بازدید 23545
دوباره زمزمه‌های آزادسازی واردات خودرو شنیده می‌شود و به تازگی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس طی مصاحبه‌ای اعلام کرده است که در طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو، واردات خودرو تحت شرایطی دیده شده است. آزادسازی واردات خودرو می‌تواند مزایا و معایبی به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۱۰۱۵۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷ 17 November 2020

خودرو

در مرداد ماه سال ۱۳۹۷ بود که رسما صنعت خودروسازی ایران تحریم شد. با تحریم صنعت خودروسازی ایران، شرکت‌های خودروسازی خارجی بازار ایران را ترک کردند. همچنین واردات خودرو به همراه واردات بسیاری از کالا‌های دیگر، به دلیل تحریم‌های گسترده و دلاری ایران و به منظور حفظ تعادل در عرضه و تقاضای بازار ارز، ممنوع اعلام شد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ تمام این شرایط موجب شد تا عرضه خودرو در بازار رو به کاهش بگذارد و در نتیجه تعادل در بازار خودرو به لحاظ عرضه و تقاضا به نفع تقاضا برهم بخورد و قیمت ها افزایشی شود.

پس از گذشت دو سال و شش ماه از ممنوعیت واردات خودرو، حالا به منظور به تعادل کشاندن بازار خودرو، مجلسی ها پیشنهادهایی برای واردات خودرو داده اند.

روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس طی گفتگویی در ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۹ با اشاره به تصویب کلیات طرح ساماندهی تولید و عرضه خودرو، گفت: در طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو، واردات خودرو تحت شرایطی دیده شده است؛ می توان از محل صادرات خودرو و قطعات آن یا صادرات نفت خام یا ارز بدون منشا خودرو وارد کرد که شرایط فنی و کیفی خودرو را وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می کند.

همچنین در خبرها آمده بود که انجمن واردکنندگان خودرو نیز پیشنهادات نهگانه ای را برای آزاد شدن واردات خودرو ارائه کرده اند. این پیشنهادها را می توانید از اینجا بخوانید.

به هر حال آزادسازی واردات خودرو می تواند مزایا و معایبی به همراه داشته باشد و محتاج مجموعه تصمیمات غیرقابل تغییر است.

مزایای آزادسازی واردات خودرو

شاید اولین مزیت آزادسازی واردات خودرو، افزایش عرضه خودرو در بازار ایران باشد و باید گفت، این مساله می تواند روی قیمت های خودرو تاثیرگذار باشد؛ برای نمونه، مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو طی مصاحبه ای اعلام کرد، چنانچه با نرخ ارز فعلی واردات خودرو خارجی آزاد شود، قیمت خودرو‌های سه میلیارد تومانی، به کمتر از یک میلیارد تومان می‌رسد.

دومین مزیت آزادسازی واردات خودرو، شکستن انحصار و رقابتی تر شدن عرضه خودروست. این مساله می تواند به تولید خودروهای باکیفیت تر توسط خودروسازان داخلی کمک کند.

سومین مزیت این است که بسیاری از افرادی که در کار واردات خودرو مشغول بودند و در این مدت ممنوعیت واردات خودرو بیکار شدند، می توانند دوباره به کار خود بازگردند. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان در این باره گفت: با رفع ممنوعیت واردات خودرو حدود چهارده هزار نیروی انسانی ـ که به سبب اجرای طرح واردات خودرو از سوی نمایندگی‌ها تعدیل شدند ـ دوباره به چرخه فعالیت خود باز خواهند گشت.

چهارمین مزیت این که با توجه به کیفیت بالای خودروهای خارجی و کم مصرف بودن آن ها، در مصرف سوخت اندکی صرفه جویی خواهد شد. همچنین با توجه به اینکه این خودروها آلایندگی کمتری دارند، می توانند به بهبود وضعیت هوا کمک کنند؛ هر چند این بهبود اندک باشد.

پنجمین مزیت این است که با آزادشدن واردات خودرو، یک منبع درآمد جدیدی برای دولت از محل مالیات ستانی از واردات خودرو شکل خواهد گرفت.

معایب آزادسازی واردات خودرو

شاید مهمترین عیب آزادسازی واردات خودرو این باشد که یک تقاضای مازادی بر بازار ارز خواهد آمد که این مساله می‌تواند موجب جهش دوباره قیمت ارز شود؛ هر چند در طرح‌های مذکور راهکار‌هایی برای این مساله ارائه شده است و برخی کارشناسان موافق آزادسازی واردات خودرو، این موضوع را رد می‌کنند؛ برای نمونه در همین طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو مجلس چند راهکار برای تامین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو ارائه شده است و یا مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان اعلام کرده است که حتی بدون انتقال یک دلار، واردکنندگان رسمی امکان واردات خودرو‌های خارجی را دارند.

دومین عیب این است که شاید به تولید داخلی ضرباتی وارد شود. در شرایطی که دو سال است خودروسازان داخلی تحریم هستند، این آزادسازی واردات خودرو، آن‌ها را در موقعیت نابرابر رقابت قرار می‌دهد. این مساله می‌تواند به زیان انباشته خودروسازان بیفزاید و شرایط ورشکستگی آن‌ها را مهیاتر از گذشته کند.

در پایان اشاره به این نکته ضروری به نظر می‌رسد که اگر تصمیم به آزادسازی واردات خودرو گرفته شد، باید این تصمیم به گونه‌ای باشد که اولاً شخصی نتواند به تنهایی تصمیم به ممنوعیت دوباره آن بگیرد. یادمان نرفته است که لغو یکباره واردات خودرو به دستور نعمت زاده، وزیر وقت صمت چه هزینه‌هایی را به مردم وارد و چه پرونده‌هایی را روانه دادگاه‌ها کرد که هنوز هم متقاضیان خودرو‌های خارجی درگیر این پرونده‌ها هستند.

ثانیاً باید نظارت کامل بر شرکت‌های واردکننده و پیش فروش کننده خودرو‌های خارجی باشد تا به میزان مجوز‌هایی که برای پیش فروش خودرو‌های خارجی صادر می‌شود، این خودرو‌ها را پیش فروش کنند و مازاد بر آن پیش فروشی نداشته باشند. ثالثاً نظارت بر نحوه تامین ارز واردکنندگان خودرو باید به شدت انجام گیرد، چون هر گونه تامین ارزی از بازار داخلی می‌تواند بر بازار ارز و قیمت ارز در مسیر صعودی شدن تاثیرگذار باشد.

 

اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۹
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
هیچ عیبی ندارد واردات
بس نسیت انحصار تولیدات داخلی که بعد از 40 سال از گذشت انقلاب وارد فاز قرعه کشی خودرو باشیم/ اقایون هم با بهانه حمایت از تولید داخلی بدترین بلا را به مردم وارد میکنند.
شرکتهای متعدد کره ای حاضر به همکاری با تولید کننده داخلی هستند ولی اقایون هنوز دنبال فرانسوی ها هستند که تاکنون به ماها پشت کرده
فقط خودرو سازی حیاط خلوت دولتها است
خویی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
هیچ کجای دنیا اینجوری نیست چهاردهه فرصت به خودروسازانی که به جای تولید خودرو خون مردم را درشیشه کرده اند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
اتفاق مثبتی برای مردم نیست. یه تعداد آقازاده و نورچشمی مجوز واردات میگیرن و پیش فروش میکنن، بعد حالا مردم بدو پولشون بدو. بعدش هم یهو یه قانون و تبصره خلق الساعه دیگه ای تصویب میکنن که مردم پشت گوششون رو دبدن ماشین هم ببینن. مثل این همه تندر و ساندرو که توو همین مملکت تولید شده ولی به بهانه آلودگی محیط زیستی ۳ ساله توو انبار خودروسازا خاک میخوره. ساندرو آلودگی داره ولی ۴۰۵ و سمند و پارس و تیبا آلودگی ندارن و مجوز پلاک دارن
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
بهتره سازو کار واردات و دادن تسهیلات فروش خودرو توسط خود خوروساز خارجی انجام شود. آنها سرمایه لازم برای دادن تسهیلات بمردم را خود میآورند. طرف ایرانی میتواند مشارکت کند و نباید از مجموعه خودروسازان موجود باشد.
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
برای ما ایرانی ها حیفه که از امکانات به روز دنیا استفاده کنیم!!!!!!!
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
خودرو سازها اگر تحریم نباشن و حتی مهندس های بنز و ...رو هم بیارن براشون توان رقابت ندارن
چون مدیریت ضعیف سیاست زده و رانت زیاد و دلال هایی که در داخل بدنه خود خودرو سازها هست باعث نابودی خودرو سازی(بخوانید مونتاژ سازها)
وقتی بعد از 30 سال تولید پراید با وجود این همه حمایت دولت از خودرو سازها و قطعه سازها مدیریت سایپا با اعتماد به نفس میاد تلویزیون و میگه ما هنوز کامپیوتر پراید و چند قطعه دیگشو وارد میکنیم و برای همین با افزایش نزخ ارز قیمت گاری هاشون افزایش یافته و عملا داره قیمت 100میلیونی گاری رو توجیه میکنه شما تهشو بخون
کشوری که ادعای رفتن به فضا رو داره نمیتونه کامپیوتر پراید تولید کنه؟...
با همچین نیروها و رانت عظیم هیچ وقت و با هیچ حمایتی خودرو سازی پیشرفت نمیکنه و محکوم به شکسته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
گل گفتی. می گفت از تکنولوژی روز دنیا بهره میبره!!...
برن از بانو دنگی و یانگوم و سایمدانگ یاد بگیرند.
گفتم یه گریزی هم به رسانه میلی بزنم کم کم دارم تاریخ کره رو حفظ میشم اما دریغ از ابوریحان پژشک 18 ساله تاریخ، دریغ از رازی که الان حداقل 7 میلیارد مردم زمین آویزون الکلش هستند و .....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
شاخ انحصار بنجولسازان را بشکنید

اما نه با واردات بنجولهای بدتر آن هم از کشور برادر چین !!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
همون برلیانس تامین کننده ی قطعات بی ام و هست...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
واردات خودرو به شرط صادرات خودرو و قطعات آن!!! چ طرحی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
تعجبی نداره
دوره ای بود که واردات موز به ازای صادرات میوه داخلی بود
صندوقهای سیب خارج شده در دریا ریخته میشد
موزهای وارداتی مخارج را کلا تامین میکرد
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
خخخ
بازم خودرو
توام انگار ماشین نداریا تابی بیا پراید من برا تو اینا ماشین خوب به من و تو نمیدن
بانام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
شما نگران واردات خودرو نباشید همه خودروها پیش ریش صاحبانشان خواهند ماند مردم نون ندارند بخورند چه برسه خرید چندصد میلیونی آنهم برای خوردو کنند
مولا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
اگه قرار باشه واردات با اعمال تعرفه های سنگین انجام بشه تاثیر چندانی در قیمت ها و بهره وری خودروساز های داخلی
نداره. تنها تاثیر مثبتش افزایش عرضه خودرو هستش که تا حدودی باعث کاهشقیمتها میشود ولی اگر با تعرفه زیر 30 واردات انجام شود قیمت واقعی خدروهای داخلی کشف خواهد شد و انحصار طلبی خدروساز ها پایان خواهد یافت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
واردات خودرو باید بدون هیچ قید و بندی، اونهم نهایتا با تعرفه ۱ الی ۲ درصدی آزاد گردد . خودرو سازان که همیشه از قیمت پایین در داخل می نالند ، همت کنند تمام تولیدات خودشون را با قیمت دلاری صادر کنند تا موجب زیان شون نشه و هم اشتغال لطمه نبینه . ضمنا با صادرات مصولات شون هم مردم و هم خودرو ساز منتفع میشوند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
از تحریم ها و انحصارها انقدر عده ای سود می برند که تا تاریخ تاریخ است نمی گذارند اینها رفع شود.
استقلالی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
در حسرت یک پراید که ما هم پز بدهیم ماشین داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
ارابه مرگ پز دادن نمیخاد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
ه گزارش «تابناک اقتصادی»؛ تمام این شرایط موجب شد تا عرضه خودرو در بازار رو به کاهش بگذارد و در نتیجه تعادل در بازار خودرو به لحاظ عرضه و تقاضا ((**به نفع تقاضا برهم بخورد**)) ؟؟؟؟و قیمت ها افزایشی شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
هزینه خودروسازان داخلی به اندازه کافی از جیب مردم بدبخت پرداخت شده است و چرا نباید خودروی مورد دلخواهشان را انتخاب کنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
تشکر، مرسدس بنزم رو میتونم وارد کنم. فقط لطفا دلارو بیارید به 4 تومان، و گمرکی نگیرید، یک مرسدس بنز c200 میشه 160 میلیون تومان، 40 هزار دلار ضربدر 4000 تومان میدهد 160 میلیون تومان. خداحافظ پراید و سمند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
اگر واردات خودرو به معنای واقعی آن انجام شود و رانت و انحصار در آن نباشد طرح خوبی است ولی اگر قرار باشد رانت و انحصار در آن باشد بهتر است انجام نشود ضمن اینکه اگر برنامه ریزی درستی در آن انجام شود و به جای دلار از تهاتر و مبادله کالا با کالا انجام استفاده شود باعث مشکلات ارزی نشده و از نوع وارداتی خواهد بود که موجب تقویت صادرات و عدم افزایش ارز خواهد شد و اساساً تمام واردات باید از چنین سیستمی استفاده کنند که کمتر وابسته به سیستم مالی استکباری سویفت باشند تا آمریکای نادان نتواند بوسیله آن قلدرمابی کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
میخوان قیمت رو با گم کردن ارزهایی که دست وارد کننده ها هست با واردات کالاهای لوکس وبی مصرف بالانگهدارند.
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
قطعه دیگه ندارن که گاری و درشکه درست کنن
با قیمت بنز و بی ام و بفروشن
آقا محصولتون اگه خوبه صادر کنید دلار بگیرید
ملتم با خودرو بی کیفیت آلمانی و ژاپنی و کره ای با قیمت خوب و مناسب به خدا راضین
محمود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
به نظر واردات خودرو هیچگونه معایبی نداره تا کی ما باید جور این دو خودروساز رو بکشیم و خودروهای بی کیفیت اینرو سوار بشیم ایا لیلقت مردم ایران همین پراید و سمده !!؟
ما چرا نباید خودرو روز دنیا رو سوار نشیم ای کاش این همه سرمایه بیت المال رو صرف این دو خودروساز ورشکسته و هزینه تراش برای مملکت نکنن
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
من نخوام هر دفعه میام تابناک عکس کله پاچه ببینم باید چیکار کنم؟ واقعا رو مخ هست این تبلیغاتتون مخصوصا واسه کسی که کله پاچه و اینجور غذاها دوست نداره حالت تهوع می گیرم هردفعه می بینم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
این همه حمایت از فرغون سازان چه سودی برای این مملکت و مردم داشته؟ اگر واقعا دنبال تبدیل فرغون سازان داخلی به خودرو ساز هستید با واردات و رقابت این اتفاق خواهد افتاد , البته اگر رانت خوارها و ژن خوب ها اجازه بدن .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
تا وقتی به بازار ازاد دنیا متصل نشیم در تمام زمینه ها همین اشه همین کاسه.
خودروسازی که داره قیمت محصولاتشو با دلار محاسبه میکنه یه دونه از اینارو ببره در بازار بین المللی بفروشه.فقط یه دونه.بعد بیاد متوجه بشه چه نعمتی دو دستی تقدیمش کردن.تمام خودروسازهای به روز دنیا با هزار جور شرایط دارن خودرو میفروشن ولی اینجا قرعه کشی گذاشتن واسه خرید.واقعا بعضی وقتها باید نشیت و به حال خودمون با صدای بلند گریه کرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
دیگه ببینیم بعد از این همه سال یک طرح و قانون به نفع مردم میگیرد یا نه . ببینیم دیگه
امین
|
France
|
۰۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
این طرح فقط به نفع گروه کوچکی از وارد کننده ها هست بطوریکه قرارِ انحصار واردات خودرو فقط در دست چند شرکت باشه. این چه سودی برای مردم داره؟ تا زمانی که هر ایرانی نتونه برای خودش حداقل سالی ۱ خودرو ثبت سفارش نکنه هیچ قیمتی رقابتی نمی شه و فقط جیب افراد خاص پر میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
هر پنج سال یک خودرو حق واردات بدن، حتی سالی 1 خودرو هم نخواستیم، یک ماشین خارجی اگه تصادف نکنه، تا 10 سال عمر مفید داره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
با توجه به شرایط بد اقتصادی بهتر است واردات خودروهای کارکرده را در دستور کار دهند اول اینکه قیمت این محضولات بسیار پایین هست و هم اینکه دارای کیفیت بسیار بالایی دارند و ارزبری کمی دارد با این کار میشه هم خودروسازان را مجبور به ارایه خدمات بهتر، امکانات بهتر و ایمنی بهتر کرد به شرطی که دارای استاندارد الاینگی یورو 5 و بالاتر و مصرف بنزین پایین تا حد 8 لیتر باشد این بهترین راهکار است یعنب با 5000 دلار میشه یک خودروی با کیفیت خرید و استفاده کرد
معترض
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
اینا نمی تونن دارو وارد در شرایط حاضر این حرف ها معلوم نیست بر چه اساسه، از یه طرف میگن دارو نمیزارن وارد شه از یه طرف میخان خودرو وارد کنن،
ناشناس
|
United States
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸


امتیاز ویژه برای واردات ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش در زمان ممنوعیت


امتیاز ویژه برای واردات ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش در زمان ممنوعیتدر حالی واردات کالاهای گروه چهار ممنوع بوده و تحت هیچ شرایطی امکان ورود آنها به کشور وجود ندارد که در حال حاضر ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی برند«بوش» مجوز واردات را با ارز نیمایی دریافت کرده است‌ و دلیل این تبعیض مشخص نیست!


به گزارش ایسنا، گزارش ها از این حکایت دارد که ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش در گمرک شهید رجایی موجود است که ثبت سفارش و تایید منشا ارز شده و در آستانه ترخیص قرار دارد، کالاهایی که با ارز نیمایی تامین ارز شده و میلیون ها دلار برای آن اختصاص یافته است، جریانی که مورد تایید مسئولان گمرک ایران نیز است.

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که لوازم خانگی جزو گروه چهار کالایی قرار دارد و واردات این گروه کالا که عمدتا مصرفی و غیرضروری است با توجه به شرایط ارزی از دو سال پیش ممنوع شده است و به هیچ عنوان امکان واردات این کالاها وجود ندارد.

با این حال ارونقی - معاون فنی گمرک - در رابطه با چگونگی امکان واردات میلیون ها دلار لوازم خانگی «بوش» در آستانه ترخیص قرار گرفته می گوید این کالاها ثبت سفارش و تایید منشا ارز شده و دیوان عدالت اداری نیز با توجه به حقوق مکتسبه‌ای که برای واردکننده قائل شده صدور رای کرده و مجوز ترخیص این کالا صادر شده است.

ارونقی تاکید کرده که کالاهای گروه چهار به هیچ عنوان امکان ترخیص ندارند و حتی با وجود پیگیری های صورت گرفته و مصوباتی که در این رابطه وجود داشت تنها در مورد کالاهای گروه چهار بود که قبل از ممنوعیت وارد شده و مهلتی تعیین شد و بعد از آن دیگر به هیچ عنوان امکان واردات این کالاها وجود نداشت.

اما این تبعیض در واردات کالاهای گروه چهار در حالی اتفاق افتاده که از مدتی پیش واردات آنها ممنوع شده و تا همین چند ماه پیش ماجرای خاص خود را داشت؛به طوری که حدود ۷۰ میلیون یورو از این کالاها قبل از ممنوعیت وارد شده بود که امکان ترخیص آن بعد از تغییر شرایط ارزی وجود نداشت.

مخالفت با عدم واردات این ۷۰ میلیون یورو کالا در حالی وجود داشت که در آن زمان معاون فنی گمرک اعلام کرده بود که تمامی این اقلام قبل از ممنوعیت واردات، وارد بناد رو گمرکات شده و صاحبان آنها علیرغم حقوق مکتسبه به وجود آمده نتوانسته اند در مهلت قانونی نسبت به ترخیص کالا اقدام کند.

سرانجام در بهمن ماه پارسال شرایطی برای ترخیص این دسته از کالاهای گروه چهار تعریف شد و براساس مصوبه هیات وزیران فرصتی تعیین تا بتواند صاحبان این کالاها برای اظهار و ترخیص اقدام کنند.

با این وجود وقتی زمان در پایان سال گذشته به اتمام رسید که با توجه به شرایط که وجود داشت به خصوص در دوران کرونا بخش کمی از این کالاها به گمرک اظهار شده بود و باید مجددا باید زمان اظهار کالا تمدید می شد اما آن چه اتفاق افتاد این بود که با پیشنهاد وزارت صمت بار دیگر در خرداد ماه هیات وزیران برای تمدید مهلت «ترخیص» کالاهای گروه چهار اقدام کرد که این موضوع نمی‌توانست موجب حل و فصل مشکلات مربوط به ترخیص کالاهای گروه چهار باشد و باید زمان اظهار این کالاها تمدید می شد.

در نهایت در ۲۶ شهریور ماه امسال مهلت ترخیص کالاهای گروه چهار به پایان رسید و در حالی میلیون‌ها دلار از این کالا که قبل از ممنوعیت وارد شده و امکان ترخیص برای آنها وجود داشت در گمرک و بنادر باقی ماند که طبق بخشنامه مرکز واردات در نهایت این کالاها مشمول قانون متروکه شد و به دست صاحبانشان برای واردات نرسید.

اما اکنون در زمانی که هیچ مهلت و مصوبه دولتی برای ترخیص کالاهای گروه چهار وجود ندارد اینکه ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی برند بوش با دریافت مجوز در آستانه ترخیص قرار گرفته جای سوال دارد و باید مراجع مربوطه در رابطه با چگونگی ایجاد چنین شرایطی برای یک کالای خاص ممنوعه پاسخگو باشند، از جمله اینکه چطور در زمان ممنوعیت، وزارت صمت، ثبت سفارش و بانک مرکزی، تامین ارز کالای ممنوعه اعلام شده را انجام داده اند.
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
باز آقایان و عزیز دردانه هاشون هوس ماشینهای نو خارجی کردند
وگرنه دلشون برای من و شما نسوخته
همون بهتر واردات ممنوع باشه
اگه راست میگین این بار فقط مجوز واردات بدون تعرفه ماشین خارجی با قیمت های کمتر از 10 هزار دلار رو بدید
تا هم مردم بعد از سالها یه نفسی بکشند هم درب این دو تا خودروانداز داخلی بسته بشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
هر خانواده يك خودرو براي خودشان بياورند بدون دخالت به اصطلاح نمايندگيهاي رانتي و تا ٤ سال هم نفروشند با ٥٪‏ گمركي.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
هر خانواده يك خودرو براي خودشان بياورند بدون دخالت به اصطلاح نمايندگيهاي رانتي و تا ٤ سال هم نفروشند با ٥٪‏ گمركي.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
هر خانواده يك خودرو براي خودشان بياورند بدون دخالت به اصطلاح نمايندگيهاي رانتي و تا ٤ سال هم نفروشند با ٥٪‏ گمركي.
سعید
|
United Kingdom
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
ای بابا من کشنده ولوو را فروختم دو ماه پیش الان همان کشنده را یک میلیارد بالاتر نمی توانم بخرم خیلی ها مسل من شدن تورا خدا واردات را آزاد کنید بیجار شدیم خدا وکیلی به داد ما رانندگان کامیون برسید
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
برچسب منتخب
محدودیت های کرونایی کایلی مور گیلبرت ترور محسن فخری زاده محسن فخری زاده آبسرد