بازدید 9574

۲ طرح جدید کنگره برای اخلال در بازگشت به برجام

قانونگذاران ارشد در کنگره آمریکا ۲ طرح قانونی جدید با هدف اخلال در بازگشت احتمالی دولت آمریکا به برجام معرفی کرده‌اند.
کد خبر: ۱۰۴۱۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱ 19 March 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، قانونگذاران ارشد کنگره آمریکا در راستای تلاش‌ها برای ایجاد اخلال در بازگشت احتمالی دولت آمریکا به برجام ۲ طرح قانونی جدید معرفی کرده‌اند. با این اقدام، شمار طرح‌هایی که با همین هدف در کنگره معرفی شده‌اند به ۱۰ می‌رسد.

گزارش «واشنگتن‌فری‌بیکن» که از پایگاه‌های نزدیک به نومحافظه‌کاران آمریکایی است حاکی است یکی از این دو طرح خواستار قرار دادن گروه‌های مقاومت عراق در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» است و طرح دیگر اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به بهانه‌های «حقوق بشری» را دنبال می‌کند.

نشست جمهوری‌خواهان برای ادامه فشار ضد ایران

این دو طرح یک روز بعد از دیدار مجازی اعضای «کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان» (به عنوان بزرگترین گروه محافظه‌کاران در نهادقانونگذار) با «مورگان اورتاگوس» و «برایان هوک»، سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا و نماینده سابق دولت آمریکا در امور ایران معرفی شده است.

حاضران در آن نشست به ارائه راهکار‌هایی درباره نحوه دفاع از سیاست موسوم به «فشار حداکثری» شدند که بعد از خروج آمریکا از برجام علیه ایران معرفی شده بود، پرداختند.

این دو طرح، شمار طرح‌های قانونی معرفی‌شده از سوی قانونگذاران کنگره برای اخلال در بازگشت آمریکا به برجام را به ۱۰ می‌رساند.

۸ طرح ضد ایرانی در کنگره

پایگاه واشنگتن‌فری‌بیکن هفته پیش توضیحاتی درباره ۸ طرح جاری تا آن زمان با هدف اخلال در بازگشت به برجام ارائه کرده بود.

تشدید تحریم‌ها علیه ایران، اعلام عدم حمایت از برجام، مخالفت با کاهش تحریم‌ها و تلاش برای جلوگیری از پیوستن دوباره آمریکا به این توافق موضوعات کلی آن هشت طرح را تشکیل می‌دهند.

پایگاه «جوئیش‌اینسایدر» نوشته برخی از این طرح‌ها از حمایت چندانی برخوردار نیستند، اما برخی دیگر با حمایت قانونگذاران جمهوری‌خواه روبرو شده‌اند.

در مجلس سنا، طرحی که سناتور جمهوری‌خواه «بیل هاگرتی» ارائه کرده و به دنبال نظارت بر هر گونه اقدام از سوی دولت برای رفع تحریم‌ها است از حمایت ۲۷ سناتور دیگر برخوردار شده است.

طرح دیگر، قطعنامه‌ای است که سناتور افراطی ضد ایرانی، «جو کاتن» معرفی کرده و به مخالفت با هر شکل از کاهش تحریم، مگر در صورت حصول توافقی جدید با ایران جهت رسیدگی به تمامی زمینه‌های اختلافات با این کشور اعم از برنامه هسته‌ای، موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای می‌پردازد. این قطعنامه از حمایت ۳۱ سناتور برخوردار شده است.

موازی همین دو طرح در مجلس نمایندگان هم معرفی شده‌اند. در آن مجلس طرح موازی هاگرتی ۲۴ حامی و طرح موازی کاتن ۳۰ حامی دارند.

در مجلس نمایندگان یک نماینده جمهوری‌خواه به نام «اندی بار» طرحی معرفی کرده که از دولت جو بایدن می‌خواهد هر گونه توافق با ایران را برای تصویب در سنا به این مجلس ارائه کند.

ششمین طرح، قطعنامه‌ای است که هفته پیش در مجلس نمایندگان صادر شده و مورد حمایت ۵ نماینده دموکرات و یک نماینده جمهوری‌خواه است. آن‌ها در این قطعنامه برنامه هسته‌ای ایران را محکوم کرده‌اند.

دو طرح دیگری که در مجلس نمایندگان معرفی شده‌اند از حمایت نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برخوردار هستند. یکی از این دو طرح خواستار انجام بررسی‌های لازم درباره امکان اعمال تحریم‌های جدید علیه مقام‌های ایران است. طرح دوم خواستار برقراری یک حکومت «دموکراتیک، سکولار و غیرهسته‌ای» در ایران است.

۴ نامه برجامی به دولت بایدن‌

علاوه بر این طرح‌ها، اعضای مجلس نمایندگان دست‌کم ۴ نامه درباره برجام به مقام‌های دولت جو بایدن ارسال کرده و درخواست‌هایی را درباره توافق با ایران مطرح کرده‌اند. در یکی از جدیدترین موارد چهارشنبه گذشته گزارش شد ۱۴۰ قانونگذار کنگره از هر دو حزب جمهوری‌خواه و کنگره از دولت آمریکا خواسته‌اند با ایران به توافقی «جامع» دست پیدا کند که در آن به همه حوزه‌های اختلاف با ایران از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای نیز پرداخته شده است.

معرفی این طرح‌ها به معنی تبدیل شدن آن‌ها به قانون نیست. هر طرح در کنگره برای تبدیل شدن به قانون باید ابتدا به تصویب هر دو مجلس سنا و مجلس نمایندگان رسیده و سپس به امضای رئیس‌جمهور برسد.

شرط بازگشت آمریکا به برجام

دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

دولت بایدن از سوی دیگر شرط بازگشت به برجام را عقب‌نشینی ایران از اقدامات جبرانی‌ای عنوان کرده که تهران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و محقق نشدن وعده‌های طرف‌های اروپایی در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر