بازدید 14422

افزایش چالش ترکیه با ایران در سنجار عراق

فهیم تستکین در المانیتور در این مورد نوشته است: عملیات نظامی ترکیه در منطقه سنجار که در شمال عراق واقع است، باعث تشدید چالش های آنکارا و تهران شده است. منطقه‌ای سن
کد خبر: ۱۰۳۸۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ 03 March 2021

به گزارش تابناک به نقل از شفقنا، جار منطقه ای نفت‌خیز است که منابع نفتی‌اش موجب طمع ترک‌ها شده- که آن را میراث از دست رفته عثمانی می‌دانند.

در روزهای آغازین هفته، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران سیاست ترکیه در سوریه و عراق را اشتباه خواند و گفت که تهران حضور نظامی ترکیه در این کشورها را تحمل نمی‌کند. صحبت‌هایی که نشان از وجود تنش در رابطه میان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه دارد.

به سوی موصل

در اواسط ماه فوریه، هم‌زمان با حملات نیرو‌های نظامی ترکیه به مواضع نیروهای “پ ک ک” در منطقه سنجار عراق که نزدیک موصل و در امتداد مرز سوریه قرار دارد، شبه‌نظامیان حشد الشعبی نیز، سه گردان خود را در این منطقه مستقر کردند. هدف این تغییر موضع از سوی فرماندهان حشدالشعبی مقابله با تهدید ترکیه عنوان شد.

در حقیقت با این که ترکیه گفته حمله به سنجار به دلیل نگرانی از حضور نیرو‌های کرد «پ ک ک» بوده؛ ولی در واقع به نظر می‌رسد که هدف اصلی ترکیه پیش‌روی به سوی موصل و کنترل این شهر است.

احیای امپراتوری

ترک‌های دست راستی موصل را از نظر تاریخی متعلق به ترکیه می‌دانند. سرزمینی که پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی از دست ترکیه خارج شد و حالا اردوغان و حزب متبوعش با زیر سوال بردن توافق‌ها و معاهدات دوران پایان امپراتوری عثمانی قصد احیای مرز‌های عثمانی یا حداقل افرایش نفوذ در آن مناطق را دارد.

اردوغان ادعا می‌کند که موصل، کرکوک و سلیمانیه که در حال حاضر تحت کنترل اقلیم خودمختار کردستان عراق هستند، در گذشته متعلق به دولت عثمانی بوده‌اند. بخش‌هایی از استان موصل در دوره عثمانی- که حالا ترکیه قصد دارد آن منطقه تاریخی را احیا و در نهایت به خاک خود الحاق کند. ادعایی که از زمان حمله امریکا به عراق در سال ۱۹۹۱ دوباره در دستور کار دولت ترکیه قرار گرفته و به خصوص در سال‌های اخیر این کشور کوشیده با تقویت رابطه تجاری خود با اقلیم کردستان عراق، هم نفوذ خود را بر عراق افزایش دهد و هم این که موقعیت جمهوری اسلامی ایران را در این منطقه تضعیف کند.

رقابت با جمهوری اسلامی ایران

دولت ترکیه که در زمان حمله داعش به موصل آن‌ها را «شورشی‌های جوان- علیه دولت شیعه‌گرای بغداد» توصیف کرده بود، اگر چه در ادامه برای جلوگیری از پیشروی نیرو‌های داعش ناچار شد در کنار کردها قرار بگیرد، اما در این مدت هیچ‌گاه از روابط نزدیک اقلیم کردستان با جمهوری اسلامی ایران راضی نبود. حداقل این که این روابط نزدیک به نفع ترکیه نبود. برای همین هم در مقابل شبه‌نظامیان حشدالشعبی، در حوالی موصل به آموزش شبه‌نظامیان “حشدالوطنی” پرداخت، تا شاید در زمان لازم، از آن‌ها برای اعمال کنترل بر منطقه سود جوید.

دولت ترکیه مخالف فعالیت‌های حشدالشعبی است و مخالف حضور این گروه در موصل است. به خصوص که حشدالشعبی را دلیل نفوذ گسترده‌ ی ایران در موصل می داند و از سوی دیگر ترکمن‌های شیعه، ایزدی‌ها و سایر اقلیت‌های ساکن در این شهر نیز ارزش زیادی برای کمک‌های حشدالشعبی در زمینه شکست داعش قائل هستند. موضوعی که از دیدگاه ترک ها باعث نفوذ بیشتر جمهوری اسلامی ایران در موصل شده است.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۴
اگر بنا به گذشته باشه خود ترکیه هم جزو امپراطوری ایران بوده و باید برگرده. تازه هر گذشته ای یه گذشته ی دیگه داره . این چرخه تا کجا باید بره؟ مثلا ترکیه باید به اروپا ملحق بشه چون جزو امپراطوری روم بوده یا به ایران که قبل تر از اون که مال امپراطوری ایران بوده؟
ان شاءالله بازپس گیری آناتولی سرزمین ایرانیان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
به همین خیال باش متوهم ....
ایران در سمال عراق چکار دارد حرم داریم و شیعه داریم ! چرا منافع ما را قربانی کردها و عراق می کنید !
پژاک تروریستی است و گروه پ پ ک نیز تروریستی است نباید به نفع دیگران با ترکیه تنش ایجاد شود و از طرفی حشد شعبی و ... ساید شیعه باشند ولی می توانند در زمین دیگران بازی کنند !
برگردید داخل ایران و در داخل ایران اصلاح کنید مردم دارند زجر می کشند
ترکیه بزرگ ترین خطر واسه ایران است چه درشمال چه درکشور های همسایه ومرز ایران، کردها یکی ازاقوام ایرانی هستند وبی لیاقتی حکام وقت باعث جدایی شده خود ترکیه جزو ایران بوده
چرا دولت عراق خوش به ترکیه اعتراض نمیکند البته اردوغان هم بدش نمی اید ایرات تضعیف بشود
ترکیه به دنبال امنیت در مرزهای خود است وگرنه دوره الحاق کردنها تموم شده.
شما که نمی تونید کاری بکنید . پس برید کنار تا ترکیه کار رو یکسره کنه
اگه نگی بین ترکیه و ایران بشه ایرانیهای که مسکن خریدن چی میشن اونجا
تا زمانی که تروریست های پ ک ک در عراق باشند و دولت عراق در نابودی این تروریست ها ناتوان باشد ترکیه این کار را خواهد کرد این حق طبیعی و قانونی ترکیه هست، بحث الحاق هم فقط از نگاه شما اینجوریه وگرنه مردم این منطقه با حضور ترکیه هیچ مشکلی ندارند، شما مطمن باشید هیچ ترکمن در مقابل ترکیه قرار نخواهد گرفت، همان طور که هیچ ترکی در ایران در مقابل ترکیه قرار نخواهد گرفت، اقلیم کردستان هم از هر لحاظ بیشتر به ترکیه نزدیکتره تا ایران و تمام پیمان کارها و شرکت های تجاری این منطقه، ترک هستند بهتره به جای تنش از نگاه اقتصادی به قضیه نگاه کنید، هدف اصلی ترکیه قبضه کردن تمام ساخت و ساز و بازار عراق و اقلیم هست اگر کمی دقت کنید می بینید که تمام بازار این کشور در اختیار تولید کنندگان و شرکت های ترک هست ما چی؟
شتر در خواب بیند پنبه دانه
اگر کردها دارای کشور مستقلی می شدند الان اردوغان جنایتکار که آزادیخواهان کردسوریه و ترکیه را به بهانه تروریسم قتل عام می کند چنین خوابی را در سر نمی پروراند. البته چنین رویایی را هم برای آذربایجان ایران دارد و هر بار با ادعای حضور کردهای ترکیه در خاک آذربایجان در واقع موقعیت را برای یک اقدام نظامی می سنجد.
شما که نمی تونید کاری بکنید . پس برید کنار تا ترکیه کار رو یکسره کنه
چه ربطی به ایران داره خود ایران هر وقت می خواد کردستان عراق رو به توپ می بندد ایران مسأله کولبران و سوخت بران و بدبختیهای مردمش رو حل کنه .....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل