كارشناس بازار سرمايه در گفت‌وگو با بورس تابناك مطرح كرد

نشانه‌های برگشت بازار آشکار شده / توصیه به سهامداران؛ جریان نقدینگی را دنبال کنید

کارشناس بازار سرمایه به سهامداران توصیه کرد علی رغم آشکار شدن برخی نشانه‌های برگشت بازار همچون افزایش ارزش معاملات روزانه، جریان نقدینگی را با دقت رصد کنند.
کد خبر: ۱۰۱۷۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳ 27 November 2020

نشانه‌های برگشت بازار آشکار شده / توصیه به سهامداران؛ جریان نقدینگی را دنبال کنید

کارشناس بازار سرمایه به سهامداران توصیه کرد، به رغم آشکار شدن برخی نشانه‌های برگشت بازار همچون افزایش ارزش معاملات روزانه، جریان نقدینگی را با دقت رصد کنند.

عرفان هودی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک اظهار کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت بازار سرمایه در حالت خنثی و در بدبینانه‌ترین حالت در روند نزولی قرار داشت. یکی از نشانه‌های برگشت بازار، ارزش معاملات روزانه بوده که طی هفته گذشته، ارزش معاملات روزانه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده و در دو روز آخر معاملاتی، این رقم به ۲۸ هزار میلیارد تومان نیز افزایش داشته و پول حقیقی قابل توجهی نیز از بازار خارج نشده است.

وی ادامه داد: همچنین طی ده روز گذشته، عمده روز‌ها بازار و شاخص کل سبز پوش و مثبت بوده، همه این‌ها نشان می‌دهد تغییر روند بازار در حال شکل گرفتن است و بازار با خروج از روند خنثی یا نزولی در حال ورود به فاز صعودی است، لیکن سهامداران باید این موضوع بدانند که تیر و خرداد ماه طلایی سال جاری در تاریخ معاملات بازار سرمایه ثبت شده، لیکن به این زودی دوباره تکرار نمی‌شود. این به این معناست که با تغییر روند بازار نیز مثلاً از حدود ۵۰۰ تا۶۰۰ شرکت حاضر در بازار سرمایه تعدادی مثبت و سبزپوش و برخی نیز منفی و متعادل معامله خواهند شد.

هودی افزود: روند کلی معاملات صعودی است، ولی سهامداران باید با دقت بیشتری داد و ستد کرده و جریان نقدینگی را نیز دنبال کنند و بدانند نقدینگی در کدام صنایع جریان و گردش دارد؛ مثلا طی هفته گذشته، نماد‌های صنایع گروه پالایشی، خودرویی و بانک بیشترین گردش نقدینگی را داشتند و دو روز پایانی هفته یعنی سه شنبه و چهارشنبه، بیشتر نماد‌های بانکی مثبت بودند، در مقابل نماد‌های پالایشی که طی روز‌های اخیر اکثراً سبزپوش بودند، آخر هفته منفی بودند و این مساله نکته‌ای است که سهامداران باید مورد توجه قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: رصد جریان نقدینگی در بازار کنونی بااهمیت است. با افزایش ارزش معاملات، باید به جریان نقدینگی توجه کرد. در تیر و مرداد ماه اکثر شرکت‌ها صف خرید بودند و سهامداران حتی اگر نماد‌هایی زیان‌ده ـ که p/e مناسبی نیز نداشتند ـ خریداری می‌کردند، به دلیل فضای هیجانی و کاذبی که بر بازار حکمفرما بود، سود می‌کردند.

مدیر عملیات کارگزاری بورس بیمه ایران تصریح کرد: روند معاملاتی روز‌های اخیر نیز همچنان موید این مطلب است که سهامداران همچنان به سودآوری شرکت‌ها بی توجه هستند؛ مثلاً وقتی نقدینگی به گروه‌های بانکی وارد می‌شود، برخی از نماد‌های بانکی که در بازار پایه زرد و نارنجی فرابورس با کمترین شفافیت اطلاعاتی درج شده اند، نیز صف خرید می‌شوند، چون همچنان فضای هیجانی بر کلیت بازار سرمایه حکمفرماست. از طرفی باید به این موضوع توجه کرد که جریان نقدینگی تمایل به گروه‌های بزرگ دارد، همچون فلزات اساسی که اصلاح‌های خوبی داشتند و هفته آینده را باید هفته فلزات اساسی دانست.

هودی در پایان اظهار کرد: به محض اینکه خبر خوبی در صنعت فولاد داشته باشیم، این نماد‌ها می‌توانند کل هفته را سبز پوش باشند؛ کما اینکه چهارشنبه شاهد شکل گیری صف خرید در نماد‌های فولاد، ذوب و فملی بودیم. صنعت پتروشیمی و پالایشی، سهام خودرویی و بعضی نماد‌های سیمانی بسته به فضای صعودی بازار می‌توانند کام سهامداران را بعد از تلخی زیان‌های سنگین چند ماه اخیر شیرین کنند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳
این بورس دیگه بورس بشو نیست
دوران سودهای باداورده روزانه ۵ درصد بسر امده ودیگرتکرارنخواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
افزایش قیمت فولاد باعث زمین گیر شدن و از بین رفتن تولید داخل شده باید نرخ فولاد حتما کاهش پیدا کند و به قیمت منطقی خود برگردد
ناشناس
| Turkey |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
ما به 2 درصد هم راضی هستیم شما جوش نزن
بورس در خوشبینانه ترین حالت فقط درجاخواهدزد
اگرپشت گوشتان رادیدید
روزهای طلایی سودهای الکی ۴-۵ درصدی راهم خواهیددید
بورس تمام شد
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
ما به روزی 2 درصد هم راضی هستیم شما جوش نزن
بورس بای بای
بورس فردا سقوط خواهد کرد این خط اینم نشان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
چون شاخصش کاملا مصنوعیه و دستساز درست اونموقعی که بخاطر حوادث و وقایع باید با کله سقوط کنه عین موشک میبرنش تو کرات !!!!!
سهامداران عزیز
دریکی دوماه اینده شاهد اتفاقات مهمی خواهیم بود
تادیرنشده سرمایه تان راازبورس خارج کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
چشم چشم
میایم دلار میخریم شما خوشحال بشی
آمو‌ روی چه حسابی باید سهام‌ خودرو سازان رشد کرده ؟ کل زندیگیشان بدیهی است .
فردابورس مثل ابشارنیاگارامیریزه پایین (:
افت شدید صنایع فولادی و پتروشیمی و رکود تورمی شاخص رو به ۸۰۰هزار میرسونه
بورس فردا تحت الشاع ترورامروز سقوط میکنه
کامنتهارامنتشرکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
خیلی باحالی به خدا
بیست تا کامنت ضد بورسی یه تنه گذاشتی و بعد درخواست تایید کامنت هارو هم میدی
چقدر تابلویی تو دلال جان
یه دلال نوجوون که تازه وارد بازار دلالی شده و خیلی هوله

دوستان بشناسید کسایی رو که علیه بورس نظر میدن.
بزودی شاخص کل به هفتصد هزار تریلیارد تریلیارد تریلیارد تریلیارد تریلیارد تریلیارد تریلیارد تریلیارد تریلیارد تریلیارد تریلیارد تریلیارد تریلیارد تریلیارد تریلیارد تریلیارد تریلیارد تریلیارد تریلیارد تریلیارد واحد میرسه یعنی انتهای کیهان و گیتی
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
ناظر بیشعور دیگه مطمئن شدم خودت داری این چرندیات رو پشت سرهم منتشر میکنی خدا لعنتت کنه که به ضرر مردم راضیی انشاالله خیر و برکت از سفره خودت و خانوادت بره مردم آزار لعنتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
گل گفتی آقا مهدی
بورس ایران رو همین جوری بالا بردند حالا دارند پولهای
،مردم رو جمع می کنند
توصیه من به سهامدارا . به محض اینکه توانستند سهمتان را بفروشید اینکار را بکنید و پولتان را خارج کنید . با سرمایه اندک میتوانید تولید کننده ی چیز های کوچک باشید حداقل اینطوری سود و زیان بستگی به خودتان دارد
با مهدی موافقم.
کامنتارو بخونید
شرط میبندم همه کامنت های ضد بورس مال یک نفره
تابناک از روی سوابق کوکی و آی پی میتونه اینو بفهمه
یه دلال که بیکار شده
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی