بازدید 33476
فوتو نیوز

«چاووش اوغلو» در تماس تلفنی با «ظریف»: رییس جمهور ترکیه نسبت به حساسیت‌های پیرامون شعر قرائت‌شده مطلع نبود/ عضو کمیسیون امنیت ملی: اظهارات اردوغان نگران کننده نبود؛ فقط یک شعر خواند!

در تماس تلفنی امشب مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان طرف ترکیه ای ضمن تاکید بر روابط نزدیک و دوستانه میان ایران و ترکیه و سیاست قطعی حسن همجواری آنکارا، اطمینان داد که رئیس جمهور ترکیه به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و سرزمینی ایران احترام کامل قائل است و نسبت به حساسیت‌های پیرامون شعر قرائت‌شده نیز مطلع نبوده و آن را صرفا در ارتباط لاچین و قره‌باغ می دانسته و به همین دلیل آن را در مراسم باکو خوانده است.
کد خبر: ۱۰۲۰۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۷ 12 December 2020
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۳۴
شرم بر اردوغان
بگذریم از برخی سیاستمدارهای خودمان یک سیاستمدار هیچ حرفی را بدون منظور نمیزند چه برسد به اینکه شعر بخواند.
بله هر کاری میخواهند میکنند و بعد به حاشیه میبرند فقط ترکیه نیست رفتار فرانسه و انگلیس بدتر است ، ..
جناب ذوالنوری عزیز , مگر صدام را ایران سرنگون کرد که حالا اردوغان عبرت بگیرد و از ما عذر خواهی کند؟ حتما می دانید که حکومت بعث عراق توسط شیطان بزرگ مورد حمله نظامی قرار گرفت و ساقط شد.
چاووش اوغلو مردم ایران احمق نیستن !!! گیرم که یک درصد جرفت درست اشتباه کرده چرا تو مراسم رژه اسم تبریز و سبلان برده شد که فیلمش هم موجوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
مگه ما تو رژه هامون اسم بحرین , یمن , فلسطین و... را نمی بریم . فقط موندم چرا اسمی از ایغور های مسلملن تحت ستم و چچن ها نمی بریم
این ابراهیم عزیزی امیدوارم آذری نباشه، چون واقعا مایه شرمساریه که بعنوان یک نماینده، انقد ساده لوح باشه که واقعیت سیاست ترکیه و اردوغان رو نبینه، فقط کافیه نگاه‌کنید که چطور زخمها‌و‌گسلهای باستانی یکی یکی باز میشوندو کشورها را نابود میکنند، ترکان ترکیه سنی هستند و همواره رقیب و دشمن آذریهای شیعه بوده اند، اگربرفرض محال روزی پدرخوانده قفقاز شوند، مطمئن باشید آذریها شهروندان درجه دوی ترکستان خواهند بود، همانطور که امروز در رفتار شهروندان ترکیه با آذریها میتوانند ببینند....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
شما خودتو ناراحت نکن شیرت خشک میشه
اقای ذوالنور! همه باید عبرت بگیرند.
چطور در مورد برادران روس که خاک ایران را گرفتند و پس ندادند غیرتی نمی شوید؟
آقای عزیزی, شما حرف نزنید سنگین ترید
شرایط کرونا رو به بهبوده؟ مثلا چیکار کردین که رو به بهبوده؟ میخواین واکسیناسیون انجام ندین خوب بگید دیگه چرا فیلم بازی میکنی؟
چاووش اوعلو همچین حرفی نزده اتفاقا اعتراض که به فحشهایی ک دادید.
سخت نگیرد اردوغان مهمون علیف بوده خواسته یه چیزی بگه که صاحبخونه خوشش بیاد
سخت نگیرد اردوغان مهمون علیف بوده خواسته یه چیزی بگه که صاحبخونه خوشش بیاد
اردوغان خطایی کرده است و بایستی رسما عذر خواهی کندآن هم از تمام ملت ایران ... این عرف سیاست است
چند ماه دیگه معلوم میشه اردوغان فقط یه شعر خونده یا قصدی در کار بوده
در مورد اردوغان چرا خبرها یک طرفه هست؟
چرا مثلا در کنار اخبار داخلی از احضار سفیر ایران در ترکیه بخاطر (از نظر اونا) توهین به اردوغان گزارش نمی کنین؟
نه اینکه کار اونا یا ایتا رو رو تایید یا رد کنم، اما خبررسانی هر چه کامل تر باشه، تصویر درست تری از وقایع بدست می ده، اگه به کسی بر نخوره!
اردوغان شیطنت کردی خودت اسم آراز ساختمان ارس بردی حالا میگی منظورت قره باغ زیادی ...
اقای اردغان خیلی مدیون ایران وایرانی هستی حواست را جمع کن۰
هر دولت بود سفیر ترکیه را احضار می کرد و با شدیدترین وجه بصورت دیپلماتیک پاسخ می داد اما اینا فقط بلدند توی توییتر یک انتقاد ساده بکنند ترکیه با اردوغان دشمن همه خاورمیانه است هنوز اینو نفهمیدید؟ اروپا یی ها جنایات عثمانی را فراموش نکرده اند و همه اردوغان را به سلاطین عثمانی تشبیه می کنند فقط به خاطر موقعیت استراتژیک از نظر جغرافیایی تحملش می کنند چون نمی خواهند ترکیه پایگاه روسیه شود و روسیه اروپا را محاصره کند وگرنه با پس گردنی به اردوغان به او می فهماندند دنیای امروز دنیای سلاطین عقب مانده خونخوار مثل عثمانی نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
زیاد جوش نزن برای سلامتی خوب نیست
تبلیغ لباس زیر زنانه رااز سایت بردارید. خلاف عفت عمومی است.
درمورد شعرخوانی اردوغان حساسیت زیادی شد وچیزمهمی نبود
سلام‌علیکوم. من به اندازه‌ی سهم خود، چون پنجاه درصد از سوی پدر ترک‌زبان‌ام و شایدباید به همین دلیل باشد، که به داشتن فرهنگ و زبان آذری به گونه‌یی می‌بالم، در مقام یک ایرانی از روی‌داد نامطبوع پیش‌آمده در مراسم باکو به دل رنجیده‌ام. و اگرچه هم‌زمان اراده کرده‌ام، که در این پیوند بدگمان نشوم، اجازه می‌‌خواهم عرض کنم، که مضمون «سخن‌رانی» در برگزاری یک تشریفات رسمی؛ موسوم به پیروزی در منازعه قره‌باغ، موضوعی نیست که فی‌البداهه در لحظه از اندیشه در مراسم بر زبان رانده شود. آن‌هم هنگامی‌که رئیس‌جمهور در جای‌گاه سخن‌ران در آن مراسم ایستاده باشد. مشاور برگزیده‌ که کارآشنا در فلسفه‌ی زبان است، در تیم دولت مسئول ویژه تنظیم نطق است. واژگان، که بار معنایی حقوقی دارند، در درون‌مایه متن موبه‌مو سنجیده و برگزیده می‌شوند و با تدبیر در نطق جای می‌گیرند. سخن‌ران، حتا اگر ملک‌المتکلمین باشد، متن را با آوایی که گوش می‌شنود، چندین‌بار پیش از قرارگرفتن در جای‌گاه قرائت می‌کند و به شرط حساسیت موضوع؛ احتیاطا با مشاورین سیاسی و حقوقی و نظامی و امنیتی، در بازخوانی مشورت می‌کند. می‌خواهم در این‌جا بپرسم، که آیا جناب رئیس‌جمهور ترکیه این موارد را در نظر نگرفته‌ بوده‌اند؟ اگر گرفته‌ بوده‌اند آیا از اهمیت و حساسیت‌آفرینی آن‌ها باخبر نبوده‌اند؟ اگر بوده‌اند آیا به سنجه‌های حقوقی آن‌ها بها نداده‌اند؟ با گمانه‌زنی‌های من شایسته نیست، که در نیمه‌ی آغازین قرن بیست‌ویکم، ما شهروندان بردبار و هوشیوار، شاهد این بی‌احتیاطی‌های حقوقی و شکسته‌شدن پروتکل‌های بین‌المللی، از سوی دولت‌مردان در همسایه‌گی خود باشیم.‌ بیان آشکار و معنی‌دار و دوپهلو و ساب‌جکتیو رود «آراز» و حکایت جداشدن باکو از مام وطن در نطق، از بی‌احتیاطی‌کردن بوده است و از سر بی‌خبری از حساسیت موضوع نبوده است. نخواهید که روشن‌سازی آقای مولود چاوش اوغلو، در توجیه عدم اطلاع جناب رجب طیب اردوغان، از حساسیت‌آفرینی شعر قرائت‌شده پذیرفته شود. وظیفه‌ی ما شهروندان بردبار و هوشیوار، پس از تشویق به مداراکردن، نشان‌دادن ارادت به میهن است و این ارادت به گونه‌یی روشن‌گری است و روشن‌گری یک فریضه است و اعتذار رسمی از سوی جناب رئیس جمهور رجب طیب اردوغان، می‌تواند مرهم دل باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
ترکی بگو همه بفهمند. برای ترجمه متن شما دیکشنری لازم است. سخن باید طوری باشد که با یک دو بیتی همه بفهمند.
چاوش اوغلو اشتباه کرد با اردوغان.
سلام.در مورد اردوغان ،ظاهرا ایشون از حساسیت شعری که خوانده غافل بوده و احتمال نمیداده که واکنشی در این حد داشته باشه وباید حمل بر سهل انگاری شود وهرچند قابل دفاع نیست ولی واکنشهای احساسی ما هم باعث دور شدن بیش از حد ترکیه از ایران و فرصت برای دشمنان مشترک میشود و بهتر بود وقتی رییس جمهور یک مملکت اظهار نظری کرده بود ادب حکم میکرد که رییس جمهور ما با ادبیات دیپلماتیک به او جواب بدهد نه اینکه از روزنامه نویس گرفته تا مردم عادی گاها با ادبیات نامناسب به او جواب بدهند و اردوغان را به سمت اسراییل و آمریکا هل بدهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
عزیز این شعر به اصطلاح حساس سالیان سال است که در مراسمات , عروسیها , عزاداریها و... در دو سوی آراز خوانده میشه. علت عسبانیت برخی جیز دیگری است.
اگر حقوقی مادی و معنوی اقوام ... پرداخت می شد نه کسی شعری می خواند و نه در ایران کسی تب می کرد.
با این که این شعر در مورد آزاد سازی لاچین و قره باغ از اشغال است اما کسانی که این شعر رو بخود گرفتند و تب کردند باید فکر کنند که چرا تب کردند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Qatar |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
برادر اذربايجانيه من
اين نسخه رو براى تركيه و بادكوبه هم بنويس كه چرا حقوق اقليتهاى خودشون رو پرداخت نميكنند
مثل كردها ( تركهايه كوهى ) ارامنه تالشها يونانيها و اعراب تركيه
بله دیدیم قبلا
آقا چاوش جان این ريس جمهور بیسواد تان را متوجه کن که اول اطلاع حاصل کند بعد سخن بگوید آخه اردوغان چه به شعر خواندن متاسفم آقا چاوش که ریس جمهور نااگاهی دارید
یعنی طیب اینقدربی سوادهست عیرممکن اومیخواست یک امتحانی بکندکه بامردوم شجاع ایران روبروشد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر