بازدید 21597
بررسی جایگاه برند اسنوا با توجه به وضعیت اقتصادی و سطح توقع بازار

"جایگاه برند اسنوا با توجه به وضعیت اقتصادی"

فضای رقابتی در بازار ایران این روزها دستخوش تحول زیادی شده است. تولیدکنندگان داخلی حرف ه­ا از قبل به میدان آمده­ اند و کمپین­ های تبلیغاتی با آخرین تحولات روز دنیا همگام شده ­اند.
کد خبر: ۱۰۳۰۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹ 27 January 2021

فضای رقابتی در بازار ایران این روزها دستخوش تحول زیادی شده است. تولیدکنندگان داخلی حرف ه­ا از قبل به میدان آمده­ اند و کمپین­ های تبلیغاتی با آخرین تحولات روز دنیا همگام شده ­اند.

تحریم­ه ای همه­ جانبه، امکان رقابت با بازارهای جهانی را محدود کرده است، اما این باعث نشده اشتیاق و شور در بازار داخلی کاهش یابد.

در این میان تولیدکنندگان ایرانی در پارادوکسی عجیب قرار دارند؛ از یکسو با خروج برندهای مطرح جهانی، جا برای عرض اندام بیشتر، نمایش قابلیت­ها و توان حرفه­ای آن ها باز شده است و می­توانند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند­؛ و از سوی دیگر، خود در معرض کمبود مواد اولیه هستند و با وجود تمام مشکلات گریبان‌گیر بخش تولید، باید حواس­شان به جیب خانوار هم باشد.

کمپین­ های تبلیغاتی ایرانی؛ راه رفتن بر لبه تیغ

بر همین اساس، شاید بتوان گفت فعالیت­های تبلیغاتی در بازار امروز ایران به مثابه راه رفتن بر لبه تیغ است. لبه بسیار نازکی که سطح مقطع آن، تعامل با مشتریان و ایجاد حس همراهی و همدلی است. در واقع اگر نتوانید با مشتریان بالقوه خود به تعاملی مناسب دست یابید، هرگز نخواهید توانست حضوری موفق در بازار داشته باشید.

این روزها با اینکه بضاعت خانوار در پایین­ترین حد خود قرار دارد؛ اما با افزایش اگاهی عمومی، سطح توقع مصرف کننده نیز به شدت بالا رفته است. سطحی که اغلب تولیدکنندگان داخلی قادر به تامین حداقل­های آن نیستند و برای تامین آن می­بایست تلاش مضاعفی را به کار گیرند. بنابراین کمپین­هایی که نتوانند این سطح توقع را تامین کنند و تعامل بیشتری با مخاطبان داشته باشند، به موفقیت چشمگیری نخواهند رسید.

ارزش­های متناسب با مشتریان

برای ایجاد تعامل بیشتر، باید به ارزش­های متناسب با مشتریان و نیز توانایی­های برند کاملا واقف باشید و بتوانید با تلفیق هردو، اطلاعات کافی و درخور به مخاطبان و مشتریان ارائه کنید. از سوی دیگر، اطلاعات باید به اندازه کافی به مشتریان داده شود؛ غرق کردن مشتری در انواع داده­ها و پیام­ها او را سردرگم می­کند و نتیجه مناسبی نیز در پی ندارد.

شرکت اسنوا در کمپین جدید تبلیغات خود سعی کرده است با درنظر گرفتن حال و هوای جامعه و توجه به نیازهای دیده نشده مشتریان، نگاه­ها را به خود معطوف سازد. تبلیغات نوین این شرکت به جای آنکه حجم وسیعی از اطلاعات و داده­ها را به مشتری ارائه دهد، به دادن اطلاعات اندکی بسنده کرده و از هر محصول فقط یکی دو داده برتر و شاخص را برجسته کرده است که اتفاقا این داده­ها هم‌خوانی کاملا ملموسی با خواست عمومی و سلیقه ملی و مذهبی قسمتی از جامعه ایران دارد.

شست­وشوی شرعی در ماشین­های لباسشویی اسنوا، گرچه ممکن است در همه ماشین­های لباسشویی با دکمه آبکشی اضافه قابل اجرا باشد؛ اما کمپین اسنوا توانسته از آن یک برگ برنده جذاب برای مخاطب میلیونی جامعه ایران بسازد و این حس را در مخاطب پدید آورد که تولید کننده به نیازهای او واقف است و فکری برای آن اندیشیده. هم چنان که در تولید اجاق گازهای اسنوا، با درنظر گرفتن حد شعله متناسب با خوراک­های ایرانی، به فرهنگ غنی غذاهای ایرانی پرداخته شده و خیال مصرف کننده را بابت جا افتادن خوراک­های متنوع راحت کرده است. اینها بدیهیاتی هستند که ممکن است برخی از آنها در محصولات مشابه داخلی یا خارجی نیز وجود داشته باشند (چنانکه در اغلب اجاق گازها، تایمر تعبیه شده تا از اتلاف انرژی یا سوختن غذا جلوگیری شود) اما یادآوری هوشمندانه این قابلیت­ها برای نشان دادن به افکار عمومی، باعث می­شود مخاطب احساس خودمانی و نزدیکی بیشتری با محصول داشته باشد.

انتخاب شعار تبلیغاتی متناسب با حال و هوای جامعه

برگ برنده کمپین تبلیغاتی اسنوا را شاید بتوان انتخاب شعار «فقط یه ایرونی میدونه..» دانست. شعاری که توانست در دل جامعه به سرعت نفوذ کند و تبدیل به گفتمانی نو در عرصه تبلیغات این برند شود.

با درنظر گرفتن شرایط کلی اقتصادی و اجتماعی ایران، این شعار توانست کمک کند تا اقشار مختلف جامعه با دیدگاه‌های بسیار متفاوت، به بیان احساسات خود از طریق این شعار بپردازند. مخاطبان ایرانی فراتر از آنکه مصرف‌کننده کالاهای اسنوا باشند یا خیر، در گفتمان این شعار شرکت کردند و با تکمیل این جمله و انتشار گسترده آن در فضاهای مجازی، کمپین را به هدف اصلی خود که همان دیده شدن و تعامل دوسویه است، نزدیک کردند.

در انتخاب شعارهای تبلیغاتی، بسیار مهم است که چه احساسی را در مردم برمی­انگیزید؛ شعارهایی که رگه‌هایی از صداقت، اطمینان، اعتماد به نفس و جامعه محوری را با خود همراه داشته باشند، بسیار بهتر از شعارهایی که مرتبط با خود محصول هستند، در ذهن می­نشینند و ماندگار می‌شوند. شعار اسنوا توانسته با کلمه خودمانی «ایرونی»، ارتباطی قوی با مخاطب برقرار کند و ضمن بها دادن به شخصیت مصرف کننده داخلی، راه را برای تعامل دوسویه مشتری و برند باز کند.

در مبحث تبلیغات، گاهی نیاز نیست مخاطب به طور مستقیم با خود برند یا محصول آشنا باشد، همین که بتوان با یک جمله یا کلمه، تصویر برند را در پس زمینه ذهن مشتری پدید آورد، یعنی تبلیغات موفق بوده و به نتیجه نهایی خود رسیده است. امروز، با شنیدن کلمه ایرونی، ناخودآگاه برند اسنوا در پس زمینه ذهن خودنمایی می­کند، حتی اگر قرار باشد در نقش یک ایرونی گله­مند از وضعیت موجود یا منتقد جلوه کند.

رویاهایی که به واقعیت می پیوندند

یکی دیگر از جذابیت­های اسنوا که کمتر به آن پرداخته شده، قابلیت انتخاب سفارشی رنگ برای محصولات است. موضوعی که پیش از این در برندهای لوازم خانگی داخلی وجود نداشت و تبدیل به یک حسرت آن سوی آبی برای مصرف­کنندگان داخلی شده بود.

مصرف کننده­ای که این روزها تبلیغات و خدمات محصولات خارجی را می­بیند اما نمی­تواند مشابه آن خدمات را دریافت کند؛ حالا با ارائه این خدمات، می­تواند رویاهای رنگی خود که برای خانه­اش متصور می‌شد را  به دست بیاورد. البته که این رویاها زمانی می­تواند به حقیقت ملموسی نزدیک شود که تیم خدمات پس از فروش اسنوا با پشتیبانی به جا و دقیق، تکمیل کننده این راه طولانی باشد تا کمپین تبلیغاتی را به نتیجه نهایی خود برساند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر