بازار سرمایه باید حمایت مالیاتی شود

مدیرعامل کارگزاری امین سهم معتقد است حذف مالیات برعایدی سرمایه در بازار سرمایه تصمیم درستی بوده است؛ ضمن اینکه جا دارد از بازار سرمایه حمایت مالیاتی شود و در عوض از محل‌هایی از اقتصاد که سالیان زیادی است مالیات اخذ نشده است، مالیات ستانی شود، تا به این ترتیب تعادل لازم بین بخش‌های مختلف اقتصاد برقرار شود.
کد خبر: ۱۰۴۴۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸ 07 April 2021

به گزارش بورس تابناک، امیر سیدی؛ مدیرعامل کارگزاری امین سهم در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه گفت: موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در بسیاری از نقاط کشورهای پیشرفته جهان وجود دارد و لازم است که در کشور ما هم اجرا شود. به نظر من مهم‌ترین املاک یکی از مهمترین حوزه‌هایی است که می تواند تحت پوشش مالیات بر عایدی سرمایه قرار بگیرد.

سیدی افزود: املاک، یکی از بزرگترین بخش‌های اقتصاد است و گستره وسیعی را شامل می شود. براین اساس، در این حوزه سود زیادی شناسایی می شود که اگر در کشور ما مالیات ستانی انجام می شد، می توانست به امر توسعه زیر ساخت‌ها و نیز موضوع عدالت اقتصادی کمک بسیار زیادی بکند.  

وی تصریح کرد: همانطور که در بالا اشاره شد، در حال حاضر بازار املاک، بازار بسیار بزرگ تر و مهم تری در کشور ما است به طوریکه حداقل تا سال گذشته نسبت به بازار سرمایه این بازار بسیار بازار بزرگ تری بوده است؛ اما مالیاتی که از این بخش دریافت شده است، بسیار پایین تر از بازار سرمایه بوده است.

این فعال بازار سرمایه بیان داشت: در بازارهای اغلب کشورها به این صورت است که اگر در معامله‌ای سودی شناسایی شود به آن مالیات تعلق می ‌گیرد. در مورد بازار سهام هم به همین شکل است، می توان گفت به نوعی مالیات بر عایدی سرمایه در بازار سهام از قبل وجود داشته است. در دیگر کشورها به این شکل است که هر چقدر معاملات کوتاه مدت انجام دهید، مالیات بر دارایی سهام بالاتر است و اگر سرمایه‌گذاری خود را  به طور بلند مدت در نظر گرفته باشید، این مالیات کاهش پیدا می کند.

وی در ادامه اظهار کرد: مالیات از خرید و فروش سهام سال گذشته حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان بوده است که نشان می دهد بازارسرمایه بیشتر از تمام بازار های دیگر مالیات پرداخت کرده است؛ این خود یک نوع مالیات بر عایدی سرمایه است که خیلی هم نقد شونده بود و طی سال گذشته دریافت شد.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: به نظر من بلاموضوع است که در شرایط فعلی ما بخواهیم برای بازار سرمایه صحبتی از مالیات برعایدی سرمایه داشته باشیم، زیرا همانطور که اشاره شد، مالیات بر خرید و فروش در معاملات بازارسرمایه سال های سال است که پرداخت می شود. ؛ بنابراین اگر بخواهیم برای بازار سرمایه مالیات بر عایدی سرمایه تعریف کنیم، در واقع یک نوع مالیات مضاعف را در این حوزه وارد کرده ایم؛ در حالیکه جا دارد به بازار سرمایه کمک شود تا این بازار بتواند رشد بالاتری انجام دهد، به طوریکه شاهد تشکیل سرمایه ثابت در نهادهای حقوقی شرکت‌های بورسی و در نتیجه رشد اقتصاد کشور باشیم.

وی تاکید کرد: در بازار سرمایه نه تنها معامله‌گران بلکه شرکت ها از شفافیت برخوردارند و همچنین مالیات خود را به طور شفاف پرداخت می کنند، اتفاقی که شاید در دیگر بخش‌های اقتصادی به این قدرت وجود نداشته باشد؛ بنابراین این تصمیم درست است و باید حداقل چندین سال به این صورت باقی بماند تا اینکه بتواند برای بازارسرمایه جبرانی نسبت به بازار های دیگر که مالیات نداده اند، اتفاق بیفتد. در نظر داشته باشید که مزیت این اقدام را می توان در کل اقتصاد مشاهده کرد. 

منبع: سنا

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان