به کسی وفا نمی کند و باید بفهمند که زندگی متوسط در جامعه سالم بهتر از داشتن ثروت و رفاه بالا در جامعه فقیر و ناسالم است چون جامعه با زندگی ما عجین است و هر روز با آنها برخورد داریم و جزئی از محیط زندگی ما است که اگر پر استرس باشد روی روح و روان همه مردم تاثیرگذار است هر چند صاحب ثروت کلان باشیم و خیلی افراد هستند که با وجود ثروت های کلان نمی توانند جامعه را تحمل و به خارج مهاجرت می کنند
مهمترین نکته ای که باید روی آن تمرکز کرد این است که باید ببینیم چرا دلار همیشه ارزش ذاتی خودش را حفظ می کند و از دانش آن در اقتصاد استفاده کنیم. آیا پشتوانه دلار چیست؟ آیا رمزی در آن است که پنهان و افشا نشده است؟ و چه تعهد و صدقی پشت آن وجود دارد که با وجود شکست ها و آشوب ها و کسری های بودجه ای که در داخل آمریکا وجود دارد اما همچنان ارزش ذاتی خود را حفظ می کند.
چیزی که برای ما مهم داست دانش پشت آن است نه خود دلار که باید از آن استفاده شود
دولت می خواهد 2 ضرب در 2 را 5 کند و این امکان پذیر نیست دولتی که توان ندارد نهاده های دامی را درست توزیع کند باید یارانه ای که به نهاده دامی می دهد قطع و آنرا بر اساس دقیق ترین بررسی های کارشناسی در مناسب ترین و سالم ترین نقطه اعمال کند و یا اینکه آنرا در محل های مختلف از قبیل (سوخت، توزیع, مصرف و ... ) اعمال کند که تبعات آن کمتر شود.
...
هیچ چیز حریف دلار نمیشه
جناب وزیر این قانون خانه های خالی اشکال بسیار دارد شما هم می دانی ولی چون آخر کارتان هست اقدامی نمی کنی در هر صورت به ضرر مستاجران است عرضه و تقاضا در این بازار جواب نمی دهد
استاد استیو هانکه کاملا درست گفته
پیش بینی ها میگه قیمت بیکوین به 130 هزار دلار میرسه
ولی اگه این اتفاق نیافت و کاهش پیدا کرد چی
اوایل کرونا این اتفاق افتاد و 4 یا 5 هزار دلار بیت کوین کاهش پیدا کرد.
و مطمءن باشید با روی کار آمدن یه رمز ارز مطمءن و ثابت بیت کویت و ماینیگ بخاطره ها میپیوندن
خدا رو شکر که دست مسئولان ایرانی از بازار رمز ارز ها کوتاه است
آقای وزیر، مهمترین کار دولت باید عدم دخالت در بازارها باشد تا بازارها به خودی خود آرام گیرند!... در صادرات و واردات دخالت نکند، در قیمت گذاری دخالت نکند، در تخصیص منابع دخالت نکند، رانت توزیع نکند، ارز 4200 به خواص ندهد و ....

در کل، خواهشاً دولت کاری نکند!
بهترین اقدام شما ها اینه که هیچ اقدامی نکنید لطفا اقتصاد خودش خودش رو ترمیم میکنه
وزیر راه محترم، طرح مالیات برخانه خالی شما پر ایراد و غیر اجرایی است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر