بازدید 11524

مالیات بر حقوق در ۱۴۰۰ به کجا رسید؟ / آیا تیغ مالیات ستانی دولت از گروه‌های خاص تیز می‌شود؟

به تازگی سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ اعلام کرد که سقف معافیت مالیاتی برای حقوق کارمندان برای سال آینده ۴ میلیون تومان است و میزان مالیات پرداختی برای سایر سطوح حقوق را نیز اعلام کرد. بهترین مالیاتی که دولت در حال حاضر دریافت می‌کند دریافت مالیات از حقوق کارمندان است، در حالی که به گفته نایب‌ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دولت نمی‌خواهد به گروه‌های مشخصی از طریق مالیات فشار بیاورد.
کد خبر: ۱۰۳۱۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۲ 30 January 2021

در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ بود که آمریکا از برجام خارج شد و رئیس جمهور این کشور وعده بازگشت یک مجموعه از تحریم‌ها علیه ایران را داد. شاید مهمترین تحریم، موضوع تحریم نفت و به صفر رساندن صادرات و درآمد‌های نفتی ایران بود.

به گزارش تابناک اقتصادی، دلیل اهمیت تحریم‌های نفتی در مقایسه با سایر تحریم‌ها این بود که بخش اعظمی از بودجه دولت همواره به درآمد‌های نفت وابسته بود و به همین دلیل دخل و خرج دولت با این تحریم‌ها برهم می‌ریخت.

وضع مالیات بر حقوق در سال ۱۴۰۰ به کجا رسید؟ / آیا در سال ۱۴۰۰ دولت از گروه‌های خاص هم مالیات خواهد گرفت؟

برای اینکه در سال‌های بعد دولت با مشکل کسری بودجه مواجه نشود، پیشنهاد‌های مختلفی ارائه شد که از آن جمله می‌توان به افزایش سهم درآمد‌های مالیاتی در بودجه اشاره کرد. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه طی مصاحبه‌ای در ۱۷ مهر ماه ۱۳۹۸ گفت: سه منبع جایگزین نفت خواهد شد؛ ما از حجم قابل توجهی از یارانه‌های پنهانی که در حامل‌های انرژی وجود دارد می‌توانیم استفاده کنیم و بخش دیگر که عمده کار ماست مالیات‌هاست. بخش دیگر از درآمد‌های جایگزین نفت نیز از محل مولدسازی به دست می‌آید که آن نیز به تصویب رسید؛ بنابراین برای افزایش درآمد‌های مالیاتی طرح‌هایی برای افزایش پایه‌های مالیاتی، جلوگیری از فرار‌های مالیاتی و کاهش معافیت‌های مالیاتی ارائه شد.

به عنوان نمونه موضوع مالیات ستانی از پزشکان و وکلا در دستور کار قرار گرفت و یا با توجه به فرار مالیاتی بخش اعظمی از ثروتمندان بنا شد که از این فرار‌های مالیاتی جلوگیری شود. امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی طی مصاحبه‌ای در ۸ آبان ۹۸ با اشاره به درآمد میلیاردی سیصد هزار نفر و عدم پرداخت مالیات توسط آن‌ها گفت: این افراد میلیاردر درآمد مشمول مالیات دارند و بیش از ۵۰ درصد آن‌ها مؤدی مالیاتی نیستند؛ در واقع این افراد در سازمان امور مالیاتی هیچ پرونده‌ای ندارند.

بدون تعارف باید گفت که زور امور مالیاتی آن گونه که باید به پزشکان و وکلا و ثروتمندان و ... نمی‌رسد چرا که تا همین اواخر سال گذشته بود که پزشکان حاضر به نصب کارتخوان جهت شفاف شدن میزان درآمدهایشان نشدند.

به هر حال شاید بتوان در این میان از شغل کارمندی به عنوان دقیق‌ترین و سهل الوصول‌ترین مشاغل برای دریافت مالیات یاد کرد. موضوعی که از دید رئیس کل اسبق بانک مرکزی نیز پنهان نماند. محمود بهمنی رئیس کل اسبق بانک مرکزی طی مصاحبه‌ای در ۷ بهمن ۹۹ با اشاره به اینکه اگر می‌توانستیم درآمد‌های مالیاتی و گمرکی را افزایش دهیم و جلوی قاچاق کالا از مبادی قانونی و غیر قانونی را بگیریم اصلاً کسری بودجه نداشتیم، افزود: سرمایه‌دار‌های بزرگ مالیات نمی‌دهند و در صورتی که برای این افراد که دارایی‌های غیر قابل شمارشی دارند مالیات وضع شود، می‌توانیم کسری بودجه را جبران کنیم. همچنین بهمنی با انتقاد از دریافت مالیات از حقوق کارمندان گفت: متأسفانه بهترین مالیاتی که دولت در حال حاضر دریافت می‌کند دریافت مالیات از حقوق کارمندان است که به جای آن باید از سرمایه‌دار‌های بزرگ مالیات دریافت کند.

وضعیت مالیات بر حقوق در سال ۱۴۰۰ به کجا رسید؟

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ در نشست خبری ۲ بهمن ۹۹ گفت: کمیسیون تلفیق در مصوبه‌ای  سقف پاداش بازنشستگی را ۴۷۵ میلیون تومان تعیین کرد، همچنین سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان دولت به استثناء اعضای هیات علمی و قضات ۴ میلیون تومان تعیین شد.

نماینده مردم آباده در مجلس در مورد مالیات بر حقوق‌ها در سال ١۴٠٠ نیز گفت: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق از حقوق بین ۴ تا ۸ میلیون تومان ۱۰ درصد، حقوق بین ۸ تا ۱۲ میلیون تومان ۱۵ درصد، حقوق ۱۲ تا ۱۸ میلیون تومان ۲۰ درصد، حقوق ۱۸ تا ۲۴ میلیون تومان  ۲۵ درصد، حقوق ۲۴ تا ۳۲ میلیون تومان ۳۰ درصد مالیات اخذ خواهد شد و مازاد بر ۳۲ میلیون تومان حقوق هم باید ۳۵ درصد مالیات پرداخت کند.

شایان ذکر است که سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان در سال ۱۳۹۹ به صورت سالانه ۳۶ میلیون تومان به صورت ماهانه ۳ میلیون تومان می‌باشد.

به هر حال برای رعایت عدالت و جلوگیری از افزایش فاصله طبقاتی، دولت و سازمان امور مالیاتی باید تلاش کنند تا علاوه بر اینکه از کارمندان دولت به صورت دقیق و بدون وقفه مالیات دریافت می‌کنند، از ثروتمندان و مشاغل دیگری، چون پزشکان و وکلا نیز به همین شکل مالیات دریافت کنند. این عدم دریافت مالیات از گروه‌های خاص برخی حرف و حدیث‌هایی را در پی داشته است که از آن جمله می‌توان به صحبت‌های نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اشاره کرد.

احسان خاندوزی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه عیار شبکه افق در ۱۷ دی ماه ۹۹ گفت:  دولت نمی‌خواهد به گروه‌های مشخص از طریق مالیات فشار بیاورد و متأسفانه تعلل دولت در هزینه نپرداختن مالیات عادلانه ۵ درصد جمعیت کشور را باید ۸۵ میلیون ایرانی با تحمل تورم بالاتر پرداخت کنند.

وی گفت: دولت با آنکه باید از فرادستان مالیات بگیرد، آن را از فرودستان گرفته و همه ایرانیان را مجبور به تحمل تورم بالا و فشار اقتصادی می‌کند. خاندوزی درباره میزان فرار مالیاتی در کشور تصریح کرد: بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد قطعی فرار مالیاتی در کشور است و حتی برخی تحقیقات، ارقام بیشتر را گزارش می‌دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
نشده ونخواهد شد مالیات ما اقشار کم درامد است
پاسخ ها
شهباز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
در پاسخ به ۱۹:۳۷
دوست عزیز اولا کسب و کاری که تعطیله یا یا مشکل سوداوری داره که مالیات نمیده
دوما منظور این نماینده محترم افرادی هست که فرار مالیاتی دارند
سوما اگر چشمت به این چندرغاز حقوق کارمندیه ادرس بده تقدیمت کنیم البته بعد کسر مالیات
وقتی اقتصادکشوری نیمه تعطیل وبیکاری شدیداست هرچه مالیات مشاغل آزادراافزایش دهندفاجعه عمیق ترمیشودبیکاری شدیدتروفعالیتهای اقتصادی تعطیل میشودودولت هم برای آرام کردن جامعه مجبوربه چاپ پول وپرداخت یارانه بمردم میشودکه باعث گرانی بیشترونتیجتاًفقربیشترشده واین حلقه معیوب ادامه میابد ولی مالیات برحقوقهامقوله دیگری است چون کارمندی که مالیات برحقوق میدهددرواقع کاری هست پولی میگیردومالیات میدهدولی وقتی مملکت دررکود بسرمیبردوفعالیتهای اقتصادی تعطیل است درآمدی نیست که مالیات بدهند مگرآنکه مالیات ازاصل سرمایه گرفته شودکه وضع ازخراب هم خرابترمیشودبجای فراهم کردن بستری برای سرمایه گذاری وایجاد شغل چنان موانعی بوجودمیآیدکه بسرعت سرمایه هابسمت خریدارزخارجی که دولت کمترین دسترسی رابه آن داردمیرود ودرواقع نوعی فرارسرمایه ها مجلس هم بدون مطالعه صحیح مشغول برنامه ریزی طرح هائیست که آینده اقتصادکشورمانراآنجنان خراب کندکه ترمیم آن دردرازمدت هم ناممکن باشد درخاتمه بایدگفت که درهمه کشورهای مترقی دنیامالیات حقوق هاقبل ازپرداخت وصول میشودولی مالیات مشاغل آزادآخرسال وآنهم بااحتساب ضرروزیان این یک اصل کلی است که درکشورماهم معمول است
پاسخ ها
سیروس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
شما فقط درست میگی عزیز
کارمند و کارگر مالیات بده شما بازاریا هم سر ملت رو تو مغازه گوش تا گوش ببرید .
حق با شماست
یک نکته ای مغفول مانده و آن هم معافیت مالیاتی کارمندان خاص هست که البته رقم‌های نجومی می‌گیرند و به بهانه هایی، از مالیات معاف هستند و جور آنها را باید سایر کارمندانی که نه مزایایی دارند و نه حقوق بالاو به همین دلیل هست که صدای کسی هم در نیامده چون افرادی که در دولت قدرت دارند و کارمند هستند با توجه به این قانون از مالیات معاف هستند پس نیاز به اعتراض کردن نمی‌بینند.
برخی پزشکان زیر میزی می گیرند و با حقوق ۸۰ تا ۲۰۰ برابر یک کارگر مالیات هم نمی دهند.
نکته ای که نمایندگان مجلس از آن غافل شده اند این است که بیشتر کسانی که حقوق بالا می گیرند از انواع معافیتهای مالیاتی مخصوصا معافیت ایثارگری برخوردارند و عملا مالیاتی پرداخت نخواهند کرد
در نتیجه هم از کاهش اندک حقوق طبق افزایش پلکانی پیشنهادی دولت نجات یافته اند و هم از مالیات مصوب مجلس و نهایتا از 25 درصد افزایش مصوب مجلس به طور کامل بهره خواهند برد

نتیجه نهایی: شکاف دریافتی بین مدیر 30 میلیونی که معاف از مالیات است و کارمند 5 میلیونی که 10 درصد مالیات می دهد بیشتر خواهد شد
باید با اصلاح اساسی در قوانین فعلی مالیات دسترسی کاملی برای بررسی حسابهای بانکی افراد به امور مالیاتی داده بشه تا هر کسی به تناسب درامدش مالیات بده و فشار مالیات از روی کارمندان و کسبه جز برداشته بشه البته بهتره سقف معافیت سالانه حداقل به میزانی برسه که خط فقر و حداقل حقوق رو پوشش بده مثل اینکه حداقل معافیت سالانه افراد از مجموع درامداشون به ۱۲۰ ملیون برسه و مازادش مشمول مالیات بشه .اینطوری شاید بشه یه کم عدالتو بیشتر رعایت کرد.
حقوق های کمتر از خط فقر باید از مالیات معاف باشد
قبل از پرداخت حقوق یک کارگر مالیات کسر می شود ولی شما به مطب پزشک متخصص برو , یه کارتخوان دکوری دارد و پول ویزیت را نقد می گیرد تا مالیات ندهد . این همان عدالت است.
وقتی صحبت از بنزین می شه، فوب خلیج فارس و ارزش دلار و پاوند و یورو ملاک قرار می گیره
وقتی صحبت از حقوق و مالیات کارمند نگون بخت می شه، ریال دولا شده و کمر شکسته، ملاک قرار می گیره
آقا حقوق 30 میلیون تومانی یعنی هزار دلار، که می شه دستمزد چهار روز یک کارگر ساده در اروپا و امریکا و خلیج فارس...
یک راه دیگر هم دولت برای خود ایجاد کرده و آن هم مالیات بر در نیامد است!!!!!!!!!!!!!!!
اداره مالیات برای ما مالیات سنگینی بسته با توجه به اینکه شهرداری تولیدی ما را از سال 1382 پلمب کرده و با شکایت ما قرار شده محل کار ما تبدیل به انبار شود!!!!!!!!!! حالا به اداره مالیات می گوییم از سال 82 ما تعطیل بودیم و چند وقت طول کشید تا حکم دادند ما اینجا را انبار کنیم و این تغییر کاربری ظرف یک ماه و دو ماه انجام پذیر نبود. می گویند به ما مربوط نیست این مشکل شما با شهرداری است ما مالیاتمان را می گیریم. در سال 97 آمده اند برای بازدید و قبول کردند که اینجا انبار شده و مالیات تولیدی نباید بدهد ولی تا سال 95 را مالیات تولیدی می گیرند و می گویند الان زیاد فرقی نمی کند مالیات تولیدی با انبار!!!!!!!!!!!!!! اگر نمی توانید در بیاورید اینجا را بفروشید به کسی که بتواند کار کند و به ما مالیات بدهد. علی برکت الله.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی