بازدید 95504
تابناک اقتصادی بررسی می‌کند

دلار‌های حبس شده آزاد می‌شوند/ عقب نشینی قیمت دلار در راه است؟

ایران منابع بلوکه شده ارزی بسیاری در کشور‌های مختلف دارد که برخی میزان این منابع بلوکه شده را ۸۰ میلیارد دلار عنوان می‌کنند. به تازگی اعلام شده است که ۳ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در کشور‌های عراق، کره جنوبی و عمان آزادسازی شده است.
کد خبر: ۱۰۳۹۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹ 08 March 2021

دلارهای حبس شده آزاد می شوند/ آیا عقب نشینی قیمت دلار در راه است؟

۱۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ آمریکا از برجام خارج شد و رئیس جمهور وقت این کشور اعلام کرد که طی دو مرحله تحریم‌ها علیه ایران بازخواهند گشت.

به گزارش تابناک اقتصادی، در تحریم‌هایی که قرار بود در ۹۰ روز و در ۱۵ مرداد ماه ۹۷ بازگردد، تحریم دلاری ایران دیده می‌شد. بر مبنای این تحریم، آمریکا دوباره جلوی دسترسی ایران به دلار را می‌گرفت. به این ترتیب که از این تاریخ به بعد ایران نمی‌توانست پول هر گونه کالا و خدماتی که می‌فروخت یا می‌خرید را به دلار دریافت یا پرداخت کند. همچنین اعلام شد که حساب‌های دلاری دولت ایران در خارج از کشور هم اگر تا پیش از این تاریخ (۱۵ مرداد ۹۷) به ارز دیگری تبدیل نشده باشد، غیرقابل دسترسی خواهد بود.

و این سرآغازی بر ماجرای مسدود و یا بلوکه شدن منابع ارزی ایران در خارج از کشور بود.

چقدر منابع ارزی ایران در خارج از کشور بلوکه شده است؟

رقم های متفاوتی در مورد میزان منابع ارزی ایران که در خارج از کشور بلوکه و یا مسدود شده، منتشر شده است اما شاید معتبرترین آن ها خبری است که یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در آبان ماه سال جاری داد و گفت: اگر تنها بخشی از ۸۰ میلیارد دلاری ارز بلوکه شده کشورمان آزاد شود، نگرانی‌ها از بین می‌رود و با همین ذخایر، بخش قابل توجهی از مشکلات ارزی کشور حل خواهد شد.

هر چند شفاف اعلام نشده که منابع بلوکه شده ایران در هر کشور چقدر است، باز هم خبر‌های منتشره بیانگر آن است که چین ۲۰ میلیارد دلار از منابع مسدودی ایران، کره‌جنوبی ۸.۵ میلیارد دلار و هند ۷ میلیارد دلار را در اختیار دارد. همچنین رئیس شورای مشورتی عراق طی توئیتی مبلغ بدهی این کشور به ایران را ۶ میلیارد دلار عنوان کرده بود. البته عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در مهرماه سال جاری طی گفت‌وگویی گفت: امیدواریم بتوانیم از منابع ایران در عراق که ۵ میلیارد دلار است استفاده کنیم. خبر‌ها حکایت از آن دارد که ۱.۵ میلیارد دلار از پول‌های ایران هم در ژاپن بلوکه شده است.

پیگیری های گسترده برای آزادسازی منابع بلوکه شده

پس از آن که قیمت دلار از اردیبهشت ماه سال جاری روند صعودی به خود گرفت و ارزهای حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی بازنگشت، فعالیت ها و رایزنی ها برای بازگشت منابع بلوکه شده آغاز شد؛ برای نمونه در سال جاری، رئیس کل بانک مرکزی در دو سفر خود در خرداد و مهر به عراق و یک دیدار خود با مقامات عراقی در ایران پیرامون آزادسازی منابع ارزی ایران تاکید کرد.

تلاش ها برای بازگشت منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشورهای عراق، کره جنوبی و ژاپن بعد از کنار رفتن ترامپ از ریاست جمهوری آمریکا بیشتر و به تازگی صحبت های امیدوارکننده تری از زبان مسئولین شنیده شد.

در چهارم اسفند ۹۹ رئیس کل بانک مرکزی طی یک یادداشت در صفحه شخصی خود در فضای مجازی از دیدار خود با سفرای کره جنوبی و ژاپن و رایزنی در مورد آزادسازی منابع ارزی ایران در این دو کشور و نحوه مصارف آن‌ها گفت.

در ۵ اسفند ماه سال جاری در دویست و ششمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به ریاست حسن روحانی رئیس جمهور تشکیل شد، رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از مذاکرت اخیر خود و توافق‌های بدست آمده با نمایندگان کشور‌های کره جنوبی، ژاپن، عراق و عمان درخصوص نحوه استفاده از منابع بانک مرکزی در این کشور‌ها ارایه کرد. رئیس جمهور نیز با اشاره به گزارش رئیس کل بانک مرکزی از توافق انجام شده با کشور‌های کره جنوبی، ژاپن، عراق و عمان در خصوص آزاد سازی منابع ارزی ایران گفت: اکنون شاهد طلیعه‌های امیدبخش شکست دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی و ناکارآمدی تحریم‌ها هستیم و مقاومت حداکثری مردم در برابر این جنگ تمام عیار دشمن به ثمر نشسته است. روحانی افزود: از جمله این ثمرات آزادسازی منابع ارزی به ناحق و غیر قانونی بلوکه شده ایران است که بی تردید گشایش‌هایی را در فضای اقتصادی کشور فراهم می‌کند.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در ششم اسفند ۹۹ گفت: پولی که بانک مرکزی در کره دارد ۷ میلیارد دلار است و پرداخت کره‌جنوبی به ما با یک میلیارد دلار شروع می‌شود.

طی روز‌های گذشته علاوه بر رئیس کل بانک مرکزی، علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز خبر داده بود که بانک مرکزی ایران بر اساس توافقی که با طرف کره‌ای نهایی شده قرار است به یک میلیارد دلار از منابع مسدود شده در این کشور دسترسی داشته باشد.

به تازگی نیز برخی از رسانه‌های کره‌جنوبی خبر دادند که آمریکا موافقت خود را با آزادسازی یک میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودی ایران در کره‌جنوبی اعلام کرده است.

همچنین رئیس جمهور روحانی طی گفت‌وگویی که با نخست وزیر عراق دو روز پیش داشت، گفت: علیرغم قول‌های مکرر مسئولین عراق، هنوز منابع متعلق به ایران آزاد نشده است و بر آزادسازی فوری این منابع تاکید داریم.


خبر‌هایی از آزادسازی ۳ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران

سیدحمید حسینی عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق طی توئیتی در ۱۶ اسفندماه ۹۹ از آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران در عراق خبر داد.

دلارهای حبس شده آزاد می شوند/ عقب نشینی قیمت دلار در راه است؟

بعد از انتشار این خبر، الجزیره در چند توئیت از قول منابع عراقی این خبر را تکذیب کرد و تنها از برخی «گشایش‌ها» بین دو کشور خبر داد.

دلارهای حبس شده آزاد می شوند/ عقب نشینی قیمت دلار در راه است؟

سیدحمید حسینی سپس در گفت‌وگویی گفت: با توجه به اطلاعاتی که از منابع لبنانی، عراقی و غربی داشتم دو روز پیش خبر موافقت آمریکا با آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران در عراق را توئیت و براساس اطلاعات واصله اعلام کردم که آمریکا با آزاد سازی منابع ایران در بانک تجارت عراق موافقت کرده و حتی چند تراکنش نیز انجام شده است.

وی با اشاره به توئیت های الجزیره اظهار داشت: با توجه به اطلاعات موثقی که داشتم، مطئمن بودم که آمریکا با آزادسازی سه میلیارد دلار از منابع ایران در کره جنوبی، عمان و عراق موافقت کرده است. بعد از این تکذیبیه ها، مشاور نخست وزیر عراق اعلام کرد که واشنگتن اجازه داده بخشی از وجوه سپرده شده  تهران در بغداد برای اهداف بشردوستانه استفاده شود. 

دلارهای حبس شده آزاد می شوند/ عقب نشینی قیمت دلار در راه است؟

حسینی با بیان اینکه بخشی از منابع آزاد شده برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز کشورمان استفاده خواهد شد، گفت: اخیرا یک محموله ذرت نیز از عراق به کشورمان وارد شده که نتیجه آزادسازی این منابع است. 

وی با تاکید بر اینکه آزادسازی بخشی از منابع کشورمان در عراق حاصل پیگیری های رئیس قوه قضائیه کشورمان در سفر به عراق و همچنین  رییس کل بانک مرکزی و وزیر نیروست، گفت: البته پیرو سفر اخیر وزیر امور خارجه عراق به کشورمان بحث آزاد سازی منابع ایران توسط عراق نیز مطرح شد. 

حسینی افزود: مقامات عراقی در تماس های مکرر به دنبال دریافت چراغ سبز از سوی آمریکا در این رابطه بودند که این موضوع نهایتا به سرانجام رسید و در نتیجه آنها نیز اعلام کردند بخشی از منابع از طریق بانک های مختلف آزاد سازی شده است. 

این آزادسازی منابع چه تاثیری بر بازار ارز خواهد داشت؟

رئیس جمهور روحانی طی مصاحبه‌ای در دی ماه سال جاری گفت: اگر منابع ارزی ایران آزاد شود قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان هم خواهد رسید.

بهنام ملکی اقتصاددان نیز طی مصاحبه‌ای در ۱۳ اسفندماه ۹۹ گفت: اگر در اقتصاد، انضباط مالی باشد، آزادشدن پول‌های بلوکه شده می‌تواند تاثیر روانی و عملی قابل توجهی بر کاهش نرخ ارز داشته باشد. ملکی تصریح کرد: باید توجه داشت که ایران از سایر کشور‌ها طلب‌های مالی فراوانی دارد؛ بنابراین به طور طبیعی آزادسازی منابع می‌تواند سبب تعدیل نرخ‌ها و به ویژه کاهش قیمت ارز و دلار شود.

به نظر می‌رسد، فعالین بازار ارز نیز انتظار کاهش قیمت دلار در صورت آزادسازی منابع بلوکه شده ایران را دارند، چون در چند روز اخیر و بعد از اعلام خبر آزادسازی برخی منابع بلوکه شده، قیمت دلار جهش خاصی را نداشته است.


بهتر است این منابع در چه زمینه‌ای هزینه شود؟

ملکی درباره واکنش بازار‌ها نسبت به آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در سایر کشور‌ها گفت: واکنش بازار‌های مختلف بستگی به نوع مدیریت اقتصادی دارد؛ اگر مدیریت کشور هوشمندانه رفتار کند و در شرایط جدید نسبت به نوسازی صنایع، ارتقای توان تکنولوژیکی، اصلاح ساختار قیمت‌گذاری و ... درست عمل کند و اولویت را بر واردات مواد اولیه قرار دهد، می‌تواند اثرات بسیار مثبتی داشته باشد و از طرف دیگر روی معیشت مردم تاثیر مستقیم و مثبتی دارد.

وی ادامه داد:، اما اگر مدیریت کشور صرفا به دنبال پیمودن روال‌های غلط گذشته باشد، درآمد‌ها را صرف واردات و فعالیت‌های ضدتوسعه‌ای کرده و بودجه‌های غیرتوسعه‌ای را گسترش داده و هزینه‌های زائد را افزایش دهد، در این صورت طبیعی است که تاثیرات مثبت آزادسازی منابع مالی بر اقتصاد و بازار‌ها بسیار کم باشد.

این اقتصاددان تاکید کرد: این مساله بستگی به نوع برنامه ریزی و قانون‌گذاری و اجرای قوانین دارد؛ اگر سیاست‌گذاری‌ها درست و شفاف باشد، می‌تواند پیامد‌های بسیار مثبت به دنبال داشته باشد و برعکس اگر این موارد مورد توجه قرار نگیرد، پیامد‌های مثبت این موضوع می‌تواند بسیار کم بوده و حتی منجر به اثرات منفی هم شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۳
دلارهای قبلی که توسط اوباما آزاد شدند به دستمان نرسید

دلتان را صابون نزنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
عایدی دولت تدبیر و امید از گرانی دلار تابحال معادل 500 هزار میلیارد تومان..............................
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
اینکه همه اون پول به مردم رسید یا نه بحث دیگه است. اما مشخصه که دفعه قبل با رفع تحریمها، وضع مردم کمی بهتر شد
ناشناس
| Turkey |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
دقیقا همینه که شما گفتین ..
حالا به فرض محال هم دلار کاغذی توی بازار بریزند و دلار بشه 15 هزار تومن ... اونوقت یکی نیست بگه که آیا قیمت ملک و مسکن و خودرو و ... به همون نسبت میاد پایین ؟!! .. جون در غیر اینصورت مثلا یه آپارتمان متری 75 میلیون تومن یعنی متری 5000 دلار و باید بازار ارز جوابگوی ارز درخواستی برای تبدیل املاک آقازاده ها بخصوص و خروجش از ایران رو باشه ، که عملا محاله
الان با همین قیمت ارز ، از مملکت فرار ارز داریم ، چه برسه به دلار مفت تر ...
قیمت واقعی دلار با این مقدار نقدینگی و قدرت خرید بالقوه مردم از را ملک و مسکن ، همین الان باید 100 هزار تومن باشه ، بله صد هزار تومن
کاش آزاد نمیشدند

هیچ پولی از نفت و منابع ثروت به سفره مردم نیامده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
دقیقا" همینه........ اینجوری لااقل پس انداز میشه واسه نسلهای آینده.....
ناشناس
| - |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
پول ها ازاد نشود بهتر است لااقل برای ایندگان می ماند نه
به کشورهای دیگر
کاش آزاد نشود و بلوکه بماند
از دلارهای اوباما چی به مردم رسید که حالا برسد ؟!؟!؟؟؟؟؟
خدا کنه در را اختلاس مصرف نشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
مقصدش همونجاست....تردید نکننننننننننننن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
من که چشمم اب نمی خوره
صد برابر این هم ازاد شود برای مردم هیچ اتفاقی نمی افتد چیزی که گران شد و مردم هم اعتراضی نکردند تمام شد هیچ وقت ارزان نخواهد شد و این بزرگترین ظلمی است که در حق مردم می شود.
دلار که دست دولت نمی دن فقط برای غذا و دارو هست امکان ندارد دلار کاغذی به دولت ایران بدهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
درستش همینه
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
انشالاکه بدست مردم برسه
80 میلیارد کجا و3 میلیارد کجا؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
انشالله به ایران پول ندن چون زود تموم میشه برای مردم ایران واکسن بفرستند از پول بهتره
یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در آبان ماه سال جاری داد و گفت: اگر تنها بخشی از ۸۰ میلیارد دلاری ارز بلوکه شده کشورمان آزاد شود، نگرانی‌ها از بین می‌رود و با همین ذخایر، بخش قابل توجهی از مشکلات ارزی کشور حل خواهد شد!!!!!!!!!!!!!!!
راه حل برطرف کردن مشکلات کشور با ارزهای وارداتی درست نیست چون سریعاً پولها را می دهند به آقازاده ها و رانت خواران تا سنگ قبر و دست بیل و .... بیاورند باید با این پول کشاورزی به صورت زیربنایی درست شود و صنعت و تکنولوژی وارد کشور شود. علی برکت الله.
پاسخ ها
محسن
| Belgium |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
فعلا مشگل مرغ و تخم مرغ را حل کنید بقیه ان پیش کش
دلار دسته خودت دولت. یک روز 500 میاره پایین/ فرداش 500 میبره بالا.
باتوجه به اخبار مثبت در فرایندمذاکرات باسازمان انرژی اتمی و برجام و ازادشدن تدریجی منابع ارزی کشور بطور قطع دلار روند نزولی خواهدداشت و بازهم بطورقطع روند نزولی بورس شدید تر خواهد شد
نتیجه : هرچه سریعتر ازبورس خارج شوبد
ارزش ریال به دسترسی دولت به دلار وابسته است نه تولید داخل!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
به تورم ربط دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
کاملاصحیح حتی قیمت اجناس داخلی روهم باقیمت دلاربه دست مامیرسه
یاد دوران برجام و 1000 تومانی انداختی
هرچند دلار در حال حاضر 17 هزار تومان ارزش هم ندارد و دولت از عمد....!
درزمان اوباماحدودا150میلیارددلارشایدهم بیشترارزبلوکه شده ازادشد اصلامعلوم نشدکجاخرج شدن حتی کمی فقط کمی هم تاثیری تواقتصادووضع معیشت مردم نداشت حالااین 3میلیارداونهم کالامیدن نه دلارمیخوادچه تاثیری داشته باشه تاحساب وکتاب وخرج ودخل شفاف نباشه که حتی یه ریال هم معلوم بشه چراکم وزیاداومده کجاخرج شده کی بره کی خورده وضع همین هست که هست
از سال ۹۷ تا الان هر روز خبر ازادشدن منابع ارزی توسط ترامپ‌و الان بایدن منتشر میشود.
بس کنید.
اقایون این قدر برداشت بی رویه از ذخیره ارزی انجام داده اند و پول بدون پشتوانه چاپ کرده اند که امکان دیگر تزریق ارزی نیست.
از سایت شما بعیده این گونه عوام گرایانه تیتر بزند!!!!
از اول انقلاب تا الان حدود ۱۵۰۰ میلیارد دلار نفتی به اقتصاد کشورمان تزریق شده و ارز از ۷ تا تک تومانی به ۲۵۰۰۰ تا تک تومانی رسیده!!!
یران منابع بلوکه شده ارزی بسیاری در کشور‌های مختلف دارد که برخی میزان این منابع بلوکه شده را ۸۰ میلیارد دلار عنوان می‌کنند. به تازگی اعلام شده است که ۳ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده....


این خبرها توسط کره جنوبی و عراق تکذیب شده و فقط گفته اند منابع برای وسایل بشر دوستانه میتواند برای ایران ازاد شود
مردم ايران ترجيح ميدن بجاي پول نقد و دلار ، غربي ها دارو و مواد غذايي به كشورمون بدن اون هم تحت نظارت. اين منابع متعلق به مردم ايرانه و بايد خرج همين ملت بشه .
بایدن خیلی حالش خرابه.
متاسفانه تمام تجربیات گذشته موید این نکته است که آزاد سازی پول های بلوکه شده تقریبا هیچ تاثیر پایدار و اصولی بر اقتصاد کشور نخواهد داشت. این پول ها بیشترش از طریق رانت به آقازاده ها برای واردات داده می شه و صرف واردات موز و آناناس یا لوازم آرایشی خواهد شد. شاید دلارها آزاد بشه اما مگر کشورهای غربی حاضر می شوند به ایرانی که از نظر ایدولوژیک نقطه مقابل آنهاست تکنولوژی و ماشین آلات پیشرفته بدهند؟ من هم چیزی را با زحمت یاد گرفته باشم به دشمن یا رقیبم نمی دهم. به هر حال بیشتر این دلارها اگر در دولت فعلی باشد صرف واردات و کاهش قیمت موقت دلار قبل از انتخابات می شود و اگر در دولت بعدی باشه که معلوم نیست چه خواهد شد.

چیزی که قطعی و مسلم است اینه که سال آینده همین وقت قیمت تمام کالا ها و خدمات گرانتر شده است همانند چنجاه سال گذشته هر سال گرانتر از پارسال.
تأثیر آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ی ایران بر قیمت ارز بسیار ناچیز خواهد بود و اگر طی یک منحنی سینوسی اندکی کاهش یابد در بازه ی زمانی میان مدت و بلند مدت هیچ گونه کاهش قیمتی متصور نیست زیرا اصولاً دلار مشکل زیادی از قاطبه ی مردم حل نمی کند و کسانی هم که ارز نیاز دارند اصولاً (با صدور کالا و خدمات) دسترسی به ارز مورد نیاز خود دارند (حتی ارزهای گرفته شده را بعضاً بازپس نمی دهند). یکی از راه هایی که دولت هایی که درآمد ارزی دارند و خرج به پول ملی این است که ارزش واحد پول ملی خود را کاهش دهند تا بتوانند هزینه های خود را پرداخت کنند. با این وجود، ورود میلیاردها دلار هم نمی تواند موجب کاهش قیمت محسوس شود. اصولاً اکثریت این منابع به صورت پول فیزیکی وارد کشور نمی شود و بخش اعظم آن برای خریدهای خارجی استفاده می گردد.
خدا نکنه یه جا آزاد بشه! به عنوان یک ایرانی اصلا موافق نیستم حجم زیادی از طلبهامون یهو آزاد بشه. حتی اگر بشه بهمون کالا بدن! طلبهامون خرد خرد آزاد بشه تا همه ملت بدون چقدر بوده و کجا رفته!
حتی اگر تحریمها برداشته بشه دوباره 4 سال بعد ممکنه یک جمهوریخواه در آمریکا رییس جمهور بشه و همه چیز رو به هم بزنه. از الان باید به فکر زیربناهای اقتصادی باشیم. یعنی پولهای آزاد شده یا صرف نیازهای ضرروی بشه و بقیه اش صرف زیربناهای اقتصادی.
مخصوصا باید سعی کنیم تمام نیازهای ضرروی کشاوری کشور رو در داخل تولید کنیم. برای این کار باید دولت متعهد بشه که نمیذاره قیمت محصولات کشاورزی پایین بیاد تا کشاورزی سودمند باشه. برای جبران هم میتونه به مردم یارانه کالایی بده یعنی دولت از کشاورز یک مقدار کالا به قیمت آزاد بخره به مردم به قیمت ارزانتر بفروشه. همینطور باید روشهای آبیاری بهینه بشه.
این غربیها از یک طرف مردم رو تحریم میکنن و دایم تبلیغ میکنن که این تحریمها کلی به اقتصاد ایران ضربه زده و ایران باید تسلیم بشه. اما همونها وقتی که بحث آسیب شدید تحریمها به مردم میشه، میگن تحریمها نقش مهمی نداره!!! یا میگن رفع تحریم پولش اصلا به مردم نرسید!!! مگه در زمانی که برجام برقرار بود، قیمت دلار تقریبا ثابت نموند؟ مگه با تحریمها قیمت دلار چندین برابر نشد؟ حالا اینکه همه پولهای آزاد شده به مردم میرسه یا نه بحث دیگه است.
در زمان اوباما و پس از توافق برجام نیز دلارهای زیادی به ایران وارد شد اما تاثیری در افزایش ارزش پول ملی نداشت وفقط برای مدتی از سقوظ ارزش پول ملی جلو گیری نمود / بحث تورم در ایران یک مقوله جدا گانه از همه سیاستهاست وآن خروج ارز کلانی از ذخایر کشور است که یک دفعه بانک مرکزی را دچار چالش میکند و هر چند سال یکدفعه رخ میدهد !!!
ببین چقدر بد بخت شدیم تو دنیا که کشورها پول خودمان را با اجازه امریکا می دهند
واقعا کامنتای مردم ادم نیخونه جیزی غیر از ناامیدی نمیبینی انتظار تون از سه میلیارد چیه از هشتاد میلیارد دلار چیه اگر هشتاد میلیارد دلارو بخوان تقسیم به همه ما کنن به هر کدوم بیشتر از ۱۰۰۰ دلار میرسه با این پول بنظرتون چی میشه کرد عددی اخه انتظار دارید تو زندگیتون غوغا بکنه دارای یکی مثل بزوس تنهای دویست میلیارد دلار انتظار دارید بااین دولت چکار کنه تنها هنرش میتونه این باشه نزاره از گشنگی بمیریم حالا فکر میکنیم این پولام پولی درسته همه این پولم ازاد بشه زندگی ما فرقی نمیکنه چون در کل چیز زیادی نیست برای هشتاد میلیون ادم
یک دلار هم از دارایی های ایران آزاد نشده. نه کشور دوست و برادر چین قصد دارد دارایی های ما را آزاد کند و نه کره جنوبی که زیر نفوذ آمریکا است. توقیف کشتی ها هم ظاهراً جواب نمی دهد و احتمالاً بعدها کره جنوبی خسارت توقیف کشتی خود را از محل دلارهای بلوکه شده ایران برداشت خواهد کرد.
خدا کنه به جای پول مواد اولیه کارخانه ها را دهند.چون دلار اگر بدهند جای دیگری خرج میشود
اگر میلیارد ها دلارهم آزاد هیچ تاثیری برای مردم ندارد اگر همیه تحریم ها برداشته بشود برای مردم هیچ تاثیری ندارد ازد بسود یا نشود برای مردم توفیقی نمیکند
چیزیش به مردم نمیرسه. خیالتون راحت
پولی که سر سفره مردم نیاید ، همان بهتر که آزاد نگردد ! اگر قرار است این پولها صرف مردم ایران نگردد بهتر است آزاد نگردد !!!
هر روز میگویند پولها ازاد میشود ولی خبری از ارزانی ارز نیست حالا هم که ازاد شده کسی اثرش را نمیبیند
اوباما 150 تاآزاد نکرد
کاسبان تحریم و جنگ طلبان اجازه کاهش قیمت دلار را نخواهند داد.
من ۳۲۰۰۰۰۰ تومن حقوق میگرفتم دلار ۳۲۰۰تومان بود یعنی ماهی ۱۰۰۰دلار میگرفتم حالا ۵ملیون مدن اگر مثل دلار میدادن باید۲۵ملیون بدن
اگر پودهای ایران ازاد بشود و زا ان چیزهای مثل خلال دندان و چور بستنی وارد کنیم همان بهتر که ازاد نشود اما اگر با اون پولها ماشین الات وارد شود می توان امید داشت که در نهایت خیر و برکت ان درسفر مردم قرار خواهد گرفت در اخر هم دولت مردان بهتر است با ارز دیگری دادوستد کنتد که باز هم داستان تکرار نشود
آره آزاد شدن برای غذا و دارو!
سه میلیارد آزاد نمیشود بلکه در اختیار اینتکس قرار میگیرد تا به مصرف خرید غذا و دارو برسد و این همان نفت در برابر غذاست اما با اهداف خاص به نامم آزاد سازی مطرح می شود
ما برای حل مشکل تورم باید به 2500 سال پیش برگردیم در آنزمان پولی وجود نداشت و تمام مبادلات بر اساس کالا با کالا بود و لذا هیچ تورم دائمی وجود نداشت و انسانها در آرامش بودند و شب عید استرس تورم سال بعد را نداشتند. در واقع پول در ابتدا یک حواله و روانساز معاملات بود اما بمرور زمان دولت ها از آن سوء استفاده کردند و یقیناً اگر در این زمانه پیامبری ظهور می کرد با آن برخوردی می کرد که با دزدی و ربا و نزول خواری می شود
دولت در ظاهر افزایش حقوق 25 درصدی را رونمایی می کند که در عمل در حدود 9 و 10 درصد است و این بزرگترین جفا در حق حقوق بگیر و کمک به افزایش تورم در سطح جامعه است
به اندازه کافی در بدنه دولت چاله و چوله وجود دارد که دلارهای ازاد شده آنرا پر کند فقط فرم و نوع کسری بودجه تغییر می کند. اگر یادتان باشد عده ای محتکر سکه و طلا و دلار اعدام شدند و همه فکر می کردیم از فردایش دلار و سکه توسری خور می شود ولی اوضاع بهتر نشد که بدتر هم شد آقایان پیش بینی می کردند که بورس از 1600 پایین نمی آید ولی تا 1100 آمد و لذا تا وقتی این رویه وجود دارد زیاد نباید روی برخی از حرف ها تکیه کرد.
خوش بحال مردم کشورهایی که این پول ها بهشون میرسه
خداکنه یا نرسه یا اگه میاد کالا بشه
پولی ازادنمیشه همه سرکاریم
اگر دلارها از کشور خارج نشوند بله تورم پایین می آید
خوش به حال اونا که دلارهای آزاد شده بهشون میرسه.
دلار ازاد بشه برا دزدان واختلاس گران انها باید خوشحال بشن به مردم چی میرسه
گران هم میشه
حیف است که این پولها آزاد بشوند . چون میرن برای فعالیتهای رانت و ... . اگه تو بانکهای خارجی مسدود باشند حداقل دلمون خوشه که یه پولی اونجا هست تا بدست نسل های آینده برسه . ما با همین بدبختی حاضریم بسازیم ولی شاید بچه ها یا نوه ها یا نتیجه ها یا ندیده هامون بتوانند با یه آرامشی و در نبود رانت خواران از این پولها استفاده کنند . به امید آن روز
این که همون نفت در برابر غذاست
هیچ اتفاقی نمی افته سال بعد بدبخت تر میشیم همش میگیم دریغ از پارسال
بهتره آزاد نشه، حداقل ذخیره میشه واسه مردم ایران.
بهتر است اين پولها در همون كشورها به نفع نسل اينده ايراني بلوكه و سپرده بماند . نسل ما كه سوخت و ديگه اميدي نيست. شايد در اينده اونها بخوره . وگرنه الان اگه ده برابر اون پول هم بياد مثل ابيه كه روي شن ميريزي . محو و نابود ميشه
تو تاریخ ایران نداریم چیزی ارزان شود خدا کند بدتر شود دیگه برای من که همه چیز رویا شده خونه زن ماشین خدا کند اینقدر گرونی بیاد مردم نون پیدا نکند آب از سرم گذشته چ یک وجب چ صد وجب
متاسفم براتون
دولت ازتحریم سود میبره به بهانه تحریم دلار راچند برابر میکنند ۸۰ ملیارد دلار به ۳۷۰۰تمن چقدرمیشه ،،،،،وحالا دلار ۲۷۰۰۰تمن چقدر میشه پس ما ملت بازیچه قرار داریم
کره وچین بخورن یاسوریه ولبنان ماسرکاریم
خداکنه همه چی مثل قبل بشه خیلی گرونی جیب ماخالیه نمیتونیم ماشین خوب سوار بشیم همون اشغالای ۲۰سال پیش زوار دررفته راداریم ماشین وخونه راازدست دلالا دربیارید
ای کاش آزاد نشود و بلوکه بماند خیالمان راحت است تا زمانی که برسد به دست خود مردم
به نام خدا سلام دلار از4200 تومان رسید به 30 هزار تومان مسکن درمناطق متوسط تهران ازمتری5میلیون تومان رسید به متری 30 میلیون تومان پراید از 20 میلیون تومان رسید به 130 میمیلیون تومان نوشابه 1/5 لیتری از1800تومان تومان رسید به 9000 تومان چای 100 گرمی از4200 تومان رسید به 14هزار تومان و... آیا به همین نسبت اگر دلار به هر دلیلی قیمتش در کشور ما پایین بیا ید قیمت هاکه همه به تبع دلار بالا رفتند پایین می آید اگر به همین تناسب پایین آمد آنجا می توانیم بگوییم شاید بعضی حرف های مدیران کشور ما قابل شنیدن آن است وگرنه دو صد گفته چون نیم کردار نیست! یا علی
به نام خدا سلام در کامنت قبلی من که منتشر کردیددرمورد قیمت چای 100 گرمی کمی ولی قابل ملاحظه از بازار عقب بودم در حال حاضرقیمت چای 100 گرمی بین 17000 تا بیست و چند هزار تومان در نوسان است درضمن در کامنت قبلی در خط یک «می» در میلیون ودر خط 12 «آن» بعد از شنیدن اضافی نگارش شده است.یا علی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر