بازدید 5954

آژانس اتمی: ایران ۱۷.۶کیلو اورانیوم ۲۰درصد تولید کرده

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی شامگاه سه‌شنبه گفته ایران ۱۷.۶ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا سطح ۲۰ درصد تولید کرده است.
کد خبر: ۱۰۳۶۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۴ 24 February 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه سه‌شنبه در گزارشی تأیید کرده جمهوری اسلامی ایران اقدام به تولید ۱۷.۶ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا سطح ۲۰ درصد کرده است.

نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل میزان ذخائر آب سنگین ایران اختلاف اندکی با محدوده مجاز در برجام دارد و به ۱۳۱.۴ متریک تن رسیده است.

آژانس همچنین گفته میزان کل ذخائر اورانیوم غنی‌شده ایران ۲۹۶۷.۸ کیلوگرم است که ۵۲۴.۹ کیلوگرم نسبت به سه ماه گذشته افزایش یافته است.

در این گزارش همچنین تصریح شده ایران اقدام به تولید ۱۷.۶ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی کرده است.

«بهروز کمالوندی» سخنگو و معاون رئیس سازمان انرژی اتمی حدود یک ماه پیش گفته بود از زمان آغاز مجدد غنی سازی ۲۰ درصد در تأسیسات غنی سازی فردو در حدود ۱۷ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد تولید شده است.

در گزارش آژانس اتمی همچنین تصریح شده ایران اقدام به نصب آبشار سانتریفیوژی IR-۴ در نطنز کرده، اما روند تزریق اورانیوم به آن را آغاز نکرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته ایران نصب دو آبشار سانتریفیوژی IR-۲M در یک سایت زیرزمینی در نظنز را تکمیل کرده است.

آقای کمالوندی ماه گذشته برآورد کرده بود ایران در کمتر از سه ماه هزار ماشین سانتریفیوژ IR۲m در نطنز نصب خواهد کرد.

وی روز ۹ بهمن‌ماه در پاسخ به سوالی درباره نصب سانتریفیوژ‌های IR۲m در نطنز براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی گفت: «الان آمار دقیق را ندارم، ولی با قاطعیت می‌گویم قبل از سه ماه هزار ماشین سانتریفیوژ IR۲m را نصب شده خواهیم داشت. تعدادی از ماشین‌ها را باید تولید می‌کردیم و همزمان در حال تولید و نصب این ماشین‌ها هستیم. قبل از سه ماه هزار ماشین را مستقر خواهیم کرد.» 

بخش دیگری از گزارش آژانس اتمی می‌گوید ایران همچنین به منظور تولید اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی دو آبشار سانتریفیوژی IR-۶ در سایت فردو نصب کرده است.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشور‌های اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که ایران اجرای اقدامات داوطلبانه را از سه‌شنبه (۵ اسفند) متوقف می‌کند و دسترسی آژانس به برخی فعالیت‌ها و تجهیزات نظارتی هم برای حداقل سه ماه متوقف می‌شود.

ایران و آژانس تفاهم کردند اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی‌های برجامی به طور کامل متوقف شود و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا می‌شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی‌شود.

آذرماه امسال نیز مجلس شورای اسلامی طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را تصویب و پس از تصویب آن در هیأت وزیران، جمهوری اسلامی هفته گذشته قصد خود برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراتر از پادمان را در نامه‌ای به آژانس اطلاع داد که طبق برنامه از امروز اجرایی شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی