بازدید 5220

چند تکنیک برای مقابله با اضطراب ناشی از کرونا

کد خبر: ۱۰۰۳۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳ 17 September 2020

با پاندمی کروناویروس و آمارهای رو به افزایش مبتلایان و جانباختگان در ایران و جهان ، استرس زیادی در مردم ایجاد شده است. یک روانشناس به تشریح تکنیک هایی پرداخت تا با استفاده از آنها بر اضطراب ناشی از کرونا غلبه کنیم.

به گزارش ایسنا، شبنم طلوعی به ارائه راهکارهایی برای مقابله با استرس ناشی از کرونا پرداخت و اظهار کرد: مطابق با نظریه مطرح شده از سوی «سلیگمن» - پدر روانشناسی مثبت نگر - ، ذهن انسان به طور خودکار به سوی بدترین موقعیت‌هایی که می‌تواند برای شخص رخ دهد جذب می‌شود که این موقعیت‌ها به صورت غیر واقع بینانه‌ای منفی هستند.

این روانشناس ادامه داد: «سلیگمن» برای مقابله با این موقعیت غیر واقع‌ بینانه تکنیکی را ارائه می‌دهد که با شیوه حدس زدن بدترین اتفاقی که ممکن است برای شما رخ دهد شروع می‌شود؛ بگونه‌ای که شما ابتدا بدترین اتفاقی که ممکن است برایتان رخ دهد را تصور می‌کنید، سپس به بهترین اتفاق ممکن که امکان رخداد آن وجود دارد فکر می‌کنید. پس از آن نیز اتفاقی که احتمال رخداد آن زیاد و واقع بینانه‌تر است را تصور می‌کنید و در نهایت راه‌های کنار آمدن با آن رخداد واقع‌بینانه را برای خود مشخص می‌کنید.

به گفته‌ی این روانشناس اینگونه خود را برای مواجه با موقعیتی که امکان رخداد آن وجود دارد آماده می‌کنیم و در این مسیر با توجه به موقعیت‌های شخصی خود ، باید به موضوعاتی مانند اینکه اگر بیمار شویم چه کسی از فرزندانمان مراقبت خواهد کرد و یا وضعیت شغلی ما به چه سویی خواهد رفت و... فکر کنیم.

طلوعی در بخش دیگر سخنان خود گفت: با توجه به قاعده‌ شخصی سازی در روانشناسی، انسان‌ها تصور می‌کنند اگر فردی از اطرافیان آن‌ها به بیماری کرونا مبتلا شود دلیلی است برای اینکه آن‌ها نیز به این بیماری مبتلا شوند درحالی که این تصوری غلط است و موجب ایجاد استرس مضاعف در افراد می‌شود.

به گفته‌ی طلوعی، هر نوع استرس باعث ایجاد مداخلاتی در ذهن و روان و جسم انسان می‌شود بنابر این باید در این ایام از افراد پر استرس، افرادی که از ابتلا به بیماری بیش از انداره می‌ترسند و این ترس را به دیگران منتقل می‌کنند، افرادی که شخصیت کمال‌گرا دارند و نمی‌توانند بی‌تعادلی در زندگی را تحمل کنند، دوری کرد و درباره بیماری کرونا با آنها صحبت نکرد.

این روانشناس با اشاره به تکنیک خودگویی مثبت در روانشناسی، اظهار کرد: این افراد باید درباره بحران کرونا با خود صحبت کنند و جمله‌هایی مانند "این وضعیت پایدار نخواهد بود"، "این یک امتحان است"، "بسیاری از افراد بهبود می‌یابند" و... با خود تکرار کنند.

طلوعی در ادامه به بیان نکات مهم روانشناسی در دوران شیوع کرونا پرداخت و گفت: همه ما باید در نظر داشته باشیم که در این دوران برچسب ابتلا به بیماری را خیلی مهم جلوه ندهیم زیرا امکان بهبود شخص مبتلا وجود دارد، اگر اطرافیانمان ترس از بیماری دارند اجازه صحبت درباره‌ ترس‌هایشان را به آن‌ها بدهیم، اخبار را از منابع موثق پیگیری کنیم و این امر را در نظر بگیریم که تمامی کسانی که در این ایام فوت می‌کنند شاید بر اثر کرونا فوت نکرده‌اند و دلایل دیگری برای فوت وجود داشته باشد.

این روانشناس معتقد است در این ایام که بیشتر نزد اعضا خانواده هستیم باید سعی کنیم از اوقات خود برای رسیدگی به کارهای عقب افتاده و کارهایی که سال‌ها علاقمند به انجام آن‌ها بودیم استفاده کنیم، صبور باشیم و آگاه باشیم که باید شجاعانه روش مقابله و خروج از بحران را بیاموزیم و ترس را کنار بگذاریم.

وی با بیان این موضوع که در دوران قرنطینه مراجعه زوجین و شکایت از تعارضات به وجود آمده میان آن‌ها افزایش یافته است، اظهار کرد: با توجه به اینکه انسان‌ها دارای باور، ارزش، نیاز و خواسته‌های متفاوت هستند باید این موضوع را قبول کنیم که وجود تعارض میان انسان‌ها طبیعی است و میان تمام انسان‌ها و در تمام محیط‌ها قابل رخداد است.

این روانشناس ادامه داد: انسان‌ها در هنگام بروز تعارضات می‌توانند به سه شکل متفاوت رفتار کنند، می‌توانند سکوت کنند و یا یکدیگر را تنبیه و توبیخ کنند و یا اینکه یاد گرفته اند که تعارض جزء لوازم اصلی زندگی آنهاست و ما باید یاد بگیریم که جزو دسته سوم باشیم و عاقلانه رفتار کنیم.

به گفته‌ی وی، زوجین باید در نظر داشته باشند که خواسته‌ها و نیازهای هرکدام از آنها مورد احترام است ولی آنها باید در عین حال انعطاف پذیر نیز باشند.

طلوعی معتقد است که زوجین باید بدانند هر دو حقوق و مسئولیت برابری در خانه دارند، همچنین آن‌ها فرصت‌های برابری نیز دارند بنابراین نباید به فضای خصوصی یکدیگر تعدی کنند چراکه تمامی انسان‌ها نیاز دارند زمانی را برای خودشان اختصاص دهند.

این روانشناس با بیان اینکه زوجین باید تفاوتی در قوانین زندگی قبل از کرونا و زندگی با کرونا ایجاد کنند، اظهار کرد: زوجین باید در قدرت تصمیم گیری شراکت داشته باشند، حد و مرز های یکدیگر را رعایت کنند و با احترام با یکدیگر صحبت کنند و اگر گله و شکایتی از همدیگر دارند با حفظ حرمت ها شکایات خود را مطرح کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر