بازدید 19642
شورای آتلانتیک
راه آهن تازه به عنوان بخشی از کریدور راه آهن شرق به غرب که به چین و اروپا می‌رسد، شامل چهار بخش است که سه بخش آن توسط ایران و آخرین بخش توسط ایتالیا تامین و توسعه یافته است. اشرف غنی راه آهن را هدیه‌ای از سوی ایران و بازسازی جاده ابریشم توصیف کرده است.
کد خبر: ۱۰۲۶۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۳ 05 January 2021

بلندپروازی راه آهن ایران، از افغانستان فراتر می رود

بین الملل تابناک: اولین راه آهن ایران و افغانستان در دسامبر ۲۰۲۰ راه اندازی شد که شهر خواف در ایران را به شهر غوریان در غرب افغانستان متصل می‌کرد. این پروژه گامی مهم در راستای افزایش تجارت دو کشور است.

شورای آتلانتیک در این رابطه نوشت: پس از سرنگونی رژیم طالبان، ایران مبلغ ۷۵ میلیون دلار به عنوان بخشی از کمک‌های توسعه به افغانستان پرداخت کرده است. شبکه حمل و نقل هرات- خواف پس از راه اندازی توانسته ۶ میلیون تن کالا و سالانه بیش از یک میلیون مسافر را جابجا کند.

راه آهن تازه به عنوان بخشی از کریدور راه آهن شرق به غرب که به چین و اروپا می‌رسد، شامل چهار بخش است که سه بخش آن توسط ایران و آخرین بخش توسط ایتالیا تامین شده و توسعه یافته است. اشرف غنی راه آهن را هدیه‌ای از سوی ایران و بازسازی جاده ابریشم توصیف کرده است.

رئیس جمهور ایران اتمام این پروژه را که از سال ۲۰۰۷ کلید خورده، نشانه روشنی از ارزش گذاری ایران برای همسایه خود عنوان کرد؛ حتی به رغم آنکه ایران در سال‌های اخیر در شرایط دشوار تحریم اقتصادی قرار داشته است. به این ترتیب، راه آهن اخیر پیشرفت بزرگی برای افغانستان و کل منطقه محسوب می‌شود.

بلندپروازی راه آهن ایران، از افغانستان فراتر می رود

راه آهن خواف ـ هرات، بخشی از توافق بزرگ‌تر بین ایران، هند و افغانستان برای توسعه بندر چابهار به عنوان مسیر مطمئنی به آسیانه میانه در رقابت با بندر گوادر با پاکستان بود. بندر چابهار در سال ۲۰۰۰ به عنوان یک مسیر تجاری راهبردی بین ایران، هند و روسیه به رسمیت شناخته شد. این بندر در صورت اتمام یک کریدور چند منظوره محسوب می‌شود که می‌تواند با پیوند زدن آسیا و اروپا، ۴۰ درصد فاصله را کوتاه‌تر و ۳۰ درصد هزینه را کاهش دهد.

راه آهن تازه بخشی از تعهد ۵۶۰ میلیون دلاری ایران برای بازسازی افغانستان است که در سال ۲۰۰۲ در کنفرانس توکیو تعهد کرد. ساخت مدرسه، نیروگاه، گذرگاه و جاده از دیگر برنامه‌های ایران است. در سال ۲۰۰۵، ایران بزرگراه ۱۲۲ کیلومتری دوغارون ـ هرات را افتتاح کرد که دروازه صادرات و واردات به افغانستان بود و توسط خاتم الانبیا با ۶۰ میلیون دلار اجرایی شد. ایران در حال حاضر بزرگ‌ترین شریک تجاری افغانستان پس از چین و پاکستان است.

فراتر از اهداف فرهنگی و اقتصادی، ایران خواهان بهبود روابط با افغانستان به منظور کاهش فقر و مهاجرت‌های غیر قانونی است. دسترسی به مواد اولیه از جمله معادن سنگ آهن در غرب افغانستان از دیگر اهداف ایران است.

بی ثباتی و تغییرات آب و هوایی، توسعه نیافتگی قابل ملاحظه‌ای را در شهر‌های جنوب شرقی ایران رقم زده است. راه آهن خواف ـ هرات و راه آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد می‌تواند به اقتصاد محلی شهر‌های سیستان و بلوچستان، خراسان و کرمان کمک کند. ایران همچنین از مسیر راه آهن می‌تواند به مقابله با تحریم‌ها و بهبود روابط با همسایگان بپردازد. در حال حاضر ایران با ترکمنستان، ترکیه و پاکستان ارتباط ریلی داشته و قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۱ شش پروژه ریلی دیگر را به اتمام برساند.

موقعیت ایران این کشور را به یک مرکز حمل و نقل ایده آل برای آسیای میانه تبدیل می‌کند؛ هرچند ایران تا کنون در کریدور‌های بین المللی پرشماری عضو شده است، تحریم‌های ایالات متحده ظرفیت‌های کشور را تضعیف کرده است. مقامات ایرانی هشدار داده اند که در صورت ادامه تحریم‌ها چه بسا هزینه آن را همسایگان این کشور به دوش بکشند.

همزمان، اروپا و ایالات متحده مدت هاست تلاش می‌کنند توسعه خطوط ریلی در قفقاز جنوبی را برای دور زدن ایران و روسیه گسترش دهند. در این میان، با توجه به درگیری اخیر قره باغ و آغاز به کار کریدور زنگزور در ارمنستان، ترکیه نیز از برنامه ساخت خط آهن به نخجوان خبر داده که در نهایت به باکو می‌رسد.

مطابق با گزارش مجلس ایران، تنها در صورتی جاه طلبی‌های ترانزینی تهران محقق می‌شود که زیر ساخت‌های قدیمی، بودجه و قوانین نیز به موازات مسائل خارجی به روز شوند.

 

اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
الان کدوم کشور حا‍ظره از ایران عبور کنه؟؟ با این وضع تو خلیج فارس هیچ کشوری حا‍ظر نیست بارش رو از ایران عبور بده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
طالبان بعد از خروج امریکا حاکم افغانستان خواهد بود. افغانستان هیچ وقت کشور امنی نخواهد شد. پس بهتره منابع ایران را خرج این طرح شکست خورده نکنید.
- مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
اشرف غنی راه آهن را هدیه‌ای از سوی ایران ... !!!!!! راه آاهن زدن ایران و هدیه به افغانستان !!!
خویی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
خدا کند سرمایه گذاری فقط از طرف ایران نباشد مثل لوله گاز که به مرز پاکستان کشیدند پاکستان منصرف شده است
رعیت مازندرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
مزایای ترانزیت کالا بی شمار است. نباید اجازه دهیم ما را در منطقه دور بزنند. علاوه بر این راه آهن باید مسیرهای جدیدی را نیز در نظر گرفت که همانا بندر لاذقیه در سوریه است. سرمایه گذاری در این بندر مزایای بسیار زیادی برای مملکت دارد . می توان خطوط نفت و گاز را از راه عراق به این بندر رساند ودر آبهاب مدیترانه به راحتی صادر کرد. می توان با خط آهن و اتوبان کالا را از مدیترانه جابجا کرد و از مسیر عراق و از راه زمینی به افغانستان ترکمنستان و پاکستان رساند. به این طریق می توان به حربه ترکیه و باکو برای دور زدن ایران فائق آمد. کلی هزینه در عراق و سوریه کردیم بابت داعش و عراق کلی هزینه برای جنگ تحمیلی به ما بدهکار است ، کلی شهید داده ایم برای این دو کشور و عراق کلی پول گاز و برق به ما بدهکار است. باید و باید این مزایا را از این دو کشور مطالبه کرد. چرا که خیلی زود دیر می شود. نکات دیگری برای ترانزیت وجود داردمثلا در دریای خزر جود دارد که به آن باید توجه کرد. اگر دنبال اقتصاد بدون نفتیم ، بسم الله.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
وقتی کار تمام شد مانند آب هامون عبور قطار های ایرانی را ممنوع می کنند .ایران منابع مملکت را برای توسعه کشور های همسایه هدر داده ووو...
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
اکاذیب نگو خبر نداری نه هامون و نه اینکه افغانستان باز مصرف شما نشده ..
شماها هم می‌خورید هم نق میزنید
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
راه آهن شلمچه به بصره چرا ساخته نمی‌شود؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
راه آهن چین به اروپا ساخته و راه اندازی شد، شما کجای کارید؟
نقد و پرسشگري
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
بشينيد تا بي تدبيري و بي مسئوليتي ها گريبان اين طرح را نيز بگيرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
راه آهن سازی در کشور باید جزو ردیف پروژه های بسیار حساس با بودجه کاملا ویژه قرار بگیرد !! که متاسفانه هنوز اینطور نشده !! اگر قرار است در رقابت با ترکیه و برای ضربه نخوردن از سمت غرب اقدامی بکنیم !! نمی شود با خیال خام ایجاد 48 ماهه راه آهن رشت آستارا به نتیجه برسیم !! پروژه های راه آهن باید باید و باید به صورت ویژه در کمترین زمان ممکن ساخته شوند تا بشود روی سود دهی انها حساب کرد !! خصوصا پؤوژه های ویژه ای مثل رشت آستارا که عملا شمال آسیا و اروپا را به چین و هند و پاکستان و بنادر اقیانوسی ایران متصل می کند !!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
پول مملکت را میبرن برای خارجی ها جاده میسازن
محمدایوب حسین خیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
ماشاالله
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
کارخونه هایی که توی اون مسیر قرار گرفتن نونشون توی روغن هست
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب
نمازهای ماه رجب fatf شهاب الدین عزیزی خادم سینوفارم علی اکرمی