آغاز تحولات اساسی در ساختار بازار سرمایه

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با تصویب کمیسیون اقتصادی تحولات اساسی در ساختار و جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد کشور آغاز می‌شود.
کد خبر: ۱۰۱۷۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷ 24 November 2020

به گزارش بورس تابناک، محمدرضا پورابراهیمی صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران در تشریح نشست کمیسیون اقتصادی با حضور رئیس سازمان بورس و اعضای هیئت مدیره بیان کرد: در این نشست محورهای مهم طرح اصلاح قانون اوراق بهادار که در دستور کار قرار داشت مورد بررسی قرار گرفت و یکی از محورهای مهم آن اصلاح ساختار بازار سرمایه بویژه ارتقا جایگاه سازمان بورس در تصمیم گیری های اقتصادی کشور بود.

وی با بیان اینکه در این نشست مباحثی با و محورهای مختلف مطرح شد، تصریح کرد: به دلیل نقش، اهمیت و جایگاه سازمان بورس در عرصه اقتصادی کشور و با توجه به حجم گسترده فعالیت‌ها و اثرگذاری در نظام اقتصادی کشور یکی از بندهایی که در کمیسیون اقتصادی مصوب شد این بود که جایگاه بازار سرمایه از طرق تقویت اصلاح ساختاری سازمان بورس ارتقا یابد.

پورابراهیمی اعلام کرد: نحوه انتخاب رئیس سازمان بورس بر اساس مصوبه و قانون جدید با حکم رئیس جمهوری به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور و با پیشنهاد وزیر اقتصاد و تصمیم هیئت وزیران انجام خواهد شد و این سازمان به عنوان یک عضو فعال در هیأت وزیران نقش ایفا خواهد کرد.

وی گفت: نقش محوری آن (سازمان بورس) در تصمیمات اقتصادی هیئت وزیران خواهد بود که بتواند نقش اصلی و محوری خود را تصمیمات کلان اقتصادی کشور با حضور در هیأت وزیران ایفا کند و ساختار آن شبیه به ساختار بازار پول خواهد شد که محوریت آن بر عهده بازار مرکزی است لذا بازار سرمایه با محوریت سازمان بورس نیز نقش متناظر بانک مرکزی در هیأت دولت ایفا خواهد کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس بخشی از مصوبات امروز کمیسیون، قرار است هیأت مدیره سازمان بورس به صورت غیرموظف و با شرایط ویژه انتخاب شود که حداقل ۱۰ سال سابقه تخصصی و اجرایی در حوزه بازار سرمایه داشته باشند تا با حضور افراد غیر موظف مرتبط امکان اداره هر چه بهتر بازار سرمایه فراهم شود.

وی گفت: موضوع ایجاد مرکز پژوهش‌ها و مطالعات تخصصی بازار سرمایه از دیگر محورهای مهمی بود که در این نشست به آن پرداخته شد که در ساختار جدید بازار سرمایه ایفای نقش خواهد کرد.

پورابراهیمی افزود: موضوع تشکیل ساختار نظارتی جدید در بازار سرمایه نیز یکی از ظرفیت‌های جدید است و در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه مقرر شد ویرایش نهایی در زمینه مصوبات کمیسیون طی چند روز آینده با حمایت مرکز پژوهش‌ها کمیته تخصصی و ناظرین مجلس در شورای عالی بورس و همچنین سازمان بورس عملیاتی شود گزارش نهایی آن ظرف چند روز آینده عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: بندهای گزارش اصلاح ساختار در نشست‌های بعدی جمع بندی و نهایی می‌شود و محورهای دیگر صندوق تثبیت بازار و موضوعات مربوط به وظایف بازار گردانان و اقدامات لازم در زمینه تکالیف شرکت‌ها برای حمایت از بازر از محورهای مهم دیگر این نشست بود.

 

منبع: مهر
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی