رشد حجم پول متوقف شد

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، به دنبال تعیین و اعلام هدف تورمی از سوی بانک مرکزی، بانک مرکزی در مواجهه با تحولات اقتصادی پیشآمده، اقدامات خود در آذرماه ۱۳۹۹ را بهگونهای ادامه داد تا ضمن مدیریت انتظارات تورمی و هدایت نرخ تورم به سمت تورم هدف (۲۲ درصد)، مسئولیتهای خود در زمینه حفظ ارزش پول ملی (ثبات قیمتها) و کمک به رشد اقتصادی را ایفا کند.
در ادامه تحولات اقتصاد کلان و اقدامات ضدتورمی بانک مرکزی در آذرماه سال ۱۳۹۹ اعلام شده است.
تحولات اقتصاد کلان
با کاهش التهابات در بازار ارز و تعدیل انتظارات تورمی و نمایان شدن اثرات کلی آن بر نرخ تورم اقلام کالایی و همچنین تحولات کاهشی قیمت برخی از اقلام عمده داراییها نظیر قیمت خودرو و مسکن، در آذر ماه نرخ تورم ماهانه نسبت به دو ماه گذشته کاهش قابل ملاحظهای را تجربه کرد. امید میرود در صورت استمرار چنین شرایطی طی ماه های پیش رو، حرکت به سمت تورم هدف (۲۲ درصدی) تقویت شود.
بر اساس اطلاعات اولیه از حسابهای ملی، تولید ناخالص داخلی کشور در نیمه نخست سال ۱۳۹۹ نسبت به رقم مشابه سال قبل به میزان ۱.۳ درصد افزایش یافت.
لازم به ذکر است رشد تولید ناخالص داخلی در بهار سال جاری ۲.۹- درصد بود که این رقم در تابستان به ۵.۱ درصد افزایش یافت. رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت نیز که در بهار سال جاری ۰.۶- درصد بود در فصل تابستان به ۳.۲ درصد افزایش یافته و بر این اساس، رشد اقتصادی بدون نفت کشور در نیمه اول سال جاری به حدود ۱.۴ درصد رسید.
رشد چشمگیر گروه نفت (از ۱۶.۸- درصد در سه ماهه نخست به ۲۲.۲ درصد در سه ماهه دوم) و رشد قابل توجه گروه صنایع و معادن (از ۲.۵ درصد در سه ماهه نخست به ۷.۹ درصد در سه ماهه دوم) در کنار بهبود رشد گروه خدمات (از ۱.۸- درصد در سه ماهه نخست به ۱.۴ درصد در سه ماهه دوم) از مهمترین عوامل بهبود رشد اقتصادی در تابستان امسال بوده است.
مدیریت نقدینگی در بازار بینبانکی به وسیله عملیات بازار باز (در قالب توافق بازخرید و خرید قطعی اوراق) و همچنین استفاده بانکها از اعتبارگیری قاعدهمند باعث بازگشت نرخ سود به دالان سیاستی شد. روند نزولی نرخ که از اوایل آبان ماه شروع شده بود، در ابتدای آذر ماه نیز ادامه داشت و در روزهای پایانی این ماه نرخ بازار در محدود ۲۰ درصد تثبیت شد. امید است با افزایش سهم اوراق بدهی دولتی در ترازنامه بانکهای دارای کمبود نقدینگی و گسترش استفاده از ابزارهای عملیات بازار باز، انضباط بیشتری در رابطه شبکه بانکی با بانک مرکزی حاکم شود.
نرخ بازده اسناد خزانه اسلامی با سررسیدهای یک و دو ساله در آذر ماه نسبت به ماه قبل کاهشی بود و به ترتیب از ۱۸.۹۵ و ۲۰.۸۳ درصد در آبانماه به ۱۸.۶۷ و ۲۰.۳۶ درصد در آذرماه کاهش یافت. به دنبال تثبیت نرخ سود بازار بین بانکی، نرخ بازدهی اسناد خزانه نیز در آذر ماه نوسان کمتری را تجربه نمود که حاکی از تعدیل انتظارات تورمی است.
همراستا و همجهت با رشد متغیرهای عمده پولی در چند ماه گذشته، بر اساس ارقام مقدماتی، رشد نقدینگی و پایه پولی در پایان آذر ۱۳۹۹ نسبت به پایان سال قبل، به ترتیب به ۲۶.۶ و ۱۵.۵ درصد رسید که نسبت به رشد این دو متغیر در دوره مشابه سال قبل (۲۰.۲ و ۱۸.۳ درصد) به ترتیب ۶.۴ واحد درصد افزایش و ۲.۸ واحد درصد کاهش نشان میدهد.
همچنین رشد ۱۲ ماهه نقدینگی، حجم پول و پایه پولی در پایان آذر به ترتیب معادل ۳۸.۳، ۶۹.۷ و ۲۹.۷ درصد بوده است. نکته قابل توجه در این خصوص، رشد صفر درصدی پول نسبت به ماه گذشته (آبان ۱۳۹۹) و همچنین کاهش ۱۰.۳ واحد درصدی رشد ۱۲ ماهه این متغیر در آذر ماه سال جاری (۶۹.۷ درصد) نسبت به رشد ۱۲ ماهه منتهی به آبان ماه سال جاری (۸۰.۰ درصد) بوده که از کاهش سیالیت سپردهها و ماندگار شدن بیشتر آنها حکایت دارد و خود علامت دیگری از کاهش انتظارات تورمی است.
با وجود شرایط بیسابقه اقتصاد کشور و انتقال فشار آن به بانک مرکزی، تلاشهای این بانک جهت کنترل پایه پولی موثر واقع شده که گواه آن رشد ۱۵.۵ درصدی این متغیر در ۹ ماهه نخست سال جاری است. همانطور که بانک مرکزی سعی کرده است جزء قابل کنترلتر در رشد نقدینگی یعنی پایه پولی را کنترل کند، تداوم رشد بالای نقدینگی سبب در پیش گرفتن سیاست احتیاطی اعمال محدودیت بر رشد ترازنامه بانکها و موسسات اعتباری شده که برای اولین بار در اقتصاد کشور به این شکل اتخاذ شده است.
اقدامات بانک مرکزی
ـ در آذر ماه ۱۳۹۹ به منظور تنظیمگری غیر دستوری نرخ سود بازار بین بانکی، بانک مرکزی در تعامل با بانکها اقدامات زیر انجام شد:
- انجام عملیات بازار باز به ارزش ۱۶۲.۸ هزار میلیارد ریال در قالب توافق بازخرید با سررسید ۱۴ روزه
- عرضه وجوه در قالب اعتباردهی قاعدهمند به بانکها برای رفع کمبود نقدینگی اضطراری در ۳ نوبت مجموعا به ارزش ۱۳.۸ هزار میلیارد ریال در قالب توافق بازخرید
- تامین ۲۵.۱ میلیارد دلار ارز واردات مورد نیاز اقتصاد کشور در نهماهه نخست امسال که از این میزان ۷.۴ میلیارد دلار آن مربوط به کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی بوده است.
ـ تامین مالی مخارج دولتی در قالب فروش اوراق دولتی از طریق کارگزاری بانک مرکزی به میزان ۱۲۴.۱ هزار میلیارد ریال در آذر سال جاری. بر این اساس، مجموع اوراق دولتی فروش رفته در ۲۹ حراج برگزار شده تا پایان آذر ۱۳۹۹ معادل ۸۸۱.۵ هزار میلیارد ریال بوده است.
ـ ابلاغ سیاست های تعیین شده در زمینه کنترل مقداری ترازنامه بانکها و مؤسسات اعتباری با هدف مهار رشد بی رویه نقدینگی در شبکه بانکی کشور. بر اساس مقررات ابلاغی بانک مرکزی، رشد ماهانه اقلام بالای خط ترازنامه بانک ها به استثنای وجوه نقد، سپرده ها نزد بانک مرکزی و اوراق بدهی منتشره خزانه داری کل کشور برای بانک های تجاری و تخصصی به ترتیب معادل ۲.۰ و ۲.۵ درصد تعیین شده است. هدف اصلی از اتخاذ سیاست مبتنی بر کنترل مقداری ترازنامه، اعمال اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از انباشت ریسک در ترازنامه بانکها و محدود کردن رشد نقدینگی است.
ـ به نتیجه رسیدن تلاش های بانک مرکزی در ۲.۵ سال گذشته در خصوص اتمام برنامه جامع ادغام بانکهای انصار، مهر اقتصاد، حکمت ایرانیان، قوامین و مؤسسه اعتباری کوثر در بانک سپه. "بازخرید و یا انتقال بخش عمدهای از سهام واحدهای ادغام شونده به شرکت معرفی شده از سوی واحد ادغامپذیر"، "تعیین هیأت کارشناسان رسمی و انجام ارزشگذاری واحدهای ادغامشونده"، "اصلاحات عملکردی در بانکها و مؤسسه اعتباری مشمول ادغام شامل کاهش اضافه برداشت، تعدیل نرخهای سپرده و کاهش تعداد شعب" و "برگزاری مجامع عمومی فوق العاده ادغام واحدهای ادغام شونده" از جمله مهمترین اقدامات بانک مرکزی در این زمینه بود.
ـ ایجاد سازوکار واحد جهت واگذاری اموال مازاد بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی از مسیر ابلاغ "دستورالعمل نحوه واگذاری اموال مازاد موسسات اعتباری" که عمدتاً با هدف بهبود کیفیت ترازنامه، افزایش قدرت نقدشوندگی و کاهش انجماد داراییهای بانکها و موسسات اعتباری انجام شد.
کجای دنیا چنین حرکتی از طرف سهامداران انجام میشه که هروقت بورس سقوط کرد اعتراض کنند تا دوباره بیارنش بالا ؟؟؟!!!!
چطور انر روزها وهفته هاوماههای متوالی که بورس هرروز الکی ۵ درصد رشد میکرد کسی شعار استعفا نمیداد؟؟؟!!!
ان روزها عملکرد مدیران بورس خوب بود حالا بد شده ؟؟؟!!!!
طبق آخرین اخبار منتشره، نقدینگی در کشور هم اکنون حدود 2800 هزارمیلیارد و حدود 6.5 برابر آغاز دولت یازدهم است. ارزش دلار نیز طی مدت دولت دوازدهم از 7 تا 8.5 برابر درنوسان بوده است(با توجه به فقدان درآمدهای ارزی مشابه با دوران دولت های نهم و دهم). درست است که عملکرد دولت های یازدهم و دوازدهم تحت سیطره تبعات باقیمانده از دولت دهم بود ولی یک راهکار مهم برای کنترل تورم در شرایط محدودیت درآمدی دولت، کنترل هزینه های حکمرانی کشور بود و نه چاپ مستمراسکناس و بی ارزش کردن دارایی ها مردم و درآمدهای قشر حقوق بگیر.
دولت های یازدهم و دوازدهم می توانستند با تدوین برنامه های ریاضتی، ضمن تامین نیازهای بنیادی خدماتی و سرمایه ای کشور، از مجبور شدن به چاپ اسکناس اجتناب نمایند. دولت های محترم بجای کاهش بودجه جاری خود، متاسفانه با تصویب برخی طرح های عمراتی غیر ثروت زا و بخشنامه های مختلف، حتی موجب حقوق های چند ده میلیون تومانی برای قشرمدریتی کشور شدند بدون آنکه به همان نسبت راندمان مدیریتی و ثروت افزایی ملی توسط این مدیران افزایش یافته باشد. و لذا حقوق های هنگفت چنین مدیریتی، با ضرورت یابی چاپ اسکناس و در مقابل کاهش روز بروز ارزش دلار، باری شد بر دوش طبقات پایین و رده های پایین تر مدریتی کشور. امیدواریم مدیران آتی کشور با توجه به چنین تجاربی، راهکارهای برون رفت از هزینه مندی مدیریت دولت و ضرورت یابی چاپ مستمر اسکناس و بی ارزش کردن پول ملی را بیابند. مهمرین راهکارها برای برون رفت از شرایط فعلی ارزش پول، تسهیل بسیار زیاد سرمایه گذاری در کشور با لغو مصوبات و بخش نامه های دست وپاگیر، کمک پدرانه حاکمیت به سرمایه گذاران، بهینه سازی بودجه جاری کشور، اجتناب از ظرح های عمرانی با توجیهات اقتصادی کاذب و ثروت نازا و حتی ضررده، و باز مهمتر از همه، بهبود بستر مبادلات تجاری و مالی با دنیاست. هر کدام از این راهکارها نیز در دولت دارای متولیانی است که اگر هر یک وظایف خود ر به درستی و دلسوزانه برای کشور به انجام رسانند می توان به بهبود شرایط اقتصادی کشور و مردم امیدوار شد.






