زنگ خطر بورس به صدا درآمد!

تداوم ریزش امروز شاخص کل بازار سرمایه همچنان ادامه دارد تا جایی که یک کارشناس بازار سرمایه، این ریزش را زنگ خطری برای معاملات روزهای آتی دانست و تاکید کرد که باید منتظر اصلاح شاخص در چند روز آینده باشیم.
کد خبر: ۱۰۲۱۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵ 14 December 2020

به گزارش بورس تابناک، محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه درباره روند امروز معاملات این بازار بیان کرد: بازار در شرایطی به پایان رسید که گردش مالی آن حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان بود که این موضوع حاکی از این است که همچنان شاهد ارزش معاملات بالایی در بازار هستیم و این ارزش معاملات که مثل خون در رگ‌های بازار در جریان است با قدرت پمپاژ می‌شود و نکته حائز اهمیت دیگر،  ورود ۲ هزار میلیاردی اشخاص حقیقی و معامله‌گران خرد در بازار به عنوان یکی از خروج‌های جدی در بازار و زنگ خطری بود چرا که  بازار امروز برآیند منفی داشت و کار خود را روی یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد تمام کرد.

وی بیان کرد: امروز زنگ خطر یک اصلاح تا یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد به صدا درآمد ولی نکته مهم این بود که بازار همچنان نقدشوندگی خود را حفظ کرده بود و حضور پررنگ حقیقی‌ها را در بازار شاهد بودیم که به نقدشوندگی بازار کمک می‌کردند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به این که نرخ دلار تقریبا تثبیت شده، نگرانی در بازار سرمایه نداریم و همچنان نزول سنگینی برای آن پیش‌بینی نمی‌شود که اگر حاکمیت هم علاقه‌ای به این نزول ندارد، باید ثبات قیمت‌ها را بیشتر کند. به همین دلیل احتمال تنزیل بیشتر در نرخ سود بانکی پیش‌بینی می‌شود.

شفیعی ناطق گفت:  کامودیتی‌ها همچنان صعودی هستند و این مسئله یک محرک بنیادی برای بازار ما به حساب می‌آید و
علاوه بر این، با توجه به کسری بودجه،  روی بخش معاملات و اخذ مالیات از این بازار، خیلی حساب باز کرده است و می‌توان گفت، تمام مؤلفه‌های حاکمیت هم حامی بازار خواهد بود و بازارهای رقیب همچنان در رکود به سر می‌برند.

 وی ادامه داد: این بازارها هنوز کم معامله هستند و همچنین جذب سرمایه‌گذاران در این بازارها دیده نمی‌شود که بدنبال این موضوع باید گفت که بازار امروز ترس و هیجانی بود به طوری که وقتی بازار به سمت منفی حرکت کرد، بسیاری از معامله‌گران این سهم‌های خود را حتی با اختلاف ۳ یا ۴ درصدی در صف فروش گذاشته بودند که  برخی از سهم‌ها که بسیار ارزنده بودند و در این سهم‌ها بسیار توجیه‌پذیر هستند، نشان می داد که ترس و هیجان هنوز در معامله گران است و سهامداران هنوز به روند صعودی شکل گرفته خوش‌بین نیستند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به سهم شستا افزود: سهم شستا بعد از نزول سهم ۶۰ درصدی خود، هیچ برآیند مثبتی را در ماه‌های اخیر نصیب سهامداران خود نکرده است در صورتی که سهامی مانند بانک تجارت یا صادرات در نزدیکی سهم‌های خودشان معامله می‌شوند و این سوال پیش می‌آید که چرا باید یک سهامدار دو سهم را در صف فروش قرار دهد و معاملات هیجانی را از خود نشان دهد در صورتی که شستا سهام ارزنده‌ای است و این سهم یک نمونه از سهم‌هایی است که بازگشت مثبتی نداشته است و بازار همچنان در هیجان، این سهم‌ها را در صف فروش می‌گذارد.

شفیعی ناطق اذعان کرد: در این میان، نباید از نقش بازارگردان‌ها هم غافل بود چراکه سهام شستا می‌تواند الگویی برای یک بازارگردان باشد.

وی خاطرنشان کرد: در هر صورت، احتمالا بازار یک اصلاح ۱۰ تا نهایتا ۲۰ درصدی خواهد داشت و این ایام برای اصلاح (پورتفو ) بسیار مناسب است و توصیه می‌شود که معامله‌گران حد ضرر خود را رعایت کنند و اگر هر لحظه در بازار به این نتیجه رسیدند که سهمشان از نظر تحلیلگران، دیگر روند صعودی را ندارد، بدون شک از آن سهم خارج شوند و حد ضررها را رعایت کنند چراکه ما در این بازار با احتمالات مواجه هستیم و باید سرمایه خود را به بهترین نحو مدیریت کنیم.

 

منبع: بازار

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امروز بورس شاهد چهارمین رکورد خروج نقدینگی بود
باوجود تبلیغات گسترده وشبانه روزی ازاین به بعد روند بورس همینه !!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها