بازدید 37277

پایان تامل برانگیز ببر آلمانی در باغ وحش؛ بزا یا بمیر!

کافی است سری به موتور‌های جست و جوی اینترنتی مانند گوگل بزنید و دنبال باغ وحش‌های کشورمان بگردید تا دریابید چه فضاحتی با پیشوند «باغ» در جریان است و چه رنج و محنتی از چشم بسیاری مان دور مانده تا به واسطه اش جیب برخی پر پول شود؛ اما مگر باغ وحش چقدر درآمد دارد؟ این سوالی است که باید از مدیران باغ وحش ارم پرسید.
کد خبر: ۱۰۱۹۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶ 06 December 2020
تابناک اجتماعیدر روز‌هایی که کرونا دمار از روزگار بسیاری مان درآورده، قصه مرگ یک حیوان در باغ وحش چه اهمیتی دارد؟ هیچ اهمیتی؛ مگر اینکه قصه‌ای تکراری باشد!

به گزارش «تابناک»؛ به فاصله چند سال از پایان یافتن دعوای دوستداران حیات وحش با سازمان محیط زیست و لغو مجوز فعالیت سیرک‌های حیوانات در کشورمان، هنوز بساط کاسبی با نمایش حیوانات در ایران پابرجاست. بساط فعالیت باغ وحش‌ها که وخامت حال برخی شان زبانزد کل کشور است.

کافی است سری به موتور‌های جست و جوی اینترنتی مانند گوگل بزنید و دنبال باغ وحش‌های کشورمان بگردید تا دریابید که چه فضاحتی با پیشوند «باغ» در جریان است و چه رنج و محنتی از چشم بسیاری مان دور مانده تا به واسطه اش جیب برخی پر پول شود؛ اما مگر باغ وحش چقدر درآمد دارد؟

این سوالی است که احتمالا یکی از گزینه‌های خوب برای پاسخ دادن به آن، مدیران باغ وحش ارم هستند؛ مدیرانی که هرکاری می‌کنند، توسعه باغ وحش شان متوقف نمی‌شود و طرح‌های زیباسازی اش ادامه دار است؛ طرح‌هایی که در سال ۹۴ و بر اساس یکی از آنها، میهمانی آلمانی پا به این باغ وحش گذاشت به نام ببر سفید!

البته استفاده از پسوند تابعیت برای حیوانات کار چندان درستی به نظر نمی‌رسد، مگر آنکه پای امثال این ببر سفید در میان باشد. ببری که در حقیقت رنگ سفیدش ناشی از نوعی نقص ژنتیکی (اگر «نقص»، تعبیر درستی باشد و باز اگر این رویداد را «بیماری» ننامیم) است که در فارسی به زالی مشهور است.
 
پایان تامل برانگیز ببر آلمانی در باغ وحش؛ بزا یا بمیر!

حالا که این نکته را درباره ببر چهارساله‌ای که در اردیبهشت ماه ۵ سال قبل به کشورمان منتقل شد مرور کردیم، زمانش رسیده به این تکثیر پرسود این حیوان بپردازیم که ظاهرا در آلمان راهش را یافته اند. تکثیر حیوانی که با هم نوعانش متفاوت است و این تفاوت موجب می‌شود که مشتری‌های بیشتری داشته و پرسودتر باشد!

البته تکثیر بسیاری از حیوانات در اسارت کار ساده‌ای نیست و این نکته درباره ببر نیز صادق است، اما وقتی در باغ وحش ارم دو ببر ماده و یک ببر نر در دسترس باشد، شاید به امتحان کردنش بیارزد. این داستانی است که احتمالا مقدمه مرگ ببر سفید شد؛ با این تذکر که مسئولان باغ وحش چند روز بعد از وقوع ماجرا، علت مرگ این ببر را حمله ببر نر به دیوار‌های محوطه نگهداری، درهم شکستن این دیوار‌ها و یورش و نزاع مرگبار با ببر سفید عنوان کرده اند!

البته این سناریو ایرادات جدی و اساسی دارد که از جمله آن‌ها چگونگی از بین بردن دیوار دو جداره توسط ببر نر، آن هم پس از این همه سال و به یکباره است و یا چرایی بی تفاوتی این ببر نر به دیگر ببر ماده‌ای که همراه ببر سفید نگهداری می‌شد. ایراداتی که موجب شده برخی بر این باور باشند که آنچه در ارم رخ داده، تلاش مسئولان این باغ وحش برای جفت گیری این دو ببر بوده است.

داستانی تکراری در این باغ وحش که به مانند داستان‌های دیگر، با لاپوشانی و کتمان واقعیت همراه شده تا این سوال به وجود آید که اساسا فایده این اسارتگاه‌ها چیست و چگونه است که همه امور در آن‌ها بی هیچ نظارتی پی گرفته می‌شود؟ آیا به راستی مسئولان این اسارتگاه باورشان شده که مالک یک «باغ» هستند و باید مثل دیگر باغ داران از گونه هایشان میوه بچینند؟!

آیا زمان آن نرسیده که بساط این نوع کسب درآمد از نمایش حیوانات هم برچیده شود و تا پایان عمر حیواناتی که در قفس‌های تنگ در گوشه و کنار کشورمان نگهداری می‌شوند، سازمان محیط زیست محوطه‌ای به نگهداری این حیوانات اختصاص دهد و نسخه‌ای شبیه پارک سافاری رایگان دایر نماید؟ نسخه‌ای که در آن هیچ کسی نتواند برای ازدیاد نسل حیوان‌ها تلاش کند و بکوشد به این وسیله شغلش را تداوم ببخشد، حتی زمانی که کرونا بساط بازدیدکننده را برچیده!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۱
یاد تلاش مسئولان افتادم که دنبال افزایش زاد و ولد هستند.
آخه به چه قیمتی ؟؟؟
پاسخ ها
یک جوان
| United States of America |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
نکشیمون با این قیمتا ، افرایش جمعیت با تغییر واحد های درسی و از جیب ملت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
احسنت
آدمها در ایران دارند از گرسنگی و بی دارویی و بی خانمانی ( میرن توی قبر میخوابند) و زجر میکشند آنوقت شما انتظار داری ببر و شیر و پلنگ زنده بمونه با این گرانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
تابناک با کمبود سوژه مواجه شده است و لذا به مسائل گربه ها و
ببر ها و بقبه جانوران پرداخته است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
هر چیز به جای خودش . مشکلات مردم و انسان ها که دلیل نمی شود از سایر مسائل (از جمله محیط زیست )غفلت کنیم
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
هر چیز به جای خودش ارزش های انسانی اگر در همین حیوانات مورد توجه قرار نگیرند کمکم نگاه مدیران کلان به ما انسان ها هم در حد تولید مثل و نیروی کار میشود و آسایش و رفاه ما در مدت محدود عمری که داریم فراموش میشود
ما که نه علمش رو داریم نه بودجه نه مدیر دلسوز نه یک باغ وحش مدرن ( خوب به جای این بنده خدا یک بنر چاپ میکردین یا مجسمه اش رو میساختین ) رفتیم کلی پول دادیم آوردیم که بگیم که چی ؟؟؟ ما هم ببر سفید داریم ؟ بدبخت از گشنگی و گوشت فاسد خورده یا رو آورده بوده به گیاه خواری با این وضع گرانی مملکت
خجالت آوره. حیوانات هم اینجا گیر افتادن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
جالبه وقتی با اکثر اسارت کنندگان حیوانات چه در آپارتمان چه باغ وحش صحبت می کنید همه مدعی هستند عاشق حیواناتند.ولی در عمل اسارت نصیب حیوان می شود
درسته که قیمت سکه رفته بالا ، ولی کلا خانوما باس حواسشون جمع باشه
از شتر پرسیدند که پشتت کج است گفت کجای بدنم صاف است حالا
کدام مسئله کشورمان درست است تا کمی خوشحال به آینده باشیم
من دشمن نیستم حرف با میئولان بی وجدان است و بس
دو سال پیش سری به این به اصطلاح باغ وحش ارم زدم. این باغ وحشهای عقب افتاده در ایران باید جمع آوری شوند. واقعا فقط اسارت گاههای وحشتناکی برای حیوانات بیچاره هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
من هم موافقم -
فعلا بسته باشه بهتره - حیوون های موجود رو هم به باغ وحش خای کشورهای دیگه بدین
یه محوطه طبیعی درست کنید و اینارو ول کنید ، به درک که انسان از دیدن حیوان در قفس لذت نبرد ،
باغ وحش لازم نداریم
باغ وحش را تعطیل کنید
دیگه شک ندارم کسی نمیتونه مشکل فاضلاب شهرک بعثت منازل پتروشیمی ماهشهر سربندر اهواز و ... و کلا خوزستان رو حل کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
چند سال پیش یکی از نمایندگان مردم!!! فرمودند سوریه از اهواز مهم تر است!
ناشناس
| Switzerland |
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
مگه تا حالا شک داشتی.نمیتونن درست کنن
با سلام بنده در مجتمعی قدیمی 50 ساله ساز زندگی میکنم که مدتها سوسکهای بزرگ و درشت حمام آنرا به تسخیر خود در آورده بودند و هرچه همسرم میگفت بابا مردیم از ترس سوسکهای درشت حمام بنده اهمیتی نمیدادم تا روزی در تابستان بروی پشت بام رفتم و از صحنه ای که دیدم خونم به جوش آمد که سوسکهای بزرگ دارند با همدیگر جفت گیری میکنند و از همان روز خودم بشدت با انواع سم کامن و قهرمان به جنگ آنها رفتم بنحویکه الان در این مجتمع حتی یکعدد سوسک زنده در مشاعات دیده نشده و هرچه هست سوسک مرده است و هر چند وقت یکبار نیز اینکار را تکرار میکنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
جان؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
سوسکها هم دیگه حریم خصوصی ندارن
فکر کن ادم ها رو هم به خاطر ازدیاد جمعیت بندازن به جان هم :)))
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
من ک راضیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
دادا اینم میشد!صبری کنا!
فعلا باغ وحش ها بسته باشه بهتره - حیوون های موجود رو هم به باغ وحش های کشورهای دیگه بدین
حیوانات باغ وحش اینجوری هم نمیرند از گرسنگی ویا افسردگی میمیرند واما کسانی که سعی در ازدیاد نسل این حیوان داشتند چه تخصصی دارند
سرچ کنید LION SAFARI ببینید با حیوانات با چه احترامی رفتار می شود.
حیوانات در باغ وحش ارم زندانی هستند . جایشان خیلی کوچک و دارند شکنجه میشوند و این درست نیست .

مساحت قلمرو پلنگ‌های نر بین ۳۰ تا ۷۸ کیلومتر مربع و قلمرو پلنگهای ماده، حدود ۱۵ کیلومتر مربع باید باشد نه 100 متر .
مساله اینه که پلنگ سفید چون نقص ژنتیکی داره پلنگ دیگه ای باهاش جفت گیری نمی کنه. و حتی ممکنه اون رو بکشه.
حالا اینا این رو نمیدونستن یا خواستن ریسک کنن ؟
اگه بخوان نسلکشی کنن باید با تجهیزاتش تلقیح مصنوعی کنن.
اسیر کردن حیوانات اونهم در شرایط نامناسب کار بسیار غیراخلاقیه.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار