بازدید 20320
پیمانه اقتصادی

کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ سهام پالایشی یکم از فردا قابل معامله می‌شود/ رکود مطلق در بازار خودرو حاکم است/ رکوردشکنی‌های بیت کوین ادامه دارد

این پیمانه تیتر‌هایی همچون نبض قیمت جهانی طلا با نزدیک شدن بایدن به پیروزی، نماد‌های پربیننده بورس کدامند؟ بزوس امسال ۱۰ میلیارد دلار سهام فروخت، نه ترامپ و نه بایدن قادر به ترمیم اقتصاد خراب آمریکا نیست، تاثیر انتخابات آمریکا بر کاهش قیمت نفت و توقیف ۱۱۲ کانتینر قطعات خودرو توسط پلیس امنیت اقتصادی را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۱۳۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷ 06 November 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون نبض قیمت جهانی طلا با نزدیک شدن بایدن به پیروزی، نماد‌های پربیننده بورس کدامند؟ بزوس امسال ۱۰ میلیارد دلار سهام فروخت، نه ترامپ و نه بایدن قادر به ترمیم اقتصاد خراب آمریکا نیست، تاثیر انتخابات آمریکا بر کاهش قیمت نفت و توقیف ۱۱۲ کانتینر قطعات خودرو توسط پلیس امنیت اقتصادی را در بر دارد.

کاهش قیمت ها در بازار طلا و سکه

محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی گفت: روز پنجشنبه شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار بودیم. به گونه‌ای که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به رقم ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز به رقم ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید که نسبت به روز قبل تر، یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ارزان‌تر شده است. هر نیم سکه نیز با افت ۵۰۰ هزار تومانی به رقم ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. ربع سکه نیز به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید که نسبت به روز قبل، ۳۰۰ هزار تومان کاهش داشت. هر سکه یک گرمی نیز با ۱۵۰ هزار تومان کاهش به رقم ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. هر مثقال طلا نیز به رقم ۵ و ۲۷۵ هزار تومان رسید که نسبت به روز چهارشنبه، ۵۱۰ هزار تومان کاهش داشت. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با افت ۱۲۰ هزار تومان به رقم یک میلیون و ۲۱۵ هزار تومان کاهش پیدا کرد.

نبض قیمت جهانی طلا با نزدیک شدن بایدن به پیروزی

با نزدیک‌تر شدن نامزد دموکرات‌ها به پیروزی در انتخابات آمریکا و افزایش احتمال تصویب بسته کمک مالی بزرگ‌تر، قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح دو هفته‌ای خود جهش کرد. شب گذشته، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن ۲.۰۴ درصد یا ۳۸.۰۸ دلار جهش کرد و به ۱٫۹۴۲۰۱ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۲.۱۹ درصد یا ۴۱.۵۰ دلار جهش کرد و به ۱٫۹۳۷.۷۰ دلار رسید.

نمادهای پربیننده بورس کدامند؟

در چهار روز معاملاتی این هفته بورس نمادهای ایران خودرو، تامین سرمایه امید، بهساز کاشانه تهران، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، سرمایه گذاری سیمان تامین و تولید نیروی برق آبادان در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۱۴ آبان) به عدد یک میلیون و ۲۹۰ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته کمتر از یک درصد رشد داشت. در هفته‌ای که گذشت، عمده فروشی، کاشی و سرامیک، استخراج کانه‌های فلزی، استخراج زغال سنگ، فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط، سایر واسطه‌گری‌های مالی، زراعت و خدمات وابسته، فلزات اساسی، چند رشته‌ای صنعتی، فنی و مهندسی و صنایع غذایی به جز قند و شکر با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند.

سهام پالایشی یکم از فردا قابل معامله می شود

مدیر امور ناشران شرکت سپرده گذاری مرکزی از امکان معامله صندوق پالایشی یکم برای افرادی که حساب سجامی دارند و کارگزار ناظر خود را انتخاب کرده اند، خبر داد. مریم شاه حسینی با بیان اینکه سهام پالایشی یکم روز چهارشنبه به حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر که کد بورسی فعال داشتند، تخصیص داده شده است، اظهار کرد: چنانچه افراد می خواهند اطلاعات در پرتفوی آن ها قابل مشاهده شود، باید گزینه کارگزار ناظر را انتخاب کنند؛ بنابراین، افرادی که این صندوق را از طریق کارگزاری خریداری کرده اند، کارگزاری دارایی آن ها را فریز کرده و سهام پالایشی یکم از فردا (شنبه ١٧ آبان) در پرتفوی آنلاین آنان قابل مشاهده خواهد بود. افرادی که کد آنلاین دارند اما کارگزار ناظر را انتخاب نکرده اند، می توانند روز شنبه درخواست خود را به کارگزار مد نظر بدهند تا کارگزار مد نظر، گروهی، در درگاه کارا تخصیص ناظر دهد. پس از این فرایند سهام در پرتفوی افراد قابل مشاهده خواهد بود و می توانند آن را بفروشند. مدیر امور ناشران شرکت سپرده گذاری مرکزی در گفت و گو با ایسنا، درمورد افرادی که کد سهامداری فعال ندارند نیز توضیح داد: حدود ۲۰۰ هزار نفر کد سهامداری فعال یا کد ندارند که این افراد باید حتما سجامی شوند تا کد برای آن ها فعال صادر شود؛ بعد به مدیریت صندوق پالایشی یکم اعلام کنند تا صندوق نیز مشخصات این افراد را به شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کند تا دارایی به این افراد تخصیص داده شود.

بزوس امسال ۱۰ میلیارد دلار سهام فروخت

جف بزوس فروش سهام را امسال نسبت به سال گذشته تسریع کرده است و پس از این که در فوریه سهامی به ارزش بیش از ۴.۱ میلیارد دلار فروخت، هفته جاری بیش از ۳.۱ میلیارد دلار دیگر از سهام شرکتش را به فروش رساند و مجموع سهامی که در سال ۲۰۲۰ فروخت را به بیش از ۱۰.۲ میلیارد دلار رساند؛ در حالی که سال گذشته ۲.۸ میلیارد دلار سهام فروخته بود. با وجود فروش اخیر، بزوس همچنان سهام آمازون به ارزش حدود ۱۷۰ میلیارد دلار را دارد و ثروتمندترین فرد جهان شناخته می شود. بر اساس گزارش شبکه CNBC، بزوس پیش از این گفته بود هر سال حدود یک میلیارد دلار از سهام آمازون را برای تامین مالی استارتاپ موشکی "بلو اوریجین" خواهد فروخت. مدیرعامل آمازون در فوریه صندوق زمین به ارزش ۱۰ میلیارد دلار را برای مبارزه با پیامدهای تغییرات جوی راه اندازی کرد که به دانشمندان، فعالان و سایر سازمان ها کمک های مالی خواهد کرد.

نه ترامپ و نه بایدن قادر به ترمیم اقتصاد خراب آمریکا نیست

پیتر شف، اقتصاددان اعلام کرد: پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انتظار پیروزی بایدن و کنترل دموکرات‌ها بر کنگره این کشور ارزش بازارهای بورس را افزایش داد، اما به نظر نمی‌رسد که بازار نگران اقتصاد واقعی آمریکاست که البته باید باشد. وی گفت: در صورتی که دموکرات‌ها قدرت را به دست بگیرند همه چیز مربوط به تصمیمات محرک‌های اقتصادی و مالی مربوط می‌شود و اکثر مردم بر این باورند که بسته‌های محرک اقتصادی در سریع‌ترین زمان تزریق خواهد شد. بر اساس اعلام رئیس یورو پاسفیک واقعیت این است که محرک‌های اقتصادی حتماً باید به این اقتصاد تزریق شود و مهم نیست که چه کسی برنده این کارزار انتخاباتی باشد، اصلاً اقتصاد این کشور بر اساس این محرک‌های اقتصادی بنا شده و هر کسی قدرت را به دست بگیرد باید امکان استفاده از این محرک‌های اقتصادی را  فراهم سازد.

شف گفت: دونالد ترامپ همواره گفته به دنبال بسته‌های محرک بسیار بزرگ‌تر از آنچه دموکرات‌ها تصور می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، است اما بنا به دلایلی بسته‌های پس از انتخابات را نمی‌تواند اعلام کند، ولی فدرال رزرو این بسته‌ها را به اقتصاد این کشور تزریق خواهد کرد. این اقتصاددان می‌گوید: مهم نیست که این بسته‌های اقتصادی از طرف کنگره و یا فدرال رزرو به اقتصاد این کشور تزریق شود. نتیجه هر دو یک وضعیت کمی در بازار خواهد بود؛ یعنی مفهوم واقعی آن ایجاد تورم است و در نهایت این تورم به نفع طلا خواهد بود، نه بازار بورس و در نهایت این اقتصاد آمریکا نمی‌تواند یک خروجی مهم و با ارزش از نتیجه انتخابات آمریکا بگیرد. شف توضیح می‌دهد که نه ترامپ و نه بایدن عصای سحر و جادو ندارند که اقتصاد خراب آمریکا را که ناشی از اقدامات نابجا در برابر شیوع بیماری کووید ۱۹ است، ترمیم کنند؛ زخم و جراحتی که اقتصاد این کشور برداشته بسیار عمیق‌تر است.

تاثیر انتخابات آمریکا بر کاهش قیمت نفت

دیروز قیمت نفت تحت تاثیر دو عامل شیوع بیشتر ویروس کرونا و نیز ابهام در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با کاهش مواجه شد. امروز قیمت نفت برنت با ۳۹ سنت کاهش نسبت به روز گذشته به قیمت ۴۰ دلار و ۸۴ سنت به فروش رفت و قیمت نفت وست تگزاس آمریکا هم با کاهش ۴۷ سنتی به قیمت ۳۸ دلار و ۶۷۸ سنت معامله شد.

رکود مطلق در بازار خودرو حاکم است

نایب رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران گفت: افت نرخ ارز سبب می‌شود تا خریداران به انتظار ریزش بیشتر قیمت‌ها از خرید دست بکشند؛ هر چند بیش از دو هفته است که رکود مطلق در بازار حاکم است.

نعمت‌الله کاشانی افزود: اگر روند نزولی دلار تداوم داشته باشد، قطعا بر معاملات خودرویی نیز تاثیر خواهد داشت و قیمت‌های حبابی بازار به شدت افت خواهد کرد. وی در عین حال خاطرنشان‌کرد: با توجه به انجام نشدن معاملات خودرویی، قیمت‌ها هم مشخص نیست. این مقام صنفی تاکید کرد:‌ این روزها خریداران بر این باورند قیمت‌ها که بر مدار کاهشی قرار گرفته بود، بیش از هفته‌های گذشته کاهش خواهد یافت و به همین دلیل، از حدود دو هفته پیش تاکنون معاملات قفل شده و رکود مطلق بر بازار حاکم است. انتظار می‌رود، ریزش‌ها در بازار خودروهای خارجی شدیدتر باشد، زیرا افزایش بی‌ضابطه و  حباب‌گونه قیمت‌ها در این خودروها به مراتب شدیدتر بود. /ایرنا

توقیف ۱۱۲ کانتینر قطعات خودرو توسط پلیس امنیت اقتصادی

تسنیم: اخیرا سردار مقیمی رئیس پلیس امنیت اقتصادی کشور از توقیف ۱۱۲ کانتینر قطعات خودرو که ارزشی معادل با ۶۰ میلیارد تومان داشته خبر داده است. پیگیری‌ها نشان می دهد، بخشی از محموله توقیف شده مربوط به گمرکات جنوب کشور است. به گفته سردار مقیمی، یکی از تخلفات شناسایی شده، شناسایی و احصا تخلفات سه هزار میلیاردی یکی از شرکت‌ها بود که به مرجع قضائی هم اعلام شد. همچنین ۱۰ هزار کانتینر اموال قاچاق در گمرک شهید رجایی کشف شده است.

رکوردشکنی های بیت کوین ادامه دارد

تقاضا برای خرید ارزهای دیجیتالی همچنان در حال افزایش است و بالا ماندن جریان ورودی سرمایه باعث افزایش قیمت ها شده است. برای نخستین بار در سه سال اخیر، ارزش بیت کوین از ۱۵ هزار دلار عبور کرد که حفظ این کانال پس از شکستن این محدوده مقاومتی مهم می تواند مسیر را برای صعودهای بعدی بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی فراهم کند. از سوی دیگر مقامات آمریکایی اعلام کرده اند، حدود یک میلیارد دلار ارزهای دیجیتالی را به دلیل استفاده از آن ها در امور غیرقانونی مصادره کرده اند. این پرونده که مربوط به یک پرونده تبهکاری موسوم به جاده ابریشم است، بزرگ ترین مصادره ارزهای دیجیتالی در تاریخ این ارزها محسوب می شود.  

تمایل معامله گران به خرید بیتکوین باعث ازسرگیری روند صعودی این ارز شد تا بدین ترتیب بازدهی هفتگی محبوب ترین ارز دیجیتالی جهان به ۱۱.۴۴ درصد برسد. طی ۲۴ ساعت گذشته، بیت کوین با ثبت صعود ۷.۰۱ درصدی به ۱۵ هزار و ۸۴.۲۴ دلار رسید. بالاترین رکورد ثبت شده ارزش بیت کوین مربوط به روز هفدهم دسامبر سال ۲۰۱۷ بوده که در آن این ارز به قیمت ۱۹ هزار و ۷۸۳.۰۶ دلار رسید؛ اما تنها کمی پس از آن این ارز با ریزشی شدید، حدود یک سوم ارزش خود را از دست داد. البته صعود قیمت ها در بازار ارزهای دیجیتالی محدود به بیت کوین نبود و قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتالی دیگر افزایشی بود، به گونه‌ای که اتریوم با ۲.۵ درصد صعود به ۴۱۱.۸۹ دلار، بیت کوین کش با ۲.۶۶ درصد صعود به ۲۴۵.۹۰ دلار، لایت کوین با ۷.۳۸ درصد افزایش به ۵۸.۵۶ دلار،  مونرو با ۱.۴۶ درصد جهش به ۱۱۸.۹۹ دلار، دش با ۳.۹۲ درصد صعود به ۶۷.۴۷ دلار، زدکش با ۴.۰۵ درصد افزایش به ۵۶.۲۳ دلار و میکر با ۲.۱۱ درصد صعود به ۵۳۴.۵۹ دلار رسید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳
دلار آزاد 24 !!!!!!خریدار نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
مسئولین ما که حرف میزننددرباره قیمتها بازار بلاتر هم میره اونور دنیا تو جرجیا طرف از ماهیگیری برگشته رای میده به بایدن دلار میشه 24 تومن!!!....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
دلار آزاد صبح 22 نخریدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
20100میخرید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
من ميخرم.... وقتي دلار نميايي 27 تومن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
از اول معلوم بود. عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
عزا عزاست امروز،دلال سکه و ارز و خودرو،صاحب عزاست امروز.
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
وای بحال این جامعه ای که دنبال ثروتمند شدن از طریق خرید و فروش دلار و یا بورس است ،دلارهایت را نگه دار گرانتر می شوند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
فعلا سرنوشت مثل سال 92 شد, دو سال قیمتها بالا نمی رفت وهمه منتظر مذاکرات بودند.دلار کانال سه هزار بالاتر نمیرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
الان مانند سال 92 شدو همه منتظرند وبهترین آِیتم این دوران اینه که دلالها نمی تونن با شانتاژ قیمت ها رو بطور کاذب بالا ببرند با هر مولفه اقتصادی فیمت دلار با دلال بازی به حدود سی رسیدوودوران دلال بازی تمام شد
سکه با این قیمت تو بازار نیست، اگه پیدا کردی تابی منم می خوام
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
قرار ما

شنبه صبح میدون فردوسی


هرکی نیوند.........‌.
باسقوط دلار سقوط بورس نورچشمی هم شدت بیشتری خواهد یافت پیش بسوی کانال ۵۰۰ هزار واحدی (:
بازی با نرخ ارز مثل بورس کار دولت است و سیاسی است.
الان وارد خرید بیتکوین نباید بشین، چون قیمتش زیادی بالا رفته و هر لحظه احتمال سقوط قیمت سنگین داره، یادتون باشه یک زمانی به 20 هزار دلار رسید، ولی دوباره به کانال 3000 دلار برگشت، و این نوسانات رو داره، کلا آدم مبتدی نباید وارد این عرصه بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
سال ۲۰۱۷ کسانی که به بیت کوین نه می گفتند امروز همشون در خفا و در آشکار دارند بیت کوین می خرند. دقیقا موافق ام که مبتدی ها وارد نشوند.
سه ما پیش توی اواخر اگوست ‌‌و اوایل سپتامبر نوشتم که بیت کوین بخرید شما فیلتر کردی، در امریکای شمالی ملنیوم ها بیت کوین می خرند و خود مردم امریکا دلار رو تبدیل به بیت کوین و طلا و بورس کردند. بورس چون با حمایت شخص ترامپ مثبت نگه داشته می شد محتملا اگر ترامپ رای نیاره سقوط بدی خواهد کرد. لذا با توجه به اتفاقا مثبتی که اینجا شنیده میشه و به لطف فیلتر مردم در ایران بهشون دسترسی ندارند، بیت کوین پول آینده و جایگزین طلاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Russian Federation |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
بیتکوین بالای 10 هزار دلا ارزش خرید نداره عزیزم
نابودی کامل بورس درراهست
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
بیچاره مردم عادی


و پیرزن روستایی پورشه سوور
میدونید بورس مخفف چه کلماتی هست؟
ب: بازار
و: ورشکسته
ر: روبه
س: سقوط
ای کاش ملت به جای دلالی و اینکه دنبال پوادار شدن یک شبه باشند وقت خود را برای کارهای مفیدتر و سازنده ای میگذاشتند. فلاکت اقتصادی نتیجه همین توهمات است که افرادفکر میکنند بدون کار و تولید میشود کشور پیشرفته ای داشت.
درزمان قطعنامه598 هم اینجوری شد چند روزی قیمتها امد پایین دوباره بعد از چند روز برگشت سرجای اول یعنی کاسبان تحریم نمیگذارند ارزان شود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر