بازدید 11442
۱

ایران در جمع ۲۰ کشور پرکاربر اینترنت جهان

شاید زمانی در ایران استفاده از اینترنت یک کار تفننی، گران‌قیمت و سرگرمی شمرده می‌شد اما براساس تحقیق‌های جدید ایران طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری در میزان کاربران اینترنت داشته است.
کد خبر: ۱۰۲۱۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴ 14 December 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از همشهری، براساس تحقيقي كه دانشگاه كاليفرنيا انجام داده كاربران اينترنت در ايران از سال ۲۰۰۰ تاكنون بيش از ۲۲ هزار درصد افزايش داشته است.

اين رشد چشمگير كاربران اينترنت باعث شده تا ايران در جمع ۲۰ كشوري كه بيشتري كاربران اينترنت را دارند قرار بگيرد. براساس نتايج اين تحقيقات كه بخشي از آن را پروفسور فيروز نادري، از مديران ارشد سابق ناسا منتشر كرده ايران در جدول كشورهاي داراي بيشترين كاربران اينترنت رتبه ۱۶ را دارد. هر چند درباره آمار كاربران اينترنت كشور و تعاريف آن هميشه حرف و حديث زيادي بوده اما در اين تحقيق كاربران اينترنت ايران تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۷ (نهم تيرماه) ۵۶ ميليون و ۷۰۰ هزار نفر تخمين زده شده است. براساس اين آمار تعداد كاربران اينترنت در ايران نسبت به سال۲۰۰۰، ۲۲ هزار و ۵۸۰ درصد رشد داشته است. اين تحقيق نشان مي‌دهد كه در سال ۲۰۱۷، ۷۰درصد ايراني‌ها كاربر اينترنت بوده‌اند.

در ميان كشورهاي خاورميانه ايران بيشترين تعداد كاربر اينترنت را دارد. اين عقيده وجود دارد كه دسترسي به اينترنت روي تلفن‌هاي همراه نقش چشمگيري در افزايش تعداد كاربران اينترنت در ايران به‌ويژه در سال‌هاي اخير داشته است. براساس شاخص‌هاي اعلام‌شده از سوي درگاه پايش جامعه اطلاعاتي ايران، تعداد كاربران اينترنت ايران در سال ۹۵ حدود ۵۳.۲۳ درصد جمعيت كشور برابر با ۴۲ ميليون و ۵۴۴ هزار و ۷۵۳ نفر بوده است. اسفندماه سال۹۴، تعداد كاربران اينترنت كشور برابر با ۴۵.۳ درصد جمعيت كشور معادل ۳۶ ميليون و ۲۰۶ هزار و ۶۰۰ نفر بود؛ بنابراين ۶ ميليون و ۳۳۷ هزار و ۹۵۳ نفر تنها در سال ۹۴ تا ۹۵ به كاربران اينترنت در ايران افزوده شدند.

اين رشد به‌ويژه در ميان دولت‌هاي دهم و يازدهم بسيار چشمگير است. سرانه دسترسي كاربران ايراني به اينترنت در ابتداي دولت يازدهم يك كيلوبيت بر ثانيه بود كه هم‌اكنون اين پارامتر به ۳۵كيلوبيت بر ثانيه رسيده است.اتحاديه بين‌المللي مخابرات كاربر اينترنت را كسي مي‌داند كه در ۳۰روز گذشته حداقل يك‌بار آن‌لاين بوده ‌است.

چالش سرعت

هر چند ميزان كاربر اينترنت ايران طي سال‌هاي اخير با شبكه 3G و 4G رشد چشمگيري داشته است اما هنوز سرعت و هزينه اينترنت براي بسياري از كاربران يك مسئله جدي است. سرعت ميانگين اينترنت جهان در سال جاري ۷.۲ مگابيت‌ بر ثانيه بود كه نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزايش يافته است.

كره‌جنوبي هنوز ركورد بيشترين سرعت ميانگين ميان كشورها را با معدل ۲۸.۶ مگابيت بر ثانيه دارد. سنگاپور هم سريع‌ترين اتصال را با سرعت ۱۸۴.۵ مگابيت بر ثانيه به ثبت رسانده است. اما در آمار مؤسسه «آكاماي تكنولوژي» ايران با ميانگين سرعت ۴.۷ مگابيت بر ثانيه با وجود پيشرفت ۳۳ درصدي نسبت به سال قبل، رتبه صدوهفتم را از ميان ۱۴۹ كشور جهان دارد.

اين مؤسسه آمريكايي، هر 3‌ماه در سال گزارش‌هايي از ميانگين سرعت اينترنت كشورهاي مختلف ارائه مي‌كند. براساس اين گزارش ۶۱ درصد از اتصالات ايران به اينترنت با سرعتي بالاتر از ۴مگابيت بر ثانيه بوده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
بخدا ملت مقاومی هستیم

دنیا ما رو تحریم میکنه، ما دنیا دور میزنیم
داخلی ها اینترنت را رو ما فیلتر میکنن، با فیلترشکن وصل میشیم (یکیش خود من)
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان