بازدید 10220

جزییات عفو محکومان حوادث انتخابات

کد خبر: ۱۰۲۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۱ 05 June 2010
دادستان تهران تاكيد كرد: عفو اعلامي از سوي مقام معظم رهبري مشمول محكومان قطعي دادگاه‌هاست.

عباس جعفري دولت آبادي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، در تشريح وضعيت محكومان مورد عفو قرار گرفته از سوي مقام معظم رهبري اظهار كرد: اين عفو به دو دسته كلي شامل بخشيدگي كامل و تخفيف مجازات تقسيم مي‌شود و مجازات عده‌اي به طور كامل بخشيده شد و به عده‌اي نيز تخفيف مجازات داده شده است.

دادستان تهران افزود: افراد زنداني مشمول عفو بعد از اعلام عفو از سوي مقام معظم رهبري بلافاصله آزاد شدند و در مورد محكوماني كه احكام آنها در حال اجرا بود و به مرخصي رفته بودند نيز بعد از تعطيلات، اين عفو به زندان ابلاغ مي‌شود تا اجراي حكم آنها متوقف شود.

جعفري دولت‌آبادي گفت: افرادي كه احكام آنها در شرف يا در حال اجراست نيز آثار اجراي حكم آنها متوقف و منتفي مي‌شود و با صدور قرار موقفه اجرا از سوي دادسرا حكم در مورد آنها به لحاظ مورد عفو قرار گرفتن، اجرا نمي‌شود.

دادستان تهران با بيان اين‌كه اميدوارم اين عفوها زمينه بازگشت اين افراد را به جامعه فراهم كند، افزود: اين عفو، پس از ظلم بزرگي بود كه اين افراد در حق نظام كردند و نظام در موضع اقتدار آنها را عفو كرد و بناي اين عفو بر بازگشت و اصلاح آنهاست و اميدواريم كه به انقلاب و جامعه‌ اسلامي برگردند.

وي ابراز ندامت را از شروط استفاده كنندگان از اين عفو خواند و گفت: عفو اعلامي بر اساس اظهارات، نوشته‌ها، رفتار محكومان در طول و بعد از اجراي حكم، نوع مجازات‌ها، ميزان محكوميت‌ها و رفتار محكومان در گذشته و اقداماتي كه انجام دادند و ابراز ندامت از گذشته، صورت گرفته است.

جعفري دولت‌آبادي با بيان اين‌كه اين عفو با اخذ نظر دستگاه‌هاي ذيربط شكل گرفته است، افزود: اعطاي عفو جزو وظايف ذاتي رياست قوه قضاييه است و ايشان مي‌تواند در مناسبت‌هاي پيش بيني شده در آيين نامه عفو، هر ساله پيشنهاد عفو تعدادي از محكومان را دهد و اعطاي عفو در مناسبت‌ها در قوه قضاييه معمول و مرسوم است اما اين عفو از اين ويژگي برخوردار است كه براي اولين بار طي سال گذشته مشمول محكومان جرايم امنيتي ‌شد.

دادستان تهران افزود: به زودي اين عفو را به افرادي كه در مرخصي هستند، ابلاغ خواهيم كرد تا نيازي به بازگشت آنها به زندان نباشد مگر تخفيف مجازات شامل آنها شده باشد؛ اما كساني كه به مرخصي رفتند و عفو كامل شامل آنها شود، ديگر به زندان برنمي‌گردند يا اجراي احكام آنها موقوف خواهد شد.

وي در مورد افرادي كه مشمول تخفيف مجازات شدند، گفت: الباقي مجازات اين افراد اجرا خواهد شد اما اين اجراي مجازات مغايرتي با استفاده از مرخصي نخواهد داشت.

جعفري دولت‌آبادي همچنين درباره خبرهايي مبني بر درخواست عفو براي سه تبعه آمريكايي تصريح كرد: از آنجايي كه اين سه كوهنورد هنوز محاكمه نشده‌اند، عفو اعلامي مشمول آنان نمي‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی