بازدید 13268
سخنگوی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «تابناک»

روزانه حدود ۵۰ هزار تست انجام می‌شود، اما ظرفیتمان بالاتر است/ تست‌های سریع برای غربالگری به کار گرفته می‌شوند

وقتی افراد مشکوک به ابتلا شناسایی می‌شوند یا به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، مورد تست پی سی آر قرار می‌گیرند و در صورت مثبت شدن تست شان، از کیت‌های تست سریع برای غربالگری از میان نزدیکان افراد مبتلا، بهره گرفته می‌شود. طرحی برای قطع سریع زنجیره انتقال ویروس که در زیرمجموعه طرح جامعی با نام شهید سلیمانی در دست انجام است.
کد خبر: ۱۰۲۱۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵ 16 December 2020
تابناک اجتماعیبه فاصله حدود یک ماه از تصویب افزایش تعداد تست‌های کرونا در ستاد ملی مبارزه با کرونا به یکصدهزار در روز، هنوز این وعده جامه عمل نپوشیده است؛ خلف وعده‌ای سوال برانگیز و ابهام آفرین.

به گزارش «تابناک»؛ در شبانه روز گذشته، کمی بیش از ۴۹ هزار هموطن مان که مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا بوده اند، مورد تست پی سی آر قرار گرفته اند و به این ترتیب رکورد انجام این تست در کشورمان از ابتدای شیوع ویروس کرونا شکسته شده است؛ رکوردی که هنوز فاصله بزرگی با مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا دارد که بر اساس آن قرار بود روزانه یکصدهزار تست به انجام برسد.

اما دلیل این اتفاق چیست؟ آیا کمبود کیت‌های مخصوص تست موجب شده که نیمی از ظرفیت وعده داده شده برای انجام تست در کشورمان محقق شود یا ریشه ماجرا جای دیگری است. این سوالی است که برای یافتن پاسخش به سراغ دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان رفتیم.

«نمودار شیوع بیماری کووید ۱۹ نزولی و تعداد بیماران در حال حاضر کمتر شده است. از طرفی بیماران سرپایی مراجعه کرده و تست می‌شوند. وقتی تعداد بیماران سرپایی مراجعه کننده کم شده، در نتیجه تعداد تست‌های انجام شده نیز به افزایش مورد نظر نرسیده است؛ با این حال روزانه حدود ۵۰ هزار تست انجام می‌شود.»

این پاسخی است که سخنگوی وزارت بهداشت کشورمان به چرایی نرسیدن تست‌های پی سی آر می‌دهد. اما اگر تعداد موارد مشکوک به یکصد هزار تن در روز نرسیده، چرا افزایش ظرفیت تست در ستاد ملی کرونا مطرح شده، به تصویب رسیده و افزون بر آن، افزایش تعداد تست‌ها به ۱۱۰ و ۱۲۰ هزار تست در روز در ادامه راه مورد تایید این ستاد قرار گرفته است؟ دلیل تصویب واردات کیت‌های تست سریع کرونا چه بوده است؟
 
روزانه حدود ۵۰ هزار تست انجام می‌شود، اما ظرفیت مان بالاتر است/ تست‌های سریع برای غربالگری به کار گرفته می‌شوند

سادات لاری در پاسخ به این سوال می‌گوید: «آموزش انجام تست‌های تشخیص سریع در حال انجام است و به مرور تعداد تست‌های تشخیص سریع هم افزایش پیدا می‌کند. همچنین قرار بر این است که افراد علامت دار، تست PCR انجام داده و برای غربالگری افرادِ تماس نزدیک از تست تشخیص سریع استفاده شود.»

نکته کلیدی در پاسخ سخنگوی وزارت بهداشت کشورمان، تغییر الگوی سرایت ویروس است که به ابتلای افراد خانواده و نزدیکان منجر شده است. همان تغییری که نشان می‌دهد «دورهمی»‌های خانوادگی و دوستانه در حال حاضر مهم‌ترین عامل سرایت ویروس در کشورمان هستند. همان عاملی که موجب شده نگرانی از گسترش شیوع کرونا در شب یلدا به مهم‌ترین نگرانی این روز‌های مدافعان سلامت تبدیل شود.

دورنمایی که بر اساس آن، طرح تشدید محدودیت‌های کرونا در دستور کار قرار گرفته و احتمال دارد این محدودیت‌ها در روز‌های منتهی به شب یلدا بار دیگر تشدید شود، چراکه مسجل شده بسیاری از نزدیکان افراد مبتلا، به دلیل رعایت نکردن نکردن پروتکل‌ها و عدم فاصله گذاری، به ویروس منحوس کرونا مبتلا می‌شوند و بر این اساس، شناسایی سریع ایشان در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

به این صورت که وقتی افراد مشکوک به ابتلا شناسایی می‌شوند یا به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، مورد تست پی سی آر قرار می‌گیرند و در صورت مثبت شدن تست شان، از کیت‌های تست سریع برای غربالگری از میان نزدیکان افراد مبتلا، بهره گرفته می‌شود. طرحی برای قطع سریع زنجیره انتقال ویروس که در زیرمجموعه طرح جامعی با نام شهید سلیمانی در دست انجام است و یکی از دلایل کاهش آمار مبتلایان و همچنین مرگ و میر کووید ۱۹ در کشورمان است.

اتفاقی که بر اساس اظهارنظر سخنگوی وزارت بهداشت، باید شاهد سرعت گرفتن آن باشیم چراکه آموزش انجام تست‌های سریع در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد و با توسعه استفاده از این تست‌ها در قالب طرح شهید سلیمانی، بسیاری از مبتلایان در زمان بسیار کوتاه تری شناسایی می‌شوند، در قرنطینه قرار می‌گیرند و در نتیجه هم از وخامت حال ایشان جلوگیری و هم جلوی شیوع بیشتر ویروس گرفته می‌شود.

این در حالی است که اگر به هر دلیل، شاهد اوج گیری دوباره شیوع ویروس کرونا در کشورمان باشیم، ظرفیت انجام روزانه یکصد هزار تست پی سی آر و تست سریع وجود دارد که می‌توان از آن بهره برد. ظرفیتی که اگر بدانیم در هفته‌های ابتدایی شروع این بحران در کشورمان به چند صد تست در روز هم نمی‌رسید، رشد آن به رغم همه کارشکنی‌ها و تحریم ها، شایسته تقدیر به نظر می‌رسد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار