بازدید 6805
۱

بعد از تعطیلات چطور ساعت خوابمان را تنظیم کنیم؟

تغییر ساعت خواب در روزهای تعطیلات امری طبیعی است. اما با پایان تعطیلات از آنجایی که بدن به برنامه ی خواب جدیدش عادت کرده، برگرداندن ساعت خواب به حالت عادی به یک معضل تبدیل می شود.
کد خبر: ۱۰۴۳۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰ 02 April 2021

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، تغییر ساعت خواب در روزهای تعطیلات امری طبیعی است. اما با پایان تعطیلات از آنجایی که بدن به برنامه ی خواب جدیدش عادت کرده، برگرداندن ساعت خواب به حالت عادی به یک معضل تبدیل می شود.

یک برنامه ی ثابت را در پیش بگیرید

هر شب رأس یک ساعت مشخص به رختخواب بروید و قبل از خواب، کارهای یکسانی انجام دهید. با این کار، بدن تان متوجه می شود که وقت خوابیدن فرا رسیده است. برای آنکه بدن تان را برای خواب آماده کنید، کار آرامش بخشی انجام دهید. مثلاً دوش آب گرم بگیرید یا به یک موسیقی آرامش بخش گوش دهید.

از تاریکی کمک بگیرید

شب ها نور محیط را کم کنید تا بدن متوجه شود که وقت خوابیدن رسیده. علاوه بر این، از کار با تلفن همراه، تبلت، کتابخوان های دیجیتال و کامپیوتر و تماشای تلویزیون پرهیز کنید. از صفحه ی وسایل الکترونیک، نور آبی رنگی ساطع می شود که تحقیقات ثابت کرده مغز را بیدار نگه می دارد.

ورزش کنید

ورزش علاوه بر نقشی که در چربی سوزی و عضله سازی دارد، به بهبود خواب هم کمک می کند. افرادی که دست کم ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش می کنند، خواب بهتری دارند و در طول روز سرحال تر هستند.

اما دقت داشته باشید که ساعت و نوع ورزش هم مهم است. انجام ورزش های هوازی سنگین در اواخر روز می تواند خواب را مختل کند. بنابراین دویدن و باشگاه رفتن را برای صبح یا بعد از ظهر بگذارید. به جای آن، یک ورزش آرامش بخش انجام دهید. حرکات کششی قبل از خواب، بهترین گزینه هستند.

به رژیم غذایی و زمان غذا خوردن تان توجه داشته باشید

خواب تنها روتینی نیست که بدن طبق ساعت، آن را دنبال می کند. کبد، پانکراس و دیگر اندام های بدن ما هم ساعت خاص خود را برای واکنش نشان دادن به مواد غذایی دارند. دیر غذا خوردن می تواند برنامه ی خواب شما را بر هم بزند.

به علاوه، وقتی شب ها دیر غذا می خورید، بدن تان چربی بیشتری ذخیره می کند و وزن تان بالا می رود. بنابراین، عمده ی کالری ها را باید پیش از شب دریافت کنید و شب ها غذای سبکی بخورید. این کار هم به تناسب اندام شما کمک می کند و هم به خواب شما.

کمتر چرت بزنید

چرت های عصرگاهی می توانند انرژی کافی را برای ادامه ی روز به ما بدهند. اما این چرت اگر خیلی طولانی شوند، بدن آن را ساعت خواب اصلی شما تلقی می کند. بنابراین خواب شبانه سخت تر می شود. علاوه بر این، با طولانی شدن چرت، خواب عمیق تر و بیدار شدن سخت تر می شود، در نتیجه، بعد از بیدار شدن، احساس گیجی و خستگی بیشتری خواهید کرد.

مناسب ترین مدت زمان برای چرت زدن ۲۰ دقیقه است.

مصرف کافئین را محدود کنید

یک لیوان قهوه ای که صبح ها برای سرحال شدن و پریدن خواب تان می خورید، همان اثر را شب ها هم دارد. بنابراین مصرف نوشابه، قهوه یا چایی را مدتی کنار بگذارید یا دست کم ۶ ساعت قبل از خواب، از مصرف کافئین پرهیز کنید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
کرونا گرفته هاش که نیاز به هیچ کاری جز استراحت دو هفته ای و قرنطینه ندارن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل