انتقال اسناد خودروها از «ثبت اسناد» گرفته شد
امروز نمایندگان مجلس با رای خود ماده جنجالی و مورد اختلاف درباره نحوه نقل و انتقال اسناد وسائط نقلیه، را حذف کردند.
به گزارش خبرنگار تابناک اجتماعی، با اخطار قانون اساسي از سوي رييس مركز پژوهشهاي مجلس و نظر مثبت نمايندگان، ماده 30 لايحهي رسيدگي به تخلفات رانندگي - كه نصب پلاك خودروها را از نيروي انتظامي گرفته و به دفترخانهها واگذار ميكرد- حذف شد.
بنابر این گزارش، در ادامه بررسي جزييات لايحه رسيدگي به تخلفات رانندگي، احمد توكلي نماينده مردم تهران در اخطاري مستند به اصل 75 قانون اساسي، گفت: در بودجه سال 89 حكمي آمده كه نيروي انتظامي با نصب پلاك به ازاي هر پلاك درآمدي كسب كنند، اما در ماده 30 لايحه رسيدگي به تخلفات رانندگي، نصب پلاك از نيروي انتظامي گرفته شده و درآمد نيروي انتظامي حذف شده است.
نماينده مردم تهران همچنين، ادامه داد: علاوه بر اين، هزينههايي در نيروي انتظامي وجود دارد كه محلي براي تامين آن پيشبيني نشده است. در نتيجه اصلاحيهاي كه كميسيون در خصوص اين لايحه آورده نه تنها درآمدي كسب نميكند، بلكه هزينهاي را هم اضافه ميكند.
وي مادهي 30 لايحه رسيدگي به تخلفات رانندگي را مغاير اصل 75 قانون اساسي عنوان كرد و همچنين پيشنهاد كرد كه مجلس در اين باره راي دهد.
علي لاريجاني با وارد دانستن اخطار احمد توكلي، گفت: اين ماده هم هزينههاي جديدي ايجاد ميكند و هم بودجهي نيروي انتظامي را تحت تاثير قرار ميدهد و آن را كاهش ميدهد؛ لذا مغاير اصل 75 است و با بودجه مخالفت دارد.
رييس مجلس شوراي اسلامي حذف اين ماده را، كه نصب پلاك را به دفترخانهها واگذار ميكرد، به راي گذاشت كه با 105 راي موافق، 72 راي مخالف و 11 راي ممتنع از 202 نماينده حاضر، نمايندگان با حذف آن موافقت كردند.
گفتنی است، انتقال سند وسائط نقلیه علاوه بر راهور در دفترخانه های اسناد رسمی منجر به مشکلات عدیده ای برای مردم شده بود چرا که علاوه بر گرفتاری و دردسر برای مردم تخلف برخی صاحبان دفترخانه در اخذ هزینه های انتقال سند مشکلات مردم را دوجندان کرده بود.
در همین زمینه روز گذشته علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز نسبت به تصویب این ماده هشدار داده بود و تصویب آن را منجر به تحمیل هزینه های بسیار بر مردم دانسته بود.
مطهری همچنان به نحوه ورود این ماده به لایحه اصلاح قوانین راهنمایی و رانندگی نیز اعتراض کرده بود.
حال در صورت تایید نهایی این مصوبات توسط شورای نگهبان، انتقال اسناد خودروها از دفاتر ثبت اسناد گرفته شده و صرفا ثبت نقل و انتقال خودروها توسط راهنمایی و رانندگی صورت خواهد پذیرفت که با این اقدام از دوباره کاری جلوگیری شده و باری از مشکلات مردم کاسته خواهد شد.
با این کار خیلی از دفاتر اسناد بیکار می شن
حالا آقایان جواب تعداد نیروی کار زیادی که در دفاتر کار می کرده اند و بیکار می شوند را بدهندودرآمد بالای خزانه ناشی از مالیات نقل و انتقال و حق الثبت را حتما خودشان پرداخت می کنند.به نظر حذف این ماده با هوچی گری بعضی نمایندگان انجام شد نه دقت.که درآمد بین بیست هزار تا چهل هزارتومانی دفاتر از بابت انتقال اتومبیل را 250 هزار اعلام می کردند . این یعنی دقت....
حالا آقایان جواب تعداد نیروی کار زیادی که در دفاتر کار می کرده اند و بیکار می شوند را بدهندودرآمد بالای خزانه ناشی از مالیات نقل و انتقال و حق الثبت را حتما خودشان پرداخت می کنند.به نظر حذف این ماده با هوچی گری بعضی نمایندگان انجام شد نه دقت.که درآمد بین بیست هزار تا چهل هزارتومانی دفاتر از بابت انتقال اتومبیل را 250 هزار اعلام می کردند . این یعنی دقت....
نکاتی پیرامون ماده 30
محمد شیبانی(دفتریار اسنادرسمی)
صبح امروز لایحه ی نحوه رسیدگی به تخلفات حمل نقل در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.اما ماده 30 این لایحه به دلیل مغایرت با اصل 75 قانون اساسی حذف گردید رییس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ماده 30 لایحه نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جریمه های مربوط به امور حمل و نقل و عبور و مرور وسایل نقلیه را مغایر اصل 75 قانون اساسی دانست .هنگام بررسی ماده 30، "احمد توکلی" طی اخطاری به استناد اصل 75 قانون اساسی گفت: در بودجه سال 89 حکمی آمده که نیروی انتظامی با نصب پلاک درآمدی را کسب می کند، در این ماده نصب پلاک را از نیروی انتظامی گرفته اند و در صورت تصویب آن درآمد نیروی انتظامی حذف میشوددر ماده (30) این لایحه آمده است بود که نقل و انتقال وسایل نقلیه منحصرا به موجب سند رسمی انجام می شود دفاتر اسناد رسمی مکلفند وضعیت مالکیت و سوابق مربوط به تخلفات رانندگی وسیله نقلیه را از راهنمایی و رانندگی استعلام کنند. راهنمایی و رانندگی مکلف است بدون حضور متقاضی و یا وسیله نقلیه حداکثر ظرف چهل و هشت ساعت پاسخ استعلام را که حاوی مشخصات کامل مالک و وسیله نقلیه می باشد اعلام نماید. دفترخانه پس از ثبت معامله، خلاصه آن را همراه مدارک وسیله نقلیه به راهنمایی و رانندگی ارسال می نماید و اداره مذکور پس از وصول خلاصه معامله نسبت به ثبت اطلاعات در سامانه مربوطه اقدام و حداکثر ظرف یک هفته پلاک و مدارک جدید را برای تحویل به انتقال گیرنده به دفترخانه ارسال می نمایند دفترخانه بلافاصله نسبت به نصب پلاک جدید اقدام و پلاک قبلی را به راهنمایی و رانندگی ارسال می کندهمچنین مسئولیت تطبیق سند مالکیت با مشخصات وسیله نقلیه و احراز صحت آن بر عهده دفترخانه تنظیم کننده سند استراهنمایی و رانندگی مکلف است یک سال پس از احراء این قانون جهت پاسخ استعلامات از سامانه الکترونیکی استفاده نمایددفاتر اسناد رسمی مکلفند تصویر وکالتنامه فروش وسایل نقلیه را برای راهنمایی و رانندگی ارسال نمایند
این ها اخباری بود که امروز از خانه ملت مخابره گردید.به همین دلیل بر خود لازم دیدم که چند مورد را خدمت عزبزان نماینده متذکر گردم.اولا" که ماده 30 در لایحه اولیه این گونه نبوده و این شاهکار جدید که پیش از طرح در صحن رای نیاوردنش معلوم بود، توسط کمسیون قضایی تهیه گردید و اساسا" ماده ای برای تصویب نشدن بود.در ماده 30 لایحه اولیه چنین مقرر شده بود:نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام میشود دارندگان وسایل نقلیه مکلفند قبل از هر گونه نقل و انتقال وسایل مذکور در دفاتر اسناد رسمی ، ابتدا به ادارات راهنمایی و رانندگی برای بررسی اصالت وسیله نقلیه ،هویت مالک وتعویض پلاک به نام مالک جدید مراجعه نمایند.
چه دلیلی برای عوض کردن ماده 30 به شکل جدید وجود داشت؟
ثانیا" با حذف این ماده عملا" خلاء قانونی برای نقل و انتقال خودرو به وجود آمده است و به همین دلیل راهنمایی و رانندگی خود را مجاز به نقل و انتقال خودرو بدون تنظیم سند رسمی میداند، که آگاهان مباحث حقوقی عوارض این موضوع را به خوبی میدانند.
ثالثا" با عنایت به اصل 75 قانون اساسی ، مجلس باید جایگزین درآمد حاصل از حق الثبت اسناد اتومبیل را مشخص میکرد . اما این چنین نشد وبه همین دلیل حذف این ماده نیز خلاف قانون اساسی میباشد.
به نظر میرسد که بهترین راه برای حل این موضوع تصویب ماده 30 اولیه همین لایحه تحت عنوان ماده واحده و الحاق آن به قانون ثبت اسناد با قید فوریت میباشد تا جلوی سرگردانی مردم و معضلات حقوقی آن و تضییع حقوق دولتی گرفته شود.ضمن اینکه هم اینک حدود 40000 نفر در دفاتر اسناد رسمی مشغول به کار هستند که در نتیجه ابلاغ این قانون ، عده ی زیادی از آنها شغل خود را از دست خواهند داد.
.
فکر میکنم آخر عاقبت این مصوبه هم عین مصوبه تعرفه 70 درصدی واردات اتومبیل که با لابی خودروسازان به همان اجحاف90درصد برگشت،با لابی صنف بدبخت وبیچاره سردفتران !! به همان وضع عبث و البته پولساز برای آنها برگزدد و آش همان و کاسه همان باشد
اگر این امر محقق شد،کمی به مجلس هم امیدوار میشویم!






