بازدید 10104

توجیه ترور شهید سلیمانی فاقد وجاهت قانونی است

نشست تخصصی بررسی ابعاد حقوقی ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و استاد شهید محسن فخری‌زاده عصر روز چهارشنبه از سوی مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۲۴۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰ 30 December 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، خیرالله پروین، استاد دانشگاه تهران در این نشست با اشاره به ترور شهید سلیمانی به عنوان موثرترین فرمانده مقابله کننده با داعش در نزدیکی فرودگاه بغداد در کشوری دیگر با همراهانی از کشور عراق گفت: این مساله جهان را تا جنگ جهانی دیگر پیش برد و صاحب‌نظران و خردمندان را نگران کرد. بعد از جنگ جهانی دوم نهاد‌هایی ایجاد شدند که صلح و امنیت جهانی و حقوق بشر را حفظ کنند. از نگاه حقوق بین الملل توسل به زور آن هم نه در میدان نبرد بلکه در سفری رسمی و در ماموریتی سیاسی در راستای کاهش تنش منطق‌های چه ماهیت حقوقی می‌تواند داشته باشد و توجیهات مقامات آمریکایی در انجام این کار چه جایگاهی دارد؟

وی با اشاره به آنچه امریکا مطرح می‌کند که در راستای ''دفاع مشروع'' انجام شده است گفت: توسل به زور غیرقانونی و مغایر با منشور ملل متحد است و حتی ناقض توافق‌های دو جانبه و موافقت نامه امنیتی عراق و آمریکاست و مصداق عمل تجاوز است و موجبات مسوولیت کیفری دولت آمریکا و عاملان و آمران را یجاد می‌کند و توجیهات مقامات آمریکایی مبنی بر دفاع مشروع و پیش دستانه کاملا فاقد وجاهت قانونی است.

آمریکا تلاش داشته با تفسیری موسع از پیش بینی حمله در آینده این اقدام جنایتکارانه را موجه جلوه دهند. عملیات نظامی آمریکا در سوم ژانویه ۲۰۲۰ از جهات مختلف فاقد عنصر مشروعیت و موجب مسوولیت دولت آمریکاست. تهاجم نظامی یادشده مستند به هیچ یک از تصمیمات مقامات سازمان ملل و حتی مقامات آمریکایی نبوده است. آمریکا باید اثبات می‌کرد که قربانی یک حمله سابق از سوی ایران یا حمله قطعی قریب الوقوع از سوی ایران است درحالی که هیچ کدام از این موارد موجودیت نداشته است تا مشروعیت دفاع پیش دستانه را اثبات کند.

پروین گفت: نباید این جنایت را در حد قتل فراقضایی فروکاست یا مغایر با تعهدات قراردادی دانست بلکه باید آن را کاملا مصداق جرم تجاوز علیه عراق دانست چرا که استفاده از نیرو‌های نظامی از مصادیق تجاوز است. هم چنین صرفا تجاوز علیه عراق نبوده است بلکه اقدام نیرو‌های آمریکایی حمله علیه ایران هم بوده است. حمله به نیرو‌های نظامی یک کشور در صورتی که از شدت کافی برخوردار باشد، از مصادیق تجاوز است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: با نگاهی به منشور سازمان ملل می‌بینیم که هیچ جایگاهی برای توسل به زور وجود ندارد. چگونه تهدید به زور در شرایط خاص می‌تواند به هدف اصلی منشور سازمان ملل یعنی امنیت صلح و ثبات منجر شود؟

وی با اشاره به ترور شهید فخری زاده گفت: از نگاه حقوق بشر در شرایط جنگی هم حملات عمدی به غیرنظامیان ممنوع است مگر آن‌ها در مخاصمات و جنگ مشارکت داشته باشند، دانشگاهیان و دانشمندان جزو غیرنظامیان محسوب می‌شوند چگونه کسی که در تهران و غافلگیرانه شهید می‌شوند را باید رزمنده نامید؟ اینکه اسراییل دست به کشتار و ترور بزند مسبوق به سابقه است و درباره ایران هم نیست هم در خود آمریکا هم اقدام به ترور برخی کرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار