بازدید 8527
آمریکا در تب و تاب جلسه کنگره

سناریوهای احتمالی از جنگ داخلی تا اعتراض قانونی

تایید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در کنگره، به چالشی جدی برای عرصه سیاسی این کشور تبدیل شده است. خبرگزاری میزان – کنگره آمریکا روز ششم ژانویه (۱۶ دی) به طور رسمی آرای ریاست جمهوری ۲۰۲۰ اعلام شده توسط الکترال کالج را تایید و رییس جمهور و معاون رییس جمهور بعدی آمریکا را معرفی کند.
کد خبر: ۱۰۲۲۹۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۴ 22 December 2020

به گزارش تابناک به نقل از میزان،  کنگره آمریکا روز ششم ژانویه (۱۶ دی) به طور رسمی آرای ریاست جمهوری ۲۰۲۰ اعلام شده توسط الکترال کالج را تایید و رییس جمهور و معاون رییس جمهور بعدی آمریکا را معرفی کند.

اتفاقی که به معنای ورود «جو بایدن» و «کامالا هریس» به کاخ سفید و ترک این ساختمان توسط «دونالد ترامپ» در ساعت ۱۲:۰۰ روز ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) است.

تایید نتیجه از پیش مشخص شده انتخابات ریاست جمهوری در کنگره در آمریکا، به استثنای مواردی خاص، عموما روندی تشریفاتی بوده و حتی در صورت بروز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات در روز مذکور، چالشی جدی را ایجاد نمی‌کرد.

اما ۶ ژانویه امسال معنای متفاوتی دارد؛ چراکه ترامپ که از ماه‌ها پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، از بروز تقلب در انتخابات مذکور ابراز نگرانی می‌کرد، پس از اعلام نتیجه در ۷ نوامبر (۱۷ آبان) و پیروزی بایدن توسط رسانه‌های آمریکایی کارزار حقوقی را برای لغو نتیجه انتخابات به راه انداخت.

این روند که تا ارائه دادخواست به دیوان عالی آمریکا ادامه یافت، در ادامه به گمانه زنی در مورد اعلام وضعیت حکومت نظامی از سوی ترامپ منتهی شد.

اگرچه ترامپ این خبر را جعلی خواند، اما تحولات روی داده، نشان می‌دهد که نمی‌توان چندان به صفر بودن احتمال این اقدام چشم داشت و مطمئن بود.

با این پیش زمینه به بررسی سناریو‌های احتمالی روز ۶ ژانویه در کنگره می‌پردازیم:

- اعتراض به نتیجه انتخابات توسط جمهوریخواهان: اگرچه جمهوریخواهان ارشد مانند «میچ مک کانل»، رییس اکثریت سنا، پیروزی بایدن را پس از اعلام آرای الکترال به رسمیت شناختند، اما اعتراض به نتیجه انتخابات در نشست کنگره در ساعت ۱:۰۰ بعدازظهر توسط جمهوریخواهان وفادار به ترامپ گزینه محتملی است.

مسئولیت شمارش آرا و اعلام نتیجه نهایی به عهده «مایک پنس»، معاون ترامپ و رییس سناست و اعتراض به نتیجه انتخابات نیازمند اعتراض کتبی یک نماینده مجلس نمایندگان و یک عضو سناست.

براساس گزارش‌ها «مو بروکس»، نماینده جمهوریخواه حوزه پنجم ایالت «آلاباما»، وظیفه به چالش کشیدن اعتراض‌ها را دارد.

وی از مدت‌ها پیش تلاش خود برای متقاعد سایر جمهوریخواهان وفادار به ترامپ برای لغو نتیجه انتخابات را آغاز کرده است.

این سناریو با توجه به سلطه دموکرات‌ها بر مجلس نمایندگان، مسیر آسانی به نظر نمی‌رسد.

- اعلام پیروزی بایدن: این سناریو از آن جا محتمل‌تر می‌شود که کارکنان کاخ سفید در حال تدارک برنامه برای خروج از این ساختمان مشاهده می‌شوند.

کارکنان کاخ سفید پس از شکست حدود ۴۰ چالش حقوقی ترامپ اقدام به تامین موقعیت خود در عرصه‌های مختلف کرده اند.

«ایوانکا ترامپ»، دختر ترامپ، تلاش برای ورود به کنگره از ایالت «فلوریدا» را آغاز کرده است.

«لری کودلو»، مشاور ارشد اقتصادی کاخ سفید به گفته نزدیکانش قصد ادامه فعالیت در عرصه رسانه را دارد.

«مارک میدوز»، رییس ستاد کارکنان کاخ سفید، اگرچه کارکنان را تهدید کرده که در صورت جست و جوی کار جدید تا پایان دوره حضور ترامپ با پیامد‌های سختی مواجه می‌شوند، درصدد تاسیس شرکت مشاوره‌ای خود است.

«جیسون میلز»، مشاور کارزار انتخاباتی ترامپ به چاپ خاطرات ترامپ روی آورده است.

- اعلام حکومت نظامی: این گزینه پیشنهادی «مایکل فلین»، مشاور پیشین ترامپ که اخیرا عفو شده، نگرانی‌ها در «واشنگتن» را افزایش داده است؛ چون توانسته حمایت‌هایی را به دنبال داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به «حمایت کلی وارد»، رییس حزب جمهوریخواه ایالت «آریزونا» از این ایده و تهدید رییس حزب جمهوریخواه ایالت «تگزاس» به جدایی از آمریکا اشاره کرد.

البته ارتش و ستاد مشترک آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که «ارتش آمریکا نقشی در تغییر نتیجه انتخابات نخواهد داشت.»

- برگزاری اعتراض‌های گسترده در واشنگتن: ترامپ از هواداران خود خواست تا با تجمع گسترده در واشنگتن در ۶ ژانویه و برگزاری اعتراضی، مانع از نهایی شدن پیروزی بایدن در کنگره شوند.

به نظر می‌رسد ترامپ که براساس گزارش ها، دستکم ۹ پرونده قضایی علیه خود و فرزندانش مطرح شده که می‌توانند دردسر زیادی برای وی پس از خروج از کاخ سفید داشته باشند، تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا از ادامه حضور خود در سمت ریاست جمهوری تا ۴ سال آینده اطمینان حاصل کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس