بازدید 18777
۳

وقتی می‌گوییم شهر معلول است، از چه سخن می‌گوییم؟ +فیلم

از جمله قدیمی‌ترین دیوارنوشته‌ها و شعار‌هایی که بسیار با آن مواجه شده ایم و حتی به ملکه ذهن بسیاری مان تبدیل شده، این است که «معلولیت محدودیت نیست»؛ جمله‌ای که پوچ بودن آن در بسیاری از مواقع برایمان مشخص نمی‌شود، مگر آنکه در زمره معلولان یا افراد کم توان باشیم یا چنین افرادی در زمره خانواده، دوستان یا نزدیکانمان باشند.
کد خبر: ۱۰۳۹۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵ 09 March 2021
تابناک اجتماعیاگر در شهری امکان زیست راحت و بی مشکل برای گروهی از شهروندان فراهم نباشد، آن شهر معلول است و باید برای رفع معلولیتش تدابیری ویژه اندیشید.

به گزارش «تابناک»؛ از جمله قدیمی‌ترین دیوارنوشته‌ها و شعار‌هایی که بسیار با آن مواجه شده ایم و حتی به ملکه ذهن بسیاری مان تبدیل شده، این است که «معلولیت محدودیت نیست»؛ جمله‌ای که پوچ بودن آن در بسیاری از مواقع برایمان مشخص نمی‌شود، مگر آنکه در زمره معلولان یا افراد کم توان باشیم یا چنین افرادی در زمره خانواده، دوستان یا نزدیکانمان باشند. افرادی که بار‌ها و بار‌ها با معلولیت‌هایی در شهر مواجه شده اند که مانع از فعالیتشان شده و محدودیتشان را در پی داشته است.
 
به این فیلم نگاه کنید؛
 
تعداد بازدید : 472

متوجه شدید که درباره چه نوع معلولیتی در شهر سخن می‌گوییم؟ معلولیتی که مانع می‌شود همه شهروندان بتوانند از زیرساخت‌های شهری بهره‌مند شوند؛ زیرساخت‌هایی که می‌بایست برای همه شهروندان قابل استفاده باشند، اما الزامات قانونی هم موجب نشده که نواقص و ایراداتشان دیده شده و رفع شوند؛ مثل پیاده رویی که به هر دلیلف دریچه کانال عبور کرده از زیر آن نیست شده و موجب سقوط رهگذری می‌شود که عصای سفیدش یک روز در تقویم ملی کشورمان را هم به خود اختصاص داده است!

البته این فیلم تنها یک برش از ناخوشایندی‌های تردد افراد نابینا در بسیاری از معابر شهری است؛ این را می‌شود از نشستن پای صحبت ایشان دریافت که بار‌ها با موانع و مشکلاتی ریز و درشت مواجه می‌شوند و بسیاری از این مواجهه‌ها برایشان دردناک و خونین تمام می‌شود و آثارش برای همیشه در بدنشان یادگار می‌ماند! یادگاری‌های تلخی که شهر‌های معلول برای ایشان به ارمغان می‌آورند و بخشی از این معلولیت، نتیجه بی توجهی دیگر شهروندان است.

درست مثل مواقعی که در عبور از پیاده رو با موتورسیکلت‌ها و حتی خودرو‌های متوقف و پارک شده‌ای مواجه می‌شویم که اگر حواسمان نباشد، با آن‌ها برخورد خواهیم کرد، یا حتی تابلو‌های مغازه‌ها یا حتی شاخه‌های درختان که می‌توانند سر و صورت افراد نابینا را زخمی کنند؛ وضعیتی که برای عبور افراد ویلچری مصائب دیگری به همراه دارد و حتی برای افرادی که مجبور به استفاده از عصا هستند هم حکم موانعی صعب العبور یا غیرقابل گذر را دارند؛ معلولیت‌هایی که به وفور در گوشه و کنار شهر‌ها دیده می‌شوند، به شرطی که قصد دیدنشان را داشته باشیم!
 
وقتی می‌گوییم شهر معلول است، از چه سخن می‌گوییم؟ +فیلم

ماجرا زمانی بحرانی‌تر به نظر می‌رسد که بدانیم معلولیت شهر‌ها تنها گریبان معلولین را نمی‌گیرد، بلکه خیل افراد کم توان مانند کهنسالان را هم درگیر خود می‌کند که ممکن است عبور از پله یا گذر از جو‌ی های آب هم برایشان مقدور نباشد، مگر آنکه مسیر شیبدار یا پل برای عبورشان تعبیه شده باشد. نکاتی که از جمله ملزومات قانونی در احداث پیاده رو‌ها و معابر و سازه‌های با کاربری مختلف هستند، اما چه بسا، پرتکرارترین تخلف قانونی در احداث گذرگاه‌ها و سازه‌ها هم باشند که بابتشان هیچ عقوبتی متوجه کسی نمی‌شود.

احتمالا مثل فرجامی که گریبان هیچ کسی را در سقوط آن فرد نابینا به چاله واقع در پیاده رو نگرفته و نخواهد گرفت، الا خود آن فرد که باید یا خانه نشینی را انتخاب کند یا با سرعت کمتر و استفاده بیشتر از عصا و همراه نگرانی زیاد، در پیاده رو‌ها قدم بزند. انتخاب دشوار پیش روی خیل معلولان و افراد کم توان و حتی جانبازان سرافزار که هرچند قانون باید برای مراقبت از ایشان و رفع معلولیت شهر‌ها به کمک شان بیاید، اما نصیبشان چاله‌ها و چاه‌های زیاد و رو به افزایشی است که هیچ کس مسئول رفعشان نیست!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
نه تنها ساختار فیزیکی شهر بلکه قوانین نیز ضد معلولین جامعه است
بنده سه معلول در خانه دارم.واحد مسکونی که برای خانواده خریداری کرده بودم با افزایش ناگهانی قیمت مسکن فروشنده از انتقال سند خودداری کرد و ادعای فسخ وپرداخت خسارت کرد دادگاه بدوی ادعای وی را مردود دانست لیکن با اعمال نفوذ در دادگاه تجدیدنظر حکم بر فسخ معامله و حتی تقاضای اجرت المثل ایام تصرف و تخلیه گرفته بدین ترتیب پولی که بابت خرید ملک پرداخت کرده بودم بعنوان اجازه ضبط کرده و مارا با سه معلول بی‌خانمان آواره خیابان کرده
وهیچ مسولی پاسخگوی ما نیست در حالی که همگی میگویند حق شما ضایع شده و فروشنده با رشوه این حکم را گرفته
ولی چون شاهدی برای وپرداخت رشوه نداری نمی‌توانی ثابت کنی ....لذا باید باشه معلول درکنار خیابان چادر بزنم چون یک آدم از خدا بیخبر طمع‌کار و یک قاضی باهم موجب این آوارگی ما شده اند
متاسفانه آدم سالم رو در این جامعه به حساب نمی آورند چه برسد به معلول و پیر و ناتوان
اکثر ادارات به همین نفع هستند که جایگاه عبور ویژه معلولین ندارند بعضی ادارات اسانسور ندارند حتی ادمهای سالم هم درپله ها کم میاورند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست