
ایمانی قائممقام ایرانخودرو، اعلام کرده است که قیمت های جدید محصولات ایران خودرو به سازمان حمایت ارسال شده است و این سازمان یک ماه فرصت دارد تا نظر خود را اعلام کند؛ در غیر این صورت، شرکت میتواند قیمتها را در سامانه ۱۲۴ ثبت و عرضه محصولات را بر همان مبنا انجام دهد و اگر سازمان حمایت عدد دیگری را مشخص کند که آن هم در چارچوب دستورالعمل باشد، آن نرخ مبنای فروش است؛ این درحالی است که به نظر می رسد گفتههای تهدید آمیز این مقام مسئول، به جای تعیین تکلیف قیمت ها بیشتر به دنبال حذف نهادهای نظارتی و افزایش قیمت خودرو در بازار است!
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، زمانی که مهلت زمانی یک ماهه از سوی ایران خودرو برای سازمان حمایت تعیین شده است و عدم اعلام نظر در آن بازه را به معنای تأیید ضمنی قیمتها اعلام کرده بسیار محتمل است که سازمان حمایت در شرایطی قرار گیرد که نتواند بررسیهای لازم و دقیق را انجام دهد و تحت فشار زمانی، مجبور به پذیرش قیمتهای پیشنهادی شود که این وضعیت به تضعیف نقش نظارتی این سازمان منجر میشود.
خوابی که ایران خودرو برای سازمان حمایت دید
در شرایط جدیدی که ایران خودرو سناریو نویسی کرده است نقش سازمان حمایت از یک نهاد تصمیمگیرنده مطلق به یک نهاد پاسخدهنده با مهلت زمانی محدود تغییر پیدا کرده است که در این مدل جدید، قدرت نظارتی سازمان حمایت را مشروط به سرعت عمل آن میکند.
همچنین قاعده یک ماهه که ایرانخودرو به آن اشاره کرده است، به خودروساز این امکان را میدهد که پس از گذشت مهلت تعیینشده، قیمتهای پیشنهادی خود را بهطور یکجانبه اعمال کند که این مساله به صورت غیرمستقیم به گرانی دامن میزند؛ چراکه از یکسو خودروساز قیمتهایی را پیشنهاد میدهد که میداند سازمان حمایت در مهلت مقرر فرصت بررسی و مخالفت با آنها را ندارد و ازسویی دیگر، هرگونه تأخیر ازسوی سازمان حمایت به معنای چراغ سبزی برای ایران خودرو درجهت افزایش قیمتها است.
خودروسازی دولتی با ماهیتی خصوصی!
هرچند ایران خودرو خود را شرکتی خصوصی میداند، اما پای استفاده از منافع دولتی که در میان باشد، خود را خودروساز ملی میداند که مستحق دریافت وامها و اعتبارات کلان برای تأمین سرمایه در گردش است. همچنین انتظار دارد ارز با نرخ ترجیحی برای واردات قطعات و مواد اولیه به آن تخصیص داده شود یا آنکه دسترسی به انرژی (برق، گاز، سوخت) با نرخهای یارانهای ارزان داشته باشد. اگر قرار است این خودروساز نقش دولت ( سازمان حمایت و شورای رقابت ) را به عنوان نهاد تصدی گر و رگولاتور حذف کرده و در قامت یک شرکت خصوصی فعالیت کند باید از تمامی امتیازهای دولتی مانند تعرفه های یارانه ای انرژی و ارزهای دولتی نیز دست بکشد. نمی شود.
به گزارش تابناک، اگرچه این فرایند بهطور مستقیم به معنای گرانفروشی نیست، اما میتواند مسیری برای افزایش قیمتها فراهم کند که در نهایت به زیان مصرفکننده است. بنابراین وضعیت به نوعی جهتدهی غیرمستقیم به افزایش قیمتها در بازار خودرو است، چرا که قدرت تعیین قیمت را به خودروساز میدهد و از توان نظارتی نهادهای مسئول میکاهد.
 با این نحوه اجرای قپانین واردات خوردو عملا پزشکیان به وعدهاش عمل نکرد
 							         		            با این نحوه اجرای قپانین واردات خوردو عملا پزشکیان به وعدهاش عمل نکرد         		                     		         اگه ورود خودرو رو آزاد میکردند اینقدر ما مردم بدبخت نباید چوب رانت این سرمایه داران رو میخوردیم ماشین بی کیفیت با این قیمت های سرسام آور
 							         		            اگه ورود خودرو رو آزاد میکردند اینقدر ما مردم بدبخت نباید چوب رانت این سرمایه داران رو میخوردیم ماشین بی کیفیت با این قیمت های سرسام آور  اصلا مشکل مردم دیگه گروهی نیست ، کارخونه ها باید تعطیل بشن چون جون آدمارو دارن در جاده ها میگیرن اصلا مفت بدن
 							         		            اصلا مشکل مردم دیگه گروهی نیست ، کارخونه ها باید تعطیل بشن چون جون آدمارو دارن در جاده ها میگیرن اصلا مفت بدن         		                     		         سالیانه بین ۱۳ تا ۱۷ هزار کشته جادهای از دستاوردهای فرغون سازان وطنی است
 							         		            سالیانه بین ۱۳ تا ۱۷ هزار کشته جادهای از دستاوردهای فرغون سازان وطنی است         		                     		         |
         		                            |         		                             بالای 20 هزاره طبق اماررسمی
 									         		                    بالای 20 هزاره طبق اماررسمی         				                     		                 کاش روزی را ببینیم که تعرفه واردات ماشین صفر شود و با آمدن محصولات به روز خودرو جهان شاهد باشیم که محصولات ایران خودرو پنجاه سال از صنعت خودرو عقب هستن.اگر دولت بتواند سایپا و ایران خودرو را کامل به بخش خصوصی بدهد دیگر دلیلی برای تعرفه بالای واردات خودرو نمی ماند
 							         		            کاش روزی را ببینیم که تعرفه واردات ماشین صفر شود و با آمدن محصولات به روز خودرو جهان شاهد باشیم که محصولات ایران خودرو پنجاه سال از صنعت خودرو عقب هستن.اگر دولت بتواند سایپا و ایران خودرو را کامل به بخش خصوصی بدهد دیگر دلیلی برای تعرفه بالای واردات خودرو نمی ماند         		                     		         آقای تابناک. فقط گرانی خودرو به چشمت میاد. می تونی یک سری اقلام رو درنظر بگیری بعد بگی خودرو گران شده. پنیر ۴۰۰ تومانی شده ۱۱۵ هزار تومان. لبنیات هر هفته یا خیلی دیر هر دو هفته یکبار گرون میشه اونهم حداقل ۵۰ درصد اینه چیزی نیس فقط گران شدن خودرو به چشم میاد. توی همین خودرو مواپ کیلویی یازده هزارتومان شده دویست و پنجاه هزار تومان. این چیزی نیست؟
 							         		            آقای تابناک. فقط گرانی خودرو به چشمت میاد. می تونی یک سری اقلام رو درنظر بگیری بعد بگی خودرو گران شده. پنیر ۴۰۰ تومانی شده ۱۱۵ هزار تومان. لبنیات هر هفته یا خیلی دیر هر دو هفته یکبار گرون میشه اونهم حداقل ۵۰ درصد اینه چیزی نیس فقط گران شدن خودرو به چشم میاد. توی همین خودرو مواپ کیلویی یازده هزارتومان شده دویست و پنجاه هزار تومان. این چیزی نیست؟         		                     		         الان شما مرجع قیمتگذاری خودرو هستید که ادعا میکنید قیمتی که ایرانخودرو داده منصفانه نیست؟! دست بردارید از قیمتگذاری دستوری و تفکرات کمونیستی که صنعت خودروسازی را نابود کردید!
 							         		            الان شما مرجع قیمتگذاری خودرو هستید که ادعا میکنید قیمتی که ایرانخودرو داده منصفانه نیست؟! دست بردارید از قیمتگذاری دستوری و تفکرات کمونیستی که صنعت خودروسازی را نابود کردید!         		                     		         |
         		                            |         		                             ایران خودرو هر قیمتی میده، بده. فقط اولش رانت هایی رو که از دولت می گیره رو دیگه نگیره.
 									         		                    ایران خودرو هر قیمتی میده، بده. فقط اولش رانت هایی رو که از دولت می گیره رو دیگه نگیره. دوباره فردا جنگ شد میگن اتحاد و اتحاد
 							         		            دوباره فردا جنگ شد میگن اتحاد و اتحاد         		                     		         حالا اصلا همه ارگانها و سازمانها و نهادها به گران شدن خودرو از هر نوعی چراغ سبز و نئونی بدهند،تو این شرایط رکود تورمی با کدوم بودجه قراره خودرو بخریم؟!
 							         		            حالا اصلا همه ارگانها و سازمانها و نهادها به گران شدن خودرو از هر نوعی چراغ سبز و نئونی بدهند،تو این شرایط رکود تورمی با کدوم بودجه قراره خودرو بخریم؟! اگر نهاد نظارتی و کارآمد هستن خب برن بررسی کنن بگن نه این قیمت درست نیست اون درسته!سازمان حمایت و شورای رقابت و...همه خودشون نهادهایی اضافه هستن .قیمت گذاری بی منطق هم از ایران خودرو و هم از نهادها چاره کار فقط بازبودن درهای مملکت و اقتصاد بازار آزاده 50 سال تجربه نمیخان دست بردارن؟؟؟
 							         		            اگر نهاد نظارتی و کارآمد هستن خب برن بررسی کنن بگن نه این قیمت درست نیست اون درسته!سازمان حمایت و شورای رقابت و...همه خودشون نهادهایی اضافه هستن .قیمت گذاری بی منطق هم از ایران خودرو و هم از نهادها چاره کار فقط بازبودن درهای مملکت و اقتصاد بازار آزاده 50 سال تجربه نمیخان دست بردارن؟؟؟