بازدید 5862

نگرانی پاریس از توقف اجرای پروتکل الحاقی

وزیر امور خارجه فرانسه با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران گفتگو کرده است. پاریس می‌گوید از تصمیم ایران در توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی نگران است.
کد خبر: ۱۰۳۷۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۷ 26 February 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه با «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران خبر داده است.

طبق بیانیه وزارت خارجه فرانسه، لودریان در این گفت‌وگوی تلفنی از «فعالیت‌های بی‌طرفانه و حرفه‌ای» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اجرای مأموریت خود در راستی‌آزمایی تعهدات هسته‌ای ایران حمایت کرده است.

وزیر خارجه فرانسه در این گفت‌وگوی تلفنی بار دیگر از تصمیم ایران برای معلق کردن اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی ابراز نگرانی کرده است.

در این بیانیه همچنین آمده است: «وزیر خارجه علاوه بر این با مدیر کل آژانس اتمی درباره تلاش‌های دیپلماتیک فرانسه و شریکانش جهت یافتن راه حل‌های مبتنی بر مذاکره برای بازگرداندن ایالات متحده و ایران به تعهدات هسته‌ای‌شان در برجام گفتگو کرد.»

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشور‌های اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که ایران اجرای اقدامات داوطلبانه را از سه‌شنبه (۵ اسفند) متوقف می‌کند و دسترسی آژانس به برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی هم برای حداقل سه ماه متوقف می‌شود. ایران از بامداد ۵ اسفند اجرای این اقدامات را متوقف کرد.

ایران و آژانس تفاهم کردند اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی‌های برجامی به طور کامل متوقف شود و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می‌شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی‌شود.

آذرماه امسال مجلس شورای اسلامی طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را تصویب و پس از تصویب آن در هیأت وزیران، جمهوری اسلامی هفته گذشته قصد خود برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراتر از پادمان را در نامه‌ای به آژانس اطلاع داد که طبق برنامه از امروز اجرایی شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی