بازدید 13817

آزادی فلامینگو ها در گیلان

پس از نجات یک بُهله قوی مهاجر آسیب دیده از سوی یک مرد روستایی دوستدار طبیعت در روستای کِویشا خمام گیلان این بار خبر رسید که ۳۰ قطعه پرنده حمایت شده فلامینگو، قو فریادکش و انواع مرغابی بصورت زنده در یکی از منازل مسکونی شهرستان شفت کشف و ضبط شد.
کد خبر: ۱۰۳۶۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰ 23 February 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان ضمن اعلام این خبر بیان کرد: پرنده های یادشده در پی دریافت گزارش مردمی مبنی بر نگهداری پرندگان حمایت شده در یک منزل مسکونی در شهرستان شفت با همکاری ماموران یگان حفاظت محیط زیست و نیروی انتظامی با کسب مجوز تفتیش از مقام قضایی نجات یافتند.

علی اصغر روشنی روز سه شنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پرندگان کشف شده سالم هستند و پس از تایید دامپزشک در چند روز آینده در یکی از مناطق زیستگاهی استان رهاسازی می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش از کشف و ضبط هفت قبضه سلاح شکاری به همراه دو بال قرقاول در شهرستان سیاهکل واقع در شرق گیلان خبر داد.

وی افزود: در سال‌های اخیر برخی افراد سودجو برای کسب درآمد اقدام به زنده‌گیری وفروش برخی از گونه های حمایت شده نظیر فلامینگو و قو می‌کنند که این کار جرم تلقی و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود.

روشنی با تاکید بر اینکه تلاش نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان ستودنی است یادآور شد: در روزهای اخیر عبدالله عباسی بعنوان محیط بان نمونه تالابی کشور در پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر تقدیر شد.

وی ادامه داد: محیط زیست استان درحال حاضر با ۱۷۰ نفر محیط بان محافظت می شود که با توجه به حساسیت و تنوع بی نظیر و مناطق گسترده تحت مدیریت اگر حمایت همه مردم و همکاری دستگاه قضایی و نیروی خدوم و زحمتکش انتظامی همراه نباشد بی شک محیط بانان استان در این راه مقدس با مشکلات فراوانی مواجه خواهند شد.

با آغاز فصل پائیز و شروع کوچ مرغان مهاجر، گیلانیان در آسمان این خطه شکوه پرواز بیش از ۲۰۰ هزار پرنده مهاجر را به تماشا می نشینند.

مهاجرت پرندگان از عرض های شمالی کره زمین شامل مناطق سردسیر سیبری و اروپای شرقی و غربی همزمان با سرد شدن هوا و محدودیت منابع غذایی در این مناطق به تالاب های گیلان از اواخر شهریورماه آغاز می شود و این پرندگان تا نیمه یا اواخر فروردین ماه متناسب با درجه دمای هوا در تالاب های استان می مانند و از منابع غذایی آن تغذیه می کنند.

شرایط مساعد آب و هوایی، فراوانی مواد غذایی مورد نیاز و امنیت از دلایل فرود هزاران پرنده مهاجر شامل انواع مرغابی سانان، قو، غاز، پرستوهای دریایی و چنگرها و سایر پرندگان از ۸۱ گونه مختلف به تالاب ها و آبگیرهای گیلان است.

پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در سطح حدود ۳۰ هزار هکتار از تالاب بین المللی انزلی، امیر کلایه لاهیجان، استیل آستارا، پارک ملی بوجاق کیاشهر و دیگر آبگیرهای گیلان زمستان گذرانی می کنند.

استان گیلان در اقلیم تقریبا خشک حوزه جغرافیایی این بخش از کره زمین با برخورداری از بارش سالانه بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیمتر باران و فراوانی آب بندان های طبیعی و منابع غذایی، بخش مهمی از کریدورهای مهاجرت پرندگان را تشکیل می دهد.

تالاب های امیر کلایه، پارک ملی بوجاق و تالاب بین المللی انزلی بویژه پناهگاه حیات وحش سلکه، پناهگاه حیات وحش سرخانگل و منطقه حفاظت شده سیاه کشیم بیشترین میزان این مهاجرت را به خود اختصاص می دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل