بازدید 205164

جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر چیست؟/ موضع بازیگران خارجی چیست؟

در حالی که جمهوری آذربایجان سعی در سرکوب جنبش جدایی‌طلبانه داشت، ارمنستان از آن حمایت می‌کرد و این ابتدا به درگیری‌های قومی منجر شد و پس از اعلام استقلال ارمنستان و آذربایجان از مسکو به یک جنگ تمام عیار تبدیل گشت.
کد خبر: ۱۰۰۷۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶ 05 October 2020

جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر چیست؟/ موضع بازیگران خارجی چیست؟

بین الملل تابناک: بحران قره باغ طی یک هفته گذشته، به خبر اول منطقه تبدیل شده است و جنگ شکل گرفته بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، علاوه بر کشورهای دو طرف، کشورهای همسایه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

در قلب این درگیری که سابقه‌اش به چندین دهه برمی‌گردد، منطقه قره‌باغ یا قره باغ کوهستانی یا ناگورنو قره‌باغ قرار دارد. این منطقه، بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته می‌شود، ولی تحت کنترل ارمنستان است.

جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ جنگ خونینی بر سر این منطقه داشتند و با اینکه پس از مدتی آتش‌بس اعلام کردند، هرگز موفق به توافق در مورد پیمان صلح نشده‌اند.

سابقه تاریخی قره‌باغ

قره‌باغ ترجمه روسی یک کلمه آذری به معنی "باغ سیاه" است و ناگورنو کلمه‌ای روسی به معنی "کوهستانی" است. ارمنی‌تبارها ترجیح می دهند این منطقه را آرکسا بنامند که نامی باستانی ارمنی برای این منطقه است.

قره‌باغ منطقه‌ای کوهستانی در حدود ۴۰۴۰۰ کیلومتر مربع (۱۷۰۰ مایل مربع)در قفقاز است و ساکنان آن به طور سنتی ارمنی ‌مسیحی و ترک مسلمان هستند.

قفقاز یک منطقه کوهستانی مهم از نظر استراتژیک در جنوب شرقی اروپاست که برای قرنها، قدرت‌های مختلف در منطقه اعم از مسیحی و مسلمان برای به دست گرفتن کنترل آن رقابت کرده‌اند.

جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان امروزی هر دو از دهه ۱۹۲۰ یعنی در زمان تشکیل اتحاد جماهیر شوروی بخشی از آن شدند. در آن زمان قره‌باغ یک منطقه با اکثریت ارمنی‌تبار بود، اما شوروی کنترل منطقه را به مقامات جمهوری آذربایجان داد و در زمان شوروی، به یک منطقه خودمختار در درون جمهوری آذربایجان تبدیل شد.

در دهه‌های بعدی ارامنه قره‌باغ چندین بار خواستار انتقال کنترل این منطقه به ارمنستان شدند. اما تنها در زمان آغاز فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در اواخر دهه ۱۹۸۰ بود که پارلمان منطقه‌ای ناگورنو قره‌باغ رسماً رای داد که به بخشی از ارمنستان تبدیل شود.

در حالی که جمهوری آذربایجان سعی در سرکوب جنبش جدایی‌طلبانه داشت، ارمنستان از آن حمایت می‌کرد و این ابتدا به درگیری‌های قومی منجر شد و پس از اعلام استقلال ارمنستان و آذربایجان از مسکو به یک جنگ تمام عیار تبدیل گشت.

این منطقه در حال حاضر از لحاظ بین‌المللی، بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته شده است، اما اکثریت جمعیت آن ارمنی تبار هستند.

سابقه نزاع

در سال ۱۹۸۸، در اواخر حکومت اتحاد جماهیر شوروی، سربازان جمهوری آذربایجان و جدایی‌طلبان ارمنی جنگ خونینی را آغاز کردند، ده‌ها هزار تن در درگیری جان خود را از دست دادند، صدها هزار نفر آواره شدند و از جمله بسیاری از آذربایجانی تبارها مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.

نیروهای ارمنستان تا زمان توافق آتش بسی که با میانجی‌گری روسیه در سال ۱۹۹۴ به دست آمد، کنترل این منطقه را در دست گرفتند.

پس از این توافق آتش بس، قره‌باغ بخشی از جمهوری آذربایجان ماند، ولی از آن زمان عملا توسط جمهوری خودخوانده ارامنه‌تبارها اداره می شود و بسیار متکی به حمایت ارمنستان است.

آنها همچنین خط ارتباطی قره باغ را ایجاد کردند؛ خطی که نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان را از هم جدا کرد.

این منطقه هر چند هم اکنون غیر رسمی عملاً منطقه ای مستقل است، توسط هیچ یک از اعضای سازمان ملل متحد از جمله ارمنستان به رسمیت شناخته نمی‌شود. نوار وسیعی از خاک جمهوری آذربایجان در اطراف این منطقه نیز تحت کنترل ارمنی تبارهای این منطقه است.

رویکرد ایران

از اولین روز از شروع درگیری ها سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، خواستار توقف فوری درگیری‌ها بین آذربایجان و ارمنستان و آغاز گفت‌وگو بین دو کشور شد و آمادگی ایران را برای استفاده از ظرفیت‌های خود به منظور برقراری آتش بس و گفت‌وگو اعلام کرد. 

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در ارتباط با درگیری‌های نظامی به وقوع پیوسته بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از نزدیک و با نگرانی درگیری‌های نظامی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان را دنبال می‌کند و ضمن دعوت طرفین  به خویشتنداری، خواستار توقف فوری درگیری‌ها و آغاز گفت‌وگو بین دو کشور  است. محمدجواد ظریف نیز در توئیتی عنوان کرد که همسایگان ایران در اولویت هستند و آماده ارائه مساعی جمیله به منظور فراهم ساختن گفت‌وگوها هستیم.

رویکرد غربی ها

فرانسه به عنوان یک عضو اتحاد مینسک روز اول درگیریها، با ابراز نگرانی درباره درگیری‌ها در منطقه قره باغ از دو طرف خواست هر چه سریعتر خصومت‌ها را کنار گذاشته و مذاکره را از سر بگیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد: فرانسه درخصوص درگیری‌های گسترده در حال جریان در قره باغ و اطلاعات مربوط به کشته شدن غیرنظامیان در این مناقشه به شدت نگران است. این سخنگو افزود: فرانسه به عنوان رئیس مشترک گروه مینسک، با شرکای روس و آمریکایی خود، بر تعهد خود برای دستیابی به راه حلی پایدار و از طریق مذاکره و با رعایت قوانین بین الملل، برای مناقشه قره باغ تاکید دارد.

 فرانسه عضو گروه مینسک است که مسئولیت میانجی گری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان درخصوص مناقشه قره باغ را بر عهده دارد؛اما این گروه تاکنون کاری از پیش نبرده اند. کمی بعد اتحادیه اروپا هم به نگرانی ها اضافه شد. 

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خواستار توقف فوری درگیری بین آذربایجان و ارمنستان و انجام مذاکرات بدون هیچ گونه پیش شرط شد. به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: «اتحادیه اروپا، خوستار توقف فوری درگیری‌ها، تنش زدایی  و رعایت دقیق آتش بس بین دو کشور است.»

بورل با اشاره به وجود سازمان همکاری اقتصادی و توسعه برای حل اختلاف بین دو کشور گفت: «بازگشت به مذاکرات بدون هیچ گونه پیش شرط جهت حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی تحت نظارت گروه مینسک لازم است.» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تنش در قره باغ کوهستانی را نگران کننده و آن را لطمه‌ای به ثبات منطقه خواند.

یک روز بعد، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که ایالات متحده برای توقف خشونتی که میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در جریان است، تلاش می‌کند؛ دو عضو سابق اتحاد جماهیر شوروی که جنگی در دهه ۹۰ داشته‌اند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری عصر یکشنبه گفت: با جدیت به این موضوع نگاه می‌کنیم. ما روابط بسیار خوبی در آن منطقه داریم. بررسی خواهیم کرد، آیا می‌توانیم آن را متوقف کنیم یا خیر؟

روز جمعه، روسای جمهوری سه کشور روسیه، آمریکا و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک، خواستار توقف فوری درگیری‌ها در قره‌باغ شدند. ولادیمیر پوتین، دونالد ترامپ و امانوئل مکرون روسای جمهوری روسیه، آمریکا و فرانسه با انتشار بیانیه مشترکی خواستار توقف فوری درگیری‌ها در قره‌باغ شدند. در این بیانیه آمده است: روسای جمهوری روسیه، آمریکا و فرانسه به عنوان روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تشدید خشونت‌ها در خط تماس منطقه مورد مناقشه "قره‌باغ کوهستانی" را قاطعانه محکوم می‌کنند.

روس ها چه می خواهند؟

در اولین روز درگیری ها ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در گفت و گویی تلفنی درخصوص درگیری های بین نیروهای آذری و ارمنی در قره باغ گفت و گو و خواستار توقف این تنش ها شد. دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز یکشنبه اعلام کرد، این گفت وگوی تلفنی به ابتکار طرف ارمنی صورت گرفت و دو طرف درخصوص تشدید تنش ها در منطقه مناقشه قره باغ تبادل نظر کردند. رئیس جمهوری روسیه در رابطه با ازسرگیری درگیری های گسترده در منطقه قره باغ ابراز نگرانی کرد. در این گفت و گوی تلفنی خاطرنشان شد، هم اکنون باید تمام تلاش های ممکن برای جلوگیری از گسترش دامنه رویارویی ها به کار گرفته و اقدامات نظامی متوقف شود.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵۱
در انتظار بررسی: ۹۱
انتشار یافته: ۳۵۱
سلام
مثل روز روشنه که ایران به خاطر روسها هم شده همیشه طرفدار ارمنستان بوده و لاغیر.این واقعیت است که متاسفانه وجود دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
من به عنوان یک تالشی نه به خاطر روسیه حقه باز بلکه به خاطر انچه که از مظلومیت تالشی ها و ارمنی ها در قفقاز شاهد بودم طرفدار پیروزی ارمنستان هستم
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
طرز تفکر شما اینه که در هر مناقشه ای ما باید طرف یکی را بگیریم در این درگیری ایران طرف هیچکدام را نباید بگیرد و تلاش کند زودتر درگیری به پایان برسد این درگیری با تحریک ترکیه انجام شده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
من به شخصه از دولت ایران سپاسگزارم که این یکبار لا اقل طرف حق رو گرفته
ناشناس
| Germany |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
دخالت خارجی مسئله را. پیچیده تر خواهد کرد.
اجازه بدهید که مردم قره باغ هم سخن بگویند و خودشان تصمیم بگیرند که آیا مستقل و یا با ارمنستان و یا آدرباییجان می خواهند باشند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
به دل نگیر برادر من
وقت آن است که ملت ما دشمنان واقعی خود بهتر بشناسد...
بعده قره باغ نوبت دشمنان واقعی مان است
reza
| United States of America |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
نه پس سمت کشور آذربایجان رو بگیریم که در داخل خاک ایران در حال شیطنت هست؟ یا همین کشور آذربایجان که با دشمن قسم خورده ایران مراوده داره بله منظورم اسرائیل است . یا همین کشور آذربایجان که به خاطر مواضع ضد دینی اش مشهور است و حتی فعالیت همجنس بازان رو در این کشور آزاد کرده
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
ایران در طول تاریخ از ارمنستان حمایت کرده . در زمان صفویه هم از ارمنستان در برابر عثمانی ها حمایت میشد. ربطی به روسها نداره . ارمنستانی ها در طول تاریخ مظلوم بودن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
درگیری اخیر باعث اگاهی و بیداری کم نظیر در بین اذربایجانیهای ایران در مورد قره باغ شده من شکی ندارم که قره باغ به اذربایجان برخواهد گشت چون ارمنی ها با این وضع نمی تونن زندگی کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
پس چی می خوای از کشوری حمایت کنه که طرفدار داعش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
باکو = اسراییل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
ایرانیها حاضرند به ملت مسلمان اذربایجان کمک کنند تا قره باغ به حق دار برسد اما حاضرنیستند به وطن فروشان به صهیونیسم کمک کنند
سهند
| Singapore |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
ناشناس مثل مرد بنویس من ارمنی.چرا می ترسی.یکبار تو عمرت نترس.متاسفانه ایران با حمایت از ارمنستان جایگاه خود را در میان کشورهای اسلامی از دست داد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
علی اف= سرسپرده آمریکا + دوست اسرائیل+ دشمن اهل بین+ نوکر ترکیه+ حامی همجنس بازان و ...
آنوقت ما باید از ایشان حمایت کنیم
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
اشکال نداره بردار تورک من
خشم و کینه ات از دشمنان واقعی را نگهدار برای آزاد سازی آزربایجان بزرگ
ناشناس
| - |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
جالبه زمان صفوی ها چیزی بنام ارمنستان نبوده است دارید تاریخ را هم جعل می کنید
قره باغ پاره تن اسلام است، باید آزاد شود مثل خرمشهر که صدام تجاوز کرده بود اینجا هم ارمنستان تجاوز کرده، تمام
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
انشالله که فرصت خوبی باشه تا برادران تورک ما دشمنان واقعی خود بهتر بشناسند
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
اشتباه می زنی داداش اگه خاک اسلامه نباید دست اسرائیل بیفته اذربایجان لونه اسرائیلی هاست
من خودم ترکم و اهل تبریزم ولی قره باغ دست اذربایجان نباید بیفته تمام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
هم ارمنستان و هم آذربایجان هر دو متعلق به ایران هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
خرمشهر شهر ما بود،قره باغ شهر ماست؟
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
چطور این پاره تن اسلام عمده ساکنانش ارمنی هستند؟؟؟؟ لابد پس از آزاد سازی یا باید مسلمان شوند یا مهاجرت کنند یا بمیرند!!!!!
ناشناس
| Canada |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
دوست عزیز حالا حق با هر کی باشه کلا ارتباطی به ما نداره و اون دسته از مردم عزیز اذربایجان که اعتراض کردن نمی دونم هدفشون چی هست! همین کشور آذربایجان تو خیلی موارد اصلا ایرانی ها رو ادم حساب نکردن و یا ارمنستان هم به شکل دیگه. در هر صورت داستان هر چی که باشه اصولا به ما ربطی نداره و بهتره مسئولین یه جبهه جدید رو باز نکنن.
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
اگه اینجوریه، ایران باید یک حزب الله در آذربایجان تشکیل بده تا از مردم شیعه دربرابر وهابی هایی که از سوریه آورده شدن حمایت کنه
- مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
باید ازاد شود و انشا الله ازاد می شود . ولی در این دنیا یک و نیم میلیارد مسلمان وجود داره . بزارید اونها هم یک زوری بزنند و همش ایران هزینه نکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
اونهایی که منفی دادند صدام را متجاوز نمی دونستند و فکر می کنند که دام حق داشت خوزستان را بگیره؟
به ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
وقتی ایران بره پشت ارمنی اشغالگر را بگیره و اونور اسراییل پشت آذری ها باشه شما باشی کدوم را انتخاب میکنی؟
reza
| United States of America |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
اون وقا که الهام علی اف فعالیت هم جنس بازها رو آزاد کرد و جلوی دسته های عذاداری امام حسین رو گرفت که پاره تن اسلام نبود ؟ حالا که کارشون گیر کرده پاره تن اسلام شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
پس دلیل این همه روابط
که با صهیونیستها داردچیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
همانطوریکه الان اکثریت ساکنان فلسطین یهودی هستند. واقعاً درک این موضوع اینقدر سخت است.
ناشناس
| Germany |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
قره باغ پاره تن ایران است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
پان ترک دروغگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
نه به کشتار ارامنه
محمد رضا
| Bulgaria |
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
جنگ قره باغ میتونه محل اتحاد مسلمین باشه اگر مسلمانها قره باغ را آزاد بکنند
ارمنستان و آذربایجان قرن های متمادی بخشی از کدام کشور بودن؟چطور جدا شدن؟گلستان و ترکمنچای ۹۹ ساله بودن و تمام شدن.ملت میان گیر میدن به ظریف که خزر رو بخشیدی اما توجه ندارن که سهم ما به خاطر تجزیه ی این دو کشور کم شده.آذربایجان سهم ایران رو گرفته.ایران باید این دو شهر رو پس بگیره.
جنگ ما سوریه و عراق و....نیست،جنگ ما جایی که هست قرن ها هزاران ایرانی برای حفظشون خون دادن اما قاجار بی لیاقت از دست داد.
اگر روسیه و ترکیه دو طرف رو حمایت نمی کردن جنگی نمیشد و به عبارتی هیچ کدام از طرفین شیر نمیشد.
اما این جنگ برای ایران باید مهم باشه...ترکیه تروریست های سوری رو آورده بالا سره ایران....
هدف اصلی ترکیه مطرح کردن خودش و کاهش نفوذ ایرانه با این تفاوت که ترکیه از روش های کثیفی برای نفوذ استفاده میکنه.
قفقاز منطقه ی نفوذ تاریخی ایران بوده...ایران به جای توجه به اعراب که هیچ قرابتی نداریم به این دو شهر خودش بپردازه و ادای کسی رو در نیاره که انگار هیچ نسبتی با این دو شهر نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
داری حرف ۱۰۰ سال پیشو میزنی؟؟؟؟عزیزم اگه به پس گرفتن باشه که بحرین ۵۰ ساله جدا شده پس اونو باید در اولویت قرار بدیم ....نهایتا اینکه اینا کشورهای مستقلی هستن دیگه و برای ایران تره هم خورد نمیکنن...کور هم نیستن وضعیت ایرانو میبیننن به چه خفتی افتادهچرا باید بخوان جزو ایران باشن؟
reza
| United States of America |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
کشور آذربایجان پاره تن ایران است باید از دست اشغالگری الهام علی اف آزاد بشه . ایران باید دخالت کنه و شبه نظامی های ترک درست کنه تا اونجا رو به دست بگیره.
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
عملکرد ارامنه در جنگ ایران و روس چه بود؟ در کدام طرف بودند؟ چرا روسیه در عهدنامه ترکمنچای ماده ای گنجاند که ارامنه و آشوریان تحت الحمایه روسیه هستند و تبعه روس حساب میشوند؟
اطلاع دارید که بعد از عهدنامه ترکمنچای چهل هزار
ارمنی از اراضی ایران و بعد ازعهدنامه آدینه مابین روسیه تزاری و دولت عثمانی نود هزار ارمنی به ارمنستان کنونی و قره باغ کوچانده شدند! در ادامه این سیاست در دوران شوروی و مخصوصا استالین سیاست پاکسازی قومی و مذهبی مسلمانان از اطراف دریای سیاه و جنوب قفقاز ادامه یافت و مسلمانان آخیسکا و و مسلمانان کریمه و مسلمانان آذربایجان از سرزمین های خود کوچانده شدند. هدف هم قطع ارتباط سرزمینی مسلمانان و ترکها بود. در همین راستا منطقه زنگزور در ۱۹۲۰ توسط بلشویک ها به ارامنه اهدا شد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
دوست عزیز این 99 ساله رو از کجا آوردی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
زنده با داداش ما هم همینو میگیم
انها به شدت از داعش و ذهنیت داعشی حمایت می کنند ما نباید از باکو و ترکیه حمایت کنیم
مرگ بر حامیان داعش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
ترکمانچای 99 ساله بوده ؟ معلومه تاریخ و نخوندی وگرنه توی خود صدا و سیما این مساله کاملا بحث شد. با تعصب نمیشه تاریخ و چپکی خوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
خب قاجار بی لیاقت آنجاها را بعد از بیست و پنج سال جنگ آنهم با قشون آذربایجان از دست داد. تو عرضه داشته باش برو بگیرشون البته اگه گور به گورت نکردن مثل ارامنه اشغالگر.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
مثل اینکه نمیدونی پادشاهان هخامنشی به اونجا حمله کردندوتصرف کردند درحالیکه اونها مال امپراطوری ماد بودندونه پارس
برسر گوشت قربانی که از ایران جدا کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
باکو یعنی داعش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
تا 30سال پیش جزوخاک روسها بودند
آرامش در این منطقه و روابط دوستانه این دو جمهوری به سود ایران است اما منافع روسیه در جنگ و درگیری در این منطقه است
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
منافع اردوغان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
اذربایجان حامی داعش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
منافع پان فارس ها
حداقل دو مطلب مهم را جا گذاشتی 1- ساکنان مسلمان قره باغ بعد از شکست فتحعلی شاه از قره باغ به ایران و سایر مناطق کوچانده شده و ساکنان ارمنی جایگزین گردیدند و اینگونه شد که اکثریت با ارامنه گردید. 2- خود ارامنه ارمنستان و ایروان هم دلخوشی از حزب تند رو داشناک قره باغ ندارند چون باعث وابستگی کامل آنها به روسیه شده است.
لازم به اصلاح است بعد از عهد نامه ترکمن چای و گلستان و در زمان اتحاد جماهیر شوروی ، روسها با استقرار ارامنه از جاهای دیگر و حمایت مالی و نظامی از انها ، باعث به هم زدن ترکیب جمعیتی در خانکندی شدند و سپس ارمنستان با حمایت روسیه شهرهای اطراف خانکندی که جمعیت صد درصد مسلمان داشتند تصرف نموده و باعث جنایت های فراوان در انها شد.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
هموطن با کسی خود را نفهمی زده بحث نکن
اینا تخصص تاریخ جعل کن دارند از روسیه و انگلیس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
معمولا ترکها با مهاجرت بافت بومی مناطق رو عوض می کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
جالبه بدانید ارمنستان در زمان داریوش پس از
سرکوب شورش ارامنه به صورت ساتراپ نیم
خودمختار در آمد اما تا قبل از جمله ترکان سلجوقی در این منطقه هرگز اسمی قوم تاتار در هیچ سنگ نوشته ای نیامده حال انکه بگیم ارامنه عذاب ترکها به انجام آمدند خودداری است
reza
| United States of America |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
پرفسور تاریخ یکم بخون تا روشن بشی. ارمنستان سرزمینی در شمال غربی ایران بوده که از زمان هخامنشیان جنگ های زیادی برای تصاحب اون بین ایران و روم درگرفت . یک سرزمین قدیمی .حتی آذری زبان های ایران و کشور آذربایجان هم نژادن ارمنی هستند و همچنین ارامنه به نژاد ایران خیلی شبیه تر هستند . حالا بدها اینها به دلیل استیلای روم و مسیحیت مذهب مسیح رو انتخاب کردند بماند
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
دوست عزیز چرا فقط تاریخ 20 سال گذشته رادمیگویید این منطقه از دوهزار سال متعلق به نیاکان ارامنه بوده ترکان از قرن 11 میلادی وارد غرب خزر شدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
ارامنه هزاران سال در قفقاز و ترکیه فعلی حضور داشته اند سرزمین آنهاست
البته جنگ نباید باشد فقط با صلح و مذاکره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
اترک به فرماندهی اردوغان جنایتکار هدف بازسازی امپراطوری مغلوب عثمانی را در سر دارند. اسلام بهانه و دستاویز آنهاست.
ناشناس
| Turkey |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
اگر این ملاک باشد که الان باید گفت خاک ایران اند. بالاخره چقدر در تاریخ می خواهید عقب بروید؟
این جنگ واقعا ربطی به ما نداره که بخواهیم دخالت داشته باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
اگه فلسطین و لبنان و یمن و عراق ربط نداشته باشه البته
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
اتفاقا خیلی به ما ربط داره چون همسایه هستیم و یک سوم جمعیت ایران از تورکان آذربایجان تشکیل شده .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
دقیقاً، مانند جنگ ترکیه با اکراد سوریه، که هیچ ربطی به ما ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
احسنت
reza
| United States of America |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
برادر حامد از واژه تورکان استفاده نکن . چون تورکان منظور همون مغول ها است که چهره ای مغولی داره در صورتی که نژاد مرد آذربایجان به ارامنه و ایرانیان خیلی شبیه تر است تا مغول ها . یکم جلوی آینه خودتو نگاه کن ببین شبیه چنگیز خان مغولی یا یک ایرانی
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
به ۱۶:۵۸
سوریه و عراق و لبنان و یمن هم به ما ربطی ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
حامد 17:11! منظورت از "تورکان"در اون پاسخت چیه؟و آیا ترک زبان بودن یک عده از مردم در ایران الزاما به این معنیه که هر جا که یک عده ا ز ترک زبانان در دنیا با هر کسی میجنگند ایران به هر نحوی . به هر قیمتی از اونها دفاع کنه؟پس امنیت ملی ایران در اون موقع چه جایگاهی داره؟نکته بعد اینکه آیا هر کس در دنیا ترک زبانه از نظر فرهنگی و دستاوردهای تاریخی و چالش های امنیتی با هم ترک زبانه های دیگه یکسانه؟هدف و نیت واقعیت از اونطور نظر دادن در این قسمت چی بود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
باکو یعنی داعش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
دوست عزیز رضا
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
مغولها بزرگترین امپراطوری تاریخ به وسعت 33 ملیون کیلومتر مربع را داشتن اون وقت فقط آذربایجان به وسعت 290 هزار کیلومتر مربه را ترک کردن. اصلا زبان مغولی شنیدی تا حالا یا اونقدر بی سواد تشریف داری که از روی بعضی حرفهای پانفارسیسم و تاریخ تحریف شدش یه چیزی شنیدی و هر جا رسیدی مصرفش می کن؟ مردم آذربایجان ترک بودن و هستند و خواهند بود تو به فکر اصل و نسب خودت باش اینطوری بهتره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
اگر ایران دخالت نمیکرد خوب بود ولی با تمام قوا به ارمنستان کمک میکنه
برسر خاک است
سرزمین اشغال شده توسط ارمنی ها
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
ارمنی فقط خاک
ایران خاک و تاریخ تمدن و هویت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
بر سر زیاده خواهیست
خاک دیگران را هم می خواهید
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
اتفاقا بر سر خاک نیست می ترسند که دوباره نسل کشی شوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
قره باغ خاک ارمنی ها است و بس
روسیه با جنگ و خیانت فرانسه قفقاز جنوبی را از ایران جدا کرد و ارتباط ایران با دریای سیاه را قطع کرد حالا هم اجازه آرامش و پیشرفت به این سه کشور قفقاز جنوبی را نخواهد داد
دعوا سر ناموس است دعوا سرهویت هست هویتی که باحمایت روسیه ووحشیگری ارمنستان پایمال شده است اذربایجان تنها واخرین صاحب قره باغ بوده وخواهد بود اگر نبود حمایت روسیه وبعضی ها تا حال ارمنستان جرئت مقابل با اذربایجان را نداشت هنوز جنایت ارامنه درخوجالی وکشتار وحشتناک زنان وکودکان از یاد ها نرفته است ما نباید بی طرف باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
ارمنی و روس را فعلاً بخیال شو
ببین کسایی که براشون خون دادی چطور از پشت خنجر میزنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
اگر واقعا آذری ها نسبت به ناموسشون حساس هستند چرا اجازه دادند یک دیکتاتور چندین سال رییس کشورشان باشد چرا اجازه دادند عذا داری در کشورشان ممنوع شود؟!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
آقا اینطور که آذربایجان و ترکیه دارن پیش میرن تا پنجاه سال دیگه خبری از هویت ارمنی نیست. قومی که تا دویست سال پیش نصف جمعیت قفقاز و آسیای صغیر رو تشکیل می دادن
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
خوجالی رو نیروهای تندرو آذربایجان با کوچاندن عمدی غیرنظامیان به سمت نیروهای مسلح ارمنستان بوجود آوردن تا در مقابل کشتار ارامنه دست آویزی داشته باشن.
ناشناس
| Germany |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
نقش مردم قره باغ را هم در نظر بگیر!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
اگر یک درصد به چیزایی که نوشتی اعتقاد داری خوب برو اونجا بجنگ تا مجبور نشن داعشیارو بیان کمکشون ، هر وقت این سرزمین به صاحب اصلیش که ایرانه برگشت ، ارزش پیگیرو داره ، فعلا اردوغان برادرای داعشی شو بیاره اونجا بیبینه چیزی براش داره یا نه
reza
| United States of America |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
عمو جان اگر کشور آذربایجان می تونست که 30 سال قره باغ دست ارمنی ها نبود . حالا هم شق القمر نکرده با حمایت مستقیم ترکیه ، جنگویان داعشی سوریه و حمایت لجستیکی اسراییل دو تا روستا رو گرفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
برو بابا
باکو یعنی اسراییل جنایت کار
تابناک چه قدر تو می خواهی بگویی قرباغ ارمنی است و باید به ارمنستان داده شود. خوب با این اوصاف هرنقطه ایران نیز باید علم استقلال بلند کنند. باش تا دولت بختت بدمد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
ارامنه راکمی بیشترپرروکنیدچشم طمع برماهم خواهندداشت اینراازتاریخ معاصربپرسید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
زنده باد ارمنستان
اون آقایی که گفت قره باغ پاره تن اسلام است و باید به اسلام برگرده، از حرفاش بد تعبیر شد. منظورشون این بود که چون ایران، دارالقرای اسلامه، قره باغ و کل آذربایجان که الان علی اف خودشو رئیس جمهور اونجا می دونه و طبق قرارداد ترکمانچای از اسلام، یعنی از ایران جدا شده مجددا باید به ایران، یعنی اسلام برگردانده بشه..
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
چی میزنی؟؟
ساقیت کیه؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
ایول
نه به اسم های جعلی اذربایجان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
علیف داعشی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
ایران و آذربایجان جزو امت اسلام است منظورش این بود بنفع ارامنه و پان فارس ها تعبیر نکن
نویسنده محترم اولانام اون منطقه قره باغ نیست و قارا باغ هست که به معنی باغ بزرگ میباشد . در تورکی قارا هم معنی سیاه میده و هم معنی بزرگ میده که بستگی داره کجا استفاده کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
برو بابا با این حرفات
خیلی جالبه. موقعی که در مورد چیزی دیگری صحبت می شود، از سازمان ملل حرف می زنید، ولی وقتی نوبت می جمهوری آذربایجان می رسد دم از "مال ما بود" می زنید. سازمان ملل جمهوری آذربایجان را به عنوان کشور مستقل شناخته است. ولی شما به آن ادعای ارضی دارید. دوم شورای امنیت چهار قطعنامه دارد که نیروهای نظامی ارمنستان خاک جمهوری آذربایجان را اشغال کرده و باید از آنجا خارج گردند. این واقعیت را فقط ارامنه دوست دارند که بپوشانند، چون بنفع خود نیست. در این میان تکرار ادعاهای ارامنه از سوی ایرانی ها واقعا تاسف آور و زننده هست.
سوم اینکه خیلی از آنان که در اینجا به ترکیه هر چه از دلشان میاد می گوید و فحش می دهد، در خیلی از تابستان ها در کنار دریا در استانبول و جاهای دیگر خوشگزرانی کرده اند. واقعا به این به جز نمک نشناش چه می شود گفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
خب ایران چون پایان جدایی را پیگیری نکرد سازمان ملل هم فرض بر این گذاشت که ایران راضی است و شیطنت هم در آن بود هیچوقت نمی خواستند ایران هم مرز با روسیه و بزرگتر شود ایران قانونا حق دارد پایان قراردادی که با شوروی بسته بود را پیگیری کند و بخش های جدا شده را بازگرداند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
آقای نمک شناس مفت نمیرم سواحل ترکیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
صنعتی کمتر مصرف کن افندی.‌ضرر داره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
باکو بزرگ ترین حامی داعش بعد از ترکیه
درود بر ارمنستان عزیز و گرامی
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
مرگ برمردورمرموز
ناشناس
| Germany |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
امضاارمنی نژادپرست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
زنده باد ارمنستان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
یاد داشناکای تروریست افتادم که در ایران حمام خون راه انداختند
سردار ملی را هم این موجودات به شهادت رساندند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
مرگ بر ارمنستان جانی و جنایتکار ملعون کودک کش
آیا انجام رفراندوم زیر نظر نهادهای معتبر بین المللی، برای مردم قره باغ، اینکه خود تصمیم بگیرند جز کدام کشور باشند و زیر نظر سازمان ملل هم انجام بشه ، راه حل نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
اولا که کورد نیستی ارمنی هستی یک نفرتان جرات نداره با اسم ارمنی پیام بده ثانیا یک میلیون اذربایجانی اواره برگردن تا رفراندوم بشه ثالثا چرا رفراندوم فقط تو قره باغ خوبه حاضری هر جا هر کسی خواست رفراندوم بشه ببینیم کی ضرر می کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
تا زمانی که اردوغان غاصب اونجا را ترک نکه امکان انجام این کار نیست.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
این راه حل برای سوییس و فرانسه و انگلیس است دوست عزیز نه در منطقه ای که تعصب قومی و مذهبی حرف اول را می زند اگر روزی به شرایط سوییس و فرانسه رسیدیم چنین راه حلی کاملا درست است.هدف باید این باشد که قوانین بر اساس خواست اکثریت و رعایت حقوق اقلیت باشد یعنی اکثریت حق نداشته باشد حقوق اقلیت را نقض کند و اگر تمرکز قدرت مرکزی هم کاهش پیدا کند و مناطق اختیارات فرهنگی و تصمیم گیری داشته باشند دیگر چه نیازی به این است که مرزهای کشورها جابجا شود؟ در این درگیری متاسفانه چون سابقه نسل کشی ارمنی ها وجود دارد و حکومت الهام علی اف هم هیچ حقی برای دین و زبان دیگران قایل نیست مسئله به بن بست رسیده است راهکار آن خودمختاری قره باغ است.
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
حرف کودکانه نزن دوست عزیز، دراین صورت بایددهها رفراندم درکشورهای مختلف ازجمله ایران برگزارشودکه فلان نقطه بایدجداشودیازیرنظرکدام کشورباشد.سازمان ملل خواهان حفظ تمامیت ارضی کشورهاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
ساکنان اصلی قره باغ قتل عام و یا اخراج شده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
ساکنان اصلی قره باغ ارمنی هستن
ساکنان اصلی باکو داعشی ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
قره باع بدون شک ارمنستان است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
30 سال پیش ارمنستان با حمله نظامی قره باغ رو از آذربایجان جدا کرد. چه رفراندومی ؟
بسیار واضح است که ایران همواره در این منازعه طرفدار ارمنستان بوده است. ما یک بام و دو هواهای زیادی داریم طرفداری از فلسطین به همراه عدم توجه به مسلمانان هند و ... . اما به یاد داشته باشید که قره باغ همواره متعلق به آذربایجان بوده و خواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
شما از کجا فهمیدی اینقدر وپاضح است؟ اما به نظرت وقتی عده ای شعار نفرت پراکنی سر می دهند جای حمایتی از آنها باقی می گذارنتد؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Germany |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
هرجادلمان بخواهدطرفداریم هرجادلمان بخواهدمخالفیم مگردرکشورعزیز خودمان نمیبینی نمونه های آنرا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
به همین خیال باش
قره باغ خاک ارامنه است
نام جعلی روی نقشه نوشتی برادر اسم اصلی خان کندی است ..... لااقل تاریخ بخوانید.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
این تاریخ ها را اگر به عقبتر ببرید نامی هم از خان کندی باقی نمی ماند پس زیاد روی این نام ها مانور ندهید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
نام جعلی همان جمهوری آذربایجان است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
اذربایجان جعلی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
تاریخ را اگر به 3 هزار یا 4 هزار سال قبل برگردانیم هم خیلی چیزها نبود
ناشناس
| Russian Federation |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
در هیچ سند تاریخی نام آذربایجان برای کل کشوری که امروز آذربایجان نامیده می شود وجود ندارد این واژه آذرآبادگان بوده است که پس از استیلای اعراب گ به ج تغییر یافت و شد آذرابایجان و برای راحتی بیان آذربایجان شد پس نامش نه ربطی به ارمنی دارد نه ربطی به ترکی ، آذر هم همه می دانیم به معنای آتش است و به قولی زرتشت زاده همین منطقه بوده است.
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
شمال ارس هرگز آذربایجان نبوده،اونجا آران و شیروان بوده
آذربایجان در زمان جنگ با عراق برای حفظ خاک وطن مثل همه مردم ایران کلی شهید و جانباز و آزاده داد.به خاطر چی الان یه عده متاسفانه مخالف طرفداری از آذری های ایران از دولت آذربایجانند و جانبداری از ارمنستان میکنند. مگه ما زمان جنگ بوسنی از صرب ها طرفداری کردیم اونجا هم به خاطر مسلمان بودنشون از بوسنی و هرزگویین حمایت کرذیم حالا که آذربایجانی ها هم اشتراک فرهنگی با ما دارند هم شیعه هستن و نه تنها آدری های ایران بلکه همه اقوام ایران وظیفه و غیرتشون با ید به سمت دولت آذربایجان باشه . البته شهروندان ارامنه ایران همیشه برای ما عزیز بوده و هستند و خودشون هم میدونند که چقدر احترام دارند و حتی زمان جنگ ایران و عراق خود ارامنه هم واسه دفاع از ایران شهید دادند. پس بحث حکومته که با تحریک کشور روسیه کشور ارمنستان قسمت زیادی از خاک یه کشور مسلمان رو اشغال کرده و سیاست کثیف روسیه همیشه همین بوده و هست و همیشه به ما ایرانی ها از پشت خنجر زده و خیانت کرده و الان هم داره همن سیاست رو پیش میبره دولت ارمنستان دست نشانده روسیه شده و اگه جلوش شل باشیم دوباره تا یه قسمتی از خاک ما رو نگیره ول کن نیست تاریخ جنایت های روسیه در ایران رو هرگز فراموش نخواهد کرد
پاسخ ها
reza
| United States of America |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
میدونی چرا مخالف کشور آذربایجان هستیم . چون طرفدار اسراییل است. چون طرفدار بی دینی و همجنس بازها در اونجا آزاد هستن. چون عذاداری امام حسین اونجا ممنوعه . هیچ وقت اذریهای آذربایجان ایران رو با کشور جعلی آذربایجان مقایسه نکن
ناشناس
| Romania |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
طرفداری به شرط اینکه با نفرت پراکنی علیه بقیه انسان ها نباشه و دخالت در امور کشورهای دیگر نباشد هیچ اشکالی ندارد اما وقتی عده ای به صرف زبان و مذهب فقط می خواهند طرفداری کنند و بر علیه دیگران نفرت پراکنی کنند این طرفداری کور است یعنی من کاری ندارم کدام طرف درست می گوید چون هم زبان هستیم باید طرفداری کنیم این تفکر یک تفکر قبیله ای و عقب مانده است مثلا فرض کنید روسیه و اروپا و آمریکا هم ادعا کنند چون ارمنستان مسیحی است و ما هم مسیحی هستیم پس باید از ارمنستان دفاع کنیم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
قره باغ رو ارمنی می بینم و می دونم
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
آقای رضا که در آمریکا نشسته وازادعای هواداری آذربایجان از اسرائیل حرف میزنی میخواهم بدانی که چنین نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
در جواب دوست ناشمناسمن برادر یا خواهر ناشناس|Romania|۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
باید بگم که ما 4 ساله هستش که از لبنان و فلسطین حمایت میکنیم فقط به خاطر مسلمان بودنشون(بگذریم که وهابی . )
هستند حالا شما میگید که حمایت فقط به خاطر مشترکات نژادی و فرهنگی و دینی ، قومیت پرستیه؟
اگرقرارباشددرهرمنطقه ازکشوری که قوم خاصی زندگی میکنند باچنین دلیلی اعلام استقلال کنندوخودرامنتسب بکشوری خارجی کنندوباحمابت آنکشوربخواهندمستقل شوندمثلاشهرهای عرب نشین یاکردنشین ویابلوچ نشین ویاترک زبان نشین وغیره ببینیدچه هرج ومرجی میشودبخصوص آنکه کشوردیگری بیایدبرای حمایت آن قوم جدائی طلب منطقه رااشغال وتصرف کنددرست مثل قرباغ که تعدادی ارمنی ساکن داشته اعلام خودمختاری کرده وساکنین آذری راکشته وآنانکه زنده ماندندراآواره کرده باحمایت اشغالگران ارمنستان این عین واقعیت است که مطمئنااگراین تجاوزواشغالگری درموردکشوری غیراسلامی صورت میگرفت ازطرف تمام کشورهای دنیابشدت محکوم میشدولی اکنون فقط ترکیه آنهم باحمایت کلامی اشغالگری رامحکوم میکندارامنه اشغالگر حامیان پرنفوذدرهمه دنیادارندولی آذری های موردظلم قرارگرفته بجزحمایت اندکی ازروحانیون کشورمان دیگرصدائی درحمایتشان شنیده نمیشودحالاهرچه صغری کبری کنیداین لب مطلب وعین واقعیت است
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
حرف شما در حالت کلی درست است اما فکر نمی کنید این پانترک ها هستند که چنین شعارهایی سر می دهند؟؟؟!!!!
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
در مورد اقوامی که اردوغان را می خواهند قضیه با استقلال کردستان بسیار متفاوت است.اردوغان از مردمی که خود را منتسب به او می دانند با انواع سلاح حمایت می کند ولی کردستان یک قوم هستند که هیچ حامی در منطقه ندارند.خطر اردوغان بسیار جدی ایران را تهدید می کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
سنین جانین یالان دیمه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
اذربایجانی که حامی داعش و اسراییله مظلوم نبوده و نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
ترکیه نا... طرفدار داعش
یوسف اکبری از همدان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
جناب ناشناس عزیز خیلی جالبه ،فرمودین شهرهای عر ب نشین ،کرد نشین بلوچ نشین ولی وقتی به ما تورک ها رسیدید فرمودید ترک زبان نشین یعنی اینقدر از ما کینه به دل دارید که هویت ما را هم انکار می نمایید
مسئله سلطه یافتن روسیه بر قفقاز، به عنوان منطقه ای عمدتاً ایرانی، به لحاظ تاریخ و فرهنگ و نژاد، همیشه در ذهن مخاطب ایرانی تازه بوده است؛ مسئله ای که ارامنه نقشی اساسی در آن آفریدند. متأثر از خاطرات جنگ های صلیبی، ارامنه قفقاز، همیشه در آرزوی حضور یک دولت مسیحی قدرتمند در نزدیکی منطقه سکونت خود بودند، اما ازآنجا که اروپای غربی پس از جنگ های صلیبی هرگز آن حد به قفقاز نزدیک نبود که بر امور منطقه، تأثیرگذار باشد، ظهور یک قدرت مسیحی دیگر توجه ارامنه را جلب کرد؛ دولت مسکووی. فرآیندی که نخبه گان ارامنه ایران طی آن کوشیدند پای دولت همیشه توسعه طلب مسکووی و بعدها امپراتوری روسیه را به قفقاز باز کنند، درواقع فرآیندی از تغییر وفاداری بود که از دهه 1660 م (1070 ق) آغاز شد و تا سال 1828 م (1243ق)، سال بسته شدن قرارداد ترکمنچای، ادامه یافت. اینجا سعی شده به واسطه تبیین تشریحی و با اتکای عمده بر منابع ارمنی، افت و خیز های این فرآیند صدوشصت ساله به همراه چگونگی انتقال وفاداری ارامنه از ایران به روسیه تاحد ممکن روشن شود. یافته های این بررسی نشان می دهد که سه جناح عمده اشرافیت ارمنی، یعنی رهبران کلیسا، ملیک ها و تجار برجسته، به ترتیب بیشترین اهمیت را در تعیین وفاداری سیاسی ارامنه قفقاز داشته اند؛ درحالی که ابتکار گِرَوش به روسیه از آنِ تجار ارمنی بود؛ اما این ملیک ها بودند که به آن دامن زدند و درنهایت، کلیسا بود که با نقش آفرینی خود تغییر وفاداری را قطعی ساخت.
پاسخ ها
فرید احسان
| United States of America |
۰۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
ترکمنچی و گلستان گذشته...اما اگر واقعا بخواهیم جلوش رو دوباره بگیریم، باید مراقب باشیم که حکومت الهام یهودف در خوش رقصی برای اسرائیل مسلمن‌های ایران رو نابود نکنه. دولت جمهوری آذربایجان وقتی میتون انتظار حمایت ایران رو داشته باش که با دشمن مثلمان‌ها (اسرائیل) هم پیاله نشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
بستگی داره تعبیرت ازایرانی چی باشه؟ اگرنژادآریااست پس حداقل هندواروپا نژادآریایی هستند .آیاباید جزوخاک ماشوند؟ تا یک قرن پیش هم اسم کشورما ایران نبوده
واقعا دلم برای ارامنه میسوزه آخه چرا این ملت با شیوه های مختلف نسل کشی مواجه هستند
پاسخ ها
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
اگر تعصب را کنار بگذاری با اندکی مطالعه در مورد نسل کشی و جنایات ارامنه در جیلولوق و خوجالی به سادگی می توانی متوجه نسل کشی واقعی توک های آذربایجانی و نه ادعای دروغین ارامنه بشوی.
ناشناس
| Canada |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
شمادلتان همیشه بظالم میسوزدچون طرفدارظلم هستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
زنده با ارمنستان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
ارامنه همیشه نسل کشی کردند پشتشان هم به روسیه و فرانسه و کشورهای صلیبی گرم بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
درود بر ارمنستان عزیز
کل دو کشور درگیر جز سر زمین ایران بزرگ است ولی افسوس که امروز هم باید منتظر تصمیم پوتین باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
جزوخاک شوروی (روسیه ) بودند
متاسفانه برخی از هموطنان علیه دیگر اقوام ایرانی شعارهایی دادند که موجب آزرده خاطر شدن بخشی از ملت ایران شد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
البته ارامنه خودشانراجزواقوام ایرانی نمیدانند
در اینکه بسیاری از مرز های کشور های خاورمیانه بعد از دو جنگ اول ودوم جهانی توسط قدرت های سلطه گر دستخوش تغییرات تحمیلی گردید جای شک وتردیدی نیست و اگر فرار باشد در هر نقطه از خاورمیانه این مرز ها جا بجا شود خونهای زیادی ریخته میشود .موضع ایران درجنگ دو کشور تازه تاسیس که تا همین صد وچند سال پیش قسمتی از خاک ایران بودند باید بعنوان میانجی بی طرف باشد تا خدایناکرده بین اذری ها وارامنه کشور تبدیل به خصومت نشود یادمان نرود که در تجاوز وحشیانه صدام به خاک کشورمان خون های زیادی از مدافعین اذری .وارمنی .وفارس وعرب وبلوچ کرد ولر وکلا همه اقوام ایرانی بر زمین ریخ تا این خانواده بزرگ قدیمی پا برجا بماند.
متاسفانه نویسنده مقاله ننوشته این سرزمین ها چندین قرن متعلق به ایران بودند ودر زمان شوروی سابق از ایران جدا شدند. چرا می خواهید حافظه تاریخی مردم را پاک کنید.وقتی می نویسید از نظر تاریخی کمی هم به عقب تر برمیگشتی .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
یادت نره که اینها مال حکومت ماد بوده ودرزمان هخامنشیان تصرف شد.حالا مستقل شده اند
مثل اشغال خرمشهر توسط صدام هستش، ایران اونوقت چیکار کرد یا باید میکرد؟ آذربایجان هم همان را انجام بدهد با قدرت تا آخرین خون، قره باغ جزو خاک رسمی و بین المللی آذربایجانه
پاسخ ها
فرید احسان
| United States of America |
۰۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
بله ولی‌ نمی‌شه الهام الییوف هم به اسرائیل پایگاه بده که در ایران عملیات تررریستی بکنن، و هم بخواد که ما کمکش کنیم...مطمئن باش اگر که با اسرائیل نبود ایران کمکش میکرد.
قره باغ باید آزاد شود، اشغالگر ارمنستانه و این را تمام کشورهای جهان و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل تایید کرده اند، مرگ بر اشغالگر غاصب هم ارمنستان و هم اسراییل
واقعا جای تاسف است با این تاریخ نگاری ناقص و مغرضانه !!!!!!!!!!!!
چرا نگفتید اصولا" در این منطقه ابدا" ارمنی مسیحی نبوده و در زمان نادرشاه مهاجرین آلبانی وارد شدن
چرا نگفتید که طبق تقسیمات بین الملی مناطق تحت اشغال متعلق به جمهوری آذربایجان هست
چرا در مورد قتل عام مسلمانان مناطق اشغالی مخصوصا" خوجالی را نگفتید
چرا نگفتید ارامنه پس از اشغال قره باغ مساجد را محل نگهداری خوک و دام و طیور کرده
چرا بیان نمیکنید یکی از مساجد بزرگ و قدیمی مشابه مسجد کبود تبریز در زمان صفویه در شهر ترک نشین (آن زمان) ایروان در آنجا احداث شده و اکنون نیز تحت اداره سفارت ایران در ارمنستان هست
کاش مطبوعات و برخی مسئولان پایتخت نشین اینقدر بر طبل تجزیه طلبی و هراسندن مردم دست می کشیدن و از حق دفاع میکردن
متاسفانه طرح رضاخانی که کل ملت ایران را فارس زبان کردن و ایرانشهر کردن در کشوربود را که هنوز هم هست در حالی که
اقتدار ایران را همین قومیتهای ترک،لر ،عرب،فارس تشکیل می دهد
پاسخ ها
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
زمان هخامنشیان هم ساتراپ ارمنستان کشک بوده؟جنگهای ایران و روم بر سر ارمنستان در زمان اشکانیان و ساسانیان کشک بوده؟کافیه یا بازم بگم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
عالی برادر.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
چرا در مورد کشتار ارامنه توسط ترکهای عثمانی در خلال جنگ
جهانی اول که یک میلیون نفر ارمنی را قتل عام کردند چیزی نمیگید ؟ چون لابد ریختن خون ارمنی ها حلاله و خون ترکها حرمت داره ؟ارمنیها حق دارند از خاکشون دفاع کنند چون می دونن اگه دفاع نکنن دوباره نسل کشی میشن
سهند
| Singapore |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
هیچگونه مدرک و سند در مورد قتل عام ارمنی ها وجود ندارد .اما ارمنی ها در بسیاری از شهرهای اذربایجان و ترکیه مردم بیگناه را به طرز فجیعی کشته اند.گور های دسته جمعی که اکثرا نشان مسلمانیت دارند شاهد این قضیه می باشد وارامنه برطبق گفته های افراد مسن ادعا دارند واگر برطبق گفته ها باشد مردم شهرهای اورمیه سلماس زنوز جلفا فراموش نکرده اند ارمنی ها چه جنایتهایی کرده اند.در
ترکیه چاهی وجوددارد بیش از 1000 جنازه در ان کشته شده تماما مسلمان .در عصر حاضر نیز ادامه دارد و خواهد داشت.چون ارامنه در خیالات ارمنستان بزرگ هستند.که در ان نقشه خیالی استان اذربایجان غربی وشهرهای کرد نشین ترکیه دران قرار دارد
قره باغ..هیچ باغی سیاه نمیشه..قره داغ ...هیچ کوهی سیاه نیست...قره چمن...هیچ چمنی سیاه نیست...قره دنیز(دریای سیاه) هیچ دریایی سیاه نیست....قاراباغ یعنی باغ وسیع..قارا داغ یعنی کوه وسیع..قرا چمن یعنی چمن وسیع..قارا دنیز یعنی دریای وسیع....قارا بمعنی وسیع هست
پاسخ ها
جوان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
سلام.قره به معنی اونقدر وسیع هست که انتهای اون تاریک و ناپیدا برای چشم انسان باشد.لذا سیاهی و تاریکی و وسعت در اینجا معنیشان به هم نزدیک میشود ولیکن اصل معنی به وسعت دلالت دارد.
در سال 2018 در ارمنستان انقلاب مخملی رخ داد و یک دولت نسبتا غربگرا سر کاراومد که روسیه از این موضوع ناراحته. به نظر میاد روسیه یا چراغ سبز داده به آذربایجان برای گوشمالی ارمنستان و یا اینکه آذربایجان و ترکیه با توجه به این موضوع فکر کردند روسیه واکنش جدی نشون نمیده. البته اگر آذربایجان بخواد بخش زیادی از قره باغ رو پس بگیره، ممکنه روسیه واکنش نشون بده.
مهمترین هدف اسراییل از این درگیریها ضربه به ایرانه. هم با ایجاد اختلافات قومی و هم آوردن وهابی های ضد شیعه به مرزهای ایران. شاید ما لازم باشه یک نیرویی مثل حزب الله رو برای حفاظت از مردم شیعه کشور آذربایجان و آذربایجانیهای درون ایران تشکیل بدیم. البته باید مواظب باشیم که با ترکیه و روسیه اختلافمون زیاد نشه چون این به سود اسراییله.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
آذربایجان مجبور بود از اسراییل سلاح بخرد چون هیچ کشوری به آنها سلاح نمی فروخت ضمنا ایران هم در جنگ تحمیلی مجبور شد از آنها سلاخ بخرد
اولا قره باغ و ایروان و ... برای ایران هستند که روسها آن را به ایران پس ندادند و انرژی آن را به یغما می برند در ثانی به اذربایجان تعلق دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
بعدازفروپاشی شوروی کل معاهدات باکشورهایی که باشوروی داشتند کان لم یکن شده چون دیگه شوروی نیست .دقیقا مثل ارورندرود که مال عثمانی بود اما بعدازفروپاشی عثمانی رضا شاه اون روگرفت
همیشه خیر و برکت در بی طرفی هست، یاد بگیرید بی طرف باشین، مثل سوئیس که خودش رو از مصیبت های دنیا تا حد زیادی دور نگه داشته
پاسخ ها
طرفدار حق
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
ما لشکر امام حسینیم و طرفدار حق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
ایران کاملا در طرف ارمنستان اشغالگره
قره در ترکی پیش وند زیادی و فراوانی یک چیز است مثال های زیادی هم در ایران وجود دارد از جمله قرخ چمن
قره داغ قره سو و... قره باغ به معنای مکانی که پر از باغ است و دلالت بر فراوانی باغ و باغستان دارد
تابی جوون اصلاح کن واست خوب نیست میگن بی سوادی ها
ضمنا مگه عهدنامه ترکمنچای 99 ساله نبود لطفا راجع به چرایی و دلایل عدم اجرای ان بعد از اتمام 99 سال بحث و مقاله بدید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
این رو کی گفته ؟
50 سال پیش 99 سال تموم می شد. چرا رژیم وقت از شوروی پس نگرفت؟
ناشناس
| Netherlands |
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
نه ۹۹ ساله نبوده، اما لنین انرا لغو کرد و تمام شد. مهم هم مردم آنجا ها اصلا که فعلا اصلا علاقه ای به بازگشت به ایران ندارند.
- مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
ول کن بابا . اونا رم بیاریم اینجا چی بشه ؟!! بابا گناه دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
اون مال وقتی بودکه شوروی وجودداشت وگرنه عراق ولبنان و..هم چون مال عثمانی بودندبایدجزو ترکیه شوند؟
سازمان ملل: قره باغ خاک آذربایجان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
سازمان ملل: قبرس مال ترکیه نیست.
قره باغ به ترکی یعنی باغ بزرگ .... باغ سیاه چیه بی سواد؟؟؟

یاشاسین آذربایجان
پاسخ ها
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
آران و شیروان اسم اونجاست.اسم آذربایجان رو از ایران دزدیدن
ایران برای اولین بار خواستار خروج نیروهای نظامی از شهرهای اشغالی شد
به علت رویکرد قومیتی ترکیه این جنگ هرگز بسود ایران نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
روسیه عامل این جنگ است وگرنه ارامنه دیغا عددی نیستند
« قره‌باغ ترجمه روسی یک کلمه آذری به معنی "باغ سیاه" است» این دیگر چه نوع جمله ای است. قره باغ کلمه ترکی به معنی باغ سیاه است.
فرض کنیدجمعیت 99 درصدی قره باغ اصلا میلیونها سال است که ارمنی هست. این ربطی به اینکه جزو خاک ارمنستان باشد ندارد. انگار همین امروز خوزستان شورای شهرش تصمبم بگیرد جزو عراق شود. تبریز تصمیم بگیرد عضو ترکیه شود سیستان و بلوچستان تصمیم بگیرد مال پاکستان شود. مگر خاک یک کشور بر اساس زبان و دین و مذهب و اکثریت یک قوم تعریف میشود.؟
قره باغ با هر نوع جمعیتی خاک اذربایجان هست. چه جمعیتش کاملا یهودی باشند. چه مسیحی و چه مسلمان
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
در خوزستان هیچ قومی اکثریت مطلق جمعیت را ندارد.
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
تاریخ اون منطقه چی میگه علی آقا؟در دوران کوروش و داریوش چه کسانی اونجا ساکن بودن؟ترکها؟
احیانا احساس نمیکنی نقش ترکیه رو این وسط جا گذاشتی؟؟؟
خویه .اتیش تو بلوک شرق افتاد
تو اخبار میگن جنگ قره باغ بعد میگن طبق قطعنامه سازمان ملل قره باغ رسما خاک آذربایجان هست دوباره میگن حکومت خود خواننده آرتساخ ازطرف سازمان ملل رد شده همه اینها یک طرف خیلی جالبه برخی رسانه های مثل مشرق میاد ازارمنستان جانب داری میکی و مقالاتی به نفع ارمنستان مینویسه تو اینترنت موجوده میتونید سرچ کنید ویه عده دیگه میان درباره پیروزی ارمنستان نظر میدن درکل سیاست درکشور ما شترگاو پلنگی هست همه کارشناس هستن همه دل به خواه خودشون تحلیل میکنن و خیلی راهت ازروی احساسات یا تفکر قومی نژادی یک واقعیت رو دروغ جلوه میدن ولی حقیقت اینکه آذربایجان تصمیم خودش رو گرفته به هرقیمتی شده قره باغ را پس بگیره حالا هرکشوری هر مردمی میخوان موافق باشن یا مخالف اونها کارخودشون رو میکنن
تابناک چرا کامنتای منو نمیزاری چون از اذربایجان حمایت میکنیم ما از حق حمایت میکنیم اگه از ارمنستان حمایت میکردیم خوشحال میشدی من توهین نمیکنم اما نمیدونم چرا شما از ارمنستان متجاوز حمایت میکنین حمایت شما از ارمنستان همسو با حمایت بعضی کشورهای مسلمان از اسراعیل است افرین به مسلمانی شما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
رسانه های ایران طرفدار ارمنستان اشغالگر هستند
پس قره باغ از مناطق قدیمی ارمنیان بوده است
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
ازشب تاصبح قصه لیلی ومجنون راگفتندآخرش سئوال کردی لیلی زن بودیامرد توخودقاراباغی
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
فرض کن از مناطق باستانی ارمنی هسات. خب این دلیل میشه جزو اک ارمنستان باشه؟ یه نقشه رو نگاه کن. ببین جزو خاک کی هست؟ چون خلیج فارس وسط یعالمه کشور عربی هست حتما باید مال اونا باشه یا اسمش خلیج عربی؟ منطق شما اینجوره
در اینجا خیلی با نام دورغ اومدن که من تبریزی هستم من تالشی هستم اینا اصلن نه تبریزی هستن نه تالشی بلکه ارامنی هستن واومدن طرف ارمنی را گرفتن دومن خاک قره باغ خاک مقدس ابدی آذربایجان بود و هست وارامنه رو روسها به خاک آذربایجان آوردن یعنی خود ارمنستان از خاک آذربایجان هست و اهالی ارامنه که در قره باغ هستن اونا با اشغال در آنجا زندگی میکنن در سال ۱۹۲۰ در آنجا یک ارامنه نبود بعداز اشغال کردن به اونجا آورده شدن ارامنه ها وامروز ارتش و ملت بزرگ آذربایجان خواستار آزادی خاک شان هست
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
دقیقا. مثلا با گفتن من تالشی هستم یا ترک هستم اون هم بصورت تورک. انگار این اشخاص نماینده تام الاختیار ترک ها و تالشیها هستن و نظر قطعی و کلی همشون هستن.
آیا آذربایجان حق و حقوق تالشی ها را رعایت می کند؟ همه می دانیم آذربایجان یکی از کشورهایی است که سابقه بسیار منفی در نقض حقوق بشر دارد و علی اف با انواع روش های دیکتاتوری قدرت را قبضه کرده است نگرانی ارمنستان این است که با عقب نشینی از قره باغ الهام علی اف دست به پاکسازی قومی بزند که حتما هم چنین خواهد کرد من فکر می کنم تا زمانی که تضمین خودمختاری به قره باغ داده نشود ارمنستان حق دارد از این منطقه دفاع کند اما راهکار این قضیه جنگ و درگیری نیست اگر الهام علی اف تضمین بدهد حقوق بشر را در این منطقه نقض نمی کند و دست به پاکسازی قومی نمی زند حل مسئله و بازگشت قره باغ به آذربایجان خیلی ساده می شود.اما علی اف تاکنون چنین قول و تضمین و تعهدی نداده است پس ارمنی هایی که ساکن در این مناطق هستند چاره ای جز مقاومت ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
تالش ها در حکومت مناسب دارند و زبانشان آموزش داده می شود.
آیا در ایران تالش ها این حقوق اولیه را دارند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
شما برو آنطرف مرز با تالشی های آذربایجان صحبت کن همه از کشورشان راضی هستند ضمنا تالشی و آذری هم مذهب و شیعه هستند مشکلی با هم ندارند
برای اردوغان اشغال خاک دیگر کشورها بسیار عادی شده آنها با اتکا به نیروی هوایی قوی ترکیه و در اختیار داشتن اف ۱۶ و اف ۲۲و شاید هم اف ۳۵ و پشتیبانی نیروهای زمینی خود هر جا که بخواهند به کنترل خود در می آورند مانند عفرین شمال عراق قرباغ و شاید در آینده هم به خاک ایران هم چشم داشته باشند ولی ابتدا از طریق ماهواره و نیروهای نفوذی قومیت ها را تحریک و آماده پذیرایی از نیروهای اشغالگر خود می کنند کوتاهی مسئولین در این مورد خطای بزرگی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
اردوغان تنها طرفدار مسلمانان جهان است هیچ کشوری جرات این کار را ندارد به همین خاطر همه استکبار و صلیبیون و یهودیان و ارمنی اشغالگر و کرد تجزیه طلب و سلطنت طلب باهاش دشمن هستند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
شما از ترس جون خودت میری از شر حمایت میکنی. شما طرفدار حق باش. نگران اینده نباش
عملکرد ارامنه در جنگ ایران و روس چه بود؟ در کدام طرف بودند؟ چرا روسیه در عهدنامه ترکمنچای ماده ای گنجاند که ارامنه و آشوریان تحت الحمایه روسیه هستند و تبعه روس حساب میشوند؟
اطلاع دارید که بعد از عهدنامه ترکمنچای چهل هزار
ارمنی از اراضی ایران و بعد ازعهدنامه آدینه مابین روسیه تزاری و دولت عثمانی نود هزار ارمنی به ارمنستان کنونی و قره باغ کوچانده شدند! در ادامه این سیاست در دوران شوروی و مخصوصا استالین سیاست پاکسازی قومی و مذهبی مسلمانان از اطراف دریای سیاه و جنوب قفقاز ادامه یافت و مسلمانان آخیسکا و و مسلمانان کریمه و مسلمانان آذربایجان از سرزمین های خود کوچانده شدند. هدف هم قطع ارتباط سرزمینی مسلمانان و ترکها بود. در همین راستا منطقه زنگزور در ۱۹۲۰ توسط بلشویک ها به ارامنه اهدا شد!
حد اقل از منابع دیگه به جر ویکیپدیا استفاده کن تابناک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
ویکیپدیا اعتبار ندارد تحت کنترل فراماسون ضد ترکی است
چنین درگیری هایی در هر منطقه ی دنیا که تعصبات قومی و مذهبی مقدم بر حقوق و ارزش های انسانی شده است دیده می شود در خاورمیانه از جاهای دیگر بیشتر است راه حل فقط برقراری دموکراسی و رعایت حقوق بشر است در اینصورت می توانیم مثل انگلیس شاهد باشیم که مردم اسکاتلند رای دادند از انگلیس جدا نشوند یا در همه پرسی که در فرانسه دیدیم رای مردم یک منطقه برای جداشدن از فرانسه منفی بود وقتی دموکراسی و حقوق بشر رعایت شود تعصبات قومی خودبخود از بین می رود چون هیچ نظام حکومتی نمی تواند به بهانه قومیت یا مذهب حقوق شهروندانش را نقض کند. پس راه حل برقراری دپموکراسی است نه جابجایی مرزهای کشورها اگر ارمنی های ساکن قره باغ مطمئن بودند حق و حقوقشان نقض نمی شود هیچ مشکلی برای تسلط آذربایجان بر این منطقه نبود اما شما در همین نظرات تابناک ببینید برخی ادعا می کنند ارمنی ها به زور وارد آنجا شده اند!! خب وقتی کسی در ایران و صدها کیلومتر دورتر ادعا می کند ارمنی های ساکن به زور در آنجا ساکن شده اند فکر می کنید وقتی الهام علی اف با آن سابقه منفی بر این منطقه تسلط پیدا کند جز نسل کشی و پاکسازی قومی چه کار می کند؟؟؟
پاسخ ها
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
عزیز من ارامنه ساکن قره باغ به زور وارد نشده اند ولی ارتش کشور ارمنستان به زور وارد قره باغ شده آنهم با جنایت و نسل کشی، لطفا این دو را با هم قاطی نکنید. برخلاف ارمنستان که کل تورک های قره باغ و حتی خود کشور ارمنستان را که یا قتل عام کرده و یا اخراج نموده است آذربایجانی ها هیچ وقت کاری به ارامنه نداشتند و حتی با خود مختاری آنها نیز مشکلی نداشته اند. ولی زیاده خواهی ارامنه و رویای تشکیل ارمنستان بزرگ که حتی به قسمتی از خاک ایران نیز چشم طمع دارند موجب این همه مشکل شده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
لطفا همین دموکراسی را برای کشور خودت تجویز کن
رفع تجاوز و اشغالگری توسط ارمنستان صلح را ببار می اورد .
بفرض اینکه مردم یک متطقه از نژر قومی و فرهنگی متفاوت باشد نمیتوان ادعای استقلال و تجزیه طلبی مثل ارامته در قره باغ کرد .
قفقاز و اسبای میانه کشورهای مختلفی را در دل خود دارند و میراث بجا مانده از امپراطوری ها افوام مختلفی را باقی گذاشته اگر مثل ارامنه بخواهیم ادعای استقلال داشته باشیم کل متطقه قفقاز و اسیای میانه از هم می پاشد و سنگ روی سنگ باقی نمی نماند لذا ارمنستان باید دست از تحریک ارامنه قرخ باغ بردارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
باکو = اسراییل
با سلام
شماها که دارید نظر می دید از ارمنستان دفاع می کنید چقد اطلاعات دارید
موقعی که ارمنستان به اذربایجان حمله کرد و قره باغ رو گرفت مثل این بود که عراق خوزستان رو اشغال کرد ولی کاش فقط اشغال می کرد
برید جنایت تاریخ را کامل بخونید همه مردان رو به طرز فجیعی کشتند زن ها را بعد از تجاوز در رود ارس انداختند بچه ها رو به سیخ کشیدند و سوزاندند
اونایی که اونجا دارن زندگی می کنن مال اونجا نیستن به خاطر اینه ترک ها هیچ وقت از یاد نبردن ما طرفدار جنگ نیستیم
از روزی که اذربایجان از ایران جدا شده یه درخت تا حالا قطع نشده تو هیچ مناقشه ای دست نداشته
اگه برید مرز ایران اذربایجان سمت ایران مثل کویر هست اونور کلا جنگل هست
مطمن باشید اگه لازم باشه کل ترک ها جونشون رو میدن برا این قضیه حالا می خواد مردم ترکیه باشه اذربایجان یا اذری های ایران
ایران از عراق حمایت میکنه از سوریه از فلسطین به خاطر مسلمان بودنشان
اینا که هم مسلمان هستن هم شیعه
اگه کل اینارو بزاریم کنار ارمنستان ظالم بیشتر از شمر ظلم کرده
هزار و چهارصد سال می تونن با شمر جنگ کنن اینا که خیلی بدتر از کربلارو‌انجام دادن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
آنانکه دراین اشغالگری ازارمنستان دفاع میکننداشخاصی هستندازخودشان که دراینجازندگی میکنندونژادپرست وگرنه هیچ انسان فهمیده ای که اندکی شعورداشته باشد حامی تجاوزگران به مال وخاک وجان دیگران نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
از حمایت باکو از داعش و اسراییل هم بگو
ناشناس
| Turkey |
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
خوزستان منطقه ای از اقوام مختلف است، نه عرب نشین. بعد از جنگ به علت مهاجرت ها بافت تغییر کرد، قبل جنگ هیچ قومی در خوزستان اکثریت مطلق نداشت و الان هم احتمالا همینگونه است.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
از سفارت ارمنستان تو قدس اشغالی. از حمایت های تسلیحاتی اسرائیل از ارمنستان و از کوکد کشی ها و بمباران دیروز بیمارستان و مهد کودک و تلاش برای شکستن سد بهمنظور کشتار دسته جمعی توسط ارمنستان هم بگو.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
آقای ناشناسی که کورکورانه نظر دادهاید ومغرضانه کامنت گذاشتهای کی وکجا آذربایجان از اسرائیل وداعش حمایت کرده
ارمنیه لایق ترند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
اره لایق تر، ند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
یاشاسن تورک و چنگیزخان مغول
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
مرگ بر ارمنی اشغالگر ستون پنحم روسیه
تاتارها همین بلا را پس از فروپاشی شوروی،بر سر تالش آوردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
تاتارها و تالشی ها مسلمان و برادرند
قاراباغ مال آزربایجانه، به عنوان یک ترک، برای سربلندی و پیروزی دلاورمردان آزربایجان بر اشغال گران از صمیم قلب دعا میکنم.
اون بزرگانی که به ترک ها و ترکیه فحاشی میکنند، اگر کسی در ایران بگوید من ترکم هیچ مشکلی برای ایران ندارد کسی نمی تواند هویت ملی و فرهنگی کسی را به چالش بکشد، اما توهین به ترک ها و ترک ستیزی قطعا برای اتحاد ایران ضربه میزند.جز نفاق و کینه و نفرتو چند دستگی چیزی برای ایران ندارد.
یاشاسین قاراباغ، ترک و ترکیه و ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
تو املای درست واژه "آذربایجان"رو یاد بگیر.نکته بعد اینکه چه کسی گفته که اگر کسی بگه "من ترکم"(اگر واقعا ترک باشه)مشکلی برای ایران داره؟اما اگر کسی با سوء استفاده از واژه "ترک"سعی کنه به ضرر امنیت ملی ایران اقدام کنه و به نفع ترکیه همواره در هر مناقشه ای اقدام کنه و یک هویت کاذب و دروغین بین آذربایجان و ترکیه معرفی کنه،این ها از اقدامات نادرست علیه امنیت ملی ایرانه.نکته بعد اینکه اکثر ترک زبانان در ایران از نظر آداب معاشرت،از نظر ساختار چهره،از نظر اعیاد ملی،از نظر مناسبت های مذهبی،از نظر دستاوردهای تاریخی شبیه به اکثریت مردم ایران یا شبیه به اکثریت ترک زبانان استانبول و آسیای میانه؟انتقاد کردن از ترکیه هم توهین به همه ترک زبان ها در دنیا نیست.تو هم سعی کن یک پیوند نادرست و کاذب بین آذربایجان و ترکیه در ذهنت شکل نگیره.خودتو گول نزن و به خودت احترام بذار.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
یاشاسن تورک ومغول
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
اذربایجان حامی بزرگ داعش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
اذربایجان حامی اسراییل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
زنده باد ارمنستان
ناشناس
| Russian Federation |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
دوست عزیز در ایران هیچ کسی نگفته اما وقتی عده ای شعار نفرت پراکنی سر می دهند انتظار دارید برایشان سوت و کف بزنیم؟ شما اول باید افکار خودتان را درست کنید بعد می بینید هیچ مشکلی نیست و هیچ کسی هم در ایران ترک و فارس بازی در نمی آورد الا خودتان این شما هستید که دائم مرز بندی می کنید انگار یک گونه مافوق بشری است مگر به جز زبان چه تغییر دیگری وجود دارد؟ در هند ۴۰۰ زبان زنده وجود دارد باید ۴۰۰ نوع تعصب و ادعا و ملت سازی درست شود ؟ همه می گویند هندی هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
والله من هرچی خوندم جز توهین شما به ترکها و ادربایجان و ترکیه چیزی نبود
ترک زبان و گرنه ترک نیستن
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
افغان فارس زبان حدقال تو یکی حرف نزن
ترکیه اصلا کشوری نبوده که الان عده ای خود را اردوغانی می دانند ترکیه کشوری است که عمری اندازه امارات دارد و طبق قراداد لوزان تشکیل شده اگر طبق ادعاهای اردوغان ایران بخواهد سرزمین های از دست رفته را برگرداند که باید کل خاورمیانه به خاک ایران ملحق شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
خیلی بیسوادی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
فعلا تخم مرغت هم از ترکیه میاد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
شایدم مغولستان بخواد صاحب همه خاک هایی باشه که گفتی. شایدم یونان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
بعضی اونقدر حرصشون دراومده که دارن دری وری میگن. ا
این مشکل فقط با برگشت دو کشور به خاک اصلی حل میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
جرات داری برو از روسیه بگیر
متاسفانه در داخل کشور خودمان هم بعضی از مطبوعات و خبر گزاری ها همسو با سلطنت طلبها زیر پوستی و یا آشکارا از ارمنی‌ها حمایت می کنند این برای امنیت ملی کشورمان خیلی خطرناک و فاجعه آمیز است کشور ما بر اساس سیاست اصولی که تا بحال داشته بایستی حامی مسلمانان و بر ضد اشغالگران باشه نمی شه ایجا بگه ما بی طرفیم چون اشغال قره باغ از طرف ارمنستان بدتر اشغال فلسطین می باشد این سیاست بی طرفی تناقض رفتاری مارا نشان می دهد و بخش بزرگی از هموطنان ترک ما را آزرده و بدبین می کند و این در آینده برای ما طبعات امنیتی خواهد داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
یکی از روش عده ای از پانترکیست ها هم اینه که حمایت از جمهوری آذربایجان در مناقشه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان را به یک موضوع بسیار مهم برای همه ترک زبان ها در ایران بدونن و با این روش سعی میکنند حمایت از جمهوری اذربایجان رو برای ایران ضروری نشون دادن. نکته بعد اینکه عده ایشون هم سعی میکنند از واژه "سلطنت طلب" و "ترک"هم سوء استفاده کنند.درود بر ایران
بر خلاف ترجمه مضحکی که برای قراباغ نوشتید باید عرض کنم قرا در ترکی یعنی بزرگ باغ هم که یک کلمه ترکی هست یعنی جای پر درخت و همان باغ در اصل. البته باغ برای واحد علوفه بسته بندی هم استفاده میشه. معادل قراباغ در جنوب رود آراز قراداغ داریم یعنی کوه بزرگ
جالب است که طرفداران مسلمان نشین بودن قره باغ، دقیقا تا جای دلخواه در تاریخ عقب می روند. خوب بالاخره ملاک کجای تاریخ است؟ منطقی ترین ملاک، زمان جدا شدن جمهوری های شوروی بوده که آن زمان قره باغ ارمنی نشین بوده است. بخواهید عقب تر بروید که میشود تا زمان قل قل میرزا عقب رفت که خاک ایران بوده است.
پاسخ ها
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
تا همونجا که به تاریخ بر می گردن به نفعشونه وگرنه از زمان کورش و داریوش و غیره بخوان بگن چیز خاصی برای ترکها باقی نمی مونه
در این درگیری هیچ نفعی برای ایران وجود ندارد. بجای طرفداری از یک طرف ایران باید خواهان آتش بس فوری و حل مسائل از طریق مذاکره بین طرفین باشد.
یاشاسین آذربایجان
سیاست سنتی ایران مثل همیشه باید حمایت از ارمنی ها باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
همینطور هم هست ارسال کمکها عیان است
جنگ بین ملتها رخ نداده جنگ بین حاکمان است
قره باغ بخشی از اذربایجانست و متجاوزین ارمنی یا انرا ترک خواهند کرد و یا انجا دفن خواهند شد و اما ایران بصورت کاملا ریاکارانه کمک تسلیحاتی گسترده ای به متجاوزین ارمنی میکند که میخواهیم سیاستمردان ایران بر سر عقل بیایند و دست از حمایت متجاوز بردارند.
من هم برای سربازان و زحمت کشان کشور گینه بیسا ئو دعا میکنم چون کشوری است مستقل نه کوردها که......
خودم در خط اول دو طرف بودم، هیچ کدام طرف جنگ نمیخوان و صلح میخوان.
مرگ بر علی اف قاتل هزاران ایرانی تبار تالش و ترک و ارمنی و لزگی جمهوری آذربایجان

مرگ بر دیکتاتور به تمام معنایی که در جمهوری خود خوانده اش هر نوع صدایی را به خاطر داشتن بویی از ایرانی بودن خفه کرده است
ایران اگر دستور بدهد ما تا باکو را می گیریم و برای همیشه خاک قفقاز و قره باغ و ... را به ایران برمی گردانیم
تالشان منتظرند تا ننگ قاجار را پاک و ممالک از دست رفته را به خاک میهن بازگردانند کما اینکه رفراندوم های انجام شده در تالش شمالی و ... همه رای به بازگشت به خاک ایران داده اند

هرکسی هم مخالف است برود تاریخ سی سال اخیر تالش شمالی و رفراندوم و قانون اساسی اش را بخواند
آنها به بازگشت به ایران رای دادند اما علی اف با تانک مردم بی اسلحه را کشت
واقعا متاسفم برای کسانی که از اشغالگران کثیف ارمنی که خاک قره باغ آذربابجانو چندین ساله اشغال کردند حمایت میکنند و به بهانه های مختلف از شهدای ارمنی ایران سخن میگویند اینها همان کسانی هستند که از اول با ترک زبانها مشکل داشتند و دارند ولی بدونید اگر این ترک زبانها در ایران نبودن مملکت رو ب نابودی بود ؛
بروید آذربایجان جمهوری دیکتاتوری آذربایجان

به خدا اگر رهبر اجازه بدهد من خودم برای آزادی مردم تالش تفنگ دست میگیرم
مرگ بر علی اف
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
مردم تالش و ترک هر دو مسلمان و برادرند فکر کنم شما ارمنی هستی
آذربایجان و ارمنستان هر دو مال ایران اند.بهتر حالا خودمون هم از فرصت استفاده کنیم بزاریم همدیگر رو خسته کنند بعد حمله کنیم دوباره اراضی از دست رفته ترکمنچای رو پس بگیریم.
زنده باد ایران (امپراطوری فارس و تورک و کرد و عرب و بلوچ و لر و ترکمن و ...)
به امید خاورمیانه متحد و واحد
راستی‌ اون عباس قره باغی‌ که در حقیقت آخرین فرمنده ستاد مشترک شاه قبل از پیروزی انقلاب بود مال این منطقه بوده؟
یادمان باشد که شاه عباس ترک بود و به ارمنی ها پناه داد اما ارمنی های نمک نشناس آذربایجانی ها را از خانه هایشان بیرون کردند وآواره کردند،درود بر آذربایجان
عدم موضع گیری صریح حکومت ایران باعث پررویی ارمنی ها و فاشیستهای سلطنت طلب سده
ملت ما رو توروخدا.. بابا دلار 30 تومته شما دنبال قاتل قره باغید..
یاشاسین ارمنستان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
مرگ بر ارمنستان و ایادی آن
واقعا جای تأسف هست که خاک مسلمانان رو اشغال کردند بعد ما نه که همکاری و همدردی با مسلمانان بکنیم بلکه همراه با متجاوز واشغال گر کارشون رو تایید کنیم
طبق آیات قرآن دیگه ممنونیم به این بگیم مسلمان
:عثمان بلوچ
اسم علی و فاطمه
اما طرفداری از ارامنه متجاوز واشغال گر؟


بنازم اردوغان اهل سنت که به برادران ترک آذربایجان کمک میکنه ویرایش شیعه و سنی فرق ندازه
پاسخ ها
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
زیاد نناز،گربه برای رضای خدا موش نمی گیره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
هزاران لایک
مهمترین جنگ قرن بیست یکم در حالی غرب بی طرف گرجستان ترکیه اکراین و ایران در جنگ مشارکت مستقیم دارند و ارمنستان با انقلاب رنگی حمایت قدیم مسکو را نداره ولی برای زندگی و زنده بودن خواهد جنگید حتی اگر روزی نیمی از ارمنستان اشغال بشه در سیاست داخلی ایران همه چی به نتیجه جنگ ناگورنو گر ه خورده حتی سرمربی استقلال
ببینید در حالی که در اروپا مرز بندی از میان برداشته شده است چطور در خاورمیانه وقفقاز هنوز تفکرات ملی گرایانه وتجزیه طلبی به این شدت ادامه دارد
بگذار دعوا کنند
به خدا قسم ما ایرانیها یک روز نچندان دور کل سرزمینهای از دست رفتمون را پس میگیریم
به ادعا نیست ما ایرانی هستیم مردمی بدون تاریخ استقلال
تاریخ استقلال خودش گویای خیلی چیزهاست
ما هم سن خود تاریخیم
این دو کشور برتری نظامی موثری بر هم ندارند، چون فاقد سلاحهای استراتژیک بخصوص موشک بالستیک و پدافند هوایی پیشرفته و جنگنده نسل پنجم هستند.
من فاز اونایی رو نمیدونم که همه جارو جز ایران میدونن
مادر ایران ازهمه اقوام سالهای سال درکنار هم زندگی کردیم وتا جائیکه امکان داشته از هم حمایت کردیم وعلی رغم اینکه دشمنان این آب وخاک خواستند ازاین تنوع قومیتی ومذهبی میان ما آتش به پا کنند نتونستن .مسائل مربوط به جنگ در گرفته بین ارمنستان وآذزبایجان نباید باعث بشه که ماطرف یکی رو بگیریم وامنیت ملی خودمونوبه خطر بندازیم هم مردم وهم مسئولین باید بارعایت بی طرفی به حل این مشکل کمک کنند.
حالا معلوم شد که دیانت ما عین سیاست ماست
انهایی که خواستار برگشتاندن آذربایجان و ارمنستان جعلی به ایران هستند مثل رئیس جمهورشان ایران را از آلمان جلوتر می بنید
یک فتنه ودسیسه های همیشگی وقدیمی داریم وآن توطئه انگلیس ومانند آن اینجا دسیسه جدید زیر سر ترکیه هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
ترکیه از مظلوم حمایت میکنه نه از اشغالگر
جمهوری جعلی باکو نه آذربایجان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
خانات ایروان ترک نشین نه ارمنستان
چند دین ومذهب دارند توقره باغ درکنار هم باخوشی خوبی زندگی میکنند وصلت میکنند بدون هیچ تعصب مذهبی اون وقت دوتا دولت نامرد میایند اسایش مردم را برهم میزنند وخون بیگاناهان را میریزند وخانه کاشانه شان را خراب میکنند حالا این قره باغ مال هرجا میخواد باشه بگذارید مردم راحت زندگی کنند چه قدر بعضی از دولت مردان واقعا نامرد واز خدا نمیترسند
سلام دوستان اون دوستی که میگه ترکیه قدمتی نداره ولی امارات داره تو اول تاریخ بخون قبل عثمانی ها و بعد عثمانی ها که موفق شدن انگلیسی ها رو بیرون کنن و ترکیه بوجود بیاد لطفا نه به ترک ها نه به اذری ها و هیچ مذهب یا قومی توهین نکنید به چشم اسلام به هم دیگه نگاه کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
صنعتی زده
نویسنده ی این خبر خیلی بی سواده , قره یعنی عظیم باشکوه , بزرگ
زنده باد جمهوری ارمنستان
زنده باد جمهوری ارمنستان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
مرگ بر اشغالگری که پوست کودکان اسیر را کنده است
مردم آذربایجان و ارمنستان هردو پاره جداشده از خاک ایران هستند. هیچ سنخیتی بین مردم ترکیه و آذربایجان وجود ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
جرات داری اینو بیا در تبریز بگو
در سفري كه سال گذشته به آذربايجان داشتم، ديدگاه مردمشون جالب بود. اون زمان من راجع به قره باغ چيزي نميدونستم . ولي چند نفر از مردم آذربايجاني راجعه به اون منطقه با ما صحبت كردند و ميگفتند كه مردم قره باغ ارمني هستند و اينكه اين منطقه در زمان فروپاشي شوروي به آذربايجان داده شده اشتباه بوده و ناراحت بودند كه چندين ساله كه تعداد زيادي از مردم خودشون بابت اين منطقه و درگيريها كشته ميشن. و نظرشون اين بود كه اين منطقه بايد به ارمنستان داده بشه. ميگفتند دولت به حرف ما گوش نميده ولي ما مخالف اين درگيريها هستيم.
اين هفته كه باز اين درگيريها شروع شده ياد صحبتهاي اونها افتادم. بيچاره ملتها كه چه بايد بكشند از اين دولتها!
من به اختلاف ارمنستان و آذربایجان کاری ندارم، اما تعجب می‌کنم از اینکه دلار 30 هزار تومانی واقتصاد روبه ورشکستگی صدای مردم تبریز وترکها رو در نیاورده، ولی برای حمایت از یه کشور دیگه صداشون در میاد؟! پس منتظر دلار 50 هزار تومانی وحتی بالاتر باشید؟! متاسفم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
دولت مال فارسهاست
از خوندن نظرات واقعا تاسف خوردم
نژاد پرستی موج میزنه
بنده با اینکه ترک زبانم اما طرف داری کو کورانه از یک طرف را حماقت می دانم.
دعوای ناموسی است .
هرکس تجاوز بکند محکوم است .
۹۹ سال قرارداد تمام شده و باید تمامی مناطق مندرج در قرارداد گلستان وترکمن چای به خاک ایران عزیز برگرده.تمام
مردم ایران به هوش باشید اینا همه سیاست های انگلیس برای تجزیه خاورمیانه اس الکی طرفداری نکنید هر دو منطقه آذربایجان و ارمنستان زمانی جزو ایران بودن پس هی نگید چون جمهوری آذربایجان مسلمان است پس باید ازش حمایت بشه اونا الان دو تا کشور مستقل شدن و مشکلاتشون هیچ ربطی به ما نداره هواس تون باشه سر این داستان تو کشور ما هم جنگ راه نیفته
اینهمه ایرانی دارن تو سرو کله هم میزنن و به هم دری وری میگن بخاطر اینکه حق با کیه و کی باید اونجا حکومت کنه... حالا صرف نظر از تعصبات نژادی کور... به من و شما چه ربطی داره این موضوع؟ مثلا شما یک ملت هستید. آخه این چه رفتاری هست... چه ارمنستان پیروز بشه و چه آذربایجان هیچیش به شما نمیرسه.
آذربایجان دشمن دیرینه ارمنستان است و قره‌ باغ متعلق به آذربایجان هست ولی خودی‌ قره‌ باغ خودمختار است جمهوری خود خوانده داره بهتره ایران نژاد پرستی نکنه باید میانجگری‌ کنه
هر گونه اقدام ایران در منطقه باعث بی ثباتی داخلی میشه
اگر آذربایجان نژاد پرست مسلمان دوست بود از صهیونیستی‌
کمک نمیگرفت اسرائیل یک جنگ تمام عیار درست میکنه چون ارمنستان آذربایجان همسایگان ایران است و جنگ به ضرری ایران است
تا وقتی شما یی که نمی دونید طرف حق کیه حتی اگر از اسراعیل پیروی کنه ایا شما نمیدونین ارمنستان چه جنایت هایی انجام داده. هستید ایران پیشرفت نمیکنه
این مساحت ۴۰۴۰۰ کیلومتر مربع اشتباه هست یعنی یه فرض ۱۰۰ کیلومتر در ۴۰۰ کیلومتر مساحت دارد قره باغ!
م
الان جنگ کردن دوتا همسایه ایران فقط به نفع اسراییل است. به نظر من اهالی قرباغ باید رفنادوم برگذار کنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
د ر مورد استانهای ایران هم قبول دارید رفراندوم بگزارند؟
زنده باد ارمنستان . و اطلاعات شما نادرست است
مرگ بر اردوغان و عروسکش الهام علی اف
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
مرگ بر ارمنی اشغالگر و پ ک ک و سلطنت طلب
واقعا به شعور مردم احترام بزارید
یه زمانی توراه آهن تهران یه قطارهای پارچه نوشته داشت کمک های ایران به آذربایجان ازیکی پرسیدم ایناچیه؟گفت تسلیحات نیرووپشتیبانی.گفتم خودمون بیشترنیازداریم که خلاصه همه چی واسشون بردیم صداوسیماوبسیارامکانات دیگه هم ایران مهیاکرد.اماعلی اف باکمک آمریکایهااومدابوالفضل اف فرارکرد.وکمک های ایران فراموش شد.وآذربایجان شدپایگاه اسرائیل ومرکزفرماندهی و خرابکاری درسایتهاوترور .آذری های هم وطن قدرخودتونوبدونیددرمردانگی وغیرت ملی نمونه ندارین.اینوتوجنگ وورزش وخیلی جاهایه دیدیم.این جنگ نمایشی است که ایران وارد آن شودولاغیر.درودبه همه آذری هاوارامنه عزیز کشورم
در اصل هر دو شون مال ایران بوده اکه ایران بخواد باز هر دو شونو میگیره
ارمنستان =اسراییل وداعش
خانم ها، اقایان، جنتلمن:
تنها چاره کار بازگشت این دو ایالت به وطن اصلی خودشان یعنی ایران.
خانم ها آقایان جنتلمن:
ارمنستان و آذربایجان تکه های جا شده از ایران هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
اون مرربوط به تارخه. الان باید طرفدار حق بود که ارمنستان متجاوز سرزمین آذربایجان را اشغال کرده است.
همانطور که اسرائیل نام فلسطین را عوض کرد آذربایجانیها باید مزه عوض کردن اسم قره باغ را خوب احساس کنند ودشمن واقعی را بشناسند
همانطور که اسرائیل نام فلسطین را عوض کرد آذربایجانیها باید مزه عوض کردن اسم قره باغ را خوب احساس کنند ودشمن واقعی را بشناسند
متاسفانه درون کشور آذربایجان یهودیان زیادی رخنه کردن و اکثر این آتیش ها از گور اونا بلند میشه و یه سری احمق هم این وسط فکر میکنن ایران دشمن ترک هاس... آذربایجانی ها دلشون رو به حمایت های آمریکا و اسرائیل خوش کردن و نمیدونن که بدبختی یقه شون رو گرفته...این ترک ها اگه غیرت داشته باشن ، آویزون آمریکا و اسرائیل نمیشن...بابا آمریکا و اسرائیل تو کار خودشون موندن، تو کشور خودشون آشوب و شورش بیداد می‌کنه...فقط خدا باید به این ترک ها رحم کنه.
دوست دشمن ما دشمن ماست. اسراییل غاصب در بغل گوش ما دنبال چی می گرده. مرگ بر اسراییل
ایران بیش از نصف جمعیتش ترک وبیشترش اذری هستن چاره ای جز حمایت از مردم آذربایجان ندارن
به کوری چشم دشمنان ارامنه و آذربایجانیها یا ترکها یاشاسین ارامنه یاشاسین آذربایجان یاشاسین ترکها ما ارامنه و آذربایجان با تشکیل فوری یک کشور با دو ایالت متحد و هم پیمان و همسو با اهداف مشخص جهت نابودی دشمنان دور یا نزدیک متعهد گردیدند پاکسازی همه کشور یا همه دو ایالت از غیر بومیان کشوری آباد و شاد تاسیس نمایند
سلام دوستان توجه کنید ترکیه میگه ما با آذربایجان یک کشور و دو دو دولت هستیم بخاطر زبان و نژاد ،اولا نژاد آذری ها از لحاظ ژنتیکی ایرانیه نه شبیه عثمانی‌ها دوما به فرض اصلا یکی باشن کسانی که تاریخ خونده باشند میدونن ارمنی ها آریایی هستن و دقیقا از لحاظ پروتایپ ژنتیکی ایرانی اند پس همانطور که اردوغان ادعای هم نژادی داره با آذریهایی که اتفاقا ایرانی هستند ایران هم باید از هم نژادان ارمنی خودش حمایت کنه
هم وطنان عده قلیلی حدود دو تا سه هزار با ملیت های ترکی ،آذری ،در فضای مجازی به دنبال القای سیاست های پان‌ترکیسم ترکیه هستن
ارمنستان کپی برابر اصل اسراییل است
چطور هزار سال پیش تو ایران ترک زبونی وجود نداشت حالا بعضیا میگن قوم ترک آذربایجان!!!
به ایرانی چه ربط داره که آنجا چی اتفاق میفته. ما نون خوردن نداریم.هرجایکی گوزی بکنه ایرانی ها باید برندفاع کنن؟؟
خانمها واقایان برای بررسی تاریخی اقوام قره باغ ومنطقه زیستشان لطفا به تاریخ جنگهای ایران و روس وجنگ جهانی اول ودوم را مطالعه از بزرگان شهرمرزی سیه رود که جنایت های داشناکهارا بعد از تصرف شهر اردوباد پرسیده وسپس نقشه های سرزمینی وتخیلی داشناکها که الان هم در خیلی از جاهای ارمنستان می شود دید مطالعه کنید بعد به هرنتیجه رسیدی قبول کن دیگر اینکه یادتان باشد ارمنستان هم در سرزمینهای اشغالی سفارت دارد
کاری.امریکاست.بیشرف.است
دوست عزیز تویی که میگی زنده باد ارمنستان برو جستجو کن بنویس قتل عام مسلمانان در قره باغ به دست ارامنه ببین چی میبینی بنویس مسجد سوشا در قره باغ ببین چی کردن محل نگهداری خوک دوست عزیز اگر اینها دست شأن برسه از داعش و تکفیری بدترن باور ندارید تحقیق کنید ارمنی یعنی ...
ناگورنو بخشی جدا نشدنی از خاک پاک ارمنستان است.
از سیستانی ها کمک بخواهید
اگر شاه عباس که اتفاقاً ترک بود نبود ارامنه ۳۰۰ سال پیش نابود شده بودند ولی ارامنه نمک نشناس در خوجالی جنایتی بر علیه مردم آذربایجان کردند که تاریخ ندیده،حالا پس گرفتن خانه ایراد داره پس چرا از فلسطینیها حمایت می کنیم
جالبه ادعاهای خنده دار پانترکها بیشتر مایه خندیدند تا نگرانی.
به امید روزی که ایران بزرگ رو دوباره احیا کنیم.
ایران باید درگیر جنگ بشه به حمایت از ارمنستان ...
من بیشتر نظرات دوستان ترک زبان را خواندم ولی متاسفانه شاهد این مسیله هستم که آنها حتی از تاریخ خود نیز اطلاعات کافی ندارند
یاشا
با افتخار ترکم
باید جنگشونو تموم کنند
قرارداد ترکمنچای ۹۹ سال بود و خیلی پیش تمام شده و باید هردو به خاک وطن اصلی ایران برگردن
این جنگ که صهیونیست جهانی با کمک اسراییل و ترکیه و تحریک و تحمیق آذربایجان برای تهدید ایران در منطقه و اشتعال جنگ در همسایگی ایران بزرگ برای ضربه به ایران، راه انداخته است ، بهترین فرصت برای گسترش امپراتوری پارسی نوین در آن سو می باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
خواب نما شدی اخوی ؟
کسانیکه که ادعا دارند منطقه ارمنی نشین نیست خاک مال ارمنستان نیست هر کس به اندازه ای که خودش دلش میخواهد تاریخ را عقبتر میرود یکی صد سال یکی دویست سال و..... درحالی که از زمان کشتی نوح که اثبات شده است که ابن کشتی بر قله کوه آرارات بوده و نام آرارات که نام ارمنی است گویای گویای کامل این قضیه است که ارامنه از چه تاریخی در این منطقه بودندو بعد از طوفان زمان نوح وآرامش طوفان کشتی در نخجوان به زمین می نشیند که نخجوان به زبان ارمنی یعنی اولین اقامتگاه.
وکسانی که ارامنه را در کشتار مردم خوجالی مقصر میدانند مصاحبه با آقای ایاز مطلب اف اولین رییس جمهوری آذربایجان بعد از فروپاشی شوروی را در ویکی پدیا بخوانند.
تنها راه حل یک رفراندوم عمومیست که سرنوشت قره باغ را تعیین نماید در غیر اینصورت جنگ همچنان ادامه خواهد یافت. در ضمن قدرتهای بزرگ همواره با ناکید بر مسائل شووینیستی، مذهبی و غیره سعی در به آشوب کشیدن سایر ممالک دارند. بخاطر داشته باشیم زمزمه های جدایی طلبی در ایران خودمان را در اوایل انقلاب جمهوری اسلامی. سخن کوتاه: اگر واقعا نیروهای ابر قدرت خواهان برقراری صلح و آرامش در منطقه هستند بدون اتنیک کلینزینگ که شاخص همه قدرتهای زور گوست می توانند مشکل قره باغ را حل نمایند، اما این مشکل هرگز بر طرف نخواهد شد چون هدف چیزی جز توجیه موجودیت ابر قدرتها در منطقه نیست. این قدرتها همواره به جنگهای خانمانسوز قومی، مذهبی و غیره دامن میزنند تا موجودیت خو د را توجیه نمایند
از کامنتها بر می آید که ملت آذربایجان (چه جنوبی و چه شمالی ) دشمن در داخل ایران زیاد دارد
اولابایستی نظرمردم قره باغ رالحاظ کردکه آیا میخواهندمستقل باشندیا تحت حاکمیت آذربایجان یاارمنستان .بعدش هم آذربایجان یک کشوردوتکه ای است یعنی مقداری ازخاکش درارمنستان است لذا بایستی یک معاوضه صورت گیرد واین قسمت به ارمنستان وقسمت قره باغ به آذربایجان تحویل شود وازجنگ بین دوهمسایه خوب شمالی کشورمان جلوگیری شود.انشاءا...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها