بازدید 26141

تصاویر: گنجینه‌های ایران کهن؛ شگفتی کویر

کد خبر: ۱۰۱۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۳ 01 June 2010
ایران زیبا سراسر شگفتی است ؛ به راستی که در این سرزمین شگرف، در همه عصرها و هزاره‌ها عجایبی یافت می‌شود که تا کنون در هیچ کجای گیتی یافت نشده ...!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، یكی از جاذبه‌های گردشگری ایران زمین، چشمه آبگرم مرتضی علی در شهرستان طبس است كه در روستای «خرو» واقع شده كه از جمله مناطق نمونه گردشگری استان یزد محسوب می‌شود و سالانه ششصد هزار گردشگر از آن بازدید می‌كنند.

پس از گذار از شهر طبس برای رسیدن به این چشمه منحصر به فرد، حدود پنج كیلومتر مسیر را باید به صورت پیاده طی كرد كه عمدتا این پیاده روی در داخل آب است.

این چشمه از طریق نهر آبی به شهر طبس منتقل می‌شود.

در طول مسیر چشمه آب گرم مرتضی علی، دیواره‌های بلند دره مانندی در دو طرف خود نمایی می‌كند و بر روی این دیواره‌ها حفره‌هایی است كه گویی با نظم خاصی بنا شده‌اند، پس از حدود اندكی پیاده روی منطقه‌ ای نمایان می‌شود كه چشمه‌های متعدد آب به ویژه چند چشمه آب گرم و سرد قرار دارد و بزرگترین آنها از درون حفره‌ای نشات می‌گیرد كه به حمام مرتضی علی معروف شده‌ است.



اغلب آنانی كه برای تفریح به این منطقه می‌آیند، معمولا از این حفره آب برای آب تنی استفاده می‌كنند . همچنین بالاتر از این چشمه، دره محصور و تنگی قرار دارد كه از لحاظ بسیار جذاب و دیدنی است.

 گفتنی است در ادامه مسیر حمام مرتضی علی به سد شاه عباسی می‌رسیم كه از آثار تاریخی دوران صفویه محسوب می‌شود.

وجود این چشمه جوشان با دو نوع آب سرد و گرم كنار هم در دل كویر، بسیار منحصر به فرد است و ناخودآگاه آدمی را به تفكر در خصوص قدرت بیكران پرودگار وا می‌دارد.





 با توجه به ورود آب گرم چشمه از دیواره سمت راست به داخل رودخانه و اختلاف دمای بعضا ده درجه‌ای و غلظت این آب گرم با آب سرد جاری در كف رودخانه باعث می‌شود این دو آب تا مسافت حدود سیصد متری بستر رودخانه با هم مخلوط نشود به طوری كه در یك طرف رودخانه آب سرد و در طرف دیگر آب گرم جریان داشته باشد كه پدیده‌ای نادر محسوب می‌شود.



این چشمه در 30 كیلومتری شهرستان طبس واقع شده است









سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۰
واقعا که خدا بزرگ است و ایران زیبا
jaie basi taasof barai sazmane gardeshgari v ya har sazmane marboteie digar ; ke hich tablighe resaneie anjam nemidahand v sahraie dobai ro tamae jahan mishnasand .
salha del talabe jame jam az ma mikard ...
jaie basi taasof barai sazmane gardeshgari v ya har sazmane marboteie digar ; ke hich tablighe resaneie anjam nemidahand v sahraie dobai ro tamae jahan mishnasand .
salha del talabe jame jam az ma mikard ...
عكسا دست كاري نشدن؟ آخه خيلي محيط تميزيه؟؟؟؟
magnificent
سبحان الله
متاسفانه بازدید کنندگانی که از این محل دیدن می کنند بدون رعایت مسائل زیست محیطی اقدام به ریختن زباله هایشان کرده و این محیط بکر روز به روز آلوده تر می کنند.
در صورت امکان قسمتی از سایت را برای معرفی مناطق گردشگری اختصاص دهید
بسیار بسیار زیبا
خطاب به سایر دوستان

اون عکسا دست کاری نشدن.
باور کردنی نیست!!؟

منطقه ای که میبینید نسبتا همون قدر تمیزه
که تو عکس هستش

بین مردم محلی اونجا این حموم به حموم مرتضی علی معروفه و حدودا 100 متر پایینترش حمومی بود که به اسم حموم فاطمه زهرا معروف بوده و میگفتن یه زمانی زنی داشته اونجا حموم میکرده که چشم نا محرمی بهش میفته و اون حموم خراب میشه

تصویر عکس سوم و پنجم محلی رو نشون میده که آب از دل کوه بیرون میاد. اون آب گرمه و ابی که دو سه متر بالاتر در میاد سرد بصورتی که اگه در امتداد رود به ایستید یه پاتون تو آب سرد قرارا میگیره و یه پاتون تو آب گرم.

پیشنهاد میکنم راجع به تخت عروس, در روستایی به نام ازمیغان و در مورد دو روستای دیگر که به نام سرند و مودر شناخته میشود هم مطلب تهیه نمایید.

جالبی مطلب که ناباورانه به نظر میرسد, عمل اوردن برنج در این دو منطقه در وسط کویر هستش
نکته بسیار جالب اینکه دو چشمه آب گرم و سرد در فاصله کمتر از دو متر از هم قرار دارند.
واقعا زیبا بود .لطفا این مناطق رابیشتر معرفی کنید...
سلام
من یک طبسی هستم.البته الان جای دیگه ای زندگی میکنم.اما هر سال که میرم طبس حتما حمام مرتضی علی میرم.واقعا عالیه
از همه ایرانیها دعوت میکنم حتما بیان
امیدوارم میزبان خوبی برای شما باشیم
یاعلی، سجادی
ای کاش مردم کمی نظافت و حفظ محیط زیست را رعایت می کردند دو سال دیگه همین محیط شده مثل زباله دان!!! واقعا چرا ما ایرانیها چیزهای خوب را از اروپاییها یاد نمیگیریم؟!
عالی بود واقعا خدا بزرگترین نقاشه
عالی. بسیار خوش سلیقه هستیدواحسنت و قبل از آن تبارک الله احسن الخالقین
من چند سال شمال کشور زندگی کردم و چند سال هم تو گرمای جنوب، واقعاً طبیعت ایران زیباست لطفاً جاذبه های طبیعی بیشتری را معرفی کنید
با سلام
اي كاش اين منطقه ديدني و زيبا رو معرفي نمي كرديد تا حداقل تميز و بدور از آلودگي مي ماند متاسفانه ما ايراني ها بهيچ عنوان به طبيعت اهميتي نمي دهيم اي كاش ميشد دو يا سه ماه ديگر يك گزارش تصويري از اين منطقه ميگرفتيد اونوقت شما در هر طرف زباله مي ديديد تا اين تصاوير زيبا
با سلام واحترام ضمن تشکر از زحماتی که می کشید اگر امکان دارد اماکن زیبا و قشنگ و دیدنی سراسر کشور را به تصویر بکشید و اطلاع رسانی شود تا علاقه مندان استفاده ببرند.
خیلی زیباست و احتمالا تا شجاع چند صد کیلومتری اونجا هیچ مجموعه رفاهی و اقامتی به درد بخوری پیدا نمی شه که این جور بکر و تمیز مونده
در جواب دوستی که فرمودند:"عكسا دست كاري نشدن؟ آخه خيلي محيط تميزيه؟؟؟؟" باید گفت چون انسانه کمتر میرن اونجا تمیزه!
حروف فارسي خودمان چه اشكالي داره كه بعضي از حروف انگليسي براي پيغامشان استفاده ميكنن
با تشکر
لطفاً در مورد سد کریت طبس هم عکس و مطلب بگذارید. (قدیمی‌ترین و بلندترین سد قوسی جهان برای حدود 600 سال)
سلام .
بسیار زیباست کاکشکی ما هم میتونیستیم بریم بیبیمیم
با سلام
پیشنهاد می کنم به دره شمخال شهرستان قوچان بیایید تا زیبایی های بسیار بیشتری از این مناظر ببینید و می شود گفت قابل قیاس نیست ...
بیاییم ایرانگردی را بخشی/جزئی از برنامه های زندگی خود قرار دهیم

ایران بهشت تمام تاریخ /مخزن گنج های عالم /و پایان غم های دنیاست
در مورد روستای زیبای ازمیغان طبس هم گزارش تهیه کنید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان