بازدید 23761
معیشت بازنشستگان به شاغلان نزدیک شد

میانگین حقوق بازنشستگان چقدر افزایش یافت؟

میانگین حقوق بازنشستگان ۷۷ درصد افزایش یافت، این را محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی می‌گوید و صحت مدعایش در فیش‌های حقوقی بازنشستگان قابل اثبات است.
کد خبر: ۱۰۱۱۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰ 25 October 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، افزایش حقوق بازنشستگان یا همسان سازی حقوق بازنشستگان طرحی بود که سالیان طولانی قدمت دارد. این مهم همواره به واسطه کمبود منابع امکان اجرا نیافته بود اما در یکی از سخت ترین سال های اقتصاد ایران، در حالی که کرونا بنیان های اقتصادی ایران را تحت تاثیر قرار داده است، این مهم رنگ اجرا به خود گرفت.

امسال، از پس شیوع کرونا، دولت برنامه های متنوعی را برای حمایت از اقشار آسیب پذیر در دستور کار خود قرار داد. اعطای یارانه بلاعوض، اعطای تسهیلات به یارانه‌بگیران و همچنین پرداخت بیمه بیکاری به بیکارشدگان ناشی از کرونا همگی از جمله تدابیری بود که دولت با هدف کاهش فشار در دستور کار قرار داد اما یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته را می‌توان افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران، لشگری، کشوری و تامین اجتماعی دانست، اتفاقی که سبب شد در سخت‌ترین دوره اقتصاد تشدید فشار بر یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه کاهش یابد.

فروردین ماه امسال بود که رییس‌جمهوری دستور همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را صادر کرد و حالا در سی‌ام مهر ماه شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز بسته شدن پرونده همسان سازی حقوق بازنشستگان را اعلام کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آخرین روز مهرماه درباره برنامه اجرایی در این خصوص گفته است: با اجرایی شدن مصوبه‌های اخذ شده برای صندوق بیمه اجتماعی عشایر، روستاییان، کارکنان و بازنشستگان صندوق فولاد، پرونده همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بسته خواهد شد. حالا مطابق گزارش صندوق بازنشستگی کشوری، میزان افزایش برای همسان‌سازی حقوق تا ۹۰ درصد خالص دریافتی افراد شاغل مشابه بوده است.

محاسبات این صندوق نشان می‌دهد متوسط افزایش پرداخت به بازنشستگان ۷۷ درصد بوده است که از محل ۱۶ هزار میلیارد تومانی سهامی که دولت در اختیار صندوق قرار داده و با مکانیسم‌های مالی تعریف شده، پرداخت شده است. به گفته شریعتمداری در سال‌های آینده نیز تلاش می‌شود تا همسان‌سازی با پیش‌بینی منابع لازم در بودجه عمومی و همچنین درآمدهای صندوق ادامه یابد.

 

منابع همسان سازی حقوق از کجا تامین شد؟

منابع مالی مورد نیاز برای تامین حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری از کجا تامین شده است؟ پس از آنکه دستور رییس جمهوری دستور همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را صادر کرد، پیشنهادی از سوی وزارت تعاون، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد به دولت ارائه شد که به موجب آن، دولت با واگذاری ۳۲ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی برای همسان‌سازی حقوق موافقت کرد. سی‌ام شهریورماه آیین‌نامه متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در هیات دولت تصویب شد.

براساس آیین‌نامه ابلاغی صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح مکلف شد علاوه بر افزایش امتیازات شغلی، از محل منابع داخلی وسایر منابع حاصل از سرمایه‌گذاری‌های خود نسبت به برقراری عدالت در نظام پرداخت و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش خود با ۹۰ درصد میانگین حقوق مشمول کسور بازنشستگی شاغلین هم طبقه مشترک صندوق متناسب با سنوات خدمات، از ۶ ماهه دوم ۱۳۹۹ اقدام کند.

در مورد بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نیز همین اقدام برای سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر خانواده بازنشستگان انجام و همراه با حقوق مردادماه‌شان پرداخت شد.

حداقل حقوق چقدر شد؟

همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در دولت تدبیر و امید در سنوات گذشته طی چهار دوره به صورت ویژه انجام شد. از سال ۹۶ تا امسال مطابق قوانین بودجه، مبالغی در ردیف‌هایی به عنوان تبصره ۱۲ قانون بودجه در قالب همسان‌سازی برای افزایش حقوق اختصاص یافت. برای نمونه در سال‌های ۹۶ و ۹۷ به میزان ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، سال ۹۸ مبلغ سه هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان و در ابتدای امسال نیز ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درنظر گرفته شد که علاوه بر افزایش سنواتی حقوق به بازنشستگانی که مشمول همسان سازی بودند، تعلق گرفت.

با ابلاغ احکام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، به طور متوسط یک میلیون و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حقوق هر بازنشسته اضافه شد. بنابراین حداقل دریافتی بازنشستگان کشوری با ٣٠ ساله سابقه سه میلیون و ۵۰۰ هزارتومان و بازنشستگان لشکری نیز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

به نظر می‌رسد این اقدام گام بلندی در جهت همسان سازی معیشت بازنشستگان و شاغلان و ایجاد انگیزه برای کار و فعالیت در نسل جوان خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۱۵
افزایش حقوق ، چاره تورم شدید نیست ، بلکه خود تورم زاست ! باید قیمتها تعدیل و تثبیت شود !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
اونی که تورم زاست حقوق های نجومیه نه چندر غاز حقوق بازنشسته عامل تورم تویی برو از حقوق خودت کم کن
اقای وزیر اسفند ۹۸ بازنشسته شدم و با اینکه بارها در این سایت های خبری مشکلم را گفته ام اما اکنون که به ابان ماه ۹۹ رسیدیم،حقوق بازنشستگی من به علت اشتباه سیستمی در شعبه ۲۲ کماگان برقرار نشده. ۳۰ سال تمام و کمال حق بیمه دادم ولی اکنون از سر باز میشوم.چرا؟
فاصله تا 100 درصد کی انجام میگردد با گفته ایشان یعنی بازنشستگان حدود 23 درصد از دولت طلب دارند.
سلام، از نویسنده محترم این گزارش و سایت محترم تابناک استدعامیشود، در رابطه با همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و ظلمی که به آنها شده نیز گزارش تهیه نمایند، ظاهرا مدیران تصمیم گیر چون خودشان هم بازنشسته کشوری بوده یادرآینده خواهندبود 77 درصد به حقوق بازنشستگان کشوری که حدود 1/5 ملیون نفر هستند اضافه کرده اند، اما اضافه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی که حدود 3/5 ملیون نفر می باشند فقط حدود12تا 15درصداست،این اجحاف و تبعیض چرا مورد توجه گزارشگر قرار نمی گیرد و گزارش بیشتر شبیه آگهی رپرتاژ می شود ،بنابراین عنوان این گزارش نیز می بایست اصلاح شده و به میانگین حقوق نازنشستگان کشوری چقدرافزایش یافت تغییریابد، ضمن اینکه نادیده گرفتن جمعیت 3/5 ملیونی بازنشستگان تامین اجتماعی ، برخلاف نتیجه گیری گزارش، باعث سرخوردگی نسل جوان است ونه دلگرمی آنها، با تشکر
پاسخ ها
مستمری بگیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
نمایندگان مجلس ودولتمردان همگی از کارکنان وبازنشسته های کشوری ولشکری و نفت هستن برای همین برای افزایش حقوق خودشون از لشکری وکشوری و نفت حمایت می کنن بازنشستگان ومستمری بگیران تامین اجتماعی فریادرسی ندارن
دروغ که کنتور نداره .... با 29 سال سابقه 2700 حقوق می گیرم 420بابت متناسب سازی حق مسکن حق اولاد به حقوقم شهریور اضافه شده در مورد تامین اجتماعی دروغ میگی اما آره خداتومان به بازنشستگان نفت ومیلیونی به بازنشستگان کشوری ولشکری اضافه کردی آه بازنشستگان ومستمری بگیران بدبخت تامین اجتماعی پشت سرتون هست خدا اون بالا سر هست
تابناک یه گزارش تهیه کردن ازمیزان حقوق بازنشستگان ومستمری بگیران تامین اجتماعی خداوکیلی اکثریت حقوق ناچیز زیر 2800دارن بین 150تا 400بابت متناسب سازی به حقوقشون اضافه شده .خجالت اوره وزیر کار هر روز در مورد افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی حرف میزنه این مبلغ ناچیز که با این تورم وگرانی پول 10 تا 15 کیلو برنج هم نمیشه 14 سال انتظار کشیدن برای یک کیسه برنج 10 کیلویی خجالت اوره .
اقدام خوبی هست و باید ادامه دار باشد
جناب آقای وزیر بازنشستگان تامین اجتماعی که جزء این کشور نیستند احتمالا اجنبی هستند که در بدترین شرایط بسر می برند و صدای حضرتعالی شنیده نمی شود.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
آقایان مسئولان کی عدالت در میزان دریافتی مستمری بگیران تامین اجتماعی با سایر بازنشستگان کشوری و لشگری برقرار میشه در زمان اشتقال بکار حواسمان به این روزها نبود حالا فهمیدیم که چه ها بسرمان آورده میشود
حق بازنشستگان ومستمری بگیران تامین اجتماعی رو ضایع کردن تازه با افتخار در موردش حرف میزنن
فرض کنیم موارد فوق درست باشد. اما آیا این ارقام ربطی به بازنشستگان اصلی تامین اجتماعی، که بیش از سه میلیون نفر هستند و بخش عمده ای از آنها به مدت 30 سال در مشاغل دولتی خدمت نموده اند، لیکن بدلیل اینکه صندوق بیمه آنها متاسفانه تامین اجتماعی بوده، از این سیر صعودی بازمانده اند، دارد؟! این اجحاف به این افراد فقط بدلیل تفاوت صندوق بوده لیکن مدت سنوات خدمت هر دو به شرکتها، سازمانها و وزارتخانه های دولتی بوده است! پیدا کنید پرتقال فروش را!
بازنشسته تامین اجتماعی هستم. در همسان سازی فقط 11 درصد به مستمری من اضافه شد. در محاسبه مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی برای همسان سازی باید فقط حقوق هنگام بازنشستگی انها در نظرگرفته شود و کاری به مستمری ناشی از اضافه کار انها نداشته باشند اما مجموع را در نظر میگیر ند و این باعث اجحاف میشود در حالی که باطنشستگان تامین اجتماعی برای اضافه کار خود بیمه پرداخت کرده اند. تامین اجتماعی با این همه ثروت به بازنشستگان توجه ندارد و هزینه اداری اان بسیار زیاد است.
به بازنشسته های کشوری که از دستگاه اجرایی بازخرید شده و یکسال کسور را بصورت خویش فرما خودشان به صندوق کشوری پرداخت و بازنشسته شداه اند . حتی یک ریال بعنوان همسانسازی پرداخت نشده است و این ظلم بزرگی است که این قشر روا شده.در صورتیکه بازنشستگان تامین اجتماعی که باز خرید شده اند مشمول همسانسازی شده اند . علی الرغم اینکه با این تورم ۴۰۰ درصدی این افزایش اندک اصلا کارساز نیست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل