با توجه به شرایط کنونی کشور بعد از جنگ ۱۲ روزه اسرائیل و مسائلی همچون ناترازیهای انرژی، خاموشی ها، قطعی آب و سایر احتمالات، نحوه برگزاری کلاسها در سال آینده همچنان مبهم است و این ابهام نهتنها برای شهروندان، بلکه برای مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز وجود دارد.
به گزارش سرویس اجتماعی تابناک، با وجود ناترازیهای انرژی، احتمال تعطیلی مدارس یا برگزاری کلاسها بهصورت مجازی، نگرانیهایی را درباره کیفیت آموزش، اینترنت مورد نیاز، سرنوشت هزینههای پرداخت شده برای ثبتنام و حتی احتمال بازپرداخت شهریهها و ... ایجاد کرده است.
خانوادهها با ابهام بزرگی درباره سال تحصیلی آینده مواجهاند. آنها میخواهند بدانند سال تحصیلی جدید چگونه برگزار خواهد شد؟ این موضوع بهویژه برای خانوادههایی که قصد ثبتنام فرزندان خود در مدارس غیرانتفاعی را دارند، یا ثبت نام را انجام داده اند به یک سؤال و نگرانی جدی تبدیل شده است.
بسیاری از والدین، بهویژه در مدارس غیرانتفاعی، نمیدانند برای چه نوع آموزشی هزینه میپردازند و آیا در صورت غیرحضوری شدن کلاسها، بخشی از این هزینهها عودت داده میشود یا خیر. البته موضوع فقط هزینه ثبت نام نیست. بحث افت تحصیلی، بلاتکلیفی و دردسرهای بعدی است.
در همین حال، این روزها حتی بسیاری از مدارس دولتی برای ثبتنام دانشآموزان مبالغی از خانوادهها دریافت میکنند. مدارس غیردولتی نیز هزینههای بالای چند ده میلیون تومانی دارند که حاضر به کاهش آنها نیستند. در این میان، دغدغههای خانوادهها افزایش یافته است. تماسهای متعدد مخاطبان با سرویس اجتماعی تابناک نشاندهنده نگرانی والدین است. آنها میپرسند: «شنیدهایم که سال آینده ممکن است آموزش بهصورت مجازی باشد. در این صورت، تکلیف هزینههای بالای ثبتنام در مدارس غیرانتفاعی چه میشود؟ آیا بخشی از این مبالغ بازگردانده خواهد شد؟»
دغدغه اینترنت و افت تحصیلی
مدارس اما با جدیت تمام، ثبتنامها را انجام داده و هزینهها را بهطور کامل دریافت میکنند. به راستی اگر سال تحصیلی آینده بهدلیل شرایط خاص بهصورت غیرحضوری برگزار شود، وضعیت اینترنت و دسترسی به آن در چنین شرایطی چگونه خواهد بود؟
از سوی دیگر، تجربه آموزش مجازی در دوران کرونا و افت تحصیلی ناشی از آن، خانوادهها را نسبت به تکرار این شرایط حساس کرده است.
وزارت آموزش و پرورش چه می گوید؟
رئیس ستاد اطلاعرسانی وزارت آموزش و پرورش، تأکید میکند که تصمیم نهایی درباره شیوه برگزاری کلاسها هنوز گرفته نشده، اما ترجیح وزارتخانه، آموزش حضوری است.
دکتر حسین صادقی، رئیس مرکزاطلاعرسانی وزارت آموزش و پرورش، در گفتوگو با تابناک اظهار داشت که گزینههای متعددی برای سال تحصیلی آینده در حال بررسی است و جلسات مربوط به آن برگزار میشود. بااینحال، او نیز بر مبهم بودن شرایط اشاره کرد و گفت: «هنوز تصمیم قطعی در این باره اعلام نشده و باید منتظر تصمیمگیری مبتنی بر پیشبینیهای مسئولان باشیم.»
وی درباره احتمال بازگرداندن بخشی از هزینههای ثبتنام در صورت غیرحضوری شدن مدارس افزود: «در دوران کرونا مصوبهای در این زمینه وجود داشت که چندان اجرا نشد. امیدواریم تصمیمات زودتر نهایی شود تا بتوان درباره این دغدغهها تصمیمگیری کرد.»
صادقی همچنین به تأثیر منفی آموزش غیرحضوری بر کیفیت تحصیلی اشاره و تأکید کرد: «گزینه مطلوب وزارتخانه، برگزاری حضوری و عادی کلاسهاست و امیدواریم شرایط بهگونهای پیش برود که این امکان فراهم شود.»
با این حال، عدم قطعیت در تصمیمگیریها و تأخیر در اعلام نتایج، بر اضطراب خانوادهها افزوده است.
توجه به امنیت روانی خانوادهها در شرایط ابهام
ابهامات موجود درباره سال تحصیلی آینده، فراتر از یک چالش آموزشی، تهدیدی برای امنیت روانی خانوادههاست. در شرایطی که جامعه با پیامدهای اقتصادی، سیاسی جنگ ۱۲ روزه و ناترازیهای انرژی و خاموشی و ... دستوپنجه نرم میکند، عدم شفافیت در تصمیمگیریهای آموزشی، بار اضافهای بر دوش والدین و دانشآموزان میگذارد. خانوادهها نیازمند حداقلی از پیشبینیپذیری هستند تا بتوانند برنامهریزی مالی و روانی کنند.
مدیران د راس تصمیم گیری، باید به تأثیر تصمیمات خود بر سلامت روان جامعه واقف باشند. جامعه نیاز درد که پیش بینی حداقلی از آینده داشته باشد و این به تدبیر درست مسئولان بر می گردد. آنها باید تصمیماتی در حوزههای مختلف بگیرند که خانوادهها و بخشهای متعدد جامعه بتوانند پیشبینی حداقلی از آینده خود داشته باشند و مبتنی بر آن برنامهریزی کنند.
در این میان سازوکارهای حمایتی—مانند بازپرداخت بخشی از شهریه یا بهبود زیرساختهای مجازی و اینترنت مورد نیاز باید از هماکنون طراحی شوند تا خانوادهها بدانند در هر شرایطی، حقوق حداقلی آنان حفظ خواهد شد.
تابناک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.