بازدید 14753
۴

توقف پروتکل الحاقی چه معنایی برای آمریکا و غرب دارد؟

مطابق قانون اقدام راهبردی مجلس تا دو روز دیگر در پنجم اسفند مهلت دو ماهه آمریکا و اروپا برای بازگشت به تعهدات برجام و لغو تحریم‌های نفتی و بانکی به پایان می‌رسد و دولت موظف است برای اجرای قانون پروتکل الحاقی ـ که در قالب برجام داوطلبانه از سوی ایران اجرا می‌شد ـ متوقف کند. آنچه واضح به نظر می‌رسد، این که اجرای پروتکل الحاقی برای غرب از اهمیت زیادی برخودار است. سوال این است که اجرای پروتکل الحاقی چه معنایی برای غرب دارد؟
کد خبر: ۱۰۳۶۰۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۱ 21 February 2021

توقف پروتکل الحاقی چه معنایی برای آمریکا و غرب دارد؟
بین الملل تابناک: مطابق قانون اقدام راهبردی مجلس تا دو روز دیگر در پنجم اسفند مهلت دو ماهه آمریکا و اروپا برای بازگشت به تعهدات برجام و لغو تحریم‌های نفتی و بانکی به پایان می‌رسد و دولت موظف است برای اجرای قانون پروتکل الحاقی ـ که در قالب برجام داوطلبانه از سوی ایران اجرا می‌شد ـ متوقف کند.

حال رافائل گروسی برای گفت‌وگو درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب نحوه کاهش تعهدات در اجرای «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران» و فعالیت‌های پادمانی آژانس به تهران آمده و با مقام های سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه دیدار کرده است.

آنچه واضح به نظر می رسد، این که اجرای پروتکل الحاقی برای غرب از اهمیت زیادی برخودار است. سوال این است که اجرای پروتکل الحاقی چه معنایی برای غرب دارد؟

‏رحمان قهرمان پور کارشناس مسائل هسته ای و سیاست خارجی در توییتی نوشت: غرب اجرای ‎پروتکل الحاقی در ایران را از چند جهت بسیار مهم می داند؛
-اطلاع بهنگام و روزآمد از دامنه و ماهیت برنامه هسته ای
-برآورد تقریبی زمان گریز هسته ای یا تغییر مسیر ماهیت فعالیت ها
-داشتن تصویری دقیق تر از نقشه کلی فعالیت های هسته ای
-امکان انجام بازرسی های متعدد و سرزده

توقف پروتکل الحاقی همه مزیت های بالا برای غرب را محدود خواهد کرد. از سوی دیگر، می تواند منجر به بن بستی در برجام منتهی شود؛ بن بستی که نتیجه بدعهدی آمریکا و اروپاست.

بدون شک، اجرای پروتکل در پنجم اسفندماه به این معناست که ایران هنوز سیگنال مهمی در مورد تعلیق یا کاهش تحریم ها از طرف آمریکایی دریافت نکرده است؛ بنابراین، ایران و آمریکا هنوز از یک نقطه تعادلی برای بازگشت به برجام فاصله دارند چرا که طرف آمریکایی تصور می کند، در صورت بازگشت به برجام در شرایطی که ایران غنی سازی ٢٠درصد می کند و تعهدات مبتنی بر پروتکل الحاقی را عملیاتی خواهد کرد، منجر به ارسال سیگنال های اشتباه به طرف ایرانی خواهد شد.

در همین رابطه، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه با ذکر این نکته که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد توان نظارتی آژانس در اثر اجرای مصوبه مجلس کاهش می‌یابد، اظهار داشت: علیرغم اختلاف نظر بین دولت و مجلس، دولت مجری قانون است و در اجرای قانون نمی‌تواند تعلل کند. در قدم اول غنی سازی ۲۰ درصد شروع شد و در قدم دوم اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراتر که در برجام بوده متوقف می‌شود.

وی ادامه داد: به نظر نمی‌آید تا پنجم اسفند اقدامی در جهت لغو تحریم‌ها صورت بگیرد. ما اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف خواهیم کرد و این به معنای خروج از برجام نیست.

عراقچی گفت: توقف اجرای پروتکل الحاقی برگشت پذیر است و به محض اینکه خواسته‌های ما در برجام و خواسته‌های مجلس تامین شود، ما دوباره بازخواهیم گشت و هم اجرای پروتکل الحاقی و هم نظارت‌ها و هم بقیه تعهدات را انجام می‌دهیم.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران بیان کرد: پنجم اسفند از برجام خارج نخواهیم شد و بازرسی‌ها متوقف نخواهد شد و توافق ایران و آژانس سر جایش است. راه برای بازگشت طرف‌های مقابل باز است و راه‌حل مشکل از سوی ما بیان شده است و مقامات ما از جمله مقام معظم رهبری به صراحت فرمودند، برای ما عمل مهم است، اگر عمل کرده و ما راستی آزمایی کنیم، ما به تعهداتمان برمی‌گردیم.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
هیچ اهمیتی نداره ، اونا دیگه تمام ابعاد و اندازه برنامه هسته ای ما رو میدونن و کلا چیزی نیست که براشون مبهم باشه، این برنامه هسته ای هم الان دیگه بازی جفت دست پوچ برای اونهاست، ما هم هیچی دستمون نیست و باید هر جی اونا میگن قبول کنیم
شاهنامه آخرش خوش است، ولی بالا غیرتا مردم بیچاره و مستضعف ایران رو هم در این میان، لحاظ کنید
خواب دیدی خیر باشه
این دولت قانون مجلس را اجرا نمی کند
خواب دیدی خیر باشه
این دولت قانون مجلس را اجرا نمی کند
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی