تعادل بورس تا پایان هفته

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس تا پایان هفته به تعادل نزدیک‌تر می‌شود، مطرح کرد: با قفل شدن صف‌های فروش سهم‌های کوچک بازار، شاخص‌سازان در مسیر پیشرفت قدم برداشتند.
کد خبر: ۱۰۴۰۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱ 13 March 2021

به گزارش بورس تابناک، بورس اوراق بهادار تهران دقایق ابتدایی خود را در یک فاز منفی گذراند، اما این فاز منفی چندان هم کارایی نداشت زیرا با حمایت‌های سهامداران حقیقی و حقوقی، شاخص کل دوباره به سمت مثبت محورهای بازار سرمایه حرکت کرد. به گفته کارشناسان بازار سرمایه، حرکت رو به رشد بازار علاوه بر گزارش‌های مثبتی که در صنایع مختلف شنیده می‌شود، تحت تأثیر پالس‌های مثبتی است که از آزاد شدن منابع ارزی ایران در کشورهای دیگر از آن‌ها صحبت می‌شود.

در معاملات روز جاری، شاخص کل بیشتر تحت تأثیر استقبال خوب سهامداران از سهام شرکت‌های پالایشی از جمله سهم‌های «شپنا» و «شتران» قرار گرفت و رشد خوبی داشت و دوباره چراغ سبز را برای سهامداران روشن کرد و تا پایان معاملات، ۲۲ هزار و ۵۵۴ واحد افزایش یافت تا با قرار گرفتن روی رقم یک میلیون و ۲۲۹ هزار و ۴۳۱ واحد به کار خود پایان دهد. شاخص هم‌وزن هم که ابتدا کجدار و مریز حرکت کرد، با بیشتر شدن صف‌های خرید، حرکت بهتری روی ریل صعودی داشت و تا انتهای معاملات با رشد هزار و ۴۵۳ واحدی، به ۴۳۳ هزار و ۲۷۷ واحد رسید.

گروه فلزات اساسی به واسطه سهم‌های فولادی، امروز توانست خیلی خوب به سمت مثبت حرکت کند. در حالی که قیمت فلزات اساسی در جهان رو به افزایش حرکت کرده است، سهام برخی از فلزی‌ها افت قیمت داشتند، ولی فولادی‌ها خیلی خوب خریداری شدند و در پایان معاملات، شاخص این گروه، با رشد ۱۳ هزار و ۳۸۶ واحد نسبت به روز چهارشنبه، رقم ۹۱۵ هزار و ۴۷۱ واحد را نشان داد.

نمادهای «برکت»، «اپال»، «شپنا»، «خودرو»، «خساپا»، «شستا» و «ولپارس» فهرست پرتراکنش‌های بازار را تشکیل دادند و در میان کل سهم‌های بازار، نمادهای «فارس»، «کچاد»، «فولاد»، «فملی»، «پارس»، «شپنا» و «پارسان» بیشترین تأثیر را روی روند حرکت شاخص کل داشتند و باعث شدند بازار امروز وارد منطقه سبز شود.

امروز، با وجود شرایط سبز در بازار، اکثر سهم‌های فولادی هم سبزپوش شدند، اما در این میان، نماد «فخاس» با افت ۲- درصدی، بیشترین ضرر را داشت و «فولاد» هم بیشترین رشد را در بین فولادی‌ها داشت. نماد «کچاد» نیز در معاملات امروز رشد خوبی را تجربه کرد و جزو برترهای بازار بود، اما نمادهای فرابورسی فولادی چندان وضعیت خوبی را پشت سر نگذاشتند.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند امروز معاملات این بازار اظهار کرد: امروز نمادهای کوچک بازار سرمایه در صف فروش قفل شدند و این درحالیست که برخی از نمادهای شاخص‌ساز روندی صعودی را طی کردند و همین مسئله باعث شد تا شاخص کل رو به مثبت حرکت کند.

وی در ادامه تصریح کرد: بسیاری از کارشناسان عقیده دارند بورس در جریان معاملات هفته آخر اسفند به روند فرسایشی خود ادامه خواهد داد، اما نمادهای بزرگ روندی مثبت خواهند داشت چراکه بسیاری از مسائل بنیادی از جمله افزایش قیمت‌های جهانی نفت و فلزات اساسی روی آن‌ها تأثیر گذاشته است و در این میان، صعود شاخص کل دلیل مثبت بودن بورس نیست و معیار متعادل شدن بازار سهام حجم و ارزش معاملات است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نمادهای شاخص‌ساز در جریان معاملات امروز تقاضای زیادی پیدا کردند و این درحالیست که اکثر نمادهای بورس روندی نزولی دارند، گفت: به دلیل شروع خرید صندوق‌های با درآمد ثابت، پول به نمادهای شاخص‌ساز تزریق می‌شود و این صندوق‌ها به این دلیل که شاخص‌سازان نقدشوندگی بالایی دارند به سمت خرید شاخص‌سازان می‌روند.

نوروزی در پایان درباره بازار سرمایه تا پایان امسال خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد ادامه معاملات بورس تا پایان هفته مشابه امروز است و توجه روی شاخص‌سازان زیاد است، اما رشد شاخص‌سازان به معنای متعادل شدن بورس نیست و باید گفت هنوز تا رسیدن بورس به نقطه تعادل زمان زیادی باقی مانده است.

 

منبع: بازار

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار