بازدید 23445
آخرین تحولات خاورمیانه

گفت‌و‌گوی نتانیاهو و ولی‌عهد بحرین درباره برجام /بیانیه اتحادیه اروپا درباره توقف اجرای پروتکل الحاقی در ایران / قدردانی آمریکا از عمان به دلیل میانجیگری / حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق

گفت‌و‌گوی نتانیاهو و ولی عهد بحرین درباره برجام، بیانیه اتحادیه اروپا درباره توقف اجرای پروتکل الحاقی در ایران، قدردانی آمریکا از عمان به دلیل میانجیگری، حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق و گفت‌و‌گوی تلفنی بایدن با پادشاه عربستان برای نخستین بار، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۳۷۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۱ 26 February 2021

گفت‌و‌گوی نتانیاهو و ولی‌عهد بحرین درباره برجام| بیانیه اتحادیه اروپا درباره توقف اجرای پروتکل الحاقی در ایران| قدردانی آمریکا از عمان به دلیل میانجیگری| حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق

بین الملل تابناک| تحولات خاورمیانه: گفت‌و‌گوی نتانیاهو و ولی عهد بحرین درباره برجام، بیانیه اتحادیه اروپا درباره توقف اجرای پروتکل الحاقی در ایران، قدردانی آمریکا از عمان به دلیل میانجیگری، حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق و گفت‌و‌گوی تلفنی بایدن با پادشاه عربستان برای نخستین بار، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

گفت‌و‌گوی نتانیاهو و ولی‌عهد بحرین درباره برجام

خبرگزاری رسمی بحرین (بنا) روز پنجشنبه گزارش داد، «سلمان بن حمد آل خلیفه»‌ ولی‌عهد این کشور با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تلفنی گفت‌و‌گو کرده است.

بر اساس این گزارش، دو طرف در این تماس تلفنی بر «اهمیت مشارکت کشورهای منطقه در هر گونه مذاکره احتمالی درباره موضوع هسته‌ای ایران» تأکید کرده‌اند و در عین خواستار شده‌اند، این مذاکرات «شامل مسائل گسترده‌تری» شود.

گفت‌و‌گوی نتانیاهو و ولی‌عهد بحرین درباره برجام| بیانیه اتحادیه اروپا درباره توقف اجرای پروتکل الحاقی در ایران| قدردانی آمریکا از عمان به دلیل میانجیگری| حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق

این اظهارات در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، پیشتر در واکنش به خواسته‌ای مشابه از سوی رئیس جمهور فرانسه درباره مشارکت دادن کشورهای منطقه در توافق هسته‌ای تأکید کرده بود که برجام به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نبوده و طرف‌های آن هم مشخص و غیرقابل تغییر هستند.

بنا همچنین گزارش داد که دو طرف در این تماس تلفنی درباره امکان سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه پزشکی و همچنین روابط دوجانبه و پاره‌ای از تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌و‌گو کرده‌اند.

خبرگزاری رسمی بحرین همچنین نوشت، نتانیاهو از ولی‌‌عهد بحرین خواسته است که سلام او را به شاه این کشور برساند.

در مقابل، «اوفیر جندلمان» سخنگوی عربی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در ارتباط با این تماس تلفنی اعلام کرد، این تماس تلفنی صبح امروز صورت گرفته و ولی‌عهد بحرین بار دیگر از نتانیاهو دعوت کرده است که به این کشور سفر کند.

بیانیه اتحادیه اروپا درباره توقف اجرای پروتکل الحاقی در ایران

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مناسبت تصمیم ایران در توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی واکنش نشان داد. 

بورل در این بیانیه گفت: «ما عمیقاً از تصمیم ایران در تعلیق اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و دیگر تدابیر شفاف‌ساز ذیل برجام از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ نگرانیم.»

این تصمیم چنانچه لغو نشود به طرز محسوسی توانایی آژانس اتمی را برای راستی‌آزمایی صلح‌آمیز بودن مواد و فعالیت‌های هسته‌ای در ایران محدود می‌کند.»

گفت‌و‌گوی نتانیاهو و ولی‌عهد بحرین درباره برجام| بیانیه اتحادیه اروپا درباره توقف اجرای پروتکل الحاقی در ایران| قدردانی آمریکا از عمان به دلیل میانجیگری| حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق

اتحادیه اروپا علاوه بر این مدعی شده دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به برخی مراکز کلیدی هسته‌ای ایران محدود خواهد شد. 

اتحادیه اروپا همچنین به تفاهم مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم واکنش نشان داده است: «در این شرایط ما در جریان تفاهم فنی دوجانبه میان آژانس بین‌الللی انرژی اتمی و ایران هم قرار گرفته‌ایم. این توافق- به گفته مدیر کل آژانس اتمی- کاهش دسترسی‌ها را تعدیل و امکان نظارت‌های ضروری و تداوم فعالیت‌های راستی‌آزمایی را برای سه ماه فراهم خواهد کرد.»

اتحادیه اروپا گفته از فعالیت‌های مستقل و بی‌طرفانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نظارت بر تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران و راستی‌آزمایی آن حمایت می‌کند.

قدردانی آمریکا از عمان به دلیل میانجیگری

وزارت خارجه آمریکا درباره تماس تلفنی «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور با وزیر خارجه عمان بیانیه صادر کرد.

بنا بر اعلام مقام‌های آمریکا و عمان، آنتونی بلینکن و «بدر بن حمد البوسعیدی» وزرای خارجه دو کشور با هم تلفنی صحبت کردند.

وزارت خارجه آمریکا بیانیه کوتاهی درباره این رایزنی تلفنی منتشر کرد و از قدردانی بلینکن از مواضع و اقدامات عمان در منطقه غرب آسیا خبر داد.

گفت‌و‌گوی نتانیاهو و ولی‌عهد بحرین درباره برجام| بیانیه اتحادیه اروپا درباره توقف اجرای پروتکل الحاقی در ایران| قدردانی آمریکا از عمان به دلیل میانجیگری| حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، بلینکن در این تماس تلفنی از عمان به دلیل ایفای «نقش میانجیگرانه به منظور تقویت صلح و ثبات منطقه» قدردانی کرد.

در این بیانیه آمده است: «آنتونی بلینکن وزیر خارجه با  بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه عمان صحبت کرد. آنها درباره همکاری امنیتی (بین دو کشور) حرف زدند و بر اهمیت روابط تجاری و سرمایه گذاری عمان با ایالات متحده تاکید کردند.»

وزیر خارجه عمان در پیامی توییتری درباره صحبت تلفنی با وزیر خارجه دولت «جو بایدن» توضیح مختصری داد. وی نوشت: «امشب با دوست خوبمان آنتونی بلینکن وزیر خارجه (ایالات متحده آمریکا) صحبت کردم. مشتاق همکاری نزدیک (با بلینکن) برای دستیابی به اهداف مشترک برای عمان و ایالات متحده آمریکا هستم.»

بدر بن حمد البوسعیدی اواخر دی ماه در مصاحبه با اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک»، برجام را مهم‌ترین دستاورد آمریکا در منطقه توصیف کرد و خواستار بازگشت مجدد واشنگتن به این توافق شده بود.

وی بر آمادگی عمان برای کمک به توقف تنش‌ها در منطقه تأکید کرد و گفت: «ما از روابط بسیار خوبی با ایران برخورداریم و طبیعتا با آمریکا نیز روابط حسنه‌ای داریم. معتقدم که کانال‌های مستقیم بین تیم‌های سیاست خارجی واشنگتن و تهران باز است و هیچ مانعی برای احیای آن وجود ندارد.»

حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق

«علی ورهان» عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق از استمرار حملات جنگنده‌های ترکیه به مناطق مختلف استان دهوک برای دومین روز متوالی خبر داد.

ورهان در مصاحبه با وبگاه «المعلومه» گفت، هواپیماهای جنگی ترکیه مناطق بازری، برواری و بالا مشرف به کوه قندیل واقع در مثلث مرزی عراق و ترکیه را بمباران کردند.

به گفته وی هواپیماهای جنگی ترکیه چند روستای دیگر از توابع ناحیه کانی مأسی در منطقه العمادیه را بمباران کردند که در نتیجه آن یک کشاورز زخمی شد و چند مزرعه شهروندان نیز دچار حریق شدند.

گفت‌و‌گوی نتانیاهو و ولی‌عهد بحرین درباره برجام| بیانیه اتحادیه اروپا درباره توقف اجرای پروتکل الحاقی در ایران| قدردانی آمریکا از عمان به دلیل میانجیگری| حمله جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق

عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق همچنین گفت که استمرار این حملات ترکیه باعث ایجاد وحشت در میان ساکنان این مناطق شد.

چند روز پیش نیروهای ترکیه نیز به کوه کاره در استان دهوک حمله کردند. ترکیه به بهانه سرکوب عناصر پ.ک.ک هرازچند گاهی شمال عراق را هدف حملات خود قرار می‌دهد.

گفتگوی تلفنی بایدن با پادشاه عربستان برای نخستین بار

«جو بایدن» رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده شامگاه پنجشنبه (به وقت واشنگتن) برای نخستین بار با «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی تلفنی گفت‌وگو کرد.

این گفت‌وگوی تلفنی احتمالاً یکی از گام‌های نهایی دولت آمریکا در آستانه انتشار گزارشی است که قرار است از سوی دفتر مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده پیرامون ماجرای قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار و منتقد خاندان سعودی و ستون نویسِ روزنامه واشنگتن پست منتشر شود.

کاخ سفید درباره این گفت‌وگوی تلفنی مدعی شد که جو بایدن در گفت‌وگوی خود با ملک سلمان یک بار دیگر «اهمیتی که ایالات متحده برای حقوق بشر جهانی و حاکمیت قانون قائل است» را تصدیق کرد.

بایدن و ملک سلمان همچنین پیرامون وضعیت یمن و «تعهد آمریکا نسبت به ارائه کمک به عربستان سعودی برای دفاع از خاک خود در برابر حملات ادعایی از سوی گروه‌های وابسته به ایران» بحث و گفت‌وگو کردند.

شایان ذکر است، دفتر مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده در یک سند غیرمحرمانه اشاره می‌کند که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقجی و مُثله کردن جنازه وی در محل کنسولگری عربستان در استانبول در اکتبر ۲۰۱۸ دست داشته است.

اما محمد بن سلمان با ردِّ اتهام دست داشتن در این جنایت فجیع، تنها به پذیرش مسئولیت این قتل بی‌رحمانه به عنوان رهبر دوفاکتوی پادشاهی سعودی تن داده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
تحریم ها فعلا پابرجا هستند
جنگی در کار نیست ( الحمدلله ) !!!!
انتخابات مثل همیشه و با خروجی ضعیف انجام خواهد شد
گرانی ها فعلا هستند و بیشتر خواهند شد

آقازاده ها گردن کلفت تر خواهند شد
مسئولان بازنشسته نخواهند شد
زمینخواران و دلالان و رانتخواران و مافیای اقتصاد وضعشان بهتر خواهد شد


مردم بدبخت ، بدبخت تر خواهند شد

و زندگی جریان دارد اما برای مردم ایران همه چیز تکراری خواهد بود
یاشاسین ترکیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
زنده باد ارتش تور‌ک
چه فایده اینهمه میانجی ولی نتیجه ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
همه دارند درباره برجام صحبت میکنند غیر از
امضاکننده های برجام ! این هم از طنزهای تلخه
ما باید به توانایی ساخت سریع بمب اتمی برسیم. هدف اینه که اگر کشوری به ما حمله گسترده کرد بتونیم ظرف چند روز بمب اتمی بسازیم برای دفاع. خود این بازدارندگی ایجاد میکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
حالت خوبه؟؟؟
هر کس دیگری هم در آمریکا روی کار میومد، تحریمها را برنمیداشت و این برگ برنده و اهرم فشار علیه ایران را از دست نمیداد. این ما بودیم که اشتباه کردیم و تمام تعهداتمون را یکجا و بالمره انجام دادیم و بعد از طرف اونا هم گفتیم تمام تحریمها یکجا و بالمره لغو می شود. اما اونا از همون سال 94 که ما این خبط بزرگ را کردیم، سر کارمون گذاشتن و حالا هم به ریشمون میخندن. روسیه و چین هم در عمل با اونا همراهی کردن و کار خاصی به نفع ما انجام ندادن. البته از حق نگذریم اینکه کدخدا بایدن اجازه دادن تو نیویورک یکی دو کیلومتر بیشتر سیر کنیم، خیلی لطف فرمودندشون!!!!!
برو قوی شو که ضعیف پایمال است.
ولی داشتن بمب اتمی به تنهایی نشانه قدرت نیست. کافی است نگاهی به دولت صهیونیستی و ارتش اسراییل بیاندازید. آری آنها از وسایل جنگی مدرن و قدرتمندی برخوردارند ولی آیا کسی ترسوتر از صهیونیست ها دیده است؟
آنها چندین بار به شکست خود اذعان کرده اند! اعم از انتقاضیه یک و دو و چه در مقابل ۴۰۰دانش آموز در حین خروج از دبستان و چه در مقابل حزب الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه !!
و هنوز که هنوز است نان جنگ سال 1967 یعنی جنگ شش روزه که در اثر خیانت خروشچف به عبدالناصر و ساخت و پاخت پشت پرده با آمریکا انجام داده بود و حدود ۳۰۰ هواپیمای میگ مصری، در یک لحظه نابود گردیدند را میخورد.
ایرانیان با مردمی راضی هرگز شکست پذیر نیستند و در تاریخ نشان داده اند که چگونه از قبایل وحشی غارتگر مانند ترک تازان تاتارها و مغول ها انسان های دولتدار پرورش داده اند که نمونه بارز آن هلاکوخان مغول و المثتعسم و بالله و پرتاب کتاب خواجه نصیر توسی در دجله... میباشد.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
حاج علی چرا همش به جنگ فکر میکنی، بهتر نیست رابطه را با همسایگان و دنیاد بهبود ببخشی و مشکلات اقتصادی را حل کنی تا این مردم گرفتار یک .
نفس راحتی بکشن
درخت دوستی بنشان که کام دل ببار ارد
نهال دشمنی برکن که رنج بیشمار ارد
کوروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
بدم از انگلیس میاد پرچمش حالمو بهم میزنه
گستاخی اسراییل و عربستان فقط تقصیر خود ماست چراکه با مذاکره نه میگوییم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر