بازدید 10363
۱
کیوسک بین الملل تابناک

افزایش تدابیر امنیتی در اطراف کنگره برای مراسم استیضاح ترامپ / مخالفت انگلیس با تعلیق فروش سلاح به عربستان/ ادامه تنش‌های دیپلماتیک روسیه-اروپا/ رزمایش مشترک ناوگروه‌های تهاجمی آمریکا در دریای جنوبی چین

افزایش تدابیر امنیتی در اطراف کنگره برای مراسم استیضاح ترامپ، مخالفت انگلیس با تعلیق فروش سلاح به عربستان، ادامه تنش‌های دیپلماتیک روسیه-اروپا، رزمایش مشترک ناوگروه‌های تهاجمی آمریکا در دریای جنوبی چین و فشار بایدن برای برکناری ۵۶ دادستان دوره ترامپ، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۳۳۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳ 09 February 2021

افزایش تدابیر امنیتی در اطراف کنگره برای مراسم استیضاح ترامپ/ مخالفت انگلیس با تعلیق فروش سلاح به عربستان/ ادامه تنش‌های دیپلماتیک روسیه-اروپا/ رزمایش مشترک ناوگروههای تهاجمی آمریکا در دریای جنوبی چین

کیوسک بین الملل تابناک: افزایش تدابیر امنیتی در اطراف کنگره برای مراسم استیضاح ترامپ، مخالفت انگلیس با تعلیق فروش سلاح به عربستان، ادامه تنش‌های دیپلماتیک روسیه-اروپا، رزمایش مشترک ناوگروه‌های تهاجمی آمریکا در دریای جنوبی چین و فشار بایدن برای برکناری ۵۶ دادستان دوره ترامپ، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

افزایش تدابیر امنیتی پیرامون کنگره برای مراسم استیضاح ترامپ

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:
افزایش تدابیر امنیتی در اطراف کنگره برای مراسم استیضاح ترامپ/ مخالفت انگلیس با تعلیق فروش سلاح به عربستان/ ادامه تنش‌های دیپلماتیک روسیه-اروپا/ رزمایش مشترک ناوگروههای تهاجمی آمریکا در دریای جنوبی چین

مراسم دومین استیضاح بی‌سابقه ترامپ تحت تدامیر امنیتی بسیار شدید در کنگره آمریکا برگزار می‌شود- یک یادآوری اجرایی به مقامات فدرالی که هنوز باور دارند تهدید قانون‌گذاران و ساختمان‌های فدرال با گذشت بیش از یک ماه از شورش شش ژانویه در کنگره آمریکا، همچنان ممکن است.

به گزارش سی‌ان‌ان، اعضای گارد ملی هنوز بیرون ساختمان کنگره در حال گشت‌زنی هستند و در برخی قسمت‌ها حصارهایی با ارتفاع حدود دو و نیم متر کشیده شده و بالای آن‌ها با سیم خاردار پوشانده شده است.

منابع به سی‌ان‌ان گفتند، علاوه بر این‌ها، اقدامات امنیتی افزایش‌ یافته پیرامون کنگره آمریکا به خاطر پتانسیل کنونی خشونت توسط افراط‌گرایان داخلی که بخشی از آن به تنش سیاسی فزاینده پیرامون خود مراسم استیضاح برمی‌گردد، به قوت خود باقی است.

پرسش‌های محوری در استیضاح دوم ترامپ کدامند؟

در این خصوص دویچه وله نوشت:‌ موضوعات محوری در استیضاح دوم ترامپ به نقش او در حمله خشونت‌آمیز هوادارانش به ساختمان کنگره بازمی‌گردد. افزون بر آن، سناتورها باید به نقش پست توییتری او درباره مایک پنس، معاونش نیز بپردازند.

امروز سه‌شنبه نهم فوریه (۲۱ بهمن) روند استیضاح دوم دونالد ترامپ در مجلس سنای آمریکا آغاز می‌شود. مدافعان استیضاح ترامپ، هدف از اقدام خود را روشن ساختن ابهامات پرونده حمله به ساختمان کنگره آمریکا اعلام کرده‌اند.

سرویس خبری شبکه اول تلویزیون آلمان با انتشار گزارشی به پرسش‌هایی پرداخته است که در ارتباط با پرونده استیضاح دوم دونالد ترامپ مطرح شده‌اند.

از زمان حمله هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا بیش از یک ماه می‌گذرد. در این بین، دولت جدید آمریکا زمام امور را به دست گرفته و از دونالد ترامپ خبر چندانی نیست؛ به‌ رغم آن، اکنون بار دیگر تصاویر حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره بر صفحه تلویزیون‌ شماری از فرستنده‌ها نقش بسته است.

احتمال آنکه استیضاح دوم ترامپ موفقیت‌آمیز باشد، کم ارزیابی می‌شود. دموکرات‌ها که طرح استیضاح او را در مجلس نمایندگان به تصویب رسانده‌اند، برای موفقیت اقدام خود به دوسوم آرای مجلس سنا نیاز دارند.

پیش‌بینی نمی‌شود که دموکرات‌ها بتوانند ۱۷ سناتور جمهوریخواه را در این کارزار با خود همراه سازند. به‌رغم آن، موضوع بر سر روشن شدن نقش ترامپ در ناآرامی‌های روز ششم ژانویه سال جاری میلادی است.

لیز چنی، نماینده حزب جمهوریخواه در کنگره یکی از ده نماینده جمهوریخواهی است که به استیضاح ترامپ رای مثبت داده است.

این نماینده گفته است: «باید روشن شود که آیا ترامپ در پست توییتری خود که در آن مایک پنس، معاون خود را یک فرد بزدل نامیده است، هدف تحریک هوادارانش علیه معاون خود را دنبال می‌کرده است؟»

ترامپ از مایک پنس خواسته بود که از تایید نتایج انتخابات اجتناب ورزد؛ درخواستی که پنس به آن گردن ننهاد. پس از انتشار پست توییتری ترامپ درباره مایک پنس، هواداران ترامپ در جریان حمله به ساختمان کنگره شعار "مایک پنس باید اعدام شود" را سر داده بودند.

افزون بر آن، سناتورهای دموکرات مایلند بدانند که آیا ترامپ از طریق مشاوران امنیتی خود درباره احتمال خشونت‌ورزی هوادارانش مطلع شده است یا نه؟!

پرسش دیگر این که ترامپ در ساعات حمله هوادارانش به ساختمان کنگره، در کاخ سفید مشغول چه کاری بوده و چرا پس از ساعت‌ها با انتشار یک پیام ویدیویی به حمله هوادارانش به ساختمان کنگره واکنش نشان داده است.

وکیلان ترامپ با استیضاح دوم او مخالفت ورزیده‌اند. به باور آن‌ها، در قانون اساسی آمریکا پیش‌بینی نشده است که رئیس جمهوری این کشور پس از پایان دوره زمامداری‌اش استیضاح شود.

مخالفت انگلیس با تعلیق فروش سلاح به عربستان

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:
افزایش تدابیر امنیتی در اطراف کنگره برای مراسم استیضاح ترامپ/ مخالفت انگلیس با تعلیق فروش سلاح به عربستان/ ادامه تنش‌های دیپلماتیک روسیه-اروپا/ رزمایش مشترک ناوگروههای تهاجمی آمریکا در دریای جنوبی چین

وزرای انگلیس با تاکید بر اینکه کشورشان در مورد فروش اسلحه تصمیمات خود و نه سایر کشورها را اتخاذ می‌کند، موضوع توقف فروش سلاح انگلیس به عربستان را رد کردند.

به گزارش روسیا الیوم، جیمز کلیفرلی، معاون وزیر خارجه انگلیس در امور غرب آسیا و شمال آفریقا، با بیان اینکه او تصمیم ایالات متحده در مورد توقف فروش سلاح به عربستان سعودی برای استفاده در یمن را بررسی کرده است، گفت: مجوزهای فروش اسلحه انگلیس با توجه و دقت بسیاری صادر شده است تا باعث نقض حقوق بشردوستانه نشود.

وی افزود: تصمیماتی که ایالات متحده درباره مسائل فروش سلاح می‌گیرند، تصمیمات ایالات متحده است. انگلیس مسئولیت‌ خود در صادرات اسلحه را با جدیت می‌پذیرد و ما ارزیابی کلیه مجوزهای صادرات اسلحه را مطابق با ضوابط دقیق صدور مجوز ادامه می‌دهیم.

همچنین توبیاس الوود، رئیس کمیسیون دفاعی پارلمان انگلیس طی سخنانی در مجلس عوام از این دولت خواست با نزدیکترین متحد امنیتی خود (آمریکا) همسو شود و به صادرات تسلیحات مرتبط با جنگ پایان دهد.

الوود گفت: هدف از توقف فروش سلاح‌های آمریکایی ایجاد شرایطی برای گفت‌وگوهای صلح در یمن است.

در همین راستا، لیزا ناندی، وزیر خارجه دولت در سایه انگلیس از حزب مخالف کارگر گفت: تجارت اسلحه انگلیسی و پشتیبانی فنی، از جنگ یمن حمایت می‌کند. تصمیم ایالات متحده در مورد فروش سلاح، انگلیس را به طرز خطرناکی از متحدان ما دور می‌کند و انزوای ما را افزایش می‌دهد.

وی نقش انگلیس را در مذاکرات و تدوین قوانینی به رهبری شورای امنیت درباره بحران یمن مورد توجه قرار داد و گفت: انگلیس نمی‌تواند در این درگیری، صلح‌آفرین و در عین حال تاجر اسلحه باشد.

ناندی افزود: وزارت امور خارجه انگلیس وعده داده بود که حقوق بشر هدف اصلی آن است، با وجود این، وزرا در این آزمون اول شکست خوردند.

عربستان سعودی مقصد ۴۰ درصد صادرات اسلحه انگلیس را بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۹ تشکیل داده است. انگلیس قبلا در پاسخ به حکم دادگاه، فروش اسلحه به عربستان سعودی را متوقف کرده بود، اما سال گذشته میلادی آن را از سر گرفت.

بنا بر این گزارش، اگر موضع انگلیس درباره فروش اسلحه به عربستان سعودی ادامه یابد، این اولین جدایی از دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکاست.

ادامه تنش‌های دیپلماتیک روسیه-اروپا

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:
افزایش تدابیر امنیتی در اطراف کنگره برای مراسم استیضاح ترامپ/ مخالفت انگلیس با تعلیق فروش سلاح به عربستان/ ادامه تنش‌های دیپلماتیک روسیه-اروپا/ رزمایش مشترک ناوگروههای تهاجمی آمریکا در دریای جنوبی چین

با شدت گرفتن تنش‌ دیپلماتیک میان روسیه با آلمان، سوئد و لهستان کشورهای یاد شده دپیلمات‌های روس را از خاک خود اخراج کردند.

به گزارش منابع خبری، وزارت خارجه آلمان، غروب شنبه به وقت تهران اعلام کرد که یک کارمند سفارت روسیه در برلین را اخراج کرده است. وزارت خارجه آلمان مدعی شده که دیپلمات اخراج شده این کشور در روسیه در روزهای گذشته مشغول انجام وظایف قانونی خود بوده است.

وزیر خارجه سوئد نیز در حساب توییتری خود نوشت که از یک دپیلمات روس خواسته تا خاک این کشور را ترک کند. وزارت خارجه لهستان نیز در اقدامی مشابه، دستور اخراج یک دیپلمات روسیه از خاک این کشور را صادر کرد

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» نیز در این زمینه نوشت که آلمان در اقدامی تلافی جویانه، یک دیپلمات روسیه را «عنصر نامطلوب» اعلام کرده است.

وزارت خارجه روسیه جمعه گذشته اعلام کرد که مسکو سه دیپلمات آلمانی، لهستانی و سوئدی را که در تظاهرات غیرقانونی در حمایت از «الکسی ناوالنی» چهره غربگرای مخالف روسیه مشارکت داشتند، اخراج کرده است. بر اساس اعلام وزارت خارجه روسیه، این سه دیپلمات عنصر نامطلوب شناخته شده و به زودی این کشور را ترک خواهند کرد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «طرف روسی انتظار دارد که در آینده هیات‌های دیپلماتیک پادشاهی سوئد، جمهوری لهستان و جمهوری فدرال آلمان و پرسنل آنها، دقیقا از معیارهای قانون بین‌المللی تبعیت کنند.»

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در ارتباط با تصمیم این کشور برای اخراج سه دیپلمات آلمانی، لهستانی و سوئدی توضیحاتی داد. زاخارووا به تلویزیون روسیه گفت: «متاسفانه، چاره‌ای جز اقدام و اخراج دیپلمات‌های اروپایی که در رویدادهای غیرمجاز شرکت می‌کردند، نداشتیم.»

رزمایش مشترک ناوگروه های تهاجمی آمریکا در دریای جنوبی چین

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:
افزایش تدابیر امنیتی در اطراف کنگره برای مراسم استیضاح ترامپ/ مخالفت انگلیس با تعلیق فروش سلاح به عربستان/ ادامه تنش‌های دیپلماتیک روسیه-اروپا/ رزمایش مشترک ناوگروههای تهاجمی آمریکا در دریای جنوبی چین

درست چند روز پس از عبور ناوشکن ایالات متحده از تنگه تایوان، دو ناوگروه واشنگتن امروز (سه‌شنبه) در دریای جنوبی چین رزمایش مشترک برگزار کرد.

بنا به گزارش رویترز، نیروی دریایی ایالات متحده با اشاره به اولین عملیات دو ناوگروه متفاوت ایالات متحده در این آبراه شلوغ از ژوئیه ۲۰۲۰ تاکنون مدعی شده است که ناوگروه تهاجمی «تئودور روزولت» و ناوگروه تهاجمی «نیمیتز» انبوهی از تمرین‌های نظامی را با هدف افزایش قابلیت همکاری بین ناوگروه های آمریکایی و همچنین افزایش قابلیت‌های فرماندهی و کنترل انجام داده‌اند.

این رزمایش‌ درست پس از آن برگزار شده است که چین کشتیرانی ناوشکن «یو اس اس جان اس مک کین» در نزدیکی جزایر «پاراسل» تحت کنترل چین را محکوم کرده است.

ایالات متحده مدعی شده بود که اولین مأموریت ناوشکن این کشور در تنگه تایوان از زمان آغاز ریاست‌جمهوری «جو بایدن»، آزادی عملیات ناوبری است.

دریادار «جیم کرک» فرمانده ناوگروه تهاجمی نیمیتز در بیانیه‌ای گفت: «ما به تضمین استفاده قانونی از این دریایی که طبق قوانین بین‌المللی تمامی کشورها از آن بهره‌مند هستند، متعهدیم».

چین از کشتیرانی مداوم ایالات متحده در دریای جنوبی چین بسیار خشمگین است و و بارها تأکید کرده که ایالات متحده با نقض حاکمیت انکارناشدنی قلمروهای چین، عمداً به تنش‌زایی می‌کند.

پنجشنبه هفته گذشته (۱۶ بهمن ماه)، ناوشکن «یو اس اس جان اس مک کین» از تنگه تایوان عبور کرد و ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا مدعی شد، این ناوشکن مطابق با قوانین بین‌المللی از تنگه تایوان گذشته و این نمایانگر تعهد آمریکا به هند و اقیانوسیه آزاد است.

این اقدام تحریک‌آمیز ایالات متحده در شرایطی صورت گرفته‌ که پکن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند.

آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض کرده است، در حالی که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله آمریکا، تایوان را کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

فشار بایدن برای برکناری ۵۶ دادستان‌ دوره ترامپ

برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:
افزایش تدابیر امنیتی در اطراف کنگره برای مراسم استیضاح ترامپ/ مخالفت انگلیس با تعلیق فروش سلاح به عربستان/ ادامه تنش‌های دیپلماتیک روسیه-اروپا/ رزمایش مشترک ناوگروههای تهاجمی آمریکا در دریای جنوبی چین

شبکه خبری سی‌ان‌ان دوشنبه شب خبر داد که وزارت دادگستری دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور جدید آمریکا قصد دارد هفته جاری، استعفای ۵۶ دادستانی که در دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق این کشور مشغول به کار بوده‌اند را خواستار شود.

وبگاه خبری «آکسیوس» به نقل از سی‌ان‌ان نوشت که انتظار می‌رود، این درخواست شامل حال ۵۶ دادستان شود که همگی توسط مجلس سنا تأیید شده‌اند.

سی‌ان‌ان نوشته این فرآیند که انتظار می‌رود روز سه‌شنبه آغاز شود، هفته‌ها به طول انجامد. این در حالی است که وزارت دادگستری دولت جدید آمریکا پاسخی در این خصوص به آکسیوس نداده است.

ششم ژانویه (۱۷ دی) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند. حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند.

در پی آن، برخی قانونگذاران جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره، ترامپ را به تحریک هواداران خود برای حمله به کنگره در تاریخ ششم ژانویه متهم کردند و به همین دلیل، طرح استیضاح وی را در مجلس سنا پیش برده‌اند.

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثر آمریکایی‌ها خواستار محکوم شدن ترامپ در جلسه استیضاح سنا و جلوگیری از بازگشت وی به قدرت هستند.

در کنار محاکمه استیضاح، برخی دموکرات‌ها با استفاده از متمم ۱۴ قانون اساسی به دنبال محروم کردن ترامپ از مناصب دولتی برای همیشه هستند. بر اساس این متمم، هر شخصی که در شورش دست داشته یا به دشمنان آمریکا کمک کرده، از مناصب دولتی منع خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بایدن احمق بزودی آمریکا و جهان را بسوی فقر و نابودی سوق خواهد داد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل