بازدید 10557
۴

مخالفت ایران با پیشنهاد مبادله نفت در برابر غلات آمریکا

نخست وزیر ژاپن در دیدار خود از ایران در ژوئن ۲۰۱۹ پیشنهاد معامله پایاپای نفت ایران در مقابل غلات آمریکا را مطرح کرده بود که در آخر با مخالفت ایران مواجه شد.
کد خبر: ۱۰۰۱۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲ 09 September 2020

به گزارش تابناک به نقل از اویل پرایس، دولت ژاپن تلاش کرد یخ بین واشنگتن و تهران را با پیشنهاد یک قرارداد پایاپای برای معامله نفت ایران با غلات آمریکا، آب کند.

این پیشنهاد توسط شینزو آبه نخست وزیر ژاپن ارائه شد. وی اولین نخست وزیر ژاپن بود که بعد از ۴۱ سال در ژوئن ۲۰۱۹ به ایران آمد. این قرارداد که میلیارد‌ها دلار ارزش داشت در ابتدا با عکس العمل مثبت تهران و واشنگتن مواجه شد.

این معامله یک شرایط برد-برد به نظر می‌رسید: ایران به مواد غذایی و بازار برای نفت تحریم شده خود نیاز داشت. از طرف دیگر آمریکا هم به بازار‌های جدیدی برای غلات و دانه‌های سویای خود احتیاج داشت، چون جنگ تجاری با چین تاثیر منفی بر فروش آن گذاشته بود.

طبیعت پایاپای این قرارداد تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دور می‌زد، ولی برداشته شدن این تحریم‌ها جزو گزینه‌های آمریکا نبود که باعث شد ایران در آخر با این قرارداد مخالفت کند. ایران پیش شرط عقد این قرارداد را برداشته شدن تحریم‌ها می‌دانست. تهران به دلایلی کاملا واضح به آمریکا اعتماد نداشت و تاکید کرد قبل از اینکه تهران قرارداد را قبول کند، اول واشنگتن باید متعهد شود.

تحریم‌های آمریکا با هدف از بین بردن اصلی‌ترین منبع درآمد خارجی ایران، صادرات نفت این کشور را مختل کرده، ولی ایران هنوز هم نفت صادر می‌کند و میزان این نفت صادر شده بیشتر از ارقام رسمی است.

طبق اطلاعات سایت تانکرترکرز دات کام، ایران از ماه اوت ۶۰۰ هزار بشکه در روز از طریق انتقال کشتی به کشتی نفت صادر کرده و تحریم‌های آمریکا را دور زده است. این رقم بسیار بیشتر از ۲۲۷ هزار بشکه در روزی است که در گزارش کنگره آمریکا آمده است.

طبق اطلاعات بانک مرکزی ایران، درآمد صادرات نفت، گاز، میعانات گازی و محصولات نفتی این کشور در سال ۱۳۹۸ برابر با ۲۹ میلیارد دلار بوده است.

منبع: تسنیم
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۴
ایران نفت صادر کنه به بزرگترین تولید کننده نفت جهان؟ میشه بفرمایید اگر صادرات نفت ایران خوبه چرا اوضاع اقتصادی کشور رو به نابودیه؟
کسی مخالفت کرده که خودش سیر هست
اتفاقا این پیشنهاد یک تحقیر بزرگ است نه یک برد - برد!!!!!
شخص رفت 200 میلیارد دلار داده پالایشگاه ساخت با نفت ما مگه دیوانست دنبال امریکا بدود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان