بازار سرمایه سال ۱۳۹۹را نوسانی پایان می‌دهد

بهمنش، متخصص بازار سرمایه تنش‌های سیاسی، برجام و ابهاماتی که بر روی نرخ دلار است را از دلایل فروش سهم توسط سهامداران خرد و حقیقی در این روزهای بازار سرمایه‌ می‌داند.
کد خبر: ۱۰۳۸۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵ 02 March 2021

به گزارش بورس تابناک، دیروز دوشنبه ۱۱ اسفند ماه شاخص کل برای یازدهمین روز به صورت متوالی حرکت نزولی داشت و با ریزش ۴ هزار واحدی به ۱میلیون ۱۸۱ هزار واحد رسید و این پیشبینی توسط صاحب‌نظران بازار سرمایه مطرح شده که بازار  اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ همچنان روند نوسانی خواهد.

آنچه که از روی معاملات تابلوی بورس می‌توان متوجه شد، عدم حمایت حقوقی‌های بازار از سهم‌های شاخص ساز و فروش حقیقی‌ها به صورت هیجانی است. بر اساس نظر بیشتر فعالین بازار در این روزها پول در حال خروج از بازار سرمایه و حرکت به سمت بازارهای موازی به خصوص طلا و همچنین بانک‌ها است.

ابهام های فراوان و ریزش بازار
بهمنش کارشناس بازار سرمایه تنش‌های سیاسی، برجام و ابهامات که بر روی نرخ دلار است را از دلایل فروش سهم توسط سهامداران خرد و حقیقی می‌داند. او معتقد است که نرخ دلار یکی از مهم‌ترین پارامترهای برای بازار سرمایه است.

اگر آن اعتماد از دست رفته از بورس بار دیگر باز گردد و روند بازار مثبت باشد، پول‌های که از بازار سهام خارج شده بار دیگر وارد بازار می‌شود. برای سال آینده علاوه بر افزایش نظارت‌ها، باید زیر ساخت‌های لازم را اصلاح کنیم تا اگر حجم سنگینی وارد بورس شد دیگر با مشکل مواجه نشویم

امین بهمنش کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار در مورد شرایط این روزهای بازار سرمایه گفت: بازار حالت نوسانی دارد و از تحلیل مسائل بنیادی فاصله گرفته است، یعنی اینکه بازار را نمی‌توان بر اساس پارامترهای بنیادی تحلیل کرد. آنچه که این روزها بر روند بازار تاثیر دارد و باعث شده که سهامداران دست به فروش بزنند تنش‌های سیاسی، مسائل مربوط به برجام و مذاکره با آمریکا، نرخ دلار و ابهاماتی که الان در خصوص قیمت آن در بازار وجود دارد و دستکاری در بازار است.

او که نرخ دلار را به عنوان یکی مهم‌ترین دلایل نوسان بازار می‌داند می‌گوید:اگر نرخ دلار مشخص باشد مثلا ۲۵ هزار تومان، مطمئن باشید که سال آینده سهامداران با قوت بیشتری وارد این بازار می‌شوند.

بهمنش بر خلاف بسیاری از کارشناسان اقتصادی که شاخص کل بازار بورس را مطابق با وضعیت اقتصادی نمی‌دانند، این شاخص را نشان دهنده اوضاع اقتصادی کشور می‌داند.

او می‌گوید: شاخص کل همیشه نشان دهنده وضعیت اقتصاد بوده است، به رغم اینکه بسیاری از افراد اعتقاد دارند که چنین چیزی اشتباه است، اما از نظر من همیشه شاخص کل نشان داده که اوضاع اقتصادی ایران چگونه است، چه آن زمان‌های که شاخص بالا می رود که نشان می‌دهد این اقتصاد به چه صورت است و با چه چیزی‌های بالا می رود و وابسته به چه مواردی است، مثلا بالا رفتن شاخص کل در ایران ممکن است نشان می‌دهد که اقتصاد ما تورمی است مثل بورس ونزوئلا، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته ممکن است رشد شاخص مانند مدل رشد شاخص بورس ونزئلا و ایران نباشد؛ اما به صورت کلی این شاخص همیشه ویترین اقتصاد بوده و هست.

این کارشناس دستکاری در بازار بورس را تنها مختص تمام بازارهای سهام در دنیا عنوان کرد و گفت: در همه بازارهای بورس دنیا کسانی هستند که با دستکاری بازار سعی دارند که سودهای بیشتری کسب کنند و این فقط در بازار بورس خودمان نیست.

اگر نرخ دلار مشخص باشد مثلا ۲۵ هزار تومان، مطمئن باشید که سال آینده سهامداران با قوت بیشتری وارد این بازار می‌شوند

چرا پول به بورس وارد نمی شود؟
بهمنش به عدم حرکت نقدینگی وارد شده به بورس به سمت تولید اشاره کرد و این موضوع را یک فرصت سوزی از سوی دولت می‌داند و در همین رابطه یادآور شد: زمانی که عرضه اولیه یک نماد بورسی صورت می‌گیرد، پولی که وارد این نماد می‌شود به سهامداران عمده داده می‌شود و این سهامداران عمده هستند که از این نماد سود می‌برند و خود شرکت چندان سودی از عرضه سهم خود در بازار سرنایه نمی‌برد و تنها سود آن فروش سهام به قیمت اولیه در بازار است.

او ادامه داد: شرکتها به امید تامین سرمایه و افزایش سرمایه خود وارد بورس شد ولی ما در این چند ماه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دیدم که کمی ترازنامه شرکتها تصحیح شد اما پولی وارد بازار سرمایه از این محل نشد.

وی توضیح داد: افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی بد نیست اما اینکه پول یا نقدینگی وارد شرکت جهت توسعه شود وجود ندارد. به نظر بنده عدم تامین مالی از محل بازار سرمایه فرصت سوزی بود که دولت انجام داد.

نظر بهمنش در مورد روند بازار سرمایه تا پایان اسفند ماه، تدوام نوسانی بودن بازار تا پایان سال است. او توضیح داد: به نظرم سال ۹۹ تمام است و به احتمال زیاد تا پایان سال اتفاق خاصی برای بازار نمی‌افتد و همین حالت نوسانی را ادامه خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر آن اعتماد از دست رفته از بورس بار دیگر باز گردد و روند بازار مثبت باشد، پول‌های که از بازار سهام خارج شده بار دیگر وارد بازار می‌شود. برای سال آینده علاوه بر افزایش نظارت‌ها، باید زیر ساخت‌های لازم را اصلاح کنیم تا اگر حجم سنگینی وارد بورس شد دیگر با مشکل مواجه نشویم.

انتخابات ۱۴۰۰ و بورس
او به اهمیت بازار سرمایه در انتخابات ریاست جمهور سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: بورس در مناظرهای ریاست جمهوری قطعا جزو موارد با اهمیت مناظره‌ها خواهد بود و به احتمال زیاد تمامی آن‌ها در حمایت از بازار سخن می‌گویند.

به گفته بهمنش به خاطر دیگری بودن بیشتر خانوارهای ایرانی با بازار سرمایه، بر خلاف مناظره‌های قبلی که بحث دلار و کاهش ارزش پول ملی اهمیت داشت بازار سرمایه اهمیت پیدا خواهد کرد.

نظر او در مورد آینده بازار سرمایه با وجود داشتن نوسانات مختلف در آینده مثبت و روشن می‌باشد.

 

منبع: بازار

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان