کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس تابناک

بورس را با نرخ بهره گرو گرفته اند/ سود‌های ۳ ماهه صنعت بیمه تکرارپذیر نیست

بحرالعلوم گفت: در شرایط فعلی همه نگاه‌ها به سیاستگذاری در بازار پول دوخته شده و چنانچه نرخ بهره کاهش یابد، بخش عمده بازار برای سرمایه گذاران جذاب خواهد بود.   
کد خبر: ۱۰۱۴۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴ 13 November 2020

بحرالعلوم گفت: در شرایط فعلی همه نگاه‌ها به سیاستگذاری در بازار پول دوخته شده و چنانچه نرخ بهره کاهش یابد، بخش عمده بازار برای سرمایه گذاران جذاب خواهد بود.

بورس را با نرخ بهره گرو گرفته اند/ سودهای 3 ماهه صنعت بیمه تکرار پذیر نیست

به گزارش بورس تابناک، در معاملات هفته گذشته منتهی به ۲۱ آبان ماه سال یکهزار و سیصد و نود ونه در مقایسه با هفته قبل همه نماگر‌های بورس تهران روند نزولی داشتند، به گونه‌ای که شاخص کل بورس تهران با کاهش بیش از ۶۹۴۹۷ واحدی از ارتفاع یک میلیون و ۲۹۰ هزار و ۷۵۱ واحدی در هفته دوم آبان به سطح یک میلیون و ۲۲۱ هزار و ۷۴ واحدی در ژایان روز ۲۱ آبان عقب نشینی کرد.

شاخص قیمت وزنی ارزشی در حالی با کاهش ۱۸۱۷۸ واحدی رقم ۳۱۹ هزار و ۳۴۰ واحدی را نمایش داد که در هفته ماقبل ۳۳۷ هزار و ۵۱۸ واحد گزارش شده بود.

شاخص کل هم وزن با کاهش ۹۵۱۴ واحدی از ارتفاع ۳۷۴ هزار و ۸۸۴ واحدی به کانال ۳۶۵ هزار و ۴ واحدی عقب نشینی کرد. شاخص قیمت هم وزن با کاهش ۶۴۸۹ واحدی در حالی رقم ۲۳۹ هزار و ۵۲ واحدی را نمایش داد که در پایان هفته دوم آبان ماه در کانال ۲۴۵ هزار و ۵۴۱ واحدی قرار داشت.

شاخص آزاد شناور با کاهش ۹۶۵۱۸ واحدی از ارتفاع یک میلیون و ۷۴۶ هزار و ۱۳ واحدی به سطح یک میلیون و ۶۴۹ هزار و ۴۹۵ واحدی بازگشت. شاخص بازار اول نیز در حالی در پایان معاملات چهارشنبه رقم ۸۳۷ هزار و ۶۲۶ واحدی را به نمایش گذاشت که در پایان هفته منتهی به ۱۴ آبان در سطح ۸۹۹ هزار و ۸۸۸ واحدی قرار داشت.

شاخص بازار دوم با کاهش ۹۵۸۸۳ واحدی رقم ۲ میلیون و ۶۸۵ هزار و ۸۹۸ واحدی را نمایش داد که این رقم در هفته ماقبل ۲ میلیون و ۷۸۱ هزار و ۷۸۱ واحد گزارش شده بود.

یکی از تهدیدات بر علیه بازار سرمایه افزایش نرخ بهره بانکی می باشد که تاثیر منفی را بر روز بازار سرمایه داشته است. نقش این تهدید بر بازار سرمایه در گفتگو با کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفته است. 

محمدمهدی بحرالعلوم در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک در خصوص وضعیت فعلی بازار گفت: در شرایط فعلی، همه نگاه‌ها به سیاستگذاری بانک مرکزی و تعیین نرخ بهره دوخته شده است.

وی ادامه داد: اگر نرخ ارز در سطوح کنونی تثبیت شود و رشد متناسب با تورم داشته باشد، شرایط از لحاظ بنیادی برای بازار مطلوب است. از آنجا که نرخ بهره فعلی بالاست و با توجه به چشم انداز حضور بایدن در سمت ریاست جمهوری آمریکا، افزایش قابل توجه نرخ ارز توجیه نخواهد داشت و با فرض افزایش نرخ ارز متناسب با تورم، بسیاری از شرکت‌ها در این قیمت‌ها ارزنده هستند.

بحرالعلوم افزود: اگر سیاست‌گذار بازار پول نرخ بهره را تعدیل کند، بازار سرمایه از بعد ارزش‌گذاری نسبت به همه بازار‌های رقیب یعنی مسکن، خودرو، ارز و طلا جذابیت زیادی خواهد داشت و نسبت پاداش به ریسک توجیه سرمایه‌گذاری دارد، لیکن چنانچه نرخ بهره در سطوح فعلی بماند، بازار سرمایه وارد رکود می‌شود، بازار خودرو در شرایط فعلی ریزشی است و در بازار مسکن نیز رکود وحشتناک چند ساله کاملا مشهود است؛ بنابراین، چنانچه نرخ بهره تعدیل شود، اوضاع برای بازار سرمایه مطلوب خواهد بود.

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی، صنایع داخلی یعنی آن دسته از صنایعی که فروش داخلی دارند، تورم بر آن‌ها موثر بوده و افزایش نرخ خواهند داشت. در این صنایع تک نماد‌هایی داریم که شرایط بهتری را تجربه کنند، در گروه بانکی‌ها برخی بانک‌ها شرایط بهتری دارند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص برخی تحلیل‌های خوشبینانه در نماد‌های بیمه‌ای با توجه به پی به‌ای پایین نیز گفت: با این تحلیل کاملا مخالف هستم، چون p/e پایین این گروه ناشی از سود سرمایه گذاری سه ماهه نخست امسال و خرید و فروش‌های این شرکت‌ها در فصل بهار بوده و این سود تکرار پذیر نیست و قابلیت تکرار مجدد ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چنانچه نرخ بهره تعدیل شود ۶۰ تا ۷۰ درصد بازار سرمایه که مرتبط با کالا‌های اساسی هستند، برای سرمایه گذاران جذاب خواهد بود؛ بنابراین، در شرایط فعلی همه چیز در گرو کاهش نرخ بهره است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۲
رانتخواذان دولتی جیب مردم را در بورس زدند مثل سالهای 92و 95 و الان پولشان را بانرخ 22 درصد سپرده کرده اند و محال است سود بانکی را کاهش دهند.
دولت شمیر علیه بورس از رو بسته و گستاخانه هر دشمنی از دستش بیاید علیه اش انجام میدهد. نمک نشناسی به این می گند دولت یادش رفته مخارج خود را امسال از بورس تامین کرده و رها کرده است فکر کرده باید دویت اوست و در مقابل مرمش اکنون دشمنی را شوع کرده است. حماقت و اقدام خصمانه دولت در حدی است که سیاستهای ویرانگر صیب نیاز در ایجاد تورم افسار گسیخته درس عبرتی برایش نشد. البته شاید بداند ولی وقتی دشمنی با مردم و ایجاد موانع و مشکلات عدیده برای دولت منتخب آینده اساس کار خود قرار داده است گوشهایش برای نصایح با چوب پنبه پر کرده است. میداند که خودش و هم اردگاهایش دیگر رای و مشروعیتی در بین مردم بخصوص 50 میلیون مرتبط با بازار سرمایه ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
بررسی گذشته اقتصادی ایران نشان می دهد مشکلات اقتصادی ایران و تورم های آن ناشی از خلق پول های است که فقط به بانک داری ما بر می گردد و باید عزم جدی برای تصحیح آن وجود داشته باشد
کاملا برعکس است.
نرخ بهره را با بورس گروگان گرفته انند.
دولت از ترس اینکه با افزایش نرخ بهره بورس سقوط کند انرا افزایش نمی دهد
در صورتیکه در این شرایط برای جمع اوری نقدینگی باید نرخ بهره افزایش یابد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
علی رغم تبلیغات گسترده وشبانه روزی بورس به دلایل زیرهمچنان نزولی خواهد بود یادربهترین حالت بانوسان ناچیز درجاخواهد زد:
۱- تحریم عنقریب بورس
۲- کاهش قیمت دلار
۳- افزایش اجتناب ناپذیر نرخ سودبانکی ( کما اینکه ازهمین الان بیشتربانکهای خصوصی نرخ سودشان راافزایش داده اند)
۴-ازدست رفتن اعتماد عمومی به بورس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
بورس همه چیز را به گروگان گرفت آخرش هم سقوط کرد انجام یک کار غیرعلنی آخرش همین میشه بعلاوه خسارت‌های فراوان
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
هیچ کجای دنیا سود بانکی اولویت نیست اولویت اول تولید و بورس است
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
چهل سال نرخ بهره بالا دادن و گرفتن و نتیجه رو می بینم وقتی همه چیز در رکود باشد شما یا باید با پولتون کار کنید یا با بهره کم هم بگذارید بانک چرا باید بانک ها باز هم پول خلق کنند چرا بعد از 5 سال دوباره باید ملیارد ها تومان دوباره دوبرابر بشه تا وارد بازار ها بشه و همه چیز رو دوبرابر بکنه. تولید کننده چی باید تولید کنه که فقط بتونه 30 درصد بهره بانک رو بتونه بده؟؟؟؟
در بورس دزدی شد
اعتماد از بین رفت.
تنها چیزی که میدونیم اینه که در بورس خطای بزرگی صورت گرفته دلیل این همه سر و صدای مردم همینه بقیه اش حرفه از بورس 70 هزار میلیارد تومان پول خارج شد و بعد یه عده مردم فقیر بیچاره که پولی گذاشته بودن برای سهام به خاک سیاه نشستن به امید قوه قضاییه نشسته ایم
یه عده اومدن در بورس سر مردم بیچاره رو ببرن ولی نفهمیدن ما در دوره رسانه های جمعی زندگی میکنیم و این جنایتا و غارتا زود آشکار میشه انشاالله چند قدم به صبح مونده
علی رغم تبلیغات گسترده وشبانه روزی بورس به دلایل زیرهمچنان نزولی خواهد بود یادربهترین حالت بانوسان ناچیز درجاخواهد زد:
۱- تحریم عنقریب بورس
۲- کاهش قیمت دلار
۳- افزایش اجتناب ناپذیر نرخ سودبانکی ( کما اینکه ازهمین الان بیشتربانکهای خصوصی نرخ سودشان راافزایش داده اند)
۴-ازدست رفتن اعتماد عمومی به بورس
اقتصادی که مدام افراد ناشی ان را دستکاری میکنند درس بشو نیست.
دولت مستعمره ای ندارد بجز مردم ایران و خوب جیب آنها را خالی کرد.
عزیز جان
مگه بهره ی بانکی چقدره که بخواد جذابتر باشه؟؟
اونی که قصد داره بیاد بازار سرمایه، لنگ ده درصد سود یا بیست درصد سود نیس.
وقتی دولت اعتماد رو از بین برد، برگشت من سهامدار ساده به این بازار خییییلی سخت میشه و حاضر میشم که سود ده درصدی بانک رو قبول کنم.
کاش اعتماد رو از بین نمیبردید
من برای خودم، خانومم، پدر و مادر بازنشسه ی خودم و خواهرم سهام دارا دوم پالایش خریدم، اون بندگان خدا به اصرار من پول خودشون رو وارد بورس کردند و امروز سی درصد از اون پول دود شد رفت هوا. هروز هم بدتر میشه.
من موندم با چه رویی توی چشمشون نگاه کنم. :(
ریاست مححححترم جمهور و مقام معظم رهبری خواهشا به داد ما مردم مظلوم برسید.
و الان پول تمام تلاشمون پودر شد رفت
افزایش نرخ بهره بانکی به کم شدن تورم خواهد انجامید چون بهره بانکی تضمین شده است اما بورس یک قمار خانه است که هم برد دارد وهم باخت / اینکه میگویند با کاهش نرخ سود بانکی تولید افزایش خواهد یافت یک دروغ آشکار است زیر از سال 96 که نرخ سود بانکی کاهش داشته است تا کنون کدام تولید افزایش یافت است جز دلالی وقیمت دلار وطلا ومسکن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
یک قانون اقتصاد است که نرخ بهره و نرخ تورم عکس هم حرکت میکنند در کشورها نرخ تورم را با نرخ بهره کنترل میکنند یعنی با بالا رفتن تورم نرخ بهره را افزایش می دهند و برعکس
بازهم تکرار اشتباه ، پایین آوردن سود بانکی یعنی پاشیدن بنزین روی بازار مسکن ، اجاره ، طلا و دلار
«چنانچه نرخ بهره کاهش یابد، بخش عمده بازار برای سرمایه گذاران جذاب خواهد بود»
باز هم تحلیل های اشتباه بازار سرمایه چه جذابیتی دارد مردم را در خیابان نمی بینید
بازار سرمایه کوچکترین شانسی برای جذب سرمایه ندارد و بسیار بعید است بتواند شاخص فعلی را نگهدارد و بیشتر سقوط نکند
کارشناس شما اشتباه می کند با این کلکی که دولت به سرمایه گداران بورس زد عمرا مردم دوباره اشتباه کنند . من کلی در بورس ضرر کردم تا توانستم از منجلابش بیرون بیایم . اگر سود بانمی کم شود من کل سرمایه را یا طلا یا اهن یا ملک می خرم . چون وارد صنعت که نمی توانم بشوم .
امان‌ازدست کارشناسان‌دروغگو
نه این در گرو آن است و نه آن در گرو این. بلکه همه بازارها با وضعیتی آشفته، به دلیل بی تدبیری، در گرو دولت است.
دلار ۳۰۰۰تومان = شاخص ۸۰ هزار
دلار ۳۰۰۰۰= شاخص ۸۰۰ هزار
اگه بخواهیم دلاری هم حساب کنیم شاخص خیلی نیاز به اصلاح داره ، متاسفانه یا خوشبختانه سرکوب ارزی سال ۹۷ و ۹۸ باعث سرازیر شدن سرمایه ها به بورس شد ، فعلا با توجه به کاهش ارز و افزابش سود بانکی و عدم اعتماد به بورس باید از ورود به بورس خودداری کرد ،
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
همه محاسبات و نتیجه گیری هات اینطوریه ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
امیرخان خودت رو اذیت نکن اینجا همه کارشناس بورس شدند.
دلار ۴۰۰۰=پفک ۱۰۰۰
دلار ۳۰۰۰۰=پفک چندباید بشه؟
افزایش نرخ بهره ظلم به تولید کشور است هزینه ان را بالا می برد در عین حال مردم مفلوک را وسوسه میکند سپرده گذاری کنند و عده ای معلوم الحال با مناسبات خاص خود هزاران میلیراد پول مردم با عنوان وام به جیب زده و مثل قبل به کشورهای خارج منتقل کنند بعدش هم دولت از جیب ملت باید جبران کند همچنانکه خائنانه از جیب ملت در بورس هزینه های کثیف خود را از بورس تامین کرد و بورس را مثل دستمال فین شده بطور بی ادبانه به خیابان پرت کرد.
افزایش نرخ بهره کابوس تولید و اقتصاد کشور و به کام ویژه خورانی است که میلیاردها اندوخته کشور را مانند دوران طیب نیای دانشمند (!) با عناوینی مختلفی به خود اختصاص دهند بعدا هم با این پولها (اگر به خارج نبرده باشند) به سلاطین طلا و دلار و بورس تبدیل کنند و اقتصاد کشور را به گروگان بگیرند.
بابا بورس دیگه سقوط کرده که تاریخ نظیرش را ندیده و دولت هم پشتش بوده و همدست مافیای کشور بوده، با کاهش بهره مگر چی را میخواهند سقوط نکند که کرده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
سقوط بورس در کشورهای پیشرفته در مواردی بسیار بیشتر بوده و قیمت برخی سهام به یک سنت می‌رسید یک سنت یعنی پایین ترین قیمت ممکن
کشور اسلامی و بانکداری اسلامی و ربا. چه کشوری
دولت روحانی که نمیخواهد دوباره رای مردم را بدست بیاوره دیگه هر گندکاری برایش ممکنه. بنظر می رسد از چند ماه پیش که سقوط بورس را رقم زد در واقع اداره کشور را با رایزنی مافیای ربای بانکی و دلالان خانمسوز طلا و ارز پیش می برد خدا داند فردا چه خوابی دیگر برای نابودی زندگی مردم تدارک دیده هر چی بگویی از این دولت ظالم بر میاید
واقعیت اینه که هر چقدر با گوشه و کنایه به مردم گفتند پس اندازها و طلای زنان و اندوخته های خود را بیاورید تا مقاومت کنیم کسی گوشش بدهکار نبود
حضرات نشستند و فکرکردند و فسفر سوزاندند که چطور جیب ملت را خالی کنند و کسری بودجه را مرتفع نمایند
چند ماه بورس را جذاب کردند و تبلیغات فراوان کردند و بزرگان مردم را دعوت به سرمایه گزاری و اعتماد به بورس کردند
به محض آنکه پول برای رفع کسری بودجه جمع شد ریزش دستوری آغاز شد و پول مردم یک راست رفت به جیب حضرات !
چون اصولا اعتماد مردم برایشان ارزش ندارد و دروغها ی بزرگتر قبلا گفته اند و آب از آب تکان نخورده فکر کنم اندوخته ی مردم بیچاره را هم به حساب همکاری با دولت در امر خطیر مقاومت در مقابل استکبار بگذارند و کلا فراموش کنند چه حرفهایی زده اند و مردم به چه خاک سیاهی نشسته اند !
فعلا مردم تجمع می کنند و سخنرانی ها و تشویق ها برای ورود به بورس را بصورت پلاکارد و بنر در دست می گیرند و شعار می دهند
بورس ترکید و تمام. دولت باید دنبال یه راه دیگه برای جبران کسری بودجه باشه
بالا بودن نرخ بهره در ایران نسبت به همه کشورها،و سیستم مالیاتی ضعیف،
باعث تورم 40 ساله این مملکت می باشد،
بازی با سرمایه مردم جهت تامین بودجه دولت وکنترل بازار ارز وبورس وطلا وماشین ومسکن با جیب مردم نه تنها ازافزایش تورم ها کم نکرده بلکه بیش از زمان عدم کنترل تورم ها را افزایش داده و در ضمن نارضایتی اکثریتی را سبب شده است .
کاش کسانی که راجع به نرخ بهره حرف میزنن یک کلاس اقتصاد خوانده بودند!

کاهش نرخ بهره در شرایطی که تورم ماهانه مهر ۷٪ بوده! چوک میگی استاد!!!؟
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
شما که خوندی بگو ببینیم تا کی باید پول چاپ بشه برای پرداخت این سودها ؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
سود سپرده از سود وام های داده شده پرداخت میشود و هیچ خلق پولی صورت نمیگیرد
جابر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
هیچی یعنی بریم بمیریم تنها جایی کی فعلا امن است برای این اندک پولمان بانک است که داریم امرار معاش می کنیم گوجه کیلوی ۱۱هزارتوماند.اصلا بخشنامه کنند هر که پول در بانک دارد دو دستی تحویل اقایان وام گیران کلان بدهنند ما به درک
واقعا لذت میبرم وقتی نگاه می کنم می بینم

مسئولین محترم با کمک صدا و سیما بورس رو تبلیغ کردن و بعد از جمع آوری نقدینگی مورد نیازشون رفتن
دقت کردید که صدا و سیما هم دیگه حرف زیادی از بورس نمیزنه ....
علت تمام ریزش ها کار دولت نیست بلکه خرید های یلخی عوام بدون مطالعه باعث این وضعیت شده است. وقتی بدون آگاهی هجوم برای خرید سهام ارزان می شود و کسی به وضعیت آن شرکت توجه نمی کند و تنها به جهت قیمت پایین آن سهم را می خرد کاملا مشخص است که با نوسان قیمت که روال عادی بورس محسوب می شود می ترسد و فرار می کند منتها فرار ریزش را بدتر می کند. ما تنها یاد گرفته ایم بدون دلیل همه به جزء خودمان را مقصر اعمال خود معرفی کنیم. سازمان بورس تشکیلات خودش را دارد و به دولت ارتباطی ندارد . دولت هم در حد بضع خود حمایت کرد و باید حمایت می کرد اما دولت نمی تواند پاداش رفتارهای ناآگاهانه افراد در بورس را بدهد. بورس در همه جای دنیا ریزش و خیزش دارد و باید با آگاهی واردشد. هجوم بی مهابا با انتظار سود هر روزه نتیجه اش می شود شکست و مسئول این شکست خود فرد است ولا غیر. البته انتقاد به حقوقی های بورس و نظارت و سیاست گذاری سازمان بورس هست ولی اینها ربطی به دولت ندارد.
۴ ماهه بورس ۶۵ درصد سقوط کرده صداوسیماواکثرجراید وسایتها شتردیدی ندیدی ! حالا بعداز مدتها یکی دو درصد اونم به زور رفته بالا امشب خبر صداوسیما و فردا تیتر روزنامه ها دیدنیه !!!!
کاهش نرخ بهره بدون ایجاد زمینه لازم همان اثری را خواهد داشت که کاهش قبلی در سال 1396
خوب دقت کنید افزایش بی رویه شاخص ها در بازارهای بورس و ارز و طلا و ... بعد از آن اتفاق افتاد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل